Sidan 6 av 6 FörstaFörsta 123456
Resultat 101 till 105 av 105
  1. #101
    Medlem HayabusaMans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    Hayabusa 2003 Turbo
    Inlägg
    464
    Citat Ursprungligen postat av pw Visa inlägg
    KOLLA HÄR

    Kolla inlägg #43
    Det är jävligt krångligt att tajma kamaxlar med motorn i ramen tycker jag. Iallafall med ställbara kamdrev.

    Man tar alltså en kapskiva av rätt tjocklek (minns inte vilken) i sin rondell och drar ett spår över kamdrev och kam, pressar av kamdrevet och pressar på det offset åt rätt håll och saken är klar. Avgaskammen hamnar rätt av sig själv.
    Tack för din input PW! Kikar man på bilden på insugskammen i tråden du länkade till, ser det ju ut som att insugskamdrevet är vridet medurs (Alltså mot avgas)

    Iom detta så borde väl justeringen jag gjort med vevaxeldrevet kompensera båda kammarna åt rätt håll?? Lotusomega?
    (Vridet 5 hack medurs på splinen)

    Försökte mig iaf på att läsa av min nuvarande timing men gick totalt in i väggen. Konstaterade dock att originalmarkeringen för TDC stämde exakt. Men resten av de matematiska termerna fick jag inte ihop alls. På insugssidan fungerade det ju att rigga mätklocka och det.
    Men det var när jag kom till avgassidan jag förstod varför du och "en Guru" tidigare sa att jag måste ur med motorn.

    Uppdat:
    Gradskivan jag hade är en 0° 90° 0° 90°
    Men varför krånglar man till det i den amerikanska uträkningen med att först addera ett värde som man sedan drar av? Tex 180+12+39=231 ÷2=115,5 -12=103,5 lobe center

    Ni får kanske lotsa mig vidare i annan/egen tråd gällande detta, annars kanske Hokkai tycker jag kapar

    MVH
    Senast redigerat av HayabusaMan den 2017-11-14 klockan 19:07.

  2. #102
    Living on a razorblade Cleanstreams avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    China Mainland
    Hoj
    2x gixxer turbo
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av HayabusaMan Visa inlägg
    Tack för din input PW! Kikar man på bilden på insugskammen i tråden du länkade till, ser det ju ut som att insugskamdrevet är vridet medurs (Alltså mot avgas)

    Iom detta så borde väl justeringen jag gjort med vevaxeldrevet kompensera båda kammarna åt rätt håll?? Lotusomega?
    (Vridet 5 hack medurs på splinen)

    Försökte mig iaf på att läsa av min nuvarande timing men gick totalt in i väggen. Konstaterade dock att originalmarkeringen för TDC stämde exakt. Men resten av de matematiska termerna fick jag inte ihop alls. På insugssidan fungerade det ju att rigga mätklocka och det.
    Men det var när jag kom till avgassidan jag förstod varför du och "en Guru" tidigare sa att jag måste ur med motorn.

    Uppdat:
    Gradskivan jag hade är en 0° 90° 0° 90°
    Men varför krånglar man till det i den amerikanska uträkningen med att först addera ett värde som man sedan drar av? Tex 180+12+39=231 ÷2=115,5 -12=103,5 lobe center

    Ni får kanske lotsa mig vidare i annan/egen tråd gällande detta, annars kanske Hokkai tycker jag kapar

    MVH
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...nter-gsxr-1100

    Läs i min gamla tråd, och gör en stopp så du vet exakt var TDC är. Du kan gå betydligt högre i lobecenter. Tycker att min moppe har gått bättre ju högre jag haft och kör med 112/112 nu. provat från 103-105-107-110 osv på båda kammarna.

  3. #103
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    2xB12+VS1400+GPz1100
    Inlägg
    10 349
    Citat Ursprungligen postat av Cleanstream Visa inlägg
    Du kan gå betydligt högre i lobecenter.
    Jag är kanske lite ner moderat vad gällande kaminställningar och ställer in för maxeffekt vid det vartal man pendlar runt man valt för att växla upp.

    T.ex. om varvstoppet är 11k kanske man lägger toppeffekten vid 10k så att när man växlar från tvåan till trean och varvtalet går från t.ex. 10700 till 9000 så blir axet maximalt samtidigt som hojen blir lite mer lättkörd. Min 1370cc är ställd att maxa effekten runt 9700 och har samma vrid vid 4000 som 11000 varv = traktorvrid.

    Om man ställer kammarna med stjärten och inte har bänkat den samtidigt kan nog knuffen vid högre varv vara lite missledande.

    Min har WebCam #236 grind, .370" lyft och ställda 106/106 grader.

    Bara min "enkrona" i hjärnjympan (då ören inte längre finns)...

  4. #104
    Living on a razorblade Cleanstreams avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    China Mainland
    Hoj
    2x gixxer turbo
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink Visa inlägg
    Jag är kanske lite ner moderat vad gällande kaminställningar och ställer in för maxeffekt vid det vartal man pendlar runt man valt för att växla upp.

    T.ex. om varvstoppet är 11k kanske man lägger toppeffekten vid 10k så att när man växlar från tvåan till trean och varvtalet går från t.ex. 10700 till 9000 så blir axet maximalt samtidigt som hojen blir lite mer lättkörd. Min 1370cc är ställd att maxa effekten runt 9700 och har samma vrid vid 4000 som 11000 varv = traktorvrid.

    Om man ställer kammarna med stjärten och inte har bänkat den samtidigt kan nog knuffen vid högre varv vara lite missledande.

    Min har WebCam #236 grind, .370" lyft och ställda 106/106 grader.

    Bara min "enkrona" i hjärnjympan (då ören inte längre finns)...
    Mina egna erfarenheter av gatåkning med turbo säger mig att jag inte vill ha en massa traktorvrid så att framändan är i luften direkt på mellanvarv och tycker även det är mer lättkört med "ketchupeffekt". Det finns ju effekt så det räcker och blir över, på en gatmoppe med 250-300hp på hjulet så ligger man på kyrkogården efter ett par sekunder med fullgas om man inte släpper av.

  5. #105
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    2xB12+VS1400+GPz1100
    Inlägg
    10 349
    Citat Ursprungligen postat av Cleanstream Visa inlägg
    inte vill ha en massa traktorvrid så att framändan är i luften direkt på mellanvarv
    Det sätter sig i ryggmärgen efter ett tag - att växla när framhjulet lättar det minsta. Jag körde min utan laddstyrning annat än gashandtaget, gick bra det med. En quickshifter är nog att rekommendera. Att öppna vänsterhanden för att koppla ur för nästa växel... yikes!

Sidan 6 av 6 FörstaFörsta 123456

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Impad över dina svensk-kunskaper Mr. Xaus!

Jensah

Ge järnet med nya Battlax Racing R11

Motorrads Freddy Papunen har provkört Bridgestones nya gatgodkända racedäck. I väntan på reportaget i tidningen ger vi lite teknisk bakgrund från Bridgestones pressrelease. Pressrelease om nya Battlax Racing R11: Bridgestone, världens största däck- och gummitillverkare, sätter en ny standard för …
Vill du annonsera ovan? Klicka här