Större bakhjul = höja fram?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vill bara av rent intresse slänga ut frågan hur ni gör som byter bakdäck från t ex 180/55 till 180/60 (som är större i diameter). Höjer ni framänden nånting?

Jag har höjt den lite fram för att kompensera den högre bakdelen, men fått en liten känsla av att hojen blivit lite tyngre att styra in än när jag åkte på 180/55-däck och hade gafflarna i standardposition.

Jag hojar så sakta så det är ingen gamebreaker för mig, men när man väl börjat störa sig på nånting så är det svårt att släppa det om man inte vet att "alla" andra gör likadant. Därav frågan. :)

edit: jag har -1 på framdrevet också, så hjulet kanske flyttats lite också. Inte räknat på den biten.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
jag gick från 50 till 55-profil,
Gjorde ingeting, men hojen svängde bättre :tummenupp

( det kan även berott på att jag hade ett nytt och fint däck)
 
Last edited:

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
med så små variabler du har pillat på skulle JAG inte göra nått.
profiländringen i baken ger inte alls mycket, tvärtom så ger ju en aning höjd bak precis motsatsen till det du upplever som resultat- att styrningen blir en mikroskopisk aning snabbare.
i grader och minuter så är den ändring du gjort väldigt liten- så sänk du gaffeln tillbaks till där den var innan.
nu sist jag skaffade baksvål till min så blev det en profiländring precis som du (från 50 till 55 profil), den är omdrevad oxo så hjulet sitter nu så långt fram det bara går- mao: borde vara lite kvickare i styrningen iom höjd/ hjulbas förändringen- men i verkligheten så är hon upplevt precis som innan (kaaaaanske en fnuttaning lättare vid instyrning)

//jj
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
med så små variabler du har pillat på skulle JAG inte göra nått.
profiländringen i baken ger inte alls mycket, tvärtom så ger ju en aning höjd bak precis motsatsen till det du upplever som resultat- att styrningen blir en mikroskopisk aning snabbare.
i grader och minuter så är den ändring du gjort väldigt liten- så sänk du gaffeln tillbaks till där den var innan.
nu sist jag skaffade baksvål till min så blev det en profiländring precis som du (från 50 till 55 profil), den är omdrevad oxo så hjulet sitter nu så långt fram det bara går- mao: borde vara lite kvickare i styrningen iom höjd/ hjulbas förändringen- men i verkligheten så är hon upplevt precis som innan (kaaaaanske en fnuttaning lättare vid instyrning)

//jj

Det är ganska "stor" skillnad i diameter på ett 60 däck och ett 55 däck dock.
Hursom, jag vet att en del ändrar fram, men försöker bara få en bild av hur folk gör generellt :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om du är känslig nog att känna skillnad så gå upp ett kugg bak med så du får fram hjulet lite, jag påverkas av det iaf.

Målet med dämparlängd bak är att få rätt vinkel på svingen i förhållande till ramen, gaffelbenens placering i kronan för att få ramen "i våg" så din gaffelvinkel blir rätt så du får det tänkta beteendet från din input.

Därifrån justerar du sen så du får ditt önskade beteende på hojen med fjäder/förspänning, är han trög in för dig så sänk fram tills han styr som du vill, hur du sänker beror på vad du vill ha ut av sänkningen, släppa gaffelbenen, släppa förspänningen eller byta fjäder, alternativt höja bak på samma sätt.

Och ja, profilförändringen Är tillräcklig för att känna avsevärd skillnad på beteendet om man tillhör de som inte bara kör runt de problem som finns och tar det de sitter på till gränsen eller bara rullar runt i komfortzonen.
Släppte av ett kvarts varv förspänning fram på tjejens hoj innan hon gick ut utan att säga något, hon kom in direkt och sa att hjulet måste vara löst eller nåt och vägrade fortsätta...

Men, du sitter väl på orginalgrejer va?
Släpp då gaffelbenen lite, det eller så borrar du bort hydraulstoppen och sänker oljenivån en 5mm i gaffeln för rek.uppsättningen för 60-profilen utgår inte från standardsatta gaffeln och iaf. teoretiskt blir han lite hög fram då.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Varför ändra först? Ja möjligen om du arbetat fram en gaffelvinkel du tycker om och vill hamna i samma läge igen men annars prova först.
Framförallt. Du tyckte den va trögstyrt? Ja då har du ju överkompenserat.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Varför ändra först? Ja möjligen om du arbetat fram en gaffelvinkel du tycker om och vill hamna i samma läge igen men annars prova först.
Framförallt. Du tyckte den va trögstyrt? Ja då har du ju överkompenserat.

För att jag var väldigt nöjd med den som den var på vanliga 120/70 - 180/55 och tänkte att i om att bakdäcket är högre med 60 så behöver den vara högre fram.

Jag ska prova att sätta den orginal fram och se om jag märker nån skillnad. Kan mkt väl vara så att jag bara börjat störa mig på det.

@He rik; japp, orginalgrejer.

edit: Som jag skrev i första inlägget, jag vet att folk gör olika.
Är mest ute efter att få nån sorts genomsnitt i hur folk "gör".
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
edit: Som jag skrev i första inlägget, jag vet att folk gör olika.
Är mest ute efter att få nån sorts genomsnitt i hur folk "gör".

I början jag körde så gjorde jag ingenting, bara körde och det gick bra det med. :)
Det var inte förrän jag ställde hänget (eller ja, jag drog några varv fram och några hack bak...) som jag började leta efter hur hojen betedde sig och det var först då jag märkte någon större skillnad.

Så generellt gissar jag att det är ungefär så, beror på var du är i din utveckling och var du vill, just for fun=inte ett skit gjort. :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Mätte du avståndet från hjulxal till backen innan och efter bytet så att du vet precis hur stor skillnad det är då?
Om du ändå ska kompensera för det så behöver du ju veta hur mycket också och inte bara gissa. Klant! ;)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Mätte du avståndet från hjulxal till backen innan och efter bytet så att du vet precis hur stor skillnad det är då?
Om du ändå ska kompensera för det så behöver du ju veta hur mycket också och inte bara gissa. Klant! ;)

Så kan man göra. . . .eller så frågar man någon som vet! ;) Grundsetup r6-08 och framåt, 283mm dämparlängd, gaffelposition en ring upp från standard så har man satt en startposition för pirelli 180/60. :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Så kan man göra. . . .eller så frågar man någon som vet! ;) Grundsetup r6-08 och framåt, 283mm dämparlängd, gaffelposition en ring upp från standard så har man satt en startposition för pirelli 180/60. :)

Ja, men huur kul e de dåå? :)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Den profiländringen bör, räknat på dimensionen som den angetts på däcket (vilket säkert inte stämmer till fullo, en bunt variabler hit och dit), ge en höjning på 4.5mm bak.
Jag ändrade inte ett dugg. Jag började tillochmed med att höja gaffeln i kronan 3mm bara för att se om man faktiskt kände någon skillnad, det där är ju sånt som sånnadär snabba duktiga människor pillar med o kallar det för att det blir en helt ny hoj o så tänkte jag, så det kan ju vara värt ett försök o se om den blir mer snabbstyrd! Det blev den. Sen ändrade jag inte ett dugg när 60profils däcken åkte på. Då blev den ännu lättare att kasta omkring. Såpass att jag blev tillsagd att svänga långsammare på en steg4-kurs. Jag stortrivdes. Testa?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Regel 1a när man tittar på däck är att aldrig lita på dimensionen som står på däcket. Jag har själv varit med om att mäta höjd och bredd monterat på fälg för ett antal däck och det varierar tyvärr trots identisk märkning.....

Så svaret på frågan är att nej jag justerar inte chassiet utifrån märkningen på däcket men på en rejshoj hade jag kompenserat höjderna om jag byter till ett däck med annan höjd.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top