Dragbil

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Är på jakt efter en bra dragbil, gärna under 40000 kr. Den ska få dra 3 ton minst, 2,8 ton är minimi och i minsta laget. Mitsubishi pajero, jeep grand cherokee, Hyundai terracan, och vissa pickuper är vad jag hittat. Har jag missat någon? Erfarenhet av någon av dessa? Att den dricker en del gör inte så värst mycket, ska inte pendla med den. Skåpbilar går bort.

Shoot!
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Ingen som har någon som helst efarenhet av någon nämnd modell?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nah, jag tänkte säga "subba"!
Inte du då, utan typ en outback, hade för mig att de drar bra men de klarar visst inte riktigt dina krav. :/

Har du "BE" kort? Det utvidgar ju utbudet nämnvärt.
 
Last edited:

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Nah, jag tänkte säga "subba"!
Inte du då, utan typ en outback, hade för mig att de drar bra men de klarar visst inte riktigt dina krav. :/

Har du "BE" kort? Det utvidgar ju utbudet nämnvärt.

Nä, de får väl dra runt 2 ton, på tok för lite.

Givetvis har jag BE!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nä, de får väl dra runt 2 ton, på tok för lite.

Givetvis har jag BE!

Just så.
Min F150 drar 3,26, och är antagligen snart till salu för runt 30. Men skall jag vara ärlig så tror jag du är på rätt väg ed en pajero turbodiesel, ävenom det är rätt tråkigt, och det hade vart tufft med en brud i jänki-pickis...
 
Last edited:

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Just så.
Min F150 drar 3,26, och är antagligen snart till salu för runt 30. Men skall jag vara ärlig så tror jag du är på rätt väg ed en pajero turbodiesel, ävenom det är rätt tråkigt, och det hade vart tufft med en brud i jänki-pickis...

Det är värre än så, det får vara en bensinare....
Kommer inte köra så pass mycket med den att det lönar sig med en diesel med en skatt på närmre 10000/år.

- - - Updated - - -

Just så.
Min F150 drar 3,26, och är antagligen snart till salu för runt 30. Men skall jag vara ärlig så tror jag du är på rätt väg ed en pajero turbodiesel, ävenom det är rätt tråkigt, och det hade vart tufft med en brud i jänki-pickis...

Det är värre än så, det får vara en bensinare....
Kommer inte köra så pass mycket med den att det lönar sig med en diesel med en skatt på närmre 10000/år.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är värre än så, det får vara en bensinare....
Kommer inte köra så pass mycket med den att det lönar sig med en diesel med en skatt på närmre 10000/år.

- - - Updated - - -



Det är värre än så, det får vara en bensinare....
Kommer inte köra så pass mycket med den att det lönar sig med en diesel med en skatt på närmre 10000/år.

Så mycket på en pajero? Fyfan, är ju ungefär som här, "tjänar" 10 papp per år på att min F150 är bensinare, men 2 liter milen är ändock :/ ....
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Så mycket på en pajero? Fyfan, är ju ungefär som här, "tjänar" 10 papp per år på att min F150 är bensinare, men 2 liter milen är ändock :/ ....

Ja, eller om det var 9000. Mkt pengar oavsett! Eftersom jag inte har häst längre kommer jag inte använda bilen sådär tokmycket, så då blir det billigare att den drar 2 l/mil än att stå och betala den där skatten!

- - - Updated - - -

Så mycket på en pajero? Fyfan, är ju ungefär som här, "tjänar" 10 papp per år på att min F150 är bensinare, men 2 liter milen är ändock :/ ....

Ja, eller om det var 9000. Mkt pengar oavsett! Eftersom jag inte har häst längre kommer jag inte använda bilen sådär tokmycket, så då blir det billigare att den drar 2 l/mil än att stå och betala den där skatten!
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag har en Grand Cherokee -98 som om jag minns rätt får dra 3500kg, tyvärr avställd sedan ett par år pga omfattande arbetsorder från besiktningen + löjligt dyr försäkring. Trevlig och lättmekad bil annars, tyvärr sjukt törstig och oekonomisk. Tror de lite senare årsmodellerna är att föredra, med med lite snålare v8:eek:r än denna årsmodell.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jag har en Grand Cherokee -98 som om jag minns rätt får dra 3500kg, tyvärr avställd sedan ett par år pga omfattande arbetsorder från besiktningen + löjligt dyr försäkring. Trevlig och lättmekad bil annars, tyvärr sjukt törstig och oekonomisk. Tror de lite senare årsmodellerna är att föredra, med med lite snålare v8:eek:r än denna årsmodell.

Inser nu att jag glömt att kolla försäkring på den modellen. Fail.

Det var ju väldigt synd, för mycket talade för den bilen annars. Provkörde en sådan i veckan och gillade den riktigt mycket. Dragvikt på 3500 är inte lätt att hitta. Många moderna stora suvar får bara dra runt 2 ton, och det är på tok för lite. Ska dra ett släp med totalvikt på 3500, som vi har hojarna i, med bodel osv. Just nu drar vi med en kompis Ford Transit, och jag avskyr den bilen. Fruktanvärd vad gäller s.k. "komfort".
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
9 lök?! Min F350 Diesel har 5.400 i skatt.. :3freak

Ja, rätt sjukt. Kollade på en lite nyare Pajero för skojs skull (trots att den låg över budget i inköp). 10600 kr/år i skatt. Touareg kostar strax över 11000/år.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Måste du kunna lasta fullt då?
Några hojar väger ju inte så mycket. Tjänstevikt på vagnen?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Land Rover Defender tror jag klarar släp på uppåt 3500kg.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Antar att det kan vara en häst hon ska lasta. Eller två. ;)
Tyckte det stod någonstans att det inte fanns några havremoppar längre.
Land Rover Defender tror jag klarar släp på uppåt 3500kg.
Defender är iofs i regel sjukt oprisvärda och man åker ju inte direkt bekvämt i dom ens jämfört med en transit. Däremot kanske en Discovery skulle vara ett bra alternativ. Drar 3500 och det verkar bli mycket bil för pengarna.
http://www.blocket.se/varmland/Land_Rover_Discovery_2_5_TD5___7Sits___62941103.htm?ca=11&w=3
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Tyckte det stod någonstans att det inte fanns några havremoppar längre.

Defender är iofs i regel sjukt oprisvärda och man åker ju inte direkt bekvämt i dom ens jämfört med en transit. Däremot kanske en Discovery skulle vara ett bra alternativ. Drar 3500 och det verkar bli mycket bil för pengarna.
http://www.blocket.se/varmland/Land_Rover_Discovery_2_5_TD5___7Sits___62941103.htm?ca=11&w=3

En sådan i bensin kanske hade varit något. Skatten på just den i annonsen var över 10k. Hade nog blandat ihop den med freelander, för den får inte dra så mycket, har jag för mig.

Nä, inga hästar ska dras, håller inte på med sådana längre. Ska dra hojarna.
Släpet är ett 3-axlat med en totalvikt på 3500 kg. Vad tjänstevikten på pappret är är irrelevant, eftersom det numera är inrett med sovplatser, kylskåp, förvaringshyllor, verktygsskåp osv. Med allt skit i, utom hojarna och soppadunkar, väger det 2040 kg, och där är plats till 4 hojar, möjligtvis 5. Räknar man 200 kg/hoj blir det ju 2840 kg med 4 hojar i. Så en max dragvikt på över 3 ton är att föredra, så man slipper noja över överlass.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur många sittplatser behöver du?
Majoriteten av Dodge ram 1500, check silverado mfl bensinare är Lätt-lb reggade vilket är positivt för skatten.
Håller bra med relativt enkel teknik.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top