REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 7 av 19 FörstaFörsta 12345678910111213 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 380
  1. #121
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 901
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Blir väl byta av ecu till en med ny programvara, vet inte var den sitter på dessa bilar men det torde gå ganska snabbt. Den nya programvaran är väl dessutom inte ens ny utan helt enkelt den som klarar emissionskraven.

    Det trista är ju för kunderna som får en tröttare bil som dessutom drar mer bränsle.

    Alternativ 2 vore att installera adblue men kostnaden för att installera det på 12 miljoner bilar gör väl att det alternativet kan uteslutas.
    ECU på dom bilarna sitter ofta vid fötterna på passageraren. Men dom behöver inte byta ECU. Det räcker med att ladda in ny programvara i den om det är den vägen dom går.
    Problemet är väl att det påverkar bränsleekonomi och/eller prestanda och det lär inte bli poppis.
    Dock tror jag som du att kostnaden för att sätta in Adblue tillsats är så hög att dom helst vill slippa det.
    The man, the myth, the concept.

  2. #122
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 799
    Citat Ursprungligen postat av Steffo_b Visa inlägg
    ECU på dom bilarna sitter ofta vid fötterna på passageraren. Men dom behöver inte byta ECU. Det räcker med att ladda in ny programvara i den om det är den vägen dom går.
    Problemet är väl att det påverkar bränsleekonomi och/eller prestanda och det lär inte bli poppis.
    Dock tror jag som du att kostnaden för att sätta in Adblue tillsats är så hög att dom helst vill slippa det.
    Vet inte hur stor förändringar av mappen som är mjöliga utan byte av ecu men jag insåg efter jag skrivit att den miljövänliga mappen finns ju redan i ecu.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  3. #123
    Medlem - Jerker -s avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    X
    Hoj
    Nej
    Inlägg
    3 397
    VW har alltid varit en bubbla.

  4. #124
    ...Mm, så är det! Loys avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Hemma
    Hoj
    Många
    Inlägg
    8 962
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Vet inte hur stor förändringar av mappen som är mjöliga utan byte av ecu men jag insåg efter jag skrivit att den miljövänliga mappen finns ju redan i ecu.
    Byte av ecu låter onödigt. Sålänge dom inte monterar på massa nya saker och behöver ändra pinningen för att mata/läsa av eventuella nya givare/aktuatorer så räcker det att lägga i ny mjukvara och kalibrering.

  5. #125
    Medlem FSNs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Ducati Monster 696 -10
    Inlägg
    1 910
    Problemet är inte att mappa om ECUn. Det kommer dom att lösa på löpande band på 10 minuter. Mitt problem är att när jag köper bil så värderar jag olika egenskaper olika. Pris, lastförmåga, dragförmåga, säkerhet, märkesstatus, miljöbelastning, bränsleekonomi, effekt, komfort mm.

    Märkesstatus är inget för mig som ni förstår men just effekt och bränsleekonomi är något jag har betalat för. Mappas min biljävel om och det är mindre effekt och den drar mer fotogen blir jag sne. Nu skiter nog VW i mig men frågan är hur dom lirkar sig ur en stämning i nordamerika med 250000 målsägare och ett lag med giriga advokater som tar 30%? Att fixa till bilarna är det lilla problemet.
    Förr var det nu fast jävligare var det desto värre men så här jävla sämre har det ta mej fan aldrig varit dåligt

  6. #126
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 901
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Vet inte hur stor förändringar av mappen som är mjöliga utan byte av ecu men jag insåg efter jag skrivit att den miljövänliga mappen finns ju redan i ecu.
    Det går att göra rätt stora förändringar genom att programmera om ECU. Det som tidigare har varit begränsning är att man har haft chip som inte varit rakt av programmerbara som innehöll programvaran.
    Numera så är ECU nästan alltid omprogrammerbar för att det gör det lättare och billigare att åtgärda saker som man hittar i bilens programvara och det blir mer och mer vanligt med den typen av fel eftersom en modern styrenhet håller ordning på i stort sett allt i bilen numera.
    The man, the myth, the concept.

  7. #127
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 901
    Citat Ursprungligen postat av FSN Visa inlägg
    Problemet är inte att mappa om ECUn. Det kommer dom att lösa på löpande band på 10 minuter. Mitt problem är att när jag köper bil så värderar jag olika egenskaper olika. Pris, lastförmåga, dragförmåga, säkerhet, märkesstatus, miljöbelastning, bränsleekonomi, effekt, komfort mm.

    Märkesstatus är inget för mig som ni förstår men just effekt och bränsleekonomi är något jag har betalat för. Mappas min biljävel om och det är mindre effekt och den drar mer fotogen blir jag sne. Nu skiter nog VW i mig men frågan är hur dom lirkar sig ur en stämning i nordamerika med 250000 målsägare och ett lag med giriga advokater som tar 30%? Att fixa till bilarna är det lilla problemet.
    Ja. Det är ju just där som problemet ligger. Dom kan snabbt och billigt åtgärda avgasvärdena genom ny programvara. Men det kommer att påverka prestanda och bränsleekonomi. Och det lär inte bli populärt. Jag misstänker att det i ett sådant fall skulle bli aktuellt med ersätting till alla som påverkas även Europa då det sänker värdet på bilen eftersom den inte har dom egenskaper som fabrikanten uppgav vid säljtillfället.

    SKa dom fixa avgaserna utan att påverka prestanda och bränsleekonomi så måste det till AdBlue och det kostar ju en del pengar.

    Så jag skulle misstänka att det i slutändan blir så att vad dom gör beror lite på hur dom väger kostnad för modifiering, eventuell kostnad för ersättning till bilägare och märkesrykte.

    JAg tror nog att Volkswagen är så skakat just nu att dom kommer att försöka klämma in AdBlue i Bilarna för att i så hög grad som möjligt ska upprätthålla sitt varumärke.
    The man, the myth, the concept.

  8. #128
    96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Där pepparn växer
    Hoj
    Tuono 1100RR Highland 950 SM
    Inlägg
    11 285
    Kör de modellen utan adblue (bara ommappning) ser jag en potentiell risk att partikelfilter blir ett problem, igen. Precis som det var på tidigare euro klass. För att få ner kväveoxider, bildas det mer sot.
    EGR kommer också behövas utnyttjas hårdare, med komplikationer.
    Härtill ökad driftskostnad, dels mot ovan, dels förbrukning.

    Med adblue kommer servicekostnader att öka, samt ytterligare ett system som kräver underhåll och reparationer.

    Det senare kommer kosta tillverkaren mer, det tidigare ägaren.

    Hur som kommer det troligen märkas. Och folk kommer vara extra vaksamma och petiga efter utförd åtgärd.
    Det lär inte va slutgnisslat på länge, länge.

    Mycket omfattas förvisso av den gällande avgasgarantin (5års/8000mil) som är gemensamt för alla tillverkare.
    Senast redigerat av FettSnok den 2015-09-30 klockan 13:43.
    Stöd samhället, kör svenskt.

  9. #129
    Bäst! t-rexs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 690 SMC-R
    Inlägg
    6 085
    Så om man har en bil som går på Adblue så har de inte fuskat. Av vad som framkommit hittils... Eller vad?

  10. #130
    feg och talanglös pjohans avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Precis vid ringen
    Hoj
    En sån där grön.
    Inlägg
    5 313
    Citat Ursprungligen postat av t-rex Visa inlägg
    Så om man har en bil som går på Adblue så har de inte fuskat. Av vad som framkommit hittils... Eller vad?
    Om bilen går på Adblue så erkänner dom inget fusk, åtminstone inte än.
    Sent from my IBM System/360 using hålkort

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Visa inlägg
    Jag gjorde som vi gör för det mesta på sporthoj, tog det helt ur luften bara.
    Citat Ursprungligen postat av BRASSARN Visa inlägg
    Jag tror liksom att det gäller att visa att man är man nog att köra, för då aktar sig andra fordon, och riskerna minskar, och därigenom minskar antalet olyckor!’

  11. #131
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    Aprilia Tuono 11
    Inlägg
    894
    Jag kan inte tänka mig för allt smör i Polen att dom efter hela denna fadäsen väljer att enbart uppgradera ecu:n med en programvara som isf gör bilen mer törstig och släpper ut mer koldioxid. Media och allmänhet skulle vara på dom direkt igen. Nu har dom ögonen på sig och det enda rätta är att göra det ordentligt denna gång och installera adblue i dom berörda modellerna

  12. #132
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    17 077
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av pjohan Visa inlägg
    Om bilen går på Adblue så erkänner dom inget fusk, åtminstone inte än.
    De har kanske inte använt sig av mjukvarufusket iaf.

  13. #133
    What would Shervin do? Skrotnisses avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Månbas Alpha
    Hoj
    120 år gammalt, 2559cc
    Inlägg
    15 252
    Citat Ursprungligen postat av FSN Visa inlägg
    Mitt problem är att när jag köper bil så värderar jag olika egenskaper olika. Pris, lastförmåga, dragförmåga, säkerhet, märkesstatus, miljöbelastning, bränsleekonomi, effekt, komfort mm.

    Märkesstatus är inget för mig som ni förstår men just effekt och bränsleekonomi är något jag har betalat för.
    Jag har tidigare reagerat på att när "teknikens värld" testar bilar, så kör de sitt eget program för att se om uppgiven prestanda och förbrukning stämmer.
    När de testade VW Tiguan mot Subaru forester, så skilde uppgiven förbrukning närmare en deciliter till Tiguanens fördel.
    Det är tillräckligt för att jag skall välja bort subban (trots att jag gillar dem).
    I "verkligheten" (deras eget test) var förbrukningen likvärdig.

  14. #134
    feg och talanglös pjohans avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Precis vid ringen
    Hoj
    En sån där grön.
    Inlägg
    5 313
    Citat Ursprungligen postat av pjohan Visa inlägg
    Är det ens klarlagt exakt vilka motorer som ska in? 2.0 Liter TDI ska det definitvt, men resten hittar jag inget om. "EA189" står det överallt men är det hela klassen av motorer eller bara dom med 2 liter?.

    Edit: Verkar bara vara 2.0 TDI som ska in... fast det kan säkert ändras med tiden. Vorsprung durch Manipulation...
    Nu hittar jag en lista. Vår 1.6 liter snåldiesel är berörd

    http://www.di.se/artiklar/2015/9/30/...ska-skamlista/
    http://www.di.se/artiklar/2015/9/30/...-for-vw-agare/

    Känner mig inte jättemotiverad att åka in och få den fixen om den ger högre bräsnleförbrukning och ökar andra utsläpp. Bor inte i storstad så kväveoxider är inte något större problem här...
    Sent from my IBM System/360 using hålkort

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Visa inlägg
    Jag gjorde som vi gör för det mesta på sporthoj, tog det helt ur luften bara.
    Citat Ursprungligen postat av BRASSARN Visa inlägg
    Jag tror liksom att det gäller att visa att man är man nog att köra, för då aktar sig andra fordon, och riskerna minskar, och därigenom minskar antalet olyckor!’

  15. #135
    Irriterande... Blues avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Båstad
    Hoj
    Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
    Inlägg
    2 717
    Det våras för chiptrimmare som pysslar med VAG dieslar.
    Då dom kan återställa bilarna till som forna glans efter att dom har blivit justerad av verkstäderna.
    Citat Ursprungligen postat av Bacchus Visa inlägg
    En fin avföring är bästa huvudkudden..
    Citat Ursprungligen postat av Teo Visa inlägg
    Det växer hår runt käften! Hos djuren är det tvärt om, hår på hela kroppen och kalt i båda ändarna där det kan kladda. Vi människor däremot har en halblek lekamen med hår run ballongknuten samt runt käften! :mad:

  16. #136
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    Aprilia Tuono 11
    Inlägg
    894
    Citat Ursprungligen postat av Blue Visa inlägg
    Det våras för chiptrimmare som pysslar med VAG dieslar.
    Då dom kan återställa bilarna till som forna glans efter att dom har blivit justerad av verkstäderna.
    Och så ryker motorgarantin..

  17. #137
    96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Där pepparn växer
    Hoj
    Tuono 1100RR Highland 950 SM
    Inlägg
    11 285
    Citat Ursprungligen postat av Mandelhyndan Visa inlägg
    Och så ryker motorgarantin..
    Bilarna har väl bara två års garanti ändå, och då det verkar vara årsmodell 14 och äldre så är det väl ointressant
    Stöd samhället, kör svenskt.

  18. #138
    1337 Capt Awesomes avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Åkersberga
    Hoj
    NC30
    Inlägg
    768
    Finns det något som kan "tvinga" en bilägare att uppdatera sin bil? Visst kanske VW kan bli kinkiga med garantier och liknande men det måste ju vara upp till var och en om man vill göra förändringar?
    Jean Pierre Skogsbär

  19. #139
    Feldoserad psxcares avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Värmdö
    Hoj
    ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
    Inlägg
    2 328
    Köpte man bilen för max 3 år sedan av en bilhandlare så kan man hävda ursprungligt fel, och kan dom inte trolla så att utsläppen blir korrekta utan att försämra prestanda/förbrukning så borde det faktiskt gå att häva köpet och få pengarna tillbaka minus avdrag för hur mycket man hunnit nyttja den... #konsumentköplagen
    Constant progress inch by inch get you to your goal faster than trying to force rapid progress losing good performance altogether. When we show no progress in a skill no matter how much we practice it is because we are trying to improve two things at once. Repetition may ingrain mistakes just as easily as improvements.

  20. #140
    Medlem YipYips avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    2001 TDM 850
    Inlägg
    4 597
    Citat Ursprungligen postat av Capt Awesome Visa inlägg
    Finns det något som kan "tvinga" en bilägare att uppdatera sin bil? Visst kanske VW kan bli kinkiga med garantier och liknande men det måste ju vara upp till var och en om man vill göra förändringar?
    Jag skulle gissa att det kan bli trubbel med diverse typgodkännanden. Eftersom jag aldrig haft en diesel vet jag inte hur reglerna ser ut för de utsläpp de fuskat med men jag antar att det finns en lagstiftning som anger hur mycket det är okej att släppa ut? Isåfall skulle ju bilen rent tekniskt kunna få sitt godkännande återkallat och bli olaglig att köra med om ändringen inte genomförs.

Sidan 7 av 19 FörstaFörsta 12345678910111213 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Tog en tur till Marstrand för en burgare + Pucko i härligt höstväder

Hixman
Vill du annonsera ovan? Klicka här