VW, har dom skitit i det blå skåpet rejält eller ska dom lyckas krångla sig ur detta?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Blir väl byta av ecu till en med ny programvara, vet inte var den sitter på dessa bilar men det torde gå ganska snabbt. Den nya programvaran är väl dessutom inte ens ny utan helt enkelt den som klarar emissionskraven.

Det trista är ju för kunderna som får en tröttare bil som dessutom drar mer bränsle.

Alternativ 2 vore att installera adblue men kostnaden för att installera det på 12 miljoner bilar gör väl att det alternativet kan uteslutas.

ECU på dom bilarna sitter ofta vid fötterna på passageraren. Men dom behöver inte byta ECU. Det räcker med att ladda in ny programvara i den om det är den vägen dom går.
Problemet är väl att det påverkar bränsleekonomi och/eller prestanda och det lär inte bli poppis.
Dock tror jag som du att kostnaden för att sätta in Adblue tillsats är så hög att dom helst vill slippa det.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
ECU på dom bilarna sitter ofta vid fötterna på passageraren. Men dom behöver inte byta ECU. Det räcker med att ladda in ny programvara i den om det är den vägen dom går.
Problemet är väl att det påverkar bränsleekonomi och/eller prestanda och det lär inte bli poppis.
Dock tror jag som du att kostnaden för att sätta in Adblue tillsats är så hög att dom helst vill slippa det.

Vet inte hur stor förändringar av mappen som är mjöliga utan byte av ecu men jag insåg efter jag skrivit att den miljövänliga mappen finns ju redan i ecu. :D
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Vet inte hur stor förändringar av mappen som är mjöliga utan byte av ecu men jag insåg efter jag skrivit att den miljövänliga mappen finns ju redan i ecu. :D

Byte av ecu låter onödigt. Sålänge dom inte monterar på massa nya saker och behöver ändra pinningen för att mata/läsa av eventuella nya givare/aktuatorer så räcker det att lägga i ny mjukvara och kalibrering.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Problemet är inte att mappa om ECUn. Det kommer dom att lösa på löpande band på 10 minuter. Mitt problem är att när jag köper bil så värderar jag olika egenskaper olika. Pris, lastförmåga, dragförmåga, säkerhet, märkesstatus, miljöbelastning, bränsleekonomi, effekt, komfort mm.

Märkesstatus är inget för mig som ni förstår men just effekt och bränsleekonomi är något jag har betalat för. Mappas min biljävel om och det är mindre effekt och den drar mer fotogen blir jag sne. Nu skiter nog VW i mig men frågan är hur dom lirkar sig ur en stämning i nordamerika med 250000 målsägare och ett lag med giriga advokater som tar 30%? Att fixa till bilarna är det lilla problemet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vet inte hur stor förändringar av mappen som är mjöliga utan byte av ecu men jag insåg efter jag skrivit att den miljövänliga mappen finns ju redan i ecu. :D

Det går att göra rätt stora förändringar genom att programmera om ECU. Det som tidigare har varit begränsning är att man har haft chip som inte varit rakt av programmerbara som innehöll programvaran.
Numera så är ECU nästan alltid omprogrammerbar för att det gör det lättare och billigare att åtgärda saker som man hittar i bilens programvara och det blir mer och mer vanligt med den typen av fel eftersom en modern styrenhet håller ordning på i stort sett allt i bilen numera.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Problemet är inte att mappa om ECUn. Det kommer dom att lösa på löpande band på 10 minuter. Mitt problem är att när jag köper bil så värderar jag olika egenskaper olika. Pris, lastförmåga, dragförmåga, säkerhet, märkesstatus, miljöbelastning, bränsleekonomi, effekt, komfort mm.

Märkesstatus är inget för mig som ni förstår men just effekt och bränsleekonomi är något jag har betalat för. Mappas min biljävel om och det är mindre effekt och den drar mer fotogen blir jag sne. Nu skiter nog VW i mig men frågan är hur dom lirkar sig ur en stämning i nordamerika med 250000 målsägare och ett lag med giriga advokater som tar 30%? Att fixa till bilarna är det lilla problemet.

Ja. Det är ju just där som problemet ligger. Dom kan snabbt och billigt åtgärda avgasvärdena genom ny programvara. Men det kommer att påverka prestanda och bränsleekonomi. Och det lär inte bli populärt. Jag misstänker att det i ett sådant fall skulle bli aktuellt med ersätting till alla som påverkas även Europa då det sänker värdet på bilen eftersom den inte har dom egenskaper som fabrikanten uppgav vid säljtillfället.

SKa dom fixa avgaserna utan att påverka prestanda och bränsleekonomi så måste det till AdBlue och det kostar ju en del pengar.

Så jag skulle misstänka att det i slutändan blir så att vad dom gör beror lite på hur dom väger kostnad för modifiering, eventuell kostnad för ersättning till bilägare och märkesrykte.

JAg tror nog att Volkswagen är så skakat just nu att dom kommer att försöka klämma in AdBlue i Bilarna för att i så hög grad som möjligt ska upprätthålla sitt varumärke.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kör de modellen utan adblue (bara ommappning) ser jag en potentiell risk att partikelfilter blir ett problem, igen. Precis som det var på tidigare euro klass. För att få ner kväveoxider, bildas det mer sot.
EGR kommer också behövas utnyttjas hårdare, med komplikationer.
Härtill ökad driftskostnad, dels mot ovan, dels förbrukning.

Med adblue kommer servicekostnader att öka, samt ytterligare ett system som kräver underhåll och reparationer.

Det senare kommer kosta tillverkaren mer, det tidigare ägaren.

Hur som kommer det troligen märkas. Och folk kommer vara extra vaksamma och petiga efter utförd åtgärd.
Det lär inte va slutgnisslat på länge, länge.

Mycket omfattas förvisso av den gällande avgasgarantin (5års/8000mil) som är gemensamt för alla tillverkare.
 
Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Så om man har en bil som går på Adblue så har de inte fuskat. Av vad som framkommit hittils... Eller vad?
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Jag kan inte tänka mig för allt smör i Polen att dom efter hela denna fadäsen väljer att enbart uppgradera ecu:n med en programvara som isf gör bilen mer törstig och släpper ut mer koldioxid. Media och allmänhet skulle vara på dom direkt igen. Nu har dom ögonen på sig och det enda rätta är att göra det ordentligt denna gång och installera adblue i dom berörda modellerna
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Mitt problem är att när jag köper bil så värderar jag olika egenskaper olika. Pris, lastförmåga, dragförmåga, säkerhet, märkesstatus, miljöbelastning, bränsleekonomi, effekt, komfort mm.

Märkesstatus är inget för mig som ni förstår men just effekt och bränsleekonomi är något jag har betalat för.
Jag har tidigare reagerat på att när "teknikens värld" testar bilar, så kör de sitt eget program för att se om uppgiven prestanda och förbrukning stämmer.
När de testade VW Tiguan mot Subaru forester, så skilde uppgiven förbrukning närmare en deciliter till Tiguanens fördel.
Det är tillräckligt för att jag skall välja bort subban (trots att jag gillar dem).
I "verkligheten" (deras eget test) var förbrukningen likvärdig.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Är det ens klarlagt exakt vilka motorer som ska in? 2.0 Liter TDI ska det definitvt, men resten hittar jag inget om. "EA189" står det överallt men är det hela klassen av motorer eller bara dom med 2 liter?.

Edit: Verkar bara vara 2.0 TDI som ska in... fast det kan säkert ändras med tiden. Vorsprung durch Manipulation...

Nu hittar jag en lista. Vår 1.6 liter snåldiesel är berörd

http://www.di.se/artiklar/2015/9/30/har-ar-volkswagens-gigantiska-skamlista/
http://www.di.se/artiklar/2015/9/30/dyrare-branslenota-for-vw-agare/

Känner mig inte jättemotiverad att åka in och få den fixen om den ger högre bräsnleförbrukning och ökar andra utsläpp. Bor inte i storstad så kväveoxider är inte något större problem här...
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Det våras för chiptrimmare som pysslar med VAG dieslar.
Då dom kan återställa bilarna till som forna glans efter att dom har blivit justerad av verkstäderna.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Finns det något som kan "tvinga" en bilägare att uppdatera sin bil? Visst kanske VW kan bli kinkiga med garantier och liknande men det måste ju vara upp till var och en om man vill göra förändringar?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Köpte man bilen för max 3 år sedan av en bilhandlare så kan man hävda ursprungligt fel, och kan dom inte trolla så att utsläppen blir korrekta utan att försämra prestanda/förbrukning så borde det faktiskt gå att häva köpet och få pengarna tillbaka minus avdrag för hur mycket man hunnit nyttja den... #konsumentköplagen
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Finns det något som kan "tvinga" en bilägare att uppdatera sin bil? Visst kanske VW kan bli kinkiga med garantier och liknande men det måste ju vara upp till var och en om man vill göra förändringar?

Jag skulle gissa att det kan bli trubbel med diverse typgodkännanden. Eftersom jag aldrig haft en diesel vet jag inte hur reglerna ser ut för de utsläpp de fuskat med men jag antar att det finns en lagstiftning som anger hur mycket det är okej att släppa ut? Isåfall skulle ju bilen rent tekniskt kunna få sitt godkännande återkallat och bli olaglig att köra med om ändringen inte genomförs.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top