Byta koppling på Kawasaki kx-85 2011

Pstaaf

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki kx 85
Hej,
Jag är en nybliven "crosspappa".
Vi har en KX85 där kopplingen antingen inte frikopplar alternativt när jag spänner vajern så slirar den på kopplingen. Har läst massa trådar om detta och som jag förstår det så är det antagligen lamellerna och metallskivorna!? Det står också att man ska slipa ner spår på kopplingskorgen, jag måste vara lite dum men trots bilder förstår jag ändå inte vilka spår man ska fila ner. Kan någon ge mig lite råd här. Mvh Patrik
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Du säger att den antingen inte frikopplar eller slirar på kopplingen när du justerat den. Man brukar justera kopplingsvajern precis så det är ett litet spel på handtaget innan det börjar dra i vajern, alltså det ska inte vara någon spänning i vajern med handtaget i utsläppt läge. När du har gjort det, frikopplar det då inte alls? Det är inte alltid en motorcykel frikopplar till 100% med kopplingen fullt intryckt. Det kan alltså även med kopplingen fullt intryckt vara så att bakhjulet inte snurrar riktigt lika fritt som det gör med växellådan i neutralläge (alltså om man har crossen upphissad på mekpall eller något så bakhjulet hänger fritt och man med motorn avstängd snurrar bakhjulet för hand)*.

Kopplingskorgen har ett antal "fingrar" som är det som klackarna i ytterkant på lamellerna greppar mot (och stålskivorna greppar sedan i sin tur i innerkant mot kopplingsnavet). Dessa "fingrar" kan med tiden bli slitna på så vis att det blir små fördjupningar av klackarna på lamellernas ytterkant. De fördjupningarna gör sedan så att kopplingen inte rör sig riktigt så mjukt som den ska och det kan bli så att lamellernas läge vid utsläppt koppling inte motsvarar en position som ger maximalt ingrepp eftersom de hindras av fördjupningarna. Då kan man ta en fil och fila bort fördjupningarna lite försiktigt. Men det är långt från alltid som detta är nödvändigt att göra när man byter lameller, det beror på om det bildats fördjupningar och hur djupa eller tydliga de är.

På bilden nedan ser man tydligt hur det bildats fördjupningar där stålskivorna tar i navet. Och man kan även skymta motsvarande fördjupningar på kopplingskorgen från lamellerna.
koppling 1.jpg

Det är inte alltid som det är nödvändigt att byta både lameller och stålskivor. Man kan mäta stålskivornas tjocklek och om den är inom tillverkarens toleranser så kan man rugga upp ytan på stålskivorna med ett lagom grovt sandpapper.


*) På grund av detta är det även viktigt att tänka på att man inte ska stå stilla någon längre stund med motorn påslagen, växel ilagd och kopplingen intryckt. Växel lägger man i när man ska köra iväg och ska man stå stilla så lägger man i friläge och släpper upp kopplingen.
 

Pstaaf

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki kx 85
Tack Esquire för ett mycket bra svar, nu förstår nog tom jag... Det var i stort sett så att när han hade cykeln igång och la i ettan så dog cykeln om han inte varvade rejält. Jag testade då och spänna vajern men då slirade den på kopplingen istället.
plockade bort kåpa och lameller ikväll och förstår nu var det blivit "spår", där lamellernas klackar legat emot korgen. Kan det också bli där mellanskivorna går emot "innertrumman??
en annan säkert korkad fråga, jag lyckades inte få loss korgen trots slagskuvmejsel, kan jag fila med korgen på plats och sen skölja rent? Mvh patrik
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top