Helgalkis, insomningssvårighet...

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Tar de kvickt, efter jobbet på fredan så e de hem å korka upp. Begränsar de till en kvarting å en låda öl per helg, inte en droppe i veckorna. Förr blev ja trött på fyllan men nu e de i 9 fall av 10 omöjligt å somna på fredakvällen... Brukar sluta me att ja fortsätter in på lördag förmiddag innan ja somnar... Har tuggat antidepp sen 10 år tebax, detta fenomen har dock uppkommit senaste halvåret å inte i samband me dosändring...

E fullt medveten om att mitt levnadssätt e direkt skadligt så de vore uppskattat om kommentarerna gällande alkoholen kan ge mej en hint om varför ja helt plötsligt inte kan somna om fredakvällarna...

Må väl :fyllisar

//Klyrre
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tror att du etablerat en vana. Kroppen och skallen väntar sig en fylla, inte en nattsömn.
Planera in någon annan, nykter aktivitet på fredagen.

Jag tror att det är farligt att dricka regelbundet även om det onte är tätt mellan gångerna.
Nu dricker du varje fredag, det börjar spilla över på lördagen.
Risken finns att du börjar tidigare och tidigare, samt slutar senare och senare.
Nu blev det kommentar om alkoholen ändå.
Men jag tror att problemet ligger där.
Skulle nog vara samma sak om du vande kroppen vid cykling, maratonrunk eller liknande efter arbetsveckans slut.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Jag tror att du etablerat en vana. Kroppen och skallen väntar sig en fylla, inte en nattsömn.
Planera in någon annan, nykter aktivitet på fredagen.

Jag tror att det är farligt att dricka regelbundet även om det onte är tätt mellan gångerna.
Nu dricker du varje fredag, det börjar spilla över på lördagen.
Risken finns att du börjar tidigare och tidigare, samt slutar senare och senare.
Nu blev det kommentar om alkoholen ändå.
Men jag tror att problemet ligger där.
Skulle nog vara samma sak om du vande kroppen vid cykling, maratonrunk eller liknande efter arbetsveckans slut.

Jo att de har me alkoholen å göra har ja redan klurat ut, men nån stans i spånhögen måste ju nåt flippat eftersom de blir såhär... Gav mej på en älskog som nära slutade i infarkt i hopp om sömn, men icke... Eller ja semi, hon somnade iaf efter :crash...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Allt är kemi. Som skrotis säger så kan det mycket väl va så att kroppen reagerat efter en tid. Melatonin, som hormonet heter tillverkas naturligt i kroppen. Alkoholen sabbar produktionen.
Melatoninets produktion styrs även av ljuset. När du då börjar dricka på eftermiddagen, inåt kvällen så blir det knas tillslut.
 
Last edited:

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Allt är kemi. Som skrotis säger så kan det mycket väl va så att kroppen Melatonin, som hormonet heter tillverkas naturligt i kroppen. Alkoholen sabbar produktionen.
Melatoninets produktion styrs även av ljuset. När du då börjar dricka på eftermiddagen, inåt kvällen så blir det knas tillslut.

Du tänker inte på Serotonin?

Edit: Ingen sarkasm, e bara kass på å uttrycka mej å blåser väl runt 2,7...

Edit 2: E sopprot å hade fel.
 
Last edited:

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Har hört de förr, faktiskt av alla ja umgås me...
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tror vanan är det svåra att bryta, och köper du för att bli full så blir du full?

Testa bara köpa några (4-6) bärs inför helgen.

Förr köpte jag med jämnt en platta eller två, gärna nån bag-in-box för säkerhets skull, och tro det eller ej, man blir full :hihi
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Mnja, vill väl gärna intala mej de... Verklighetsflykt ligger väl närmare sanningen... Nu börjar ja bli pömsig så de blir nog ett svandyk i en chipspåse tror ja :yoparty...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
"Antidepp" kan helt klart vara lösningen eller åtminstone till stor hjälp. Har du sömnsvårigheter så kan man anpassa medicinen efter det, ex. Mirtazapin. Även om jag kan tycka att cocktailen en läkare skriver ut inte ska inverka på patienten mer än enbart skapa ett normalt välbefinnande så är just Mirtazapin ett ex. som leder till sömnighet i samband med detta. Sen finns det naturligtvis renodlade sömnpiller om man är nöjd med nuvarande medicinering i övrigt.

Dricka sig till sömns är bara en dålig ursäkt för sig själv.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tror du kan försöka med att ge fan i spriten på fredagen, håll igång som om det vore en tordag och dyk i säng tidigare. Utan drickat. På lördagen börjar du till lunch. På så vis kan antalet dagar med fylla också minskas vilket sannolikt är bättre än nuvarande situation.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Mnja, vill väl gärna intala mej de... Verklighetsflykt ligger väl närmare sanningen... Nu börjar ja bli pömsig så de blir nog ett svandyk i en chipspåse tror ja :yoparty...
Jag har inte ätit chips sedan 9:e Augusti. Det är 42 dagar det. Har en påse som väntar, samt beredd med både US original dipp och gräddfil.
Vet att jag får återfall men kan skjuta på det ännu längre om jag har allt hemma.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Åt själv antidepressiva (sertralin, 75mg/dag) fram tills för ~3 veckor sen.
Sov som en kratta när jag käkade dom.
Sov sällan mer än 2-3 timmar per dygn trots fysiskt jobb.
Slutade tvärt med antidepp och har nu gradvis fått tillbaka ett par timmar sömn vilket är jäkligt skönt.
Snacka med din läkare som någon sa, förklara hur det ligger till så får ni hitta något som funkar för just dig.
Kan vara värt ett försök att gradvis trappa ner lite på drickan, alternativt kicka igång en monsterfylla direkt efter jobb så slocknar du innan 10 :rofl
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top