En annorlunda SM final

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
SM final - Kan en KTM 990SMR hävda sig i Rookie 1000?

Uppdatering från #112 ROOKIE 1000
Team Funbike.

Söndag:

Ni som läst min FB uppdatering från söndags morgon vet att dagen inte började bra (koppling paj, skuret lager i bakdrev samt trasig däcksvärmare - allt innan kvalet började).
Hann inte äta frukost, pangade iväg till Biltema för att köpa minerlaolja, tror inte ngn i Linköping sett att en Fååård S-Max kan gå så fort (men så har jag ju sportfjädring på "bussen" också:hihi).

Jag tror dessutom att jag satte ngn form av världsrekord av en kille på snabbaste tid in-och-ut ur en Biltema butik (iofs kanske inte särskillt svårt...):yoparty

Kvalet gick sådär, men det var ju inte så konstigt. Fast fick samtidigt möjlighet att träna på att crossväxla för att spara på minerlaoljan, som sipprade ur kopplingen varje gång jag kopplade - för racea det skulle jag!

Kopplingen höll 14 varv på kvalet, racet skulle ju gå i 18 varv, hur skall detta funka... Fyllde på mer mineralolja till racet, men kände redan på warm up att kopplingen inte var bra.

Dags för start, Kåtten levererade igen (blev ju totalt fyra starter igår efter olyckorna, alla med bra resultat). Tog ganska många i starten, var väl 8-9:a in i första böj från 16:e start position! Bra fart!
I Speedster så har jag ju hela tiden stått i första startled och har ju varit lite orolig för den "sallad" som kan bli i Rookie 1000 i första kurvan. Men i och med att jag kommit iväg bra så har jag ju på sätt och viss åkt i från den mesta av strulet.

På rakan hade jag inte så mycket att sätta emot en som körde om. Men i inbromsningen gick det bra:). Satte nytt pers med 59.577 på 2:a varvet!

- Fatta - 59.577 på en 190kg tung, hög hypermotard, utan slirkoppling, utan quickshifter, utan antispinn, utan styrdämpare och alla moderniteter.

Men redan efter tre varv så började kopplingen att trilskas...

Framförallt var det när jag växlade ner (och där man på en twin med stor motorbroms använder kopplingen som en slirkoppling) som jag fick stoora problem (= VÄLDIGT obra in i torparn:mad:). Jag blev passerad av två till eftersom växeln hoppade ur på långrakan (växlade för fesigt när jag crossväxlade).
Till slut tappade jag meter för meter mot de jag hade behövt hänga på, samtidigt som jag drog ifrån dem bakom mig - ingemansland helt enkelt.

Nåväl, vi snackar ändå om en förvildad skogsmoppe med 118hk som ställs mot fordon anpassade för att smiska bana - fort och 50% mer hk

Jag gjorde vad jag kunde men med det stora effektunderläge jag har så måste jag ha en tip top hoj för att ha en chans att hänga på.

För dem som stod i chikanen efter långrakan så gjorde jag lite action i alla fall eftersom jag bjöd på ett rejält släpp när jag klev på gas:dummer (nä L--e, slog inte i bollarna när jag landade eftersom jag inte har en hög tank :tummenupp).
Fast det måste jag säga, så klart har man haft lite incidenter den här säsongen, men den nya fjädringen (Wilbur) är så sjukt följsam så att det blir liksom aldrig något drama när det släpper.


Sååå, det är viktigt att ha mål, här är sammanfattningen:

Mitt mål var ju för säsongen att köra en racehelg i tuffa Rookie 1000.
Check på den

Mitt mål när jag väl var i Rookie 1000, var att i bästa fall komma topp 10. Jag kom 9 igår och 12 idag.
Check på den

Mitt mål med denna racehelg var att köra ett varv på under en minut, under lördagen körde jag 59.990!
Check på den

Mitt mål när jag väl gjort en 59 tid var att sätta ett nytt pers på 59,5. Idag körde jag ju 59,577!
Check på den.

Sååå. Helgen var ju rätt bra när man kollar lite i backspegeln��

Förresten.... Vem tror ni var kungen av wheelies vid målgång båda dagarna? Just sayi'n (alltså en 46-årig tokig gubbe!). Om ngn av er som var där har en bild, snälla give it to me:)

En till förresten... Jag har i och med denna helg tagit poäng i 3 serier under samma säsong, Speedster, BoTT och Rookie 1000 - ingen kan anklaga mig för att inte ha testat gränserna i alla fall:)

Tack alla team kompisar, Fritte Ingerlund, Esa Sederlin, Rickard Winblad, Maria Blomberg, Marcus Högström, Åsa Carlström.

Tack som vanligt Björn Carlsson utan dig hade inte varit på den nivån jag är.

Tack Ragnar Cervén Funbike Motorcycles i Västerås, för support och stöttning.

Å kul att ha er runt omkring i depån även fast ni kör konstiga märken. Mattias Ödlund Markus Karlsson Jesper Hubbe Hubner

Tack Roffe P för denna fina bild från bakrakan!

IMG_1421_01.JPG

Nu återstår bara en sak, vad skall jag köra nästa år? Skall jag försöka locka ut lite mer hk ur 990? Skall jag ge upp och köpa mig en sporthoj? Skall jag kliva upp på en Super Duke 1290R och förädla en sådan? Måste i alla fall provköra lite alternativ innan säsongen tar slut.

Over and out - TEAM FUNBIKE

IMG_3685.JPG

Och en "hej då" bild från fina Sviestad.

_DSC9637.jpg
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Bestämt dig än för vad det blir för typ av hoj till nästa år?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Fortsätter på min hackspett - i år då blir det åka utav:)

Varför?:D Med tanke på de tider du kör så borde du kunna köra bra mycket snabbare med en mer lämpad racehoj.. Eller är det för att alltid kunna skriva "...på en tjock motard med 50% lägre effekt"?:D

En snabb och vältränad gubbjävel som dig förtjänar väl en sporthoj?:Bugar:tummenupp Några sekunder till och du kan ta poäng i Superbike SM.. Satsa nu på en sportis till 2017 iallafall:tummenupp

PS. Jag menar inte att tala om för dig vad du ska göra. Eller jo, gör som jag säger:fakta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varför?:D Med tanke på de tider du kör så borde du kunna köra bra mycket snabbare med en mer lämpad racehoj.. Eller är det för att alltid kunna skriva "...på en tjock motard med 50% lägre effekt"?:D

En snabb och vältränad gubbjävel som dig förtjänar väl en sporthoj?:Bugar:tummenupp Några sekunder till och du kan ta poäng i Superbike SM.. Satsa nu på en sportis till 2017 iallafall:tummenupp

PS. Jag menar inte att tala om för dig vad du ska göra. Eller jo, gör som jag säger:fakta

Han får transplantera in en sporthojsmotor i ramen! :fakta
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Varför?:D Med tanke på de tider du kör så borde du kunna köra bra mycket snabbare med en mer lämpad racehoj.. Eller är det för att alltid kunna skriva "...på en tjock motard med 50% lägre effekt"?:D

En snabb och vältränad gubbjävel som dig förtjänar väl en sporthoj?:Bugar:tummenupp Några sekunder till och du kan ta poäng i Superbike SM.. Satsa nu på en sportis till 2017 iallafall:tummenupp

PS. Jag menar inte att tala om för dig vad du ska göra. Eller jo, gör som jag säger:fakta

Alltså... Det är ju liksom kul att sticka ut:crash Sen är det ju så roligt att ställa till det för plastraketerna:banana
Jag har spännande upplägg tycker jag i år, tyvärr har allt mer eller mindre pajats av ett sällsynt elakt diskbråck som jag i och för sig skall operera nu på fredag.

Sen blir det hårdträning och komma i form:tummenupp.

Har som mål att någon gång delta i Superbike, vilket ju innebär att jag måste byta hoj - men inte i år troligtvis.
Om alla Rookie 1000 race avgörs i blött så är min pallchans mkt större - tänk om det bara blir regnrace och jag är topp 5 i efter sista racet, då kan de inte flytta upp mig för min hoj inte är homologiserad, haha.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Alltså... Det är ju liksom kul att sticka ut:crash Sen är det ju så roligt att ställa till det för plastraketerna:banana
Jag har spännande upplägg tycker jag i år, tyvärr har allt mer eller mindre pajats av ett sällsynt elakt diskbråck som jag i och för sig skall operera nu på fredag.

Sen blir det hårdträning och komma i form:tummenupp.

Har som mål att någon gång delta i Superbike, vilket ju innebär att jag måste byta hoj - men inte i år troligtvis.
Om alla Rookie 1000 race avgörs i blött så är min pallchans mkt större - tänk om det bara blir regnrace och jag är topp 5 i efter sista racet, då kan de inte flytta upp mig för min hoj inte är homologiserad, haha.

Haha:hihi Men nu antar jag att Svemo bedömer förarens nivå och inte motorcykelns..:D

Hoppas operationen går bra:tummenupp
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Två fina minnen från i förra årets säsong.
Mästerligt ihoppklippt av Mattias Ödlund

Här från Falken. står i pole:
Hoppklippt och filmat av Mattias
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hoppas disckbråcksoperationen går bra för dig. :tummenupp
Jävla ofog att paja ryggen.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
För den som är intresserad så gick operationen för discobråcket fantastiskt bra!!!
Den vidriga nervsmärtan i hela höger del av kroppen från rumpa ända ner till stortån är som bortblåst!!!

Ihaaaaa!!!! Äntligen!!!
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
För den som är intresserad så gick operationen för discobråcket fantastiskt bra!!!
Den vidriga nervsmärtan i hela höger del av kroppen från rumpa ända ner till stortån är som bortblåst!!!

Ihaaaaa!!!! Äntligen!!!

Fan vad gött!:):tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För den som är intresserad så gick operationen för discobråcket fantastiskt bra!!!
Den vidriga nervsmärtan i hela höger del av kroppen från rumpa ända ner till stortån är som bortblåst!!!

Ihaaaaa!!!! Äntligen!!!

Fifan va bra! :banana
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top