Max borr i turbo GSXR 750 luft/olja?

Hokkai

Medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
1991 GSXR750
Hej,
har fått lite halvordning på min 91:a 750 turbo.
Jag är ovan vid massor av effekt, tycker den går värre än attan när man drar på. Skitnöjd!:tummenupp

Men, tyvärr tror jag att jag blåst en kolv. Lite mindre ös och den ryker direkt ur vevhusventilationen. Gissar på att den gått mellan ringarna. Börjar planera för motorrenovering.

Min fråga är hur mycket kubik min botten tål? Och vilka kolvar jag bör välja?

Jag har cylinder o OEM kolvar till Bandit 1200 liggandes som jag funderar på. Den blir då 955 cc.
Men börjar det bli för mycket för vevstakarna tro?
Likaså undrar jag om dessa OEM kolvar håller bra?

Ett annat alternativ är att jag köper smidda 750-kolvar.
Egentligen är jag rätt nöjd med hur motorn gick.
Vill bara få den att hålla.

Eller ösa än mer...gen2 Haya-kolvarna går ju också att få dit. Finns mycket att välja på här. Och det är väl tåliga grejor?

Tacksam för råd!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vevstakarna håller för minst 425 hästar - OM du inte varvar mer än 11k. Allt blåsa hål i kolvar eller kollapsade ringspår betyder för klen blandning eller detonation, smidd som gjuten. Upp 5 mm på borr, sen börjar det bli klent med gods i motorhalvorna. Gjutna OEM kolvar har bättre livslängd än smidda som däremot tål mer stryk.
 

Hokkai

Medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
1991 GSXR750
Tack Anders:tummenupp
då är inte effekten något problem.

Är det mer gods i vevhusen på 1100/1200, än på 750? Bultningen är ju samma.

Då skulle det alltså kunna funka med nuvarande set-up om jag bytte till smidda-kolvar?

Går jag upp till 955 cc gissar jag att jag får en motor med mer botten än 750. Och mer effekt vid samma turbotryck.
Om jag vill ha lite säkerhet skulle jag kunna sänka laddtrycket och ändå ha samma maxeffekt som nuvarande 750?

Ingen nackdel med tyngre kolvar om man sänker maxvarvet?
Vet att en fyrcylindrig ej behöver balanseras om. Men märker man ändå inte av mer vibbar?

Undrar Christer
 

RD 350 ROCKS

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2010
Ort
Lund
Hoj
350 ypvs
De har inte samma höjd, 750 och 1200 cylindrerna, så rakt av kan du nog inte räkna med att det blir bra.
Du får fräsa ner 1200 cylindern, i botten,,så det är inte bara sådär,,;-)
 

Hokkai

Medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
1991 GSXR750
Hej RD,
mätte för länge sedan, minns det som att det precis gick.
Läst att det var ett gammalt fusk förr i vissa RR-klasser, nerfräst 1100 cylle på 750. Men visst syntes det.

Om inte får jag bearbeta 750 cyllen och flytta övre 1200 fodren, gissar att det är bättre.

Tyvärr måste jag även klyva motorn och ta upp i blocket. Så visst är det jobb:D
Enda fördelen är att jag har delarna redan...

Men som sagt, jag tycker den gick tillräckligt som 750. Några tendenser till detonation, ryck eller annat märkte jag aldrig när den laddade. Så kanske finns det chans att den håller om jag bara byter till smidda kolvar?

Eller är dumt att inte gå hela vägen?

Att rakt av byta till 1100/1200-motor går tyvärr inte:huvet, har låg specialram.

Häls Christer
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är det mer gods i vevhusen på 1100/1200, än på 750? Bultningen är ju samma.

Rättning mittåt. Det är 86-89 motorhalvorna som bara kan borras att passa upp till 77 mm kolvar, max för 90-92 luft/olje är tydligen 79 mm. Ditt projekt borde funka!

Jag monterade en 1127/1199 motor i en 86'a 750-ram för SuperProStreetBike. Att justera ventilerna var lite bökigt.
 

Hokkai

Medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
1991 GSXR750
Toppen Anders!
Bör jag byta dragstängerna om jag tar klivet och laddar 955 cc?
Något annat att tänka på?
Vilket komp om jag laddar max 1 bar?

Har sexväxlad låda, men förstärkt med ett lager utanför kedjedrevet.

Har sett att en del forum, gixxer tror jag, skriver om att man bör byta till Carillo stakar med 955 cc-kit. Utan turbo!!
Låter konstigt för mig, eller är 750-stakarna kända för att ge sig?

Ikväll lutar det åt 955:D
C
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Falicon/Carillo-stakar behövs bara om du ska varva 11k eller mer. Som sagt, stakarna 750/1100 håller för över 400 hästar om du inte varvar mer än 11k. Ska du varva mer än 11k behöver du även ha heavy-duty kolvbultar och smidda kolvar.

Det är bensinens oktantal som bestämmer kompression och laddtryck. Kör du med E85 (ca 104 oktan) utan IC bör du ner under 10:1 för 1 bars ladd. Det är ingen exakt vetenskap eftersom det är för många parametrar, kända/okända, att hålla reda på - OM du nu inte har mätutrustning typ knacksensor etc.

Bestycka fett, runt 12:1.

Den sexvexlade lådan är av naturen lite vek. Det går att byta ut inkråmet mot en 5-växlad.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Nu är det ett tag sen jag funderade i dom här banorna själv, men det går att kombinera olika årsmodeller av 750-bottendelar och cylinderrader för närmare 900 kubik. Riktigt hur minns jag inte, men om du söker i ditt internet så borde det finnas massor att läsa. Enklare än att fräsa block och cylindrar kanske:tummenupp
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
For noen år siden lagde jeg en 930cc sats til en Bandit 600. Et helvetes mye borring i sylinder og sylinderforinger. Minnes at jeg fikk sånn ca 120 hk ut av den motoren med en GSXR750 topp og std kammer samt Mikuni RS 34mm forgassere. Brukte Bandit 600 sylinder og noen Wiseco kolver til et eller annet ( kommer ikke på hvilken modell og størrelse på kolver ).
 

Hokkai

Medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
1991 GSXR750
Är inte 10:1 på E85 lite försiktigt Anders?

Vågar knappt berätta:Bugar,
men jag hade tänkt köra på E85 därför sänkte jag inte kompet.
Sen fick jag inte tid att ändra till E85 utan började köra på 95 oktan. Inga problem alls så länge jag höll mig runt 0,5 bar. Ökade sakta, hann se 1,2 några gånger innan det roliga var över:banana

Jo PW o Yngve det finns/fanns många roliga kit. Möjligen kan jag ta ett 1200 block o lyfta över allt, efter att ha kortat 1200-cyllen, men gissar att det jävlas någonstans.
Fräsen står 1m från hojen:D, blir nog att köra upp i det befintliga 750-blocket.

Jag har sökt kompressionhöjd för 750-kolvar på nätet utan resultat. Någon som vet?

Tydligen så går just min 91:a cylle att borra. Men den är ful, saknar några länsar, så jag får testa om det går med 1200-cylindern.

Några problem 1200-cylinder mot 91:a 750-topp?
Har för mig att det är nåt som bråkar.

Hur är det med startmotorn, orkar den 955 cc?
Det blir ju lägre komp än idag:rodnar
hade du några problem Yngve?

Känns kul, det här, tack för råd!:tummenupp
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Bra intressant tråd. Fråga, är det någon som provat att filma sina förbräningrum med en sån där usb-kamera på 6mm kabel. Är det nåt att ge sig på?, jag menar för att kolla om man fått tex kolvskador av detonation etc.

Eller är det riva som gäller?
 

Hokkai

Medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
1991 GSXR750
Tyvärr H Man, ingen koll.
Kanske svårt att se något med kamera, om det spruckit mellan ringarna.
Oki Peterr, men då laddar du på rätt bra. Jag tänkte kanske 11:1 med E85 o 1 bar.

Visst backar det lite på E85 fronten i samhället, mindre mackar? Jobbigt på vägarna med liten tank. Kanske bättre med laddluftkyl o bensa?

Har kikat på mina 1200-kolvar, det sprack. En kolv är glapp i översta spåret= skrot.
Så nu skissar jag på OEM Hayakolvar, gen2(18mm kolvbult) och borrad o kortad 1200 cylle. Med 81mm borr blir det 1003 mkt kortslagiga kubik:tummenupp
Alternativet som sagt, att stanna på 750 cc, det löjliga är att nya OEM Haya-kolvar, med ringar blir billigare, kostar under 1500 kr hem.
Har förstått att många stora GSXR kör med busa kolvar, är det inga problem fast de är tänkta för vattenkyl?
Kolvspel?

Hittade infon från Gixxer.com om någon ska bygga om:
(Han nämner M6 bulten mitt-fram, jag tänkte att jag ev. svetsar på den material uppåt innan jag kortar i botten. Gissar att den fyller en funktion:))

Häls C

Quote:
Originally Posted by AusGixxerPilot
This is not correct.
All the 750's from '85-'91 have the same bore pitch and bolt pattern.
The 1100's from '86-92 run the same pitch and pattern.
1200 Bandits and 750 Kats are the same.
I believe the 600's also fit but I've not tried it myself.
I've never worked with an RF900 but believe the heads are also the same.
The 1052 barrels fit onto the '88/'89 750 and 750 Kats but the case mouths need to be cut out to take the 1127 or Bandit barrel sleeves. The case mouths of all other 750 oilers need to be cut out to take 1100/1200 barrels.
The 900/1100/1200 crank fits into the short stroke cases but you need to replace the cylinder studs for the taller barrel and need to match up the clutch basket primary ratio to the crank ratio. The crank has 38mm bigends though so you either need to run the bigger rods or machine the journals down to take the 750 rods which also allows you to stroke the crank 2mm or 4mm. Running the bigger rods also requires the bigger piston pins so it's usually easier to swap the entire crank/rods/pistons/barrels across. 750 Superbikes sometimes cheated by running 1100 barrels milled down to the 750 stroke (you also have to cut 12mm of the skirts and you lose the front lower cylinder bolt making it obvious) with custom drilled pistons. The biggest simple swap is 1127 barrel bored to 81mm for 1003cc (or 921cc on the short-stroke cases) but you need to cut out the case mouths and run an 81mm piston blank drilled for the 20mm pin.
I haven't had anything to do with the water-coolers but do know the bore pitch is narrower - the crank is shorter and pistons sit closer together - so not much is going to be compatible.
Obviously I wouldn't recommend somebody try these sorts of mods without a very competent grasp of engine building.Changing one item requires looking at numerous other items to retain compatibility.
 

Hokkai

Medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
1991 GSXR750
Här har väl inte hänt så mycket.
Tog en dag att tömma garaget o få upp hojen på bänken...
Har tagit kompprov, en cylinder har inget komp. Så det blir att riva o till 99% borra och nya kolvar.

Jag hoppar big-bore planerna just nu. Hinner helt enkelt inte genomföra det bra den här vintern. 1000 cc med Haya-kolvar, gör troligen att turbon är för liten, en T25:a, sen håller väl inte lådan, osv osv.

Nu blir det troligen ett 771-kit, 1mm borr. Det är smidda kolvar med 11:1 komp som verkar gå lika bra som original kolvarnas 12,5:1. Det begriper jag inte, kanske har de en bättre utformning, det har ju gått 24 år sedan Suzuki ritade sina kolvtoppar...
Jag tänkte prova utan att sänka kompet ytterligare o ev. spruta in vatten, ev. blandat med E85, när laddet går upp. Max ladd kanske 0,8 eller nåt sånt.
0,5 bar med 12,5:1 kolvarna på 95-oktan gick ju bra. Tills jag höjde laddet:rodnar

Det viktigaste blir att få allt att lira.
Jag har haft problem med lösa munstycken som ligger o skvalpar i botten av flottörhuset, CV38:eek:r. Fattade inte var de kom ifrån. Visade sig att de satt i plaströret som går till choken. Nu är de limmade, får kolla om alla sitter kvar nu när jag river.
Någon som har bot?

Vatteninsprutet tänkte jag göra simplast möjligt, att släppa innan turbon och låta laddtrycket trycka in. Vet att det inte är det bästa, men då slipper jag stora pumpar mm. Kanske kan funka om jag får till en tillräckligt fin dimma så att inte stora droppar träffar turbinen.
Visst var det så de gjorde förr?

Någon som kört med vatten/alko på detta sätt? Låter det helt galet?
Vatten/methanol är väl det gängse, men visst kan vatten/E85 funka ihop?
Det blir ju mer praktiskt på en gathoj.
Att jag bangar att E85 konvertera är att jag ibland kör långt, även utomlands, och då kan det bli jobbigt.

Provade att ladda en bild, men det blev nog inget...

Treflig helg!
C
 

Hokkai

Medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
1991 GSXR750
Inte så fina kolvar...

Blev förkyld, perfekt då fick jag tid att riva motorn.

Alla kolvar är flisade nertill och en, den som läckte, har spruckit mellan ringarna och är sprucken hela vägen.
Så går det när man kör med turbo på 95-oktan, utan llk eller E85:dummer
Tur att jag slutade köra:D

IMG_0104.JPGIMG_0105.JPG
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Blev förkyld, perfekt då fick jag tid att riva motorn.

Alla kolvar är flisade nertill och en, den som läckte, har spruckit mellan ringarna och är sprucken hela vägen.
Så går det när man kör med turbo på 95-oktan, utan llk eller E85:dummer
Tur att jag slutade köra:D

View attachment 423957View attachment 423958

Ouch!

För att rätta mig själv i tidigare inlägg så kan man skrapa ihop 815cc om man kombinerar cylinderrad och kolvar från 88/89 med bottendel från någon annan årsmodell.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Blev förkyld, perfekt då fick jag tid att riva motorn.

Alla kolvar är flisade nertill och en, den som läckte, har spruckit mellan ringarna och är sprucken hela vägen.
Så går det när man kör med turbo på 95-oktan, utan llk eller E85:dummer
Tur att jag slutade köra:D

View attachment 423957View attachment 423958

skrämmande ras. Vad är det som gör att kolvarna spricker på det där viset?, värme?

Du körde alltså med originalkomp och 95 oktan?
Nästan så man blir nojig med sin egen hoj.
(råkade köra litet tag vid uppstarten med 95 på min, laddade dock aldrig på något påtagligt, har dock både alu-spacer under cyllen och Intercooler)

Fattar inte hur kolvarna kan pajja sådär i underkant, och vart tog dem bitarna vägen? :näsblod
 
Last edited:

Hokkai

Medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
1991 GSXR750
Du har säkert rätt Peterr.
Märker man inte att den spikar?:va

Jag skrev fel komp, original är det ca 11:1.
Jag fick de nya Wiseco kolvarna idag, också 11:1. Det går inte att plana domen som jag tänkt, de är urgröpta undertill.
Räcker 1mm spacer för att få ca 10:1?

H-man, du verkar ha koll på grejorna, säkert ingen fara. Mina flisor ligger förhoppningsvis i sumpen...

PW, det låter bekant.
Jag har mätt o funderat lite på framtida cc-ökningar med 1200-cyllen. Det skiljer 14,6 mm i höjd så det blir mycket jobb. Det mesta måste tas i underkant och då behöver man svetsa på material på flera ställen, annars försvinner packningsytor mm. Skilllnaden i backant på kedjetunnel får också byggas om.
JE verkar köra med std 750-cyllen o tunnare forder för att få 955 cc.
Någon som vet om 88/89 kortslagiga 750 har mer gods runt fodren?

Ingen kommentar om vatten/E85 insprut före turbon?

Oj, läggdags:D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top