Yamaha TRX 850 turbo

ankan_sanberg

Medlem
Gick med
14 Sep 2015
Ort
Östhammar
Hoj
Yamaha TRX850 97a ombyggd till streetfighter med plan på turbo
Kompressionsförhållande Med 2mm distans (+2mm på originalpackningarna)


Kompförh = (Slagvolym+toppvolym)/toppvolym

TRX850
Borr 89,5 mm
Stroke 67,5 mm
Slagvolym 424,7 cm3
Orig Kompförh. 10,5
toppvolym 44,7 cm3

Distanstjocklek 2,0 mm

Volym distans 12,6 cm3
Toppvolym ny 57,3 cm3
D-kompförh. 8,41 till 1

Okej.
Original packning bygger 0.5 mm..
Betyder det en distans på 1.5 mm+extra packning?

- - - Updated - - -

Uppskattar verkligen all hjälp! :yoparty
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Okej ska kika på dreven..
Gnistra? Görs det i fräs?
Svärfar har både fräs och svarv så det kanske går att lösa :) ja det kanske är bra att undercutta..då tar det ju längre tid innan det slits snett igen också.

Gnista heter det och kräver en sådan maskin. Man kan precisionsskära i saker med en tunn elektrod kan man kalla det. Bearbetningen lämnar inte (alltid) en jättefin yta så någon form av slipning behövs också. Men undercut ska inte behövas med friska drev och vanligt gatbruk.
 
Last edited:

ankan_sanberg

Medlem
Gick med
14 Sep 2015
Ort
Östhammar
Hoj
Yamaha TRX850 97a ombyggd till streetfighter med plan på turbo
Har märkt att jag är helt värdelös på Google...
Har letat efter flödesschema på motorn men hittar fan inget..nån som har nån idé vart man kan hitta det?
Alternativt om nån vet med säkerhet var man kan ta ut olja till turbon?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det finns en oljeplugg uppe på toppen, vad kan du mäta upp för oljetryck där? Oljetrycket står inte i servicemanualen, bara att det skall sippra ut olja där när man startat motorn.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Okej.
Original packning bygger 0.5 mm..
Betyder det en distans på 1.5 mm+extra packning?

- - - Updated - - -

Uppskattar verkligen all hjälp! :yoparty

Så kan du göra men de blir en aning vingligt. Jag tog bara en 2mm aluminium plåt och satt papperpackningen vänd neråt blocket och ingen packning mot cylinder endast packnings spray mellan spacer o cylinder. Papperspackningen vänd mot blocket är bra för den sväljer ojämnheter i blockskarven.
 

ankan_sanberg

Medlem
Gick med
14 Sep 2015
Ort
Östhammar
Hoj
Yamaha TRX850 97a ombyggd till streetfighter med plan på turbo
Så kan du göra men de blir en aning vingligt. Jag tog bara en 2mm aluminium plåt och satt papperpackningen vänd neråt blocket och ingen packning mot cylinder endast packnings spray mellan spacer o cylinder. Papperspackningen vänd mot blocket är bra för den sväljer ojämnheter i blockskarven.

Okej. Hade en plåtpackning. Så då kanske det inte blir vingligt? Packning spray? Funkar den som packningslim?
 

ankan_sanberg

Medlem
Gick med
14 Sep 2015
Ort
Östhammar
Hoj
Yamaha TRX850 97a ombyggd till streetfighter med plan på turbo

ankan_sanberg

Medlem
Gick med
14 Sep 2015
Ort
Östhammar
Hoj
Yamaha TRX850 97a ombyggd till streetfighter med plan på turbo
Du kan räkna ut hur mycket du ska höja cylindern om du utgår från org kompförhållande. De är vanlig enkel matte på hur mycket mer ml de går i förbränningsrummet om du höjer hela cylindern ex 2mm. De brukar sällan gå höja mer än 2mm innan kamkedjan blir för sträckt men de är ingen garanti att de går på just den där motorn.

Ang hoppande växlar så brukar de vara drive doggarna som är snedsliten. De är dem utstickande klackarna som ska greppa i nästa drev på samma axel. Även de ovala hål som drivdoggarna ska in i brukar vara sedsliten så tillsammans drycks dreven isär vid belastning. De är de klackarna och hålen man brukar undercutta på dragracehojar så dem snarare drar ihop än åker isär vid belastning.
Jag har renoverat många sådana drev genom att lämna in till mekanisk verkstad som gnistrar klackarna rak eller lite undercut. Faktum är att jag alltid begär någon ynka grads undercut både på klackarna och hålen för då håller de bättre än org. Växellådan brukar inte bli svårare att växla trots lite undercuttning så jag rek det speciellt på en hårt trimmad motor som i detta fall.
Du bör kunna se antydan till slitage på klackarna och hålen,,de behövs inte mycket för att de ska åka isär knappt synbart!!
Du kan såklart välja köpa nya drev om du ser slitage på klackarna men då måste du även köpa drevet de går in i!

Hittar ingen som fattar vad jag snackar om när det gäller dreven..
Kan jag använda dom du lämnade till? Skicka dreven dit? Pris?
 

ankan_sanberg

Medlem
Gick med
14 Sep 2015
Ort
Östhammar
Hoj
Yamaha TRX850 97a ombyggd till streetfighter med plan på turbo
När jag kollade på dreven imorse så provade jag att liksom trycka i dom i spåren och dra ur samtidigt som jag vred dom i belastning..dom hoppade ur väldigt lätt...såg dock ut som det var undercut på pinnarna ut från dreven redan. Kanske nån som redan renoverat. Verkade inte så när jag delade motorn men man vet ju aldrig..men isåfall så lär det väl bara vara hålen man behöver gnista eller?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
När jag kollade på dreven imorse så provade jag att liksom trycka i dom i spåren och dra ur samtidigt som jag vred dom i belastning..dom hoppade ur väldigt lätt...såg dock ut som det var undercut på pinnarna ut från dreven redan. Kanske nån som redan renoverat. Verkade inte så när jag delade motorn men man vet ju aldrig..men isåfall så lär det väl bara vara hålen man behöver gnista eller?

De låter osäkert om de är fel på drivklackarna eller hålen. Hur betedde sig växellådan under körning? Fick du i växlarna lätt och låg de kvar sålänge du körde lugnt? Om de hoppade ur när du drog på är det troligast klackarna och hålen som är snedsliten.

Jag tös inte lova att min kontakt på verkstan kan gnista åt andra. Om nu dreven är väck kolla nypris först.
 

ankan_sanberg

Medlem
Gick med
14 Sep 2015
Ort
Östhammar
Hoj
Yamaha TRX850 97a ombyggd till streetfighter med plan på turbo
De låter osäkert om de är fel på drivklackarna eller hålen. Hur betedde sig växellådan under körning? Fick du i växlarna lätt och låg de kvar sålänge du körde lugnt? Om de hoppade ur när du drog på är det troligast klackarna och hålen som är snedsliten.

Jag tös inte lova att min kontakt på verkstan kan gnista åt andra. Om nu dreven är väck kolla nypris först.

Fick dom lätt. Svårare och svårare att få i friläge. Hoppade ur under pådrag, men bara ibland. Körde jag lugnt så låg den kvar.

Okej. Har kollat lite på nya men har inte tagit reda på vilka drev jag måste byta..tiden räcker inte till ibland :(
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Fick dom lätt. Svårare och svårare att få i friläge. Hoppade ur under pådrag, men bara ibland. Körde jag lugnt så låg den kvar.

Okej. Har kollat lite på nya men har inte tagit reda på vilka drev jag måste byta..tiden räcker inte till ibland :(

Om de hoppade ur under belastning så är det nog så illa att drivklackarna är snedsliten. Men kolla växelgafflarna också så dem är spikraka. Växeltrummans spår bör såklart också besiktas noga. Kolla även den pryl som ska hålla fast växlarna i sitt läge den brukar sitta fastskruvad i ena änden av växeltrumman. Jag har vart med om att den plattan/växelhållare varit lös så växlarna hoppade ur.
 

ankan_sanberg

Medlem
Gick med
14 Sep 2015
Ort
Östhammar
Hoj
Yamaha TRX850 97a ombyggd till streetfighter med plan på turbo
Om de hoppade ur under belastning så är det nog så illa att drivklackarna är snedsliten. Men kolla växelgafflarna också så dem är spikraka. Växeltrummans spår bör såklart också besiktas noga. Kolla även den pryl som ska hålla fast växlarna i sitt läge den brukar sitta fastskruvad i ena änden av växeltrumman. Jag har vart med om att den plattan/växelhållare varit lös så växlarna hoppade ur.

Okej ska kollas när tiden hittas :) svårt ibland med en treåring och en fyra månaders hemma :)
 

ankan_sanberg

Medlem
Gick med
14 Sep 2015
Ort
Östhammar
Hoj
Yamaha TRX850 97a ombyggd till streetfighter med plan på turbo
Hej igen!

Varit tyst nu ett tag..Mycket på hemmafronten, jobb mm
Men lite tid har funnits till bygget med ????

Men nu är det mesta gjort..Hojen är i princip ihopskruvad nu minus turboprylarna. Grenrör är tillverkat, plenum tillverkat, soppapump och regulator inhandlat. Motorn är kompsänkt med 2 mm spacer.

Håller på med förgasarna nu..Visst behöver man täta dom för att inte soppa ska tryckas ur när man lägger tryck på dom? Var och med vad? Blå silikon? Epoxy?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx

ankan_sanberg

Medlem
Gick med
14 Sep 2015
Ort
Östhammar
Hoj
Yamaha TRX850 97a ombyggd till streetfighter med plan på turbo
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top