VW, har dom skitit i det blå skåpet rejält eller ska dom lyckas krångla sig ur detta?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nja. Dom behöver inte krångla så för att fixa problemet.
Bilarna har ju klarat utsläppstesterna. Problemet är att när man sätter bilen i test mode så går den rent men när man kör den på vägen så går programmet in i ett läge där den skitar ner mer för att man ska kunna klämma ur lite mer hästar och få lägre förbrukning.

Så egentligen kan dom byta programvaran så att bilen går rent hela tiden på bekostnad av lite högre bränslekostnad.

Och sämre prestanda. Det kommer nog tas emot med stående ovationer (nä, med stämning, hävande och allt det där som nu förbereds...)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nu har jag inte läst riktigt hela tråden, men är det någon som konstaterat hur otroligt festligt det här är?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nu har jag inte läst riktigt hela tråden, men är det någon som konstaterat hur otroligt festligt det här är?

Festen hålls på Romsons skuta när hon fått igenom retroaktiv fordonsskatt och straffskatt på straffskatt. Klart hon tittar fram och gläfser med dålig meningsbyggnad nu. Varit skönt med hennes låga profil ett tag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu har jag inte läst riktigt hela tråden, men är det någon som konstaterat hur otroligt festligt det här är?

Det blir ännu lite roligare när man vet att VW tog bort alla youtubevideos och reklamsnuttar om deras "Clean Diesel" några dagar innan skiten briserade offentligt. :hihi
Det är lite dråpligt.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Alla de förslagen du kom med i förra inlägget är sånt som ökar bränsleförbrukningen.

Är du säker på att det är just motorn som är energieffektivare på BMWn? Och är du säker på att inte BMW fuskat med sina motorer?

Är inte säker på någonting förutom att jag starkt ogillar wags 2,0 tdi motor. Bmw har ju vunnit nå utmärkelser för deras 3 liters diesel sexa. Tror bland annat det var världens energieffektivaste förbränningsmotor eller något sådan. Ska googla återkommer.

http://www.bytbil.com/nyheter/8veypkyg

Bmw vann 2 olika klasser i år också.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Och sämre prestanda. Det kommer nog tas emot med stående ovationer (nä, med stämning, hävande och allt det där som nu förbereds...)

Nej. Jag tror inte att det kommer att ske utan en hel del klagomål från kunder. Nu vet jag ju inte alls hur stor skillnaden är. Det enda som är känt är väl egentligen att testläget klarar utläppskraven medan det vanliga läget släpper ut mycket mer. Att det släpper ut mycket mer beror ju på att dom optimerar för bränsleförbrukning och prestanda istället. Men det kan ju faktiskt hända att skillnaderna är marginella även om det i så fall gör att man undrar ännu mer över varför dom tyckte att det var en bra idé att göra som man gjort.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är inte säker på någonting förutom att jag starkt ogillar wags 2,0 tdi motor. Bmw har ju vunnit nå utmärkelser för deras 3 liters diesel sexa. Tror bland annat det var världens energieffektivaste förbränningsmotor eller något sådan. Ska googla återkommer.

http://www.bytbil.com/nyheter/8veypkyg

Bmw vann 2 olika klasser i år också.

Jo. Deras 3 liters dieselsexa är förvisso väldigt bränseeffektiv. Men just att den är en sexa plus att den har lite fler delar i avgasreningen gör ju också att den är dyrare att tillverka.

Jämför priserna på en passat med 2 liters TDi och en BMW 530d så ser du att det följdakligen är lite olika pris på bilarna med jämförbar utrustning. en del av den skillnaden beror på kostnaden för motorn.

VW har också dieselsexor och också dom kostar mer än deras fyror.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jo. Deras 3 liters dieselsexa är förvisso väldigt bränseeffektiv. Men just att den är en sexa plus att den har lite fler delar i avgasreningen gör ju också att den är dyrare att tillverka.

Jämför priserna på en passat med 2 liters TDi och en BMW 530d så ser du att det följdakligen är lite olika pris på bilarna med jämförbar utrustning. en del av den skillnaden beror på kostnaden för motorn.

VW har också dieselsexor och också dom kostar mer än deras fyror.

Nog förstår jag det. Jag tillhör inte direkt målgruppen som köper en vw för att så ekonomiskt som möjligt komma undan så jag är nog inte rätt person att bedömma vad som säljer och vad saker får kosta.

Men som jag skrev tidigare så har jag full förståelse för att man försöker komma undan så billigt som möjligt när bilarna ska klara diverse krav och dra så lite som möjligt hålla i all evighet och sen måste kosta så lite som möjligt ut till kund.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Tycker nog fordonstillverkarna är milt larviga om nya tester som de inte kommer klara. De har bevisligen fuskat med de nuvarande. Nu är det dags att sitta i skämshörnet en stund.

Dessutom så är det väl inget fel med en miljöklass som inte går att uppnå i nuläget? (Säger de, slår vad om att det dyker upp en bil ganska fort ändå) ... Det blir ju bara bättre för de som faktiskt ser till att klara av kraven snabbast, ensam på en marknad kan driva utveckling rätt bra.
Mer sånt, krav som är så höga att det idag inte går att nå dem, för att driva lite utveckling. Och en straffavgift för fusk på runt 120% av nybilsvärdet på samtliga sålda enheter som sedan ertappas med fusk. :D
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Fast det där gäller ju även dom mindre motorerna. BMW har ju exempelvis övergivit många sexor för turboladdade fyror just för att få ner förbrukning.

En bensinare har sämre verkningsgrad än en diesel, oavsett hur mycket du turboladdar den. Ser man koldioxid eller bränslekostnad som ett större problem än kväveoxider så är diesel ännu ett bättre val. I överbefolkade områden är det nog ett sämre miljömässigt val.

Finns ett till alternativ. En motor som är utvecklad för enbart etanol. I.o.m. etanolens höga oktantal kan du ha högre kompression, dessutom kan du optimera förbränningen bättre för lägre förbrukning då etanolen inte blir lika varm när den brinner.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/ministern-fusk-med-bilar-aven-i-europa

Enligt den tyska transportministern Alexander Dobrindt ska fusket inte bara ha skett i USA utan också i Europa.

Den minister Dobrindt säger i dag att de kommer att utföra nya utsläppstester för att gå till botten med hur mycket kväveoxid bilarna släpper ut – och att testerna denna gång ska utföras på vägarna och inte i laboratorium. Detta efter att mjukvaran som installerats i VW funkat så att den visade andra utsläppsvärden i labmiljö. Tyskland kommer också att utföra stickprover på andra bilmärken än de som tillhör Volkswagen-koncernen. Organisationer har gått ut med att både BMW och Volvo ska ha gått över gränsen för tillåtna kväveoxidsutsläpp.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-bilmarken-slapper-ut-tio-ganger-mer-an-i-tester

Flera bilmärken i Sverige har tio gånger högre utsläpp av kväveoxider än vad som redovisas när man köper bilen. Det visar tester som Transportstyrelsen har gjort, enligt TV4 Nyheterna.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150924/peugeot-och-citroen-skrotar-dieselhybriderna

Peugeot och Citroën skrotar dieselhybriderna
Tekniken bakom 508 RXH och DS5 HYbrid4 är alldeles för dyr att utveckla, och lockar inga köpare utanför Europa.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Hittat för runt 9:-/l har du något bättre tips?

Nej, det var jag som kollade fel och du har rätt. 9 spänn ska det vara. Trodde det var 20 liters istf. 10 litersdunkar.

Min fyller man adblue bredvid vanliga tanköppningen

Coolt, vilket märke/modell? När jag shoppade bil förut och kollade på bilar med PSA-1,6:an som de proppade i allsköns bilar så nämndes inte ens adblue i materialen. "Det där fixas på servicarna, det behöver du inte bry dig om" fick man som svar när man frågade.
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
I min nya passat har jag ett adblu tanklock bredvid det vanliga. Får tanka den ca var 1000mil. Första gången körde jag inom vw och köpte en tio liters dunk. Andra gången hittade jag att den lokala statoil hade en adblue tank där man tankar lastbilarna. Så nu är det väldigt smidigt.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Alla biltillverkarna har väl styrsystem med skyddad källkod.
Hur många lik i garderoberna finns det inte där?

Eller rättare sagt, är det någon som inte har något att dölja?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Alla biltillverkarna har väl styrsystem med skyddad källkod.
Hur många lik i garderoberna finns det inte där?

Eller rättare sagt, är det någon som inte har något att dölja?

Ja det är nog hos många bilföretag som det haft oroliga krismöten i veckan för du kan vara helt säker på att det finns mer. Ligger nog hela kennlar gravade i garderoberna.

Det är ju ett fusk som kan vara svårt att upptäcka men VW har ju inte varit blygsamma utan verkligen tänjt fusket så långt att det inte råder några tvivel med 35 gånger högre utsläpp utanför labbet.

Det är nog så att alla hållit tyst om detta av den enkla anledningen att ingen haft helt rent på sin egen bakgård. Och jag undrar om den som blåst i visselpipan den här gången verkligen vet vad denne dragigt igång. Eller så vet de precis vad de startat...

Det här är Pandoras box och de har bara gläntat på locket, tänk er att majoriteten av bolagen i hela världens fordonsindustri helt plötsligt har problem motsvarande det ABBs combustion.
Fundera över hur många underleverantörer mm det finns till fordonsindustrin.

Man brukar ju säga att bankerna anses to big to fail så de hålls alltid under armarna av staten. Tänk det här då? Det kan vara så mycket större och om världens politiker mfl verkligen inser hur illa det kan vara så skulle det inte förvåna mig om det helt plötsligt går ut med dementier eller hittar på undantag i regelverket. Särskilt i den ekonomi världen har idag där allt är uppbyggt av skulder och fiat-valutor som snabbt kan blåsas ut till ingenting.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Festen hålls på Romsons skuta när hon fått igenom retroaktiv fordonsskatt och straffskatt på straffskatt. Klart hon tittar fram och gläfser med dålig meningsbyggnad nu. Varit skönt med hennes låga profil ett tag.

Romson ja. Vet någon om kör AdBlue när hon bränner diesel på sin skuta? Partikelfilter? Euro-6 klassning?
Fast kopparn i båtfärgen hennes kanske fungerar på samma sätt som platinan i en vanlig katalysator?:va
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Urea-/Adblue i sig är fantastiskt billigt. Ungefär 5 kronor litern.

Var ju inte så mycket (även om det senare i tråden talas om det dubbla), går väl inte åt så extremt mycket (någon som har koll hur många mil man kommer per liter)?

Edit: Mheel skrev ju 1000 mil på tio liter, låter ju inte som något man blir ruinerad på


Volvos gamla dieslar som krävde byte av partikelfilter var 12000e mil för en hel förmögenhet krävde "påfyllning" av någon aditiv vid 6000 och 18000 mil för en hiskelig massa pengar (typ hälften av filterbytet), är det något annat än AdBlue eller har Volvo lyckats lägga på två nollor på literpriset?

Men sen kan man ju se framför sig hur serviceovänligt VAG kan göra saker. 14kkr kamremsbyten, omöjligt att byta strålkastarlampor utan att montera isär fronten... o.s.v.
Där ligger ju å andra sidan VW i lä mot de franska tillverkarna som är än värre.:brinnerup
 
Last edited:

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Om man säljer något och hävdar att produkten presterar/uppfyller vissa specifikationer och det sen visar sig att produkten inte alls gör det, och att tillverkaren sen vetat om det så kan det väl inte vara något annat än nån form av bedrägeri...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top