VW, har dom skitit i det blå skåpet rejält eller ska dom lyckas krångla sig ur detta?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lite för många negationer där för att jag ska fatta vad du menar men VW är ingalunda ensamma om detta och inom fordonsindustrin det är ingen hemlighet att det går till på det här viset.

Så frågan är väl snarare varför just VW? Varför just nu? Är det interna stridigheter inom VW som gjort att det släppts ut? Eller är det del av ett internationellt handelskrig?

Vidare kan man ju undra vad som händer härnäst? Blir det fler bolag som hängs ut? Blir det fler länder som ger sig på VW? Sydkorea har ju redan hunnit ut och peka finger.
Tveksamt om man vill äga några fordonsaktier över huvud taget, eller ens bolag som har anknytning till fordonsindustrin den närmaste tiden för det kan vara så att någon just öppnat Pandoras box här.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Rätt intresant att de bilar jag kört med lägst snittförbrukning / effekt / drivlina och storlek på fordon har varit VAG kärror.. och så bmw. Med andra ord de bilar jag haft lättast att nå sin "annonserade" förbrukning?!
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Så frågan är väl snarare varför just VW? Varför just nu? Är det interna stridigheter inom VW som gjort att det släppts ut? Eller är det del av ett internationellt handelskrig?

Intressant syn på det hela. Den växeln hade jag inte ens i åtanke. Ganska riskabelt att leka med elden på det viset för interna stridigheter dock.

Volvo menar att "vi gör ABSOLUT inte så här". Är det någon som vill sänka koncernen för ett hostile takeover? OBS! Jag menar inte att Volvo skulle ligga bakom!

Fordonsaktier är nog som du säger lika stabila som nitroglycerin i dagsläget...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Förbrukning behöver inte nödvändigtvis höra ihop med utsläpp

VAG har klarat kraven för miljö-tjosan på sina dieselbilar utan urea, som många andra nyttjar i scr katalysator för att dämpa NOx. Konkurrenter har kliat sig i hårfästet. Hur sjutton gör de? Nu får det sin förklaring...

Till my 2015/2016 har vag av en händelse infört adblue på dessa modeller. De har kanske känt på sig att det börjar brinna och hoppats att de tidigare bilarna inte skulle märkas....

Ett oavsett mycket uträknat beteende. 11milj bilar är bluffade enligt vag själva. Det är fan inte lite. Ska de börja uppgradera alla med adblue, därtill alla stämningar, böter, fallande trovärdighet och försäljning.
"Kan påverka årsresultatet. " no shit sherlock.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lite för många negationer där för att jag ska fatta vad du menar men VW är ingalunda ensamma om detta och inom fordonsindustrin det är ingen hemlighet att det går till på det här viset.

Så frågan är väl snarare varför just VW? Varför just nu? Är det interna stridigheter inom VW som gjort att det släppts ut? Eller är det del av ett internationellt handelskrig?

Vidare kan man ju undra vad som händer härnäst? Blir det fler bolag som hängs ut? Blir det fler länder som ger sig på VW? Sydkorea har ju redan hunnit ut och peka finger.
Tveksamt om man vill äga några fordonsaktier över huvud taget, eller ens bolag som har anknytning till fordonsindustrin den närmaste tiden för det kan vara så att någon just öppnat Pandoras box här.

Jag skulle väl misstänka att USA har ett intresse av att hjälpa inhemsk fordonstillverkning... Det händer ju ganska ofta att utländska bolag blir pungslagna i det amerikanska rättssystemet.

Och om det inte står fler på tur efter WV så anar iaf jag bakomliggande fulugglor i mossen. WV är inte sämre än någon annan tillverkare på att bygga motorer, så de andra bör sitta lite nervöst just nu. För att inte tala om att det finns data som visar på en viss "testcykeloptimering" för alla fordonstillverkarna i Europa...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Rätt intresant att de bilar jag kört med lägst snittförbrukning / effekt / drivlina och storlek på fordon har varit VAG kärror.. och så bmw. Med andra ord de bilar jag haft lättast att nå sin "annonserade" förbrukning?!

Emissionstesterna körs enligt en förutbestämd körcykel. Man låter därför motorstyrningen att styra motorn till att gå miljövänligt tills man säkerställt att den inte är inne i ett emissionsprov.

Så snart motorstyrningen försäkrat sig om att den inte testas så går den in i annan map som är miljövidrigare men kan ge dig bättre bränsleekonomi vid lugn körning och kraftfullare motor när du trampar ner pedalen.

Hela fordonsindustrin säger att så gör alla andra men inte vi.... Joråsåatte... Mitt råd är att sälj dina fordonsaktier. skf, ssab etc ...eller förresten sälj allt som heter aktier!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Förbrukning behöver inte nödvändigtvis höra ihop med utsläpp

VAG har klarat kraven för miljö-tjosan på sina dieselbilar utan urea, som många andra nyttjar i scr katalysator för att dämpa NOx. Konkurrenter har kliat sig i hårfästet. Hur sjutton gör de? Nu får det sin förklaring...

Till my 2015/2016 har vag av en händelse infört adblue på dessa modeller. De har kanske känt på sig att det börjar brinna och hoppats att de tidigare bilarna inte skulle märkas....

Ett oavsett mycket uträknat beteende. 11milj bilar är bluffade enligt vag själva. Det är fan inte lite. Ska de börja uppgradera alla med adblue, därtill alla stämningar, böter, fallande trovärdighet och försäljning.
"Kan påverka årsresultatet. " no shit sherlock.

Kör man med urea efterbehandling så eldar man tidigt i dieselmotorn och producerar mycket NOx men lite rök. NOx reduceras sedan med urea.

Alternativ två är att man eldar sent och då får man mycket rök men slipper NOx och då använder man istället partikelfilter för att ta ner röken.

Eller så försöker man med nåt mitt i mellan.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mig veterligen är nox det som Kalifornien siktat in sig på?

Hur som haver, av nån anledning skiljer resultatet med verkligheten...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Såhär har väl hojtillverkare gjort tämligen officiellt ganska länge, fast med ljud? Exup mm har ju en förmåga att få hojen att gå tystare precis vid varvtalen man mäter vid, och sen är det fritt blås över det.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Såhär har väl hojtillverkare gjort tämligen officiellt ganska länge, fast med ljud? Exup mm har ju en förmåga att få hojen att gå tystare precis vid varvtalen man mäter vid, och sen är det fritt blås över det.

Eller så är de (måste ju va??) tjenis med godkännande organ, för hur fasiken får man annars en ny hoj typad med 109dB i hela Europa?!?
 

Tommi

Medlem
Gick med
11 Apr 2015
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda vfr 2015
Är väl bara en del av problemen som vw har,deras motorer i övrigt håller ju lika länge som en snöboll i helvetet med haverier till höger och vänster men likväl envisas folk med att köpa skiten...
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Men deras DSG-lådor är det ju inget fel på!

Eller jo, de var väl ingen höjdare de heller... :glömdet
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Är nog många tillverkar som svettas nu. 18 miljarder dollar riskerar VW och det enbart för USA-sålda bilar, totalt 11 miljoner bilar ska vara "drabbade".

Att VW "drabbades" av första smällen är nog för att dom är nästan ensamma om att sälja personbilar med diesel i USA, dom flesta andra tillverkare säljer bara bensinmotorer på den marknaden. Att motorer känner av exempelvis EU-körcykeln och går snålare där än i normal körning har det snackats om i fem-tio år så det är inget nytt där. Men det är ju en sak att gå lite snålare och en annan sak att helt stänga av exempelvis kvävereningen.

Gäller ju även mobiltelefoner. Blev ju visst skri när det avslöjades att exempelvis Samsung enbart lät CPUerna gå med full fart om programmet dom körde var med i en viss lista på ett gäng testprogram. Korkat nog låg listan i klartext i någon fil i systemet.
 

Smagatusk

Guest
Jag retar mig mest på att Rapport kallade VW-ägare för "folkvagnägare". Trodde det var ett uttryck som har legat på hyllan sen 70-talet.

Börja översätta Volvo och Audi också, kanske?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Rätt intresant att de bilar jag kört med lägst snittförbrukning / effekt / drivlina och storlek på fordon har varit VAG kärror.. och så bmw. Med andra ord de bilar jag haft lättast att nå sin "annonserade" förbrukning?!

Litar du på färddatorns uppgifter?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top