Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 71
  1. #1
    Medlem ankan_sanbergs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Östhammar
    Hoj
    Yamaha TRX850 97a ombyggd till streetfighter med plan på turbo
    Inlägg
    45

    Yamaha TRX 850 turbo

    Hej!
    Som rubriken lyder så blir det turbobygge i vinter.
    Har en Yamaha TRX 850 -97 som jag haft en sommar nu. Ombyggd till streetfighter med annan bakdel, R6-tank, endurolyse mm

    Min plan är som följer:

    T16-agg
    Plenum i ALU
    Tryckrör i ALU eller stål
    Bredbandslambda
    Oljekylare som bara går till turbon (separat system)

    Sen vete fan..har börjat lite smått att klura lite på delar..jobbar på ett företag som håller på med aluminium så det känns som ett självklart val av material.

    Alla tips och trix mottages väldigt tacksamt då jag är ny på att bygga överladdat med förgasare.
    Och på mc

    Mitt mål är 120 hk++ eller iaf kunna gasa upp den på slangen på trean
    Yamaha TRX850 -97 med Turbo inom en snar framtid :)

  2. #2
    Medlem ankan_sanbergs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Östhammar
    Hoj
    Yamaha TRX850 97a ombyggd till streetfighter med plan på turbo
    Inlägg
    45
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0003_1.JPG
Visningar:	484
Storlek:	1,62 MB
Id:	423672

    Före
    Yamaha TRX850 -97 med Turbo inom en snar framtid :)

  3. #3
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 570
    Kul bygge

    T16 lär passa bra men sikta på minst 1 bar övertryck så har du dubbla effekten ivf. Jag skulle siktat på 200 hk som den säkert kan ge runt 1,5 bar grovt gissat.

    Köra separat oljesystem kräver endera en strömtörstig dyr oljepump eller en komplicerad dyr mekanisk oljepump så undvik sep oljesystem för turbon hettar i sig inte upp oljan nämnvärt. Du kommer behöva alla watt statorn kan ge till bara soppapumpen och ev en returoljepump för olja!!. Leta åt den bränslepump som drar minst ström ,,den måste klara minst 2 bar kolla in Sytec pumpar som ex för de har strömsnåla pumpar.

    Försök placera turbon så högt att du slipper returoljepump till motorn för då sparar du en hel del watt och dollar. De finns även mekaniska returoljepumpar. Led in returoljan via oljepluggen ,,,försök ha turbon så oljan kan självrinna ner dit.
    Senast redigerat av Boost 3 den 2015-09-18 klockan 10:48.
    BOOST III

  4. #4
    Medlem ankan_sanbergs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Östhammar
    Hoj
    Yamaha TRX850 97a ombyggd till streetfighter med plan på turbo
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Kul bygge

    T16 lär passa bra men sikta på minst 1 bar övertryck så har du dubbla effekten ivf. Jag skulle siktat på 200 hk som den säkert kan ge runt 1,5 bar grovt gissat.

    Köra separat oljesystem kräver endera en strömtörstig dyr oljepump eller en komplicerad dyr mekanisk oljepump så undvik sep oljesystem för turbon hettar i sig inte upp oljan nämnvärt. Du kommer behöva alla watt statorn kan ge till bara soppapumpen och ev en returoljepump för olja!!. Leta åt den bränslepump som drar minst ström ,,den måste klara minst 2 bar kolla in Sytec pumpar som ex för de har strömsnåla pumpar.

    Försök placera turbon så högt att du slipper returoljepump till motorn för då sparar du en hel del watt och dollar. De finns även mekaniska returoljepumpar. Led in returoljan via oljepluggen ,,,försök ha turbon så oljan kan självrinna ner dit.
    Ja 200hk skulle ju inte va fel
    Då lär man väl kompsänka eller?

    Anledningen till separat oljesystem är dels för att det ska vara lätt att plocka bort inför besiktning..och dels för att jag är orolig för oljetillförseln till resten av motorn..

    Soppapump till förgasare? Låter konstigt tycker jag..då kan man väl trycka sönder förgasarna..eller tänker jag fel?
    Yamaha TRX850 -97 med Turbo inom en snar framtid :)

  5. #5
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa 2003 Turbo
    Inlägg
    481
    Klart du ska kompsänka. För mycket besvär för ingenting annars + riskerna

  6. #6
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 570
    Ingen fara att plocka bort och plugga oljeledningar till turbon. De är absolut ingen fara att motorn blir utan olja någonstans. Förgasarturbo behöver kraftig bränslepump som klarar trycka bränslet strax högre än turbotrycket. Till detta behövs även en tryckstryd och fullt justerbar bränsleregulator som du hittar på MCxpress. De går köra med en beg volvo 940 insprutarpump men den drar onödigt mycket watt typ 130+ watt!!
    Läs på om förgasar och turbomatning för de är den svåraste biten att få till. I grova drag så trycksätter man flotörhuset från ett pitotrör som man sätter innan plenum i tryckröret. Alla dränernipplar ut från förgasarna täpps till samt att du trycksätter ovan membranet för vacumtrottlarna. Bränslepumpen måste ha en returledning från bränsleregulator till tank precis som en insprutare.
    BOOST III

  7. #7
    Medlem ankan_sanbergs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Östhammar
    Hoj
    Yamaha TRX850 97a ombyggd till streetfighter med plan på turbo
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Ingen fara att plocka bort och plugga oljeledningar till turbon. De är absolut ingen fara att motorn blir utan olja någonstans. Förgasarturbo behöver kraftig bränslepump som klarar trycka bränslet strax högre än turbotrycket. Till detta behövs även en tryckstryd och fullt justerbar bränsleregulator som du hittar på MCxpress. De går köra med en beg volvo 940 insprutarpump men den drar onödigt mycket watt typ 130+ watt!!
    Läs på om förgasar och turbomatning för de är den svåraste biten att få till. I grova drag så trycksätter man flotörhuset från ett pitotrör som man sätter innan plenum i tryckröret. Alla dränernipplar ut från förgasarna täpps till samt att du trycksätter ovan membranet för vacumtrottlarna. Bränslepumpen måste ha en returledning från bränsleregulator till tank precis som en insprutare.
    ingen fara?? Har haft ras på min YZF250 pga att den blev utan olja nånstans i nån sekund.....

    hur gör man med pumpen då? knapp eller tändningsstyrd? surar den inte ner sig om man står med tändningen på?
    Har du nå bra tips vart man kan läsa på om det? engelska är inget hinder..
    Yamaha TRX850 -97 med Turbo inom en snar framtid :)

  8. #8
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 570
    Separat oljesystem är ett elände att få funka bra till glidlagrad turbo som kräver runt 2 bars oljetryck för att kunna smörja turbon så de måste du glömma. Oljepumpen har en överkapacitet utan dess like så de är no problems.

    Ang soppapump så går den på full effekt hela tiden såfort du startar motorn och tryckregulatorn ställer man in så att den ger en aning mer bränsletryck vs turbotrycket. Ex om du ladda 1 bar så ska bränsletrycket vara 1,1-1,2 bar. Tack vare att btr är tryckstyrd så ger den nästan inget bränsletryck på tomg och låg last typ innan turbon börjar ladda. Btr skicka tillbaka överflödigt soppa till tanken precis som en insp motor. De gäller köra grov returledning på soppan till tanken annars kan de bygga övertryck om den är för smal. 10mm inv mått på returledning duger.
    Förgasarna flödar inte över pga övertrycket de måste ha från pitotröret ,,man sätter pitotröret innan plenum för att de ska hinna bygga upp trycket i flotörhusen så de inte flödar när turbotrycket kommer genom gasarna. Man bör bygga så pitotröret kan justeras ut o in i tryckröret för då kan man justera hur fett/snålt motorn går väldigt enkelt. Med högre/lägre bränsletryck kan man också påverka hur fett motorn går så de är inte bara bestyckning man jobbar med. Med helt rätt byggt pitotrör och dess placering så kan man köra i stort sett org bestyckning i fuggarna.

    Sök här på turboforumet om grundläggande turbobygge med förgasare de finns massor att läsa här.

    Ex http://www.sporthoj.com/forum/showth...de-Nyb%F6rjare!
    Senast redigerat av Boost 3 den 2015-09-20 klockan 15:36.
    BOOST III

  9. #9
    Medlem ankan_sanbergs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Östhammar
    Hoj
    Yamaha TRX850 97a ombyggd till streetfighter med plan på turbo
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av HayabusaMan Visa inlägg
    Klart du ska kompsänka. För mycket besvär för ingenting annars + riskerna
    Hur mycket? Har 10,5:1 nu
    Yamaha TRX850 -97 med Turbo inom en snar framtid :)

  10. #10
    Medlem ankan_sanbergs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Östhammar
    Hoj
    Yamaha TRX850 97a ombyggd till streetfighter med plan på turbo
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Separat oljesystem är ett elände att få funka bra till glidlagrad turbo som kräver runt 2 bars oljetryck för att kunna smörja turbon så de måste du glömma. Oljepumpen har en överkapacitet utan dess like så de är no problems.

    Ang soppapump så går den på full effekt hela tiden såfort du startar motorn och tryckregulatorn ställer man in så att den ger en aning mer bränsletryck vs turbotrycket. Ex om du ladda 1 bar så ska bränsletrycket vara 1,1-1,2 bar. Tack vare att btr är tryckstyrd så ger den nästan inget bränsletryck på tomg och låg last typ innan turbon börjar ladda. Btr skicka tillbaka överflödigt soppa till tanken precis som en insp motor. De gäller köra grov returledning på soppan till tanken annars kan de bygga övertryck om den är för smal. 10mm inv mått på returledning duger.
    Förgasarna flödar inte över pga övertrycket de måste ha från pitotröret ,,man sätter pitotröret innan plenum för att de ska hinna bygga upp trycket i flotörhusen så de inte flödar när turbotrycket kommer genom gasarna. Man bör bygga så pitotröret kan justeras ut o in i tryckröret för då kan man justera hur fett/snålt motorn går väldigt enkelt. Med högre/lägre bränsletryck kan man också påverka hur fett motorn går så de är inte bara bestyckning man jobbar med. Med helt rätt byggt pitotrör och dess placering så kan man köra i stort sett org bestyckning i fuggarna.

    Sök här på turboforumet om grundläggande turbobygge med förgasare de finns massor att läsa här.

    Ex http://www.sporthoj.com/forum/showth...de-Nyb%F6rjare!
    Okej då är jag med
    Okej får klura ut oljetillförseln till turbon då.. Var tog du ut till-ledningen på Honda? Min motor är uppbyggd så att olje tanken ligger ovanpå. Kanske kan ta nåt därifrån?

    Nu blir det plugg
    Yamaha TRX850 -97 med Turbo inom en snar framtid :)

  11. #11
    Medlem ankan_sanbergs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Östhammar
    Hoj
    Yamaha TRX850 97a ombyggd till streetfighter med plan på turbo
    Inlägg
    45
    Vad jag läst om pitotröret så har det bara varit dead center som gällt. Hur gör man det justerbart utan att det läcker? Hmmm tåls att kluras på..
    Yamaha TRX850 -97 med Turbo inom en snar framtid :)

  12. #12
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 570
    Jag vet inte vart du hittar fullt oljetryck på motorn men jag borrade hål rakt igenom oljefiltrets lock. Du kan ha fullt tryck vid någon borrad kanal som är pluggad utifrån med bult. Du måste hitta oljesmörj ritning för motorn eller testa gänga lös någon av pluggarna du misstänker kan ha oljetryck och tryckmäta dem. Upp till oljebehållaren lär de inte vara oljetryck bara genomkflöde!

    De blir 10ggr lättare att bestycka in motorn med justerbart pitotrör för då behöver du sällan byta munstycken i förgasarna som är ett hell när man har plenum. Man kan få bukt med ytterst svåra fall boggar me justerbart pitotrör. De finns en bra beskrivning här på turboforumet så sök på justerbart pitotrör.

    Här har du justerbart pitot länk kolla några inlägg ner på denna sida så har du bild.
    http://www.sporthoj.com/forum/showth...6r#post6046483

    10,5-1 kan du ha om du kör e85 och du kan ladda 1 bar garanterat för jag har portat dessa toppar och de är väldigt bra gjorda standard för turbo,,typ spikar inte så lätt. Vill du köra bensin så kompsänk med 2mm spacerplatta under cylindrarna så blir det ca 8,5-.1 grovt räknat = perfekt.
    Senast redigerat av Boost 3 den 2015-09-21 klockan 09:12.
    BOOST III

  13. #13
    Medlem ankan_sanbergs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Östhammar
    Hoj
    Yamaha TRX850 97a ombyggd till streetfighter med plan på turbo
    Inlägg
    45
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0002.jpg
Visningar:	170
Storlek:	382,1 KB
Id:	424335

    - - - Updated - - -

    Nu är den inne och på väg att bli pillad på
    Yamaha TRX850 -97 med Turbo inom en snar framtid :)

  14. #14
    Medlem ankan_sanbergs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Östhammar
    Hoj
    Yamaha TRX850 97a ombyggd till streetfighter med plan på turbo
    Inlägg
    45
    Det går sakta men framåt..eller ja, hela hojen är i molekyler i garaget..upptäckte att tvåan och trean hoppade ur innan jag ställde in den. Så eftersom motorn skulle ur och isär så råkade hela hojen åka isär...ram ska pulverslackas röd, resten svart.
    Åker till växlarna...har kollat allt, verkligen allt! Hittar inget uppenbart fel..alla drev är som nya, gafflar likaså..ägnat timmar åt att bara felsöka
    Nån som har nåt tips?

    Sen har jag bytt turbo..Blir en T25:a istället. Kom på att jag ändå kommer vilja ha en öppen dump så varför hålla på
    Yamaha TRX850 -97 med Turbo inom en snar framtid :)

  15. #15
    Medlem ankan_sanbergs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Östhammar
    Hoj
    Yamaha TRX850 97a ombyggd till streetfighter med plan på turbo
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Jag vet inte vart du hittar fullt oljetryck på motorn men jag borrade hål rakt igenom oljefiltrets lock. Du kan ha fullt tryck vid någon borrad kanal som är pluggad utifrån med bult. Du måste hitta oljesmörj ritning för motorn eller testa gänga lös någon av pluggarna du misstänker kan ha oljetryck och tryckmäta dem. Upp till oljebehållaren lär de inte vara oljetryck bara genomkflöde!

    De blir 10ggr lättare att bestycka in motorn med justerbart pitotrör för då behöver du sällan byta munstycken i förgasarna som är ett hell när man har plenum. Man kan få bukt med ytterst svåra fall boggar me justerbart pitotrör. De finns en bra beskrivning här på turboforumet så sök på justerbart pitotrör.

    Här har du justerbart pitot länk kolla några inlägg ner på denna sida så har du bild.
    http://www.sporthoj.com/forum/showth...6r#post6046483

    10,5-1 kan du ha om du kör e85 och du kan ladda 1 bar garanterat för jag har portat dessa toppar och de är väldigt bra gjorda standard för turbo,,typ spikar inte så lätt. Vill du köra bensin så kompsänk med 2mm spacerplatta under cylindrarna så blir det ca 8,5-.1 grovt räknat = perfekt.
    Hur räknade du? Måste jag montera ihop hela motorn igen för att kunna räkna ut det eller går det att göras teoretiskt?
    Yamaha TRX850 -97 med Turbo inom en snar framtid :)

  16. #16
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 570
    Citat Ursprungligen postat av ankan_sanberg Visa inlägg
    Hur räknade du? Måste jag montera ihop hela motorn igen för att kunna räkna ut det eller går det att göras teoretiskt?
    Du kan räkna ut hur mycket du ska höja cylindern om du utgår från org kompförhållande. De är vanlig enkel matte på hur mycket mer ml de går i förbränningsrummet om du höjer hela cylindern ex 2mm. De brukar sällan gå höja mer än 2mm innan kamkedjan blir för sträckt men de är ingen garanti att de går på just den där motorn.

    Ang hoppande växlar så brukar de vara drive doggarna som är snedsliten. De är dem utstickande klackarna som ska greppa i nästa drev på samma axel. Även de ovala hål som drivdoggarna ska in i brukar vara sedsliten så tillsammans drycks dreven isär vid belastning. De är de klackarna och hålen man brukar undercutta på dragracehojar så dem snarare drar ihop än åker isär vid belastning.
    Jag har renoverat många sådana drev genom att lämna in till mekanisk verkstad som gnistrar klackarna rak eller lite undercut. Faktum är att jag alltid begär någon ynka grads undercut både på klackarna och hålen för då håller de bättre än org. Växellådan brukar inte bli svårare att växla trots lite undercuttning så jag rek det speciellt på en hårt trimmad motor som i detta fall.
    Du bör kunna se antydan till slitage på klackarna och hålen,,de behövs inte mycket för att de ska åka isär knappt synbart!!
    Du kan såklart välja köpa nya drev om du ser slitage på klackarna men då måste du även köpa drevet de går in i!
    BOOST III

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Leksand
    Hoj
    1992, Honda CBR 919 Turbo
    Inlägg
    367
    Justerbart pitotrör:
    http://www.sporthoj.com/forum/showth...-TD0416t/page2
    Ta ett 8-10 mm alu rör längd ca 150 mm, borra ett 4 mm hål mitt på röret (bara ena sidan rörväggen..)
    borra 2 passande hål rakt igenom tryckröret. Ta en 50 mm kylarslangbit som precis går att trä på tryckröret. Slå ett 1 mm för litet hål i slangväggen. Trä på slangbiten på tryckröret så att hålet i gummislangen "hålar" med det ena hålet i tryckröret. Markera läget för nästa hål i slangbiten med rits. Ta av slangbiten och slå nästa hål från insidan slangen.
    Nu kan du skjuta pitotröret i sidled hur du vill. Det brukar bli fetare fullgasblandning med laddtryck med pitothålet närmare tryckörväggen jämfört med mitt i tryckröret.

    Går motorn fett vid pådrag så får du se över nålarna.

    /Daniel
    Citat Ursprungligen postat av ankan_sanberg Visa inlägg
    Vad jag läst om pitotröret så har det bara varit dead center som gällt. Hur gör man det justerbart utan att det läcker? Hmmm tåls att kluras på..
    Senast redigerat av ZX9xpress den 2015-11-23 klockan 08:45.

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Leksand
    Hoj
    1992, Honda CBR 919 Turbo
    Inlägg
    367
    Kompressionsförhållande Med 2mm distans (+2mm på originalpackningarna)


    Kompförh = (Slagvolym+toppvolym)/toppvolym

    TRX850
    Borr 89,5 mm
    Stroke 67,5 mm
    Slagvolym 424,7 cm3
    Orig Kompförh. 10,5
    toppvolym 44,7 cm3

    Distanstjocklek 2,0 mm

    Volym distans 12,6 cm3
    Toppvolym ny 57,3 cm3
    D-kompförh. 8,41 till 1

    Citat Ursprungligen postat av ankan_sanberg Visa inlägg
    Hur räknade du? Måste jag montera ihop hela motorn igen för att kunna räkna ut det eller går det att göras teoretiskt?

  19. #19
    Medlem ankan_sanbergs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Östhammar
    Hoj
    Yamaha TRX850 97a ombyggd till streetfighter med plan på turbo
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Du kan räkna ut hur mycket du ska höja cylindern om du utgår från org kompförhållande. De är vanlig enkel matte på hur mycket mer ml de går i förbränningsrummet om du höjer hela cylindern ex 2mm. De brukar sällan gå höja mer än 2mm innan kamkedjan blir för sträckt men de är ingen garanti att de går på just den där motorn.

    Ang hoppande växlar så brukar de vara drive doggarna som är snedsliten. De är dem utstickande klackarna som ska greppa i nästa drev på samma axel. Även de ovala hål som drivdoggarna ska in i brukar vara sedsliten så tillsammans drycks dreven isär vid belastning. De är de klackarna och hålen man brukar undercutta på dragracehojar så dem snarare drar ihop än åker isär vid belastning.
    Jag har renoverat många sådana drev genom att lämna in till mekanisk verkstad som gnistrar klackarna rak eller lite undercut. Faktum är att jag alltid begär någon ynka grads undercut både på klackarna och hålen för då håller de bättre än org. Växellådan brukar inte bli svårare att växla trots lite undercuttning så jag rek det speciellt på en hårt trimmad motor som i detta fall.
    Du bör kunna se antydan till slitage på klackarna och hålen,,de behövs inte mycket för att de ska åka isär knappt synbart!!
    Du kan såklart välja köpa nya drev om du ser slitage på klackarna men då måste du även köpa drevet de går in i!
    Okej ska kika på dreven..
    Gnistra? Görs det i fräs?
    Svärfar har både fräs och svarv så det kanske går att lösa ja det kanske är bra att undercutta..då tar det ju längre tid innan det slits snett igen också.
    Yamaha TRX850 -97 med Turbo inom en snar framtid :)

  20. #20
    Medlem ankan_sanbergs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Östhammar
    Hoj
    Yamaha TRX850 97a ombyggd till streetfighter med plan på turbo
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av ZX9xpress Visa inlägg
    Justerbart pitotrör:
    http://www.sporthoj.com/forum/showth...-TD0416t/page2
    Ta ett 8-10 mm alu rör längd ca 150 mm, borra ett 4 mm hål mitt på röret (bara ena sidan rörväggen..)
    borra 2 passande hål rakt igenom tryckröret. Ta en 50 mm kylarslangbit som precis går att trä på tryckröret. Slå ett 1 mm för litet hål i slangväggen. Trä på slangbiten på tryckröret så att hålet i gummislangen "hålar" med det ena hålet i tryckröret. Markera läget för nästa hål i slangbiten med rits. Ta av slangbiten och slå nästa hål från insidan slangen.
    Nu kan du skjuta pitotröret i sidled hur du vill. Det brukar bli fetare fullgasblandning med laddtryck med pitothålet närmare tryckörväggen jämfört med mitt i tryckröret.

    Går motorn fett vid pådrag så får du se över nålarna.

    /Daniel
    Okej låter som en bra grej så slipper man öppna förgasarna hela tiden...
    Yamaha TRX850 -97 med Turbo inom en snar framtid :)

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag har riktigt bra rabatt på stor mc dels handlares enda butik, på 5 min avstånd en bilfri kväll. Men köper ändå 80% av alla grejer på eBay, för det är så [...]

Chronic
Vill du annonsera ovan? Klicka här