REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45
  1. #1
    Medlem Egon-67s avatar
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Storebro
    Hoj
    Husqvarna 118cc-48, H-D FXR -89, KTM Duke 690 Cup -12 Banhoj
    Inlägg
    37

    Vilket Lithiumbatteri till en Rejs-KTM

    Hej!
    Sneglar lite på att byta bly batteriet på Rejs Kåtis Duke 690 mot ett av biltemas (eller någon annans bättre) Li batterier. Då borde det bli ca 2,5 kg lättare samt mindre.
    Borde då även vara möjligt att flytta ner Li batteriet ner till en position strax ovanför Generatorn jämte cylindern. Lägre vikt och bättre tyngdpunkt mao. Standard sitter batteriet strax bakom sadeln. Hojen wheelar ju vilt när man startar, så det borde bli bättre.

    Meeeen vilken storlek skall man välja på Li batteriet. Vill inte ha för stort då det nya tänkta utrymmet är begränsat. Samtidigt är man gammal och bekväm och vill gärna ha kvar elstarten. Så frågan är vilken storlek bör man välja för att orka dra runt startmotoren.
    Sedan är övriga elförbrukare bara bränsle pump och insprutet.

    Tacksam för all inputKlicka på bilden för en större version

Namn:	2015-09-13 12.12.17.jpg
Visningar:	187
Storlek:	1,05 MB
Id:	424025
    FB Egon #67 Racing https://www.facebook.com/Egon67Racing/?ref=bookmarks
    KTM690Cup #67 Supermono, Speedster
    Stöd de som stöttar mig!
    MX World Collection http://www.mxworld.se/1.0.1.0/6/1/
    Magnus Motor Works http://magnusmotorworks.se/
    Autolack i Vimmerby http://www.autolack-vimmerby.se/hem/

  2. #2
    Farbror morbror Brute Forces avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    SUV country
    Hoj
    RD07A
    Inlägg
    5 121
    Blir enklare om du talar om Vad som får plats samtidigt som om du halverar vikten på batteriet, eller vad det kan handla om, så kanske det inte är lika primärt att flytta det.

    Tänk på att din gamla underhållsladdare kanske inte klarar det nya batteriet.
    If it ain't broke, try harder

    Man lär sig så länge man gör fel
    Det är fattigt att ha bråttom


  3. #3
    Medlem Egon-67s avatar
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Storebro
    Hoj
    Husqvarna 118cc-48, H-D FXR -89, KTM Duke 690 Cup -12 Banhoj
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Brute Force Visa inlägg
    Blir enklare om du talar om Vad som får plats samtidigt som om du halverar vikten på batteriet, eller vad det kan handla om, så kanske det inte är lika primärt att flytta det.

    Tänk på att din gamla underhållsladdare kanske inte klarar det nya batteriet.
    Jag uttrycke mig riktigt oklart. Jag menade storlek i form av batterikapacitet. Jag har idag ett blybatteri 8Ah, men Li batterier ger väl bättre startström med mindre kapacitet vad jag har förstått? Så det är primärt inte storlek i mm utan i Ah jag frågar efter.
    Tack för tipset. CTEKen funkar tydligen inte så bra till Li batterier. Givetvis får vi handla en anpassad laddare... Tack för tips och input
    FB Egon #67 Racing https://www.facebook.com/Egon67Racing/?ref=bookmarks
    KTM690Cup #67 Supermono, Speedster
    Stöd de som stöttar mig!
    MX World Collection http://www.mxworld.se/1.0.1.0/6/1/
    Magnus Motor Works http://magnusmotorworks.se/
    Autolack i Vimmerby http://www.autolack-vimmerby.se/hem/

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 911
    Du har en enstånka på 690cc. Och vill använda Lithiumbatteri. Hoppas du har kick också. Störst chans starta motorn får du med det största Lithiumbatteri som får plats i originalplatsen. Jörgen Karlsson har väl ca 1100cc volym/cylinder i sin motor och får endast med svårighet igång den med ett Lithiumbatteri på 540CCA. Så du borde väl ha ett med 300CCA eller mer.
    Sedan gick jag direkt på Shorais största variant, som har en uppgiven CCA på 540 A. Första exemplaret sprack sönder. Andra exmplaret har gått ca 300 mil. Men inte ens denna största variant av Shorai orkar starta motorn med mindre än att man får köra startmotorn ca 4 sekunder, vänta, köra fyra sekunder igen. Ofta upptill 4 ggr. Först då är batteriet tillräckligt varmt för att orka starta motorn, och detta vid inomhustemperatur.
    från inlägg #4894 i
    http://www.sporthoj.com/forum/showth...r-quot/page164
    Intressant att ett Yuasa med CCA 310 har lättare dra igång Jörgens motor än ett Shorai med CCA 540 !
    Senast redigerat av Comeback den 2015-10-02 klockan 10:28.

  5. #5
    Medlem Richos avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Göteborg / Hisingen
    Hoj
    GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
    Inlägg
    3 874
    har du ett bly på 8Ah borde du lätt klara dig på 4Ah med ett LiFe 4cells.

    Det är så oerhört mycket bättre sprutt i LiFe batterierna. Jag har kört flera säsonger på zippy 4200mAh eller 4,2Ah om du så hellre vill. 600 pix hemma i brevlådan. Väger inget så bry dig inte om att flytta det. inte värt besväret. (gixxer 750 05)

    30c brukar de ligga på och 120 cca kan vara lite knappt. men kolla cca på de befintliga så du har något att utgå från.
    Senast redigerat av Richo den 2015-10-02 klockan 10:34.
    _________________________________________

  6. #6
    Medlem Egon-67s avatar
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Storebro
    Hoj
    Husqvarna 118cc-48, H-D FXR -89, KTM Duke 690 Cup -12 Banhoj
    Inlägg
    37
    Hej!
    Tack för tipset. Nuvarande batteri är på 200CCA och funkar prima att starta med. Är ju auto deko och jag kör i princip bara i +10 och varmare. PMa gärna en länk var du kan hitta Zippy batterierna.
    FB Egon #67 Racing https://www.facebook.com/Egon67Racing/?ref=bookmarks
    KTM690Cup #67 Supermono, Speedster
    Stöd de som stöttar mig!
    MX World Collection http://www.mxworld.se/1.0.1.0/6/1/
    Magnus Motor Works http://magnusmotorworks.se/
    Autolack i Vimmerby http://www.autolack-vimmerby.se/hem/

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    1 118
    CCA mäts vid 0ºF, inte relevant i TSs fall. Kolla istället på MCA (mäts vid 0ºC).

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 911
    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    CCA mäts vid 0ºF, inte relevant i TSs fall. Kolla istället på MCA (mäts vid 0ºC).
    Formellt har du rätt att CCA värdet, Cold Cranking Ampere är vid 0F=-18C. Problemet är att det finns ett antal metoder att ta fram CCA på. Tex vid +10C eller varmare och med tanke på Jörgen Karlsson problem med de Shorai han provade så kanske man valt den temperatur som är optimal för Lithiumbatterier. Han var ju tvungen "värma" upp batterierna med "försöksstarter" för att kunna få ingång S&S motorn. Trots att Shoraibatteriet hade rumstemperatur, dvs omkring +20C.

    A diversity of battery testers have emerged that measure the internal resistance of a starter battery, the gatekeeper that correlates with CCA. These devices are the trusted carbon pile, the pulse-load tester, the non-invasive AC conductance method and the modern electrochemical impedance spectroscopy (EIS).

    To test the CCA with a carbon pile, a fully charged starter battery is loaded with half the rated CCA for 15 seconds at a moderate temperature of 10º C (50º F) and higher. As example, a 500 CCA battery will discharge at 250A for 15s and the battery passes if the voltage stays above 9.6V.
    från http://batteryuniversity.com/learn/a...d_cranking_amp

    Dvs: Eftersom Lithiumbatterier fungerar bättre när de är varmare än rumstemperatur så är det med "carbon pile" metoden helt OK att höja "batteritemperaturen" till Optimal temperatur för Lithiumbatteri innan man gör "carbon pile" CCA testet.

    Inte konstigt att Jörgen konstaterade att ett Shorai med CCA 540 fungerade sämre än ett Yuasa med CCA 310.

    CCA värdet beror på hur man mäter det. Och med Jörgens erfarenheter är det helt klart att när det gäller Lithiumbatterier så mäter Shorai INTE CCA vid 0F/-18C !
    Senast redigerat av Comeback den 2015-10-02 klockan 18:10.

  9. #9
    turbo larsats avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    MantorpPark
    Hoj
    GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
    Inlägg
    292
    Kolla Biltemas nya! Vad jag förstått måste man dock ha nån speciell laddare som dom inte säljer? Ngn som vet mer?
    Ngn som testat deras?

  10. #10
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 394
    Citat Ursprungligen postat av larsat Visa inlägg
    Kolla Biltemas nya! Vad jag förstått måste man dock ha nån speciell laddare som dom inte säljer? Ngn som vet mer?
    Ngn som testat deras?
    Man behöver en dum laddare dvs en billigast möjliga ,den får inte ha några pulsladdningar eller annat skit som typ c-tech har. Alla lithiumbatterirer som säljs som startbatteri till fordon har inbyggda kretskort som ställer max ladd samt balans mellan cellerna.
    BOOST III

  11. #11
    turbo larsats avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    MantorpPark
    Hoj
    GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
    Inlägg
    292
    Ok, så kan man även parallellkoppla på ett vanligt bilbatteri med startkablar för att ladda upp det om man skulle vara utan eluttag?

  12. #12
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 394
    Citat Ursprungligen postat av larsat Visa inlägg
    Ok, så kan man även parallellkoppla på ett vanligt bilbatteri med startkablar för att ladda upp det om man skulle vara utan eluttag?
    De blir för kraftig amp med laddning från bilbatteri för de flesta hojlithiumbatterierna klarar bara ca 15 amp laddning.
    Biltema skriver att batteriet kräver speciell litihumladdare men de är så ingen sopar dit en c-teck eller annan smart laddare. Lithiumladdare eller "vanlig stendum laddare is the shit
    BOOST III

  13. #13
    turbo larsats avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    MantorpPark
    Hoj
    GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
    Inlägg
    292
    Biltemas 37707 bör funka bra?

  14. #14
    Medlem ChrilleRRs avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Hoj
    2011 GSXR600 Uttagen -16
    Inlägg
    416
    Kör själv shido ltz10s, köpte på lelles under lelle dagarna, ca 2,5kg lättare hoj bara genom de bytet. De genererar mer startström än de vanliga batteriet. Exakt spec har ja inte i huvudet! Även en knapp på batteriet med led lampor som visar styrkan 🏻
    Rookie600#14

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 911
    Citat Ursprungligen postat av larsat Visa inlägg
    Ok, så kan man även parallellkoppla på ett vanligt bilbatteri med startkablar för att ladda upp det om man skulle vara utan eluttag?
    Ett vanligt laddat bil(bly)batteri ger 12,7 till 13,1 Volt.
    Vilken spänning håller ett oladdat Lithiumbatteri? och ett laddat Lithiumbatteri?
    Jag tvivlar på att ett blybatteri kan ladda ett Lithiumbatteri.
    Förutsättningen är ju att ett fulladdat Lithiumbatteri inte har högre spänning än 12,7 Volt.

  16. 2015-10-05, 13:15
    Anledning
    dubbelt

  17. #16
    Medlem Richos avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Göteborg / Hisingen
    Hoj
    GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
    Inlägg
    3 874
    lifepo4 4 i serie är det som gäller.

    Nedan är för hobbybruk och har inte stötsäker låda till som exempelvis Shorai har. Jag har ett 4200 som jag kört flera säsonger med. packade lite skummgummi runt i den vanliga batterilådan. (nederst i bild)

    Anslutningarna är inte "orginal" heller. För tillfället har jag en sockerbit av modell gigantisk... Dock väger den inte så mycket trots allt.

    ca 240cca är kanske lämpligt för dig. 8,4 * 30c ~ 250 burst.
    mitten nedan:

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	batteri.jpg
Visningar:	167
Storlek:	295,0 KB
Id:	424149
    Senast redigerat av Richo den 2015-10-05 klockan 13:49.
    _________________________________________

  18. #17
    Medlem Egon-67s avatar
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Storebro
    Hoj
    Husqvarna 118cc-48, H-D FXR -89, KTM Duke 690 Cup -12 Banhoj
    Inlägg
    37
    Tack för hjälpen!!!
    Fick hem ett 4,2Ah batteri idag. Chansade på att det skulle räcka. Och det gjorde det. Bättre tryck i detta än std blybatteri. Me liiike!
    FB Egon #67 Racing https://www.facebook.com/Egon67Racing/?ref=bookmarks
    KTM690Cup #67 Supermono, Speedster
    Stöd de som stöttar mig!
    MX World Collection http://www.mxworld.se/1.0.1.0/6/1/
    Magnus Motor Works http://magnusmotorworks.se/
    Autolack i Vimmerby http://www.autolack-vimmerby.se/hem/

  19. #18
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 394
    Citat Ursprungligen postat av Richo Visa inlägg
    lifepo4 4 i serie är det som gäller.

    Nedan är för hobbybruk och har inte stötsäker låda till som exempelvis Shorai har. Jag har ett 4200 som jag kört flera säsonger med. packade lite skummgummi runt i den vanliga batterilådan. (nederst i bild)

    Anslutningarna är inte "orginal" heller. För tillfället har jag en sockerbit av modell gigantisk... Dock väger den inte så mycket trots allt.

    ca 240cca är kanske lämpligt för dig. 8,4 * 30c ~ 250 burst.
    mitten nedan:

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	batteri.jpg
Visningar:	167
Storlek:	295,0 KB
Id:	424149
    De va bra tips!!
    Behöver man inte ladda det med speciell laddare och balansera cellerna ibland som med lipo?
    Hur mycket tappar de i startström vid kyla vs vanligt blybatteri eller annat köpes lithiumbatteri?
    Senast redigerat av Boost 3 den 2015-10-10 klockan 12:44.
    BOOST III

  20. #19
    Medlem McQueens avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    USA
    Hoj
    Triumph Bonneville
    Inlägg
    1 024
    Jag kan verkligen rekommendera byte till detta. Så makalöst lätt och prisvärt.

    http://es.aliexpress.com/item/lion-1...339117928.html
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmavbild 2015-10-10 kl. 19.20.17.png
Visningar:	119
Storlek:	102,8 KB
Id:	424266  

  21. #20
    Farbror morbror Brute Forces avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    SUV country
    Hoj
    RD07A
    Inlägg
    5 121
    Åter till Biltema; Kom på att jag har min RC-laddare som sväljer LiFePo4 om jag inte minns fel, man ska dock ställa in hur många celler det handlar innan laddning. Detta säger möjligtvis sig självt med V-antalet men jag har inte laddaren framför mig, är det kort och gott 4st LiFePo4 celler/batterier/ackar i ett mc-batteri? Får fram 3.2-3.7V för LiFePo4 (per cell) = vad är standard?

    Såg för övrigt att i manualen för dessa batterier, sidan 10, så står det faktiskt följande:

    "Motsvarar YUASA Nr"

    Eftersom instruktionsboken är Sveriges minst lästa så kanske denna uppgift underlättar för folk när de klurar på vilket av dom de ska välja
    If it ain't broke, try harder

    Man lär sig så länge man gör fel
    Det är fattigt att ha bråttom


Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Dom är vassa, hela högen i toppen, och det finns absolut något extra i MM. Kollar man tiderna så är det ingen som är slut eller sopa av de, de är jämna från [...]

He rik
Vill du annonsera ovan? Klicka här