BMW K100LT Cafe Racer projekt

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Om du vill bli av med centralstödet men inte gillar sidostödet och rökpuffarna som blir när hojen stått ett tag kan du göra som Mr Tom här på forumet och sätta sidostödet på höger sida.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 

Mr.Tom

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2014
Ort
Norrtälje
Hoj
-01, Kawasaki, ZR7s | -84, BMW, K100 | -80, Honda, CX500 Custom
Om du vill bli av med centralstödet men inte gillar sidostödet och rökpuffarna som blir när hojen stått ett tag kan du göra som Mr Tom här på forumet och sätta sidostödet på höger sida.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Tror inte hans årsmodell är utsatt för rökpuffarna, men jag kan ha fel
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Coola Ola : Jag tycker det funkar, mycket bekvämare än min KTM, men det kanske inte är rättvist att jämföra med en sådan, har som sagt inte suttit på den under en längre tid då den aldrig har körts med nya sadeln. Det jag oroar mig för är att materialet inte kommer klara av regn, men det får väl bli att klä om den i värsta fall.


Gällande sidostöd och centralstöd så har vi tagit bort sidostödet, tyckte inte alls om det, hojjen hade så mycket lutning med den på och man var verkligen tvungen att koncentrera sig för att se till att den inte åkte tillbaka och hojjen skulle välta. Kör centralstöd nu, tycker det är ganska trevligt med det, återstår att se hur det blir när man skall parkera hojjen i någon lutning, är orolig för att jag kommer tappa balansen och fläskberget kommer välta. Tycker den fortfarande väger mycket fastän man skalat bort en 15 kg kanske.
 

Mr.Tom

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2014
Ort
Norrtälje
Hoj
-01, Kawasaki, ZR7s | -84, BMW, K100 | -80, Honda, CX500 Custom
Ja det är ju inte den smidigaste maskinen att jockla upp på centralstödet. Men att sidostödet inte fälldes ut med bestämdhet går att åtgärda om du någonsin skulle vilja montera det igen.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Ja det är ju inte den smidigaste maskinen att jockla upp på centralstödet. Men att sidostödet inte fälldes ut med bestämdhet går att åtgärda om du någonsin skulle vilja montera det igen.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Blir det att montera på ett sidostöd så ska jag se över alternativen, tyckte din lösning var schysst också, blir en renare känsla. Hur tycker du det känns att fälla ut stödet på höger sida då? :p
 

Mr.Tom

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2014
Ort
Norrtälje
Hoj
-01, Kawasaki, ZR7s | -84, BMW, K100 | -80, Honda, CX500 Custom
Blir det att montera på ett sidostöd så ska jag se över alternativen, tyckte din lösning var schysst också, blir en renare känsla. Hur tycker du det känns att fälla ut stödet på höger sida då? :p

det återstår att se D:
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Haha nåväl, du får återkomma med en fullständig utvärdering på den punkten ;D

Tänkte bara kolla en sak med er gubbs, jag lyckades förstöra min tändning vid demontering av hojjen, den där svarta kåpan som täckte för den med alla knapparna på var ivägen så jag gick stenålder på den och bara slet loss den, det var i början av bygg processen när hojjen skulle demonterades och våld löste de flesta problemen då.

Så för tillfället så använder jag mig av en kniv för att sätta igång hojjen, har bara kvar den där vita plasten på tändningen, så nyckelhålet och den svarta ringen runt är totalt förstörda, dem finns inte ens kvar, slängde skiten och tänkte att det är långt kvar tills jag behöver bry mig om tändningen.

Dagen är kommen, det är dags att åtgärda tändning, klarar en el amatör som mig att köpa en universal tändning, koppla på den och få den att fungera eller är det massa special skräddarsydda BMW el lösningar gällande tändninglåset också? (ja jag överdriver, allt känns 100ggr värre på den här fronten) Rent spontant känns det som om att man köper ett universal lås och kopplar på röd,brun och svart (kanske jag som är ute o cyklar på denna punkten).

Har hittat orginal BMW tändningslås, men då är det med de fula stora svarta touringskyddet på, i värsta fall blir det att införskaffa en sådan och få ut tändning samt låset på ett bättre sätt än att slita ut den då. Problemet är att dem sakerna är dyra, BMW tillverkar inte sånt längre så det är minst sagt överpriser på dem delarna, ser hellre att man införskaffar sig en sånn där universal tändningslås och klär av orginal kabeln lite och löser kopplingarna.

Vad tror ni, är det bara att tuta och köra? Någon som har erfarenhet när det gäller byte av tändningslås?
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Uppdatering och sen kommer det nog dröjja innan det blir fler bilder, är så gott som klar med hojjen nu, det ända som är kvar är broms sensorn samt tändningslåset. Bromssensorn är beställd och tändningslåset kommer nog lösas inom väldigt kort den också.

Det som har gjorts nu är montering och inkoppling av alla lampor samt hastighetsmätare, det blev lödande på all kablage som hanterar ljusen då det känns stabilast så samt krympslangar, tog aldrig bilder på det jobbet men det ser riktigt bra ut under tanken och sadeln, har även strajpat (stavning?) ihop alla kablar och dratt de flesta i kabelrör så är mycket nöjd på den fronten

1.jpg

Provkörde henne idag och det kändes bra, är dock lite smått missnöjd med att jag inte har någon neutral indikator så hojjen måste startas med koppling fastän jag har BEP 2.0 installerad (det var för övrigt busenkelt att koppla in hastighetsmätaren på den fronten), visserligen måste den kalibreras, har hittat instruktioner på hur man gör det på min daytona velona men det sparas tills nästa gång.

Tydligen så är det lätt för GPI switchen som befinner sig dold bakom svingarmen att bli dålig, typ ett känt fel på K modellerna, många bara accepterar detta och startar hojjen med kopplingen i då det är allt för mycket att jobb med att demontera svingarmen för att få en neutrallampa att fungera. Kanske tar en titt på den någon gång när jag ska renovera svingen, återstår att se.

2.jpg

Annars så låter den gött och är go att köra, behöver bara justera fotpinnarna lite, kanske köper ett nytt batteri till den efter sommaren men då blir det även att byta ut kylvätskebehållaren så att "hålet" i ramen blir snyggt och prydligt.

3.jpg

Syns inte så tydligt på denna bild men är nöjd med positionsbelysningen som är en led ring, kanske blir att knacka ur styrfästena för det gamla styret en vacker dag. Men just nu är prio bromssensorn, tändningen och skaffa en mindre reg plåt och sen är det bara att brumma runt :)

Ni som har följt och kommenterat tråden har varit otroligt hjälpsamma och trevliga, asgött att det finns sånna goa gubbar som er på detta community.

Mr.Tom speciellt stort tack för att du orka med alla mina dumma frågor, finns en gratis orginal sadel till dig om du vill ha, bara att hojta till!
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Har kört runt med hojjen en del, tycker det funkar bra, tänkte kolla en sak med er som har clip on styren, tänkte först dra igång en tråd om det men tänkte lika bra o skriva här.

Hur tycker ni komforten är, tycker belastningen på axlarna är enorm, blir nästan jobbigt efter 1 timme på hojjen. Förstår att en cafe racer inte skall vara superbekväm men jag trodde sadeln skulle vara det obekväma här, kanske borde vinkla styret lite mer..

Vad tycker ni andra om komforten på era byggen?
 

Mr.Tom

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2014
Ort
Norrtälje
Hoj
-01, Kawasaki, ZR7s | -84, BMW, K100 | -80, Honda, CX500 Custom
Har kört runt med hojjen en del, tycker det funkar bra, tänkte kolla en sak med er som har clip on styren, tänkte först dra igång en tråd om det men tänkte lika bra o skriva här.

Hur tycker ni komforten är, tycker belastningen på axlarna är enorm, blir nästan jobbigt efter 1 timme på hojjen. Förstår att en cafe racer inte skall vara superbekväm men jag trodde sadeln skulle vara det obekväma här, kanske borde vinkla styret lite mer..

Vad tycker ni andra om komforten på era byggen?
Gissa varför jag sålde dig ett par clipons xD

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
Njae komforten är ju inte fantastisk om man ska uttrycka det lite försiktigt. Men det är väl egentligen inte värre än en sporthoj. Jag har dock uppflyttade fotpinnar oxå så knävinkeln är nästan det värsta för mig.
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Som en sporthoj, inte så bekvämt när man glider runt och visar upp sig men skönt när man kör lite mer inspirerat. :)

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Gissa varför jag sålde dig ett par clipons xD

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Hahaha, jag trodde du va genuint snäll men de va allt en baktanke över de hela!
Nä du e schysst fastän du sålde mig djävulens styre ;P
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Provkört en del sporthoj men det var inte så mycket i stan då, vilket ledde till att man inte märkte av belastningen så mycket förutom vid hårda inbromsningar.

Aja men de är ett känt faktum det här o inte jag som e ubermesig iaf, tycker så fort man är över 70-80 km/h så blir de behagligt, måste va luften som trycker upp en o hjälper till med belastningen
 

Mr.Tom

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2014
Ort
Norrtälje
Hoj
-01, Kawasaki, ZR7s | -84, BMW, K100 | -80, Honda, CX500 Custom
Sen är bmwn jävligt lång också så jag antar att du sträcker sig längre fram än på en vanlig sporthoj

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Komforten har blivit lite bättre efter att jag vinklade ner gas/broms handtagen samt "kontrollerna", belastar inte handlederna lika mycket, sen så börjar kroppen vänja sig vid den också.

Upptäckte en väldigt tråkig sak idag, verkar som om jag har fått lacksläpp på min orginallack från 91. Brukar ju ske när man låter en sämre lackerare lacka om bensintanken men att det uppstod av sig själv på det här viset med orginallack är väl ändå skumt?

Eller är det bara ett faktum att lack blir sämre, 25 år gammal hojj, vad jag vet så har den inte blivit om lackerad.

Så här ser det ut iaf, tips och trix eller spekulationer baserat på erfarenhet är alltid uppskattat!

image1 kopia.jpg
 

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Har du någon uppdatering på denna tråd? Otroligt fin hoj och jag funderar på börja med något liknande. Söker för tillfället en begagnad K100 för ett rimligt pris. Blev ännu mer inspirerad av denna tråd nu!
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Har du någon uppdatering på denna tråd? Otroligt fin hoj och jag funderar på börja med något liknande. Söker för tillfället en begagnad K100 för ett rimligt pris. Blev ännu mer inspirerad av denna tråd nu!
Bättre sent än aldrig. Jag körde runt med den i två år och sen sålde den, gick hur bra som helst och hade aldrig några problem med den.

Den var väldigt uppskattad av folk, många som frågade om de fick ta en bild på den osv. Har nu köpt en BMW K75 jag ska bygga för skojs skull, kanske drar igång en tråd så småningom!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top