Fråga angående Intercom och primärt Sena 20S

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Hej på er

Kort bakgrund, kört hoj i några få år och hade först en Schuberth C3 hjäm med deras "eget" SRC system, det funkade då (2011) risigt, tappade kontakten med min GPS och Hjälm koppling, fungerade bra enbart med mobil och hjälm.

Köpte förra året en ny Schuberth C3 pro och hoppade nu över deras SRC system och valde på inrådan härifrån Sena 20S.
tyvärr fick jag den sent på året och han inte testa den, blev sedan skadad på våren 2015 och fick köra hoj först nu i september och då inser jag att det troligen är ett design fel på den, den lite "klack/låsning" som håller fast själva enheten med kontakten MOT den delen som fästs i hjälmen är av plast och låser inte alls, det går inte att få kontakt.

Är på MC Varuhuset i sthlm och frågar rent allmänt om detta (dom har inte sålt min enhet) och får då ser en enhet från i år, den har en betydligt större "klack/låsning" SAMT att den nu är i metall...

Försöker reklamera direkt till Sena som är helt ointresserad då det gått över ett år, Amazon UK som jag handlade via tar dock tillbaka den och jag får full ersättning! (grymt imponerad)

det där var ju inte en kort inledning.. :rolleyes:


Nu till min fråga
Vad tycker ni som använt denna enhet (Sena 20S) om den? hur bra eller dålig är den, para med andra enheter, koppla mot GPS osv?

Någon som testat Schuberths senaste SRC i år?

Scala Rider som många använder, är det något som gör den specifikt bättre än Sena?

Slutligen då säsongen börjar lida mot sitt slut hur skall jag göra, vänta till i vår med att handla för eventuella nyheter, eller handla nu off season och få rabatt?

Jag vill ha grymt bra kvalitet!
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Jag och alla jag åker med kör Scala g9x och för att kosta så mycket så är den utomordentligt kass. Möjligt att nya scala packtalk är något att hänga i granen då den verkar vara riktigt bra på papperet med sömlöst meshnätverk och auto-join etc, men g9x lovade ju också guld och gröna skogar men levererade ett mögligt kalhygge så vi får väl vänta och se om packtalken faktiskt är som utlovat.

Ibland funkar det att para g9x:en med en kompis, ibland inte. Ibland håller de sig synkade och man kan köra en hel dag utan problem, men oftast dör de ett par gånger i timmen och kopplar från helt spontant. Eller börjar brusa så man tror att någon poppar popcorn i hjälmen. Eller så får den för sig att sänka volymen till knappt hörbara nivåer så det enda som löser problemet är att starta om den. Här skulle man kunna tro att det är fel på en enhet men nä, det drabbar olika personer varje gång så det är någon form av neggo-lotteri. Universallösningen verkar vara att nollställa alla parkopplingar men det kan ju omöjligtvis vara meningen att man ska behöva nolla den varje gång man ska använda den. :4skrika

Jämför man scalan mot att köra utan något intercomsystem alls så är det så klart en helgrym grej, men man blir smått irriterad när det knappt går en enda dag utan att det är strul för åtminstone en av oss. Jag har dock inte testat Sena så där kan jag tyvärr inte bidra med någon jämförelse.

Edit: Har nu uppgraderat till Packtalk och är otroligt nöjd, har motsvarat alla förväntningar än så länge. Rekommenderas!
 
Last edited:

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
@Murmeldjuret, låter intressant berätta gärna hur du tycker det funkar när det blir dax.

@Ballistic, Även om jag inte har exakt dina erfarenheter så är det nästan spot on saker som kan reta gallfeber på mig med, lider verkligen med dig.

Jag har nu begärt full återbetalning så jag skall hålla lite allmän koll på prisbilden och se vad för typ av set jag köper.
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Har haft Sena SMH10 sedan 2012. Har fungerat riktigt bra. Både för intercom men även för bluetooth mot mobiltelefon. Är helnöjd.
 

IggaN

Medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Malmö
Hoj
KTM 640 LC4 -06
Hur funkar Sena 20s på crosshjälmar? Mycket sämre än på vanliga integral hjälmar? Är det värt att köpa Intercom system om man använder crosshjälm? Tacksam för svar!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hur funkar Sena 20s på crosshjälmar? Mycket sämre än på vanliga integral hjälmar? Är det värt att köpa Intercom system om man använder crosshjälm? Tacksam för svar!
Det följer med tre olika mikrofoner, varav en bommikrofon och en hybrid mellan sladd- och bommikrofon. Någon av dessa bör absolut funka på en crosshjälm. Brusreduceringen är bra om många kör ju detta system med öppna hjälmar, så det bör funka även om jag inte testat själv med crosshjälm.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Har haft Sena SMH10 sedan 2012. Har fungerat riktigt bra. Både för intercom men även för bluetooth mot mobiltelefon. Är helnöjd.

Samma här!
Så jädra nöjd med min smh10.
Både jag och tjejen har en och den fukar klanderfritt.

Upptäckte till och med ett nytt användingsområde idag!
En kompis ringde till mig medan jag körde tidigare idag och under tiden vi samtalade provade jag att koppa ihop mig med tjejen under telefonsamtal och vips så var vi 3 st som pratade!
1 på telefon och 2 på sena intercom!

:tummenupp
 

Batterimannen

Ny medlem
Gick med
1 May 2016
Ort
Vallentuna
Hoj
Ducati 899 Panigale
Hej, är på jakt efter ett första intercomsystem. Vad rekommenderar ni som har testat lite olika? Jag vill naturligtvis ha så bra kvalitet och användarvänlighet som möjligt(i förhållande till pris) men också ett vanligt förekommande system så att man kan koppla upp sig med så många som möjligt. Är det Sena som gäller eller finns det alternativ? Cheers ?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag skulle säga att de två huvudalternativen är Sena och Cardo Scala Rider. Har själv kört med Scala Rider G4 innan, men nu gått över till Sena som jag är mycket nöjd med. Kör med ett 20S, men har även kompletterat med ett 10U till min andra hjälm. Väljer du Sena skall du titta på något av deras intercom i 10- eller 20-serien. SMH-serien säljs fortfarande men det är äldre modeller.

Saker som jag uppskattar:
- Möjlighet att ansluta till intercom av andra märken via universal intercom
- Många smarta funktioner
- Bra ljud
- Bra räckvidd
- Inte lika mycket strul som Scala Rider
- Att Sena har en relativt lång livscykel för sina produkter och löpande släpper nya funktioner som firmwareuppgraderingar även för äldre modeller. Cardo verkar släppa några enstaka uppdateringar med mest buggfixar innan de sen fokuserar mer på att släppa nya produkter.

Något att tänka på är att 20S har väldigt många funktioner, så om du inte behöver dessa kan du titta på något av deras intercom i 10-serien. Många funktioner innebär också att det blir mer att hålla reda på och lite krångligare att använda.
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Jag kör Sena 20s men nu har jag satt på en Sena 10c för att kunna filma lite, jag är grymt nöjd med båda. Lätt att koppla upp sig till andra intercoms och fungerar mycket bra ihop med mobilen, musik, tele mm. Många kör också med Scala Rider G9X vad jag har hört av folk så är dom nöjda med den. Ett tips strunta i instruktionsboken, kolla på Youtube istället hur du navigerar och kopplar upp dig till olika enheter så slipper du läsa ihjäl dig.
 

mxjolle

Medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Jönköping
Hoj
z1000sx -14
Jag skulle säga att de två huvudalternativen är Sena och Cardo Scala Rider. Har själv kört med Scala Rider G4 innan, men nu gått över till Sena som jag är mycket nöjd med. Kör med ett 20S, men har även kompletterat med ett 10U till min andra hjälm. Väljer du Sena skall du titta på något av deras intercom i 10- eller 20-serien. SMH-serien säljs fortfarande men det är äldre modeller.

Intressant! Skulle man kunna få ett litet utlåtande på 10u? Jag står också lite i valet kring 20s eller 10u. Har ett 3s som jag tänkte flytta över till sambons hjc hjälm medans jag går på en värre variant. Har Shoei GT air så 10u skulle passa. Även polaren är smått allergisk mot "synliga" intercom-system och minns jag rätt så kör han schubert hjälm vilket medför att 10u passar för han också.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Intressant! Skulle man kunna få ett litet utlåtande på 10u? Jag står också lite i valet kring 20s eller 10u. Har ett 3s som jag tänkte flytta över till sambons hjc hjälm medans jag går på en värre variant. Har Shoei GT air så 10u skulle passa. Även polaren är smått allergisk mot "synliga" intercom-system och minns jag rätt så kör han schubert hjälm vilket medför att 10u passar för han också.

Har inte hunnit använda det så mycket ännu, men det är ju en klar fördel att det är i princip osynligt på hjälmen. Har inte hunnit märka av någon större skillnad i räckvidden ännu, men upplever att radiomottagningen (alltså vanlig FM) faktiskt är bättre på 10U än 20S.

Tycker också att 10U är något enklare att använda än 20S då det bara är två knappar och finns lite färre funktioner. Följer med en fjärrkontroll också, men den har jag i princip inte använt, då den dels inte passar så bra ihop med mitt kopplingshandtag och att jag dels inte upplever den som enklare att använda. Fler knappar att välja på, men de har mappat dessa lite konstigt mot funktionerna så det blir inte speciellt intuitivt.

En nackdel med just Arai-varianten av 10U (som jag kör med) är att batteriet (format som ett c) skall placeras innanför/under nackkragen på hjälmen. Det gör att nackkragen höjs upp en bit så det blir en glipa mellan nackkrage och nacke, vilket gör att vinden letar sig in där. Med min hoj/hjälm gör detta att vindbruset ökar avsevärt. När jag kollar på bilderna ser det ut att batteriet på Shoei-varianten är annorlunda utformat, så det kanske inte är samma problem där. Annars finns ju 10R som också är slimmad, men där batteriet ändå sitter på utsidan av hjälmen.

Andra fördelar med 20s är annars smidigare växling mellan ljudkällor (audio multitasking), att kunna ansluta mer än 4 personer, att kunna ansluta egna hörlurar samt s.k. ambient mode. Det senare innebär att man trycker på en knapp och man får då förstärkt ljud från utsidan av hjälmen in i högtalarna. Praktiskt om man stannar till nånstans och behöver prata med någon utan att ta av sig hjälm och öronproppar.

Så vad man väljer beror lite på om man prioriterar slimmad design eller funktionerna jag tog upp. I övrigt är de ungefär likvärdiga. Priset är också ungefär samma.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top