BMW K100LT Cafe Racer projekt

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Tack för informationen, väldigt bra att veta detta.

Vet inte riktigt om jag ska bygga designen jag vill ha som kan ge mig problem eller om jag ska kompromissa, får börja leta efter lite "back up" lampor iaf.

Det är ju 2 år mellan besiktningarna så ett par gaffelbens fästen och en uppsättning besiktnings-blinkers fungerar ju. För det är ju billigare med två blinkers än en ombesiktning :D
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Det är ju 2 år mellan besiktningarna så ett par gaffelbens fästen och en uppsättning besiktnings-blinkers fungerar ju. För det är ju billigare med två blinkers än en ombesiktning :D

Haha jo det får väl bli något sånt =)
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Dags för en uppdatering, i lördas blev det en del pillande med sadel och styre, har en del kvar att göra men hojjen har fått sig en rejäl transformation utseende mässigt ändå tycker jag. Kanske inte direkt är en caferacer jag håller på att bygga då sadeln är väldigt scrambler aktig och resten kommer följa det stuket, har dock ett cafe racer styre så vet inte riktigt vart jag är på väg men det blir säkert bra.

Använder google bilderna man får när man söker på BMW K100 Scrambler som inspiration.

Så här såg det ut idag när jag och polarn fortsatte på projektet

IMG_0794 copy.jpg
Kapning på G

IMG_0802 copy.jpg

Behöver ha något att fästa dessa rackare på, blev o svetsa på lite stabil plåt

IMG_0803 copy.jpg

Sådär, tanken är sen att jag ska skaffa blinkers som går in i rören, skall bli intressant att se hur jag löser kabeldragningen då :p

IMG_0807 copy.jpg

IMG_0811 copy.jpg

Sadeln sitter som ett smäck, inte ens hulken kan rubba på det nu, skönt att ha en ren och tom vänster sida också, fortfarande i jakt på någon som kan fixxa rören åt mig.

IMG_0809 copy.jpg

En sista bild på styret och mätarna

IMG_0812 copy.jpg

Såja, då va clipons på, tack Mr.Tom för dem! Fick inte på alla kontroller dock, måste slipa lite på insidan, de vill inte riktigt på än, handlar om någon mm

IMG_0815 copy.jpg

En bild från baksidan bara för skojjs skul



Vet inte riktigt vad jag ska börja på efter att jag fått på "kontrollerna" men det kommer väl av sig själv, vet dock att jag måste slipa och spraya om ramen efter svetsningen som har gjorts nu.
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Tänkte bara kolla med er, vad använder ni när ni ska rengöra motor, fälgar och lite sånt där allmänt puts för att göra hojjen finare?
 

Mr.Tom

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2014
Ort
Norrtälje
Hoj
-01, Kawasaki, ZR7s | -84, BMW, K100 | -80, Honda, CX500 Custom
Avfettning eller biltemas motorrengörning funkar bra för mig ?
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Tänkte kolla om någon här kunde bidra med lite hjälp..

Har vart på jakt på blinkers som ska gå in i rören längst bak på motorcykelns ram, hålen har en diameter på 25mm och jag har letat som fan efter någon blinkers som skall passa bra, har hittat två alternativ, de ena är på 18mm i diameter och de andra är 30mm i diameter, valde att välja de förstnämna då det måste vara lättare att anpassa de till 25mm än de blinkerserna som är30mm..


Så här ser de ut : http://ebutik.nccr.se/belysning/blinkers/led-blinkers/led-blinkers-mono


Har någon något gött tips på hur man ska göra så att de ser bra ut utfyllnadsmässigt där bak på hojjen, bild på hur det ser ut på motorcykeln finns de senaste bildinlägget.

Tacksam för svar!
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
be någon svarva till en insats med en yttre kona (som går från 25mm till 18mm) och m10-gänga på insidan så passar de där 18mm varianterna bra.

Edit : Iofs, om det är 25mm innerdiameter så torde ju faktiskt 30,5mm blinkers sitta relativt flush med rör-änden? för ytterdiametern borde ju landa på minst 29mm?
 
Last edited:

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Tack för tipsen Mr Tom och Broberg, fick ett enkelt tips och ett annat lite mer avancerat där jag behöver någon som svarvar, hur som var det två väldigt användbara tips :)

Har redan köpt hem de där blinkerserna jag länkade Mr Tom, ja de va ganska dyra men jag blev ganska förälskad i dem om man säger så.

Vad har ni för åsikter om hastighetsmätare från kina? Funkar de, är de lätta att montera på och hur är kvaliten, har hittat en jag tycker om men den har inget märke eller liknande så jag kan inte riktigt läsa på om hur bra den är.

http://www.ebay.com/itm/12000rpm-KM...ash=item20ff118055:g:j1oAAOSwyQtVo4TI&vxp=mtr
 

Mr.Tom

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2014
Ort
Norrtälje
Hoj
-01, Kawasaki, ZR7s | -84, BMW, K100 | -80, Honda, CX500 Custom
Största frågetecket är ju om den förväntar sig liknande signaler som bmwn ger av sig. Jag bet i äpplet och köpte en dyr acewell hastighetsmätare som jag hittade dokumentation för inkoppling till. Gick på 2200... Många kablar blir det. Vet inte om jag hade vågat satsa på något som kostar mindre än dina blinkers
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Man får lite vad man betalar för, jag köpte en billig analog modell, för ca 150kr, den var rent skräp. Men hade inte förväntat mig något annat heller :)

De hel-"digitala" borde hålla lite bättre, men bara marginellt. De brukar också ha ganska värdelös dokumentation för hur de ska kalibreras och kopplas in.
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Så mer eller mindre så är det inget att ha då :p Vad för tillverkare är bra förutom acewell då?
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Till Mr Toms bygge köpte vi två möbelben på Bauhaus för nån tjuga. I dessa satt fina ändpluggar i plast med rätt diameter som vi borrade och fyllde med epoxi efter att vi petat i blinkerserna. Sen var det bara att trycka in pluggarna i rören. Kabeln drog vi ut genom ett uppborrat hål i ramen.

*edit* Jag var visst lite sen på bollen...
 
Last edited:

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Så mer eller mindre så är det inget att ha då :p Vad för tillverkare är bra förutom acewell då?

Det är ju inte säkert heller, ibland har man ju tur. Frågan är ju mest om man vill lägga x-antal pengar på en chansning och risken för att man förlorar ett par timmar installation och inställningstid om den inte fungerar ordentligt. Känner man att det kan vara värt det så är det bara att testa! :)

Tror de flesta märken som "butiker" säljer är okej för det betyder oftast att det finns en manual som går att förstå och det brukar vara lättare att hitta information om dom på nätet, framförallt ser man ju då om man söker på en namngiven mätare om det är skräp eller inte!

Daytona, Koso, trailtech, motogadet etc är väl de vanligaste
 

zach_ross

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2015
Ort
Stockholm
Hoj
1987 BMW K75
Så mer eller mindre så är det inget att ha då :p Vad för tillverkare är bra förutom acewell då?

Jag körde Koso T&T speedo, gick ganska bra att koppla in, tar lite tid såklart att hitta rätt wires. Skaffa dig en ordentligt "wiring scheme" så blir det bra. Sen finns det en kille i USA som gör en PCB som hjälper med växelvisare simulerat neutral mm, gick på 300 spänn tror jag.
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Tack för tipsen grabbar, ska titta lite närmare på detta imorgon förmodligen.

Återkommer inom kort!
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Jag gjorde en krets till mr Tom men jag minns fan inte hur jag gjorde...

Haha, all hjälp uppskattas, om du nu minns får du gärna dela med dig, är det något jag är mest spänd över på att få hugga tänderna i så är det just all kabeldragning samt kopplande, tror många timmar kommer spenderas med just detta så ju mer information desto bättre :Bugar
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top