Max borr i turbo GSXR 750 luft/olja?

Hokkai

Medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
1991 GSXR750
Grejt, så gör vi på gamla Nortonstakar. Också lite lego-typ mellan olika motorer:)
Klarar man att linehona i en vanlig fräs? Eller gör man en jigg och kör manuellt?
Låter special och krångligt oavsett.
Spelar det bättre flödet i en S2-topp någon roll med turbo? Visst blir det lite annorlunda flödesmässigt?:va
Är ventilstorleken lika viktig?
Häls C
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ett sämre flöde går ju alltid att kompensera med lite mer laddtryck. Skillnaden mellan S1 och S2 är enstaka häst, inget att skriva hem om. För extremt petig sugmotortriming är valet givet.
 

Hokkai

Medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
1991 GSXR750
Hoj nu har jag vaknat lite igen.
Fick vänta i drygt tre månader från spacer o packningar från Orient Express.
Sen blev det ju inte bättre av att jag pajade en oljering vid monteringen, fick vänta igen...:huvet
På Wiseco, o kanske många andra, är det ett spår direkt under kolvringsspåret, här styr det dåligt o ringen kläms lätt.
Jag gjorde så här istället, kanske fler som gör så?
IMG_0285.JPG
Lite pilligt att få i kolvlåsen, men annars gick det fint.

Fick toppen Mira-fräst o snyggade till lite lätt i kanalerna, mer som en grov sotning. Rund ventilerna fick jag rådet att göra så här. Alltså snygga till kanterna in mot förbränningsrummet. Om det syns...
IMG_0288.jpg

Fick även tag på ett par fina 750 R kammar, lite äldre än mina-90. Men mindre slitna och de har lite högre lober när jag mäter med skjutmått.
Jag är ändå faktiskt inne på att köra med Katana600 insugskammen och den nya GSXR avgas kammen.
Tror säkert att Brink har rätt att jag tappar något på toppen, men jag tror, eller hoppas, kunna vinna lite i botten. Framför allt innan turbon börjar ladda.

En kompis påpekade att jag även bör få bättre soppaförbrukning med den mesigare insugs kammen.:tummenupp
Kanske inte ett ämne som diskuteras så hett här:D

Well, när väl motorn är ihop får jag börja våndas igen över IC eller etanol insprut vid ladd:Bugar
Häls C
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag är själv stor vän av brett vrid. Jag kör iofs .370" (grind #236 webcam) kammar men med stora ventiler krävs det, men den har mindre insug än originalet (epoxy) och får traktorvrid hela vägen från 4k upp till 11k. Här är dynokörningen innan jag monterade turbon. Både turbo & hoj är till salu.
dyno-2004-05-26.jpg
 
Last edited:

Hokkai

Medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
1991 GSXR750
Ja jädrar Anders, snygga siffror:tummenupp
Ungefär vad jag kanske kan hoppas på, med turbo:D

Du har alltså minskat ner arean på insugskanalen?
Hela vägen eller mer som en venturi?

Visst är 105°/105° som gäller för kammarna för turbo o gatan?
Jag är ju mest ute efter en fin kurva och inte absolut max effekt.

Häls C
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är den korta radien som är "chokad" med epoxy för att få den rakare. Man bygger upp redan från toppens insugsfläns så att det längre in ser ut som ett liggande "D". Jag har sen dynokörningen gjordes öppnat upp lite mer då kurvan indikerar att insuget är optimerat för ett lite för lågt varvtal för maxeffekten. Skulle tippa på ca 180 hästar numera.

105/105, jepp.

Hojen är brutal på gatan (den är reg.bes, dock utan turbo) med så pass mycket pulver och förlängd sving!
 

Hokkai

Medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
1991 GSXR750
Halloj,
nu har jag äntligen kommit ut på banan igen.

Hojen ihopskruvad, besiktigad och inkörd runt Hardangervidda.
Jag tycker det blev rätt lyckat med snäll Bandit 600 insugskam, dock ingen våldsam skillnad mot original kammen.
Hojen har ok vrid, för en 750:), och turbon kliver på redan vid ca 4500 rpm.
Sen går den som en kanonkula till 0,7 Bar, här händer något, istället för att effekten stiger kraftigt känns det som den bromsas upp lite.
Kan det vara att den börjar spika här? Har cirka 9,5:1 i komp.

Har tight med tid, men hoppas få till en provisorisk rigg men Ethanol/vatten insprut så att jag kan dra den till 1,2 Bar när den ska bänkas.

Har även köpt på mig två laddluftkylare, men förstår ännu inte hur jag ska få dit dom. Den från Cooper Mini ser annars fin ut. Tror det får bli ett omtag i vinter när jag byter till en TD04.

Sen fortsätter jag sakta med big-bore motorn. Köpte lite mer delar, så nu kan jag slå ihop den komplett vid sidan om.
Toppen blir en DOT-topp, går det att stoppa i större avgasventiler utan att byta säten?
Visst går det med vissa insugs ventiler? Tror du tipsat om det tidigare Brink?

Jag har inte köpt kolvar än, tänker att det blir från Hayabusa GenII, de har 18mm kolvbult.
Klurar på standard, GenII är smidda, eller turbokolvar.
Har turbokolvarna nerflyttat kolvringsläge, för att hålla bättre? Tänker på typ Wiseco, MTC eller JE.
Eller gäller det bara "tall-deck" kolvar?
Någon annan fördel med "tall-deck"?

Det är tidsbesparande med turbo, det händer mycket och snabbt:tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
turbon kliver på redan vid ca 4500 rpm.
Sen går den som en kanonkula till 0,7 Bar, här händer något, istället för att effekten stiger kraftigt känns det som den bromsas upp lite.

Upp i bänk eller installera bredbandare t.ex. http://www.ebay.co.uk/itm/LDperform...ygen-sensor-/322556885235?hash=item4b19e378f3 så kan du iaf utesluta fel bränsleblandning.

30/26 är max på originalsätena.

Att köra med "spezial" kolvar låter lite overkill på en gathoj. För 1 bars ladd krävs inget speciellt om man ser till att kyla med lite för fet blandning. G2 busa låter som bra ett val.
 

Hokkai

Medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
1991 GSXR750
Tack Anders, ska jag kolla blandningen först.

Angående ventilerna, det är främst avgas jag vill öka.
Då stannar jag på 26mm.
De tidiga 750 hade 26 eller 27mm insugs ventiler, skulle de klara av att bli avgasventiler?

Det knäppa är att turbokolvarna till Busa är billiga på ebay. Du får "tall-deck" för 4-5 tusen. Std nya för hälften.
Så det blir billigare än standard 750-kolvar hur jag än gör:tummenupp
Gissar att standard håller för mer effekt än jag lyckas uppnå:)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
De tidiga 750 hade 26 eller 27mm insugs ventiler, skulle de klara av att bli avgasventiler?

Både ja och nej. Skaftdiametern på insug och avgas skiljer. Har för mig det är 0.02 mm. Skillnad är det iaf. Du lär brotcha upp avgasstyrningen om du använder dig av insugventiler på avgassidan. Annars får du värmenyp på avgasventilerna och knäcker vipparmar - som jag gjorde på Bike Weekend 2003 - något som jag inte upptäckte annat än att sluthastigheten var lite långsam. https://www.youtube.com/watch?v=-o70OhJ3U8I
 

Hokkai

Medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
1991 GSXR750
Aj fasen, det var värdefull info Anders:tummenupp
Såg att APE har 26 avgasventiler till 1100:an, men att de har 2.80 mm "tipp-length". Och att 750 har dito 2.75mm.
Är det avstånd knasterläge - skafttopp de menar? 5 hundradelar kan man väl bara justera bort, eller?

Annars är ju ett alternativ att slipa av insugsskaften. Eller har de någon ytbehandling?

Såg ut som att din repa gick snabbt ändå, vad blev tiden med knäckta vippor?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Precis .5 justeras bort. Var dock observant på "coil bind" och avstånd knaster/tätning om du kör med höga kammar. Slipa inte skaften, de är härdade. Annars lär du köra med "lash caps" som kan spottas vid ventilfladder.

Inget mos alls. 6.4 och 175 km/h gentemot kvalettan på 6.3 med 201 km/h. Med "hel & fin" motor (utan turbo) kördes det 6 blankt på 201 dvs perfekt SuperGasBike.
 

Hokkai

Medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
1991 GSXR750
6 blankt låter ju grymt bra Anders:tummenupp
Hur mycket snabbare gick den med turbo?

Blir ganska säkert standard kammar, behövs inte mer med turbo tänker jag.
Så här i planeringsstadiet klurar jag på om den sex-växlad lådan håller för 1000cc med turbo.
Vad tror ni?
Eller bör jag gå över till 1100-ans fempetare:va
Jag har ett stödlager utanför utgåendedrevet, men det är väl de smalare kugghjulen som ger sig?

Får plugga lite på skillnaderna i utväxling.
Om sexan har större spann mellan 1 & 6:an, än femmans 1 & 5, så är det ju en fördel för gatan. Men den känns tätstegad. Någon som vet?

Någon gissning på lagom utväxling på en 750-turbo för gatan?
Den jag kör på har typ original utväxling, nog dags att höja den ett gäng kugg kände jag ikväll:)

HälsC
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Den 6-växlade brukar disintegrera runt 200 hästar. Den 5-växlade tål... mer. Det är ju väldigt sällan du når varvstoppet på högsta växeln. En T5 Volvo försökte hänga av mig förra veckan när jag var på väg att köra om lite lugnt, backade av när jag märkte att han stämplade och följde bara efter. Volvo-spärren verkar vara 250. Min är utväxlad för 290 på femman vid 11k. Pressa toppfart är inte min grej.

Runt 5.7 med turbo. Det är 60-fotarna som är viktigast. Framhjulets höjd är begränsningen när tyngdpunkten inte är speciellt låg.
https://www.youtube.com/watch?v=Zq33D4CNGa8
 

Hokkai

Medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
1991 GSXR750
Ja jädrar, kul att se, mycket besparing av framdäcket:D

Ja vi måste hjälpas åt att hålla efter bildrullarna:tummenupp Faen går en Volvo så snabbt idag...

Misslyckas jag inte helt kommer ju 200hk-gränsen att passeras. Då blev en sexväxlad låda till salu helt plötsligt...

Jag måste ju ha 750-koppling från -90 på, för drivningen mot veven. Passar den på 5-petaren tro?
Ska kolla om skroten har något, så att jag kan prova.

Hur är det med längden på rören till laddluftkylaren, kan de vara långa? Påverkar längden gassvaret?
Sett flera meters längd på bilar.

Ingen som har lätt beggade Hayabusa GenII kolvar, 81mm liggandes?

Tack för snabba svar Anders, motivationen stiger:D
 

Hokkai

Medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
1991 GSXR750
Hojen har gått fint, fram tills igår.

Efter lite gasning började den bluddra o gick knappt alls under 5t varv.
Tog mig hem, det gick genom att gasa. Fick hålla 4t varv vid rödljus...
Trodde det var lågfartsmunstycke som lossnat igen, de små som sitter i plastställningen till flottörerna, CV38:eek:r.
Men icke, de satt kvar. Jag limmade dom sist.

Sen gissade jag på returslangen från Malpassi-fördelaren till tanken. Den såg suspekt ut, bytte den. Skruvade ihop o provstartade.
Den tände någon gång, sen fylldes turbohuset med bensin....

Alltså något hel fel med soppa-systemet.
Den får på tok för mycket.
Jag ska riva hela systemet, men är tacksam för tips. Om någon känner igen felet.
Kan det vara membranet i Malpassin som pajat?:va

Tjo C
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kan det vara membranet i Malpassin som pajat?

Om den går öht verkar det osannolikt att det är membranet. Koppla loss och testa om det kommer soppa ur vakumanslutningen. Mer troligt att den ger för högt bränsletryck. Flottörernas nålventil har ju gummispets - som åldras. Vet gör man ju inte förrän man kontrollerat/verifierat. Troende skapar bara huvudvärk och elände. Gå igenom allt i knasarna, inklusive o-ringar.
 

Hokkai

Medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
1991 GSXR750
Tack Anders, ska kolla som du säger.
Borde den inte gå dåligt på bara en burk om en flottörspets lossat?
Men som du säger, bara att riva o lossa:)
Mycket annat nu, dröjer nog en vecka, attans:huvet
 

Hokkai

Medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
1991 GSXR750
At last, nu går han igen.:tummenupp
Men det var ett jädra skruvande o provande.
Det som fick han att gå till slut var troligen att o-ringarna kring flottörnålssätet byttes.
Christer på Bra i Gasen ordnade fram passande av bra kvalité.
Men vid starten pytsade han ut bensin ur slangen som går till flottörhusventilation, som på min går till pito-röret i tryckröret innan plenum.
Det är inte bra, för den soppan gör att hojen går fett. Och tidigare fyllde jag hela turbon med soppa.
Vad kan det bero?:va
Det är bara den vänstra slangen, ska jag byta flottörnålar på de två vänstra fuggarna?
Soppa trycket ligger på 4PSI eller 0,28 Bar är det ok?
Tacksam för råd o dåd!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Soppa trycket ligger på 4PSI eller 0,28 Bar är det ok?

Låter väl högt som grundtryck. 1" vätskepelare motsvarar ca 0.04 psi. Ponera att bensintanken är 20 cm hög så motsvarar det ca 0,3 psi pelartryck - som förgasarna är konstruerade att hantera. Max 1 psi skulle jag satt det till.

Alla o-ringar bör nog bytas efter ca 15 år. Diafragmat verkar hålla längre.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top