Racing hangover

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Här kommer en ny race rapport från Hackspetten och hans husse!

Denna gång satte vi för första gången ned våra sulor på Ring Knutstorp - hiskeliga 570km i från stan där kungen bor. Vi har som sagt aldrig lagt en meter på den banan och skulle nu ner och knuffas med det härligt BoTT gänget (ja, de är jättehärliga - grym gemenskap att komma in i, med det gemensamma stora tältet och allt annat som fixas runt omkring).

För er som har svårt att läsa och hellre gillar bilder så kommer här en "spoiler alert".

Säsongen hitills.JPG

Assåååå:mad::mad::mad:!
Skänk Skåne till Danmark eller nåt - för inte har väl krascherna något med min körstil att göra:va:hihi

Lång historia - ganska... lång.

Åkte ner på torsdagen, bilen var redan packad dagen innan (fått låna en Citroen buss av BoTT general Alex:tummenupp). Allt planerat och fixat, skulle "bara" jobba några timmar på torsdagen först, sen hinna köpa lite käk till helgen och sen hämta upp John på Skavsta flygplats.

Hann inte köpa käk, och nog han jag "hämta" upp stackars John eftersom jag blev 45min sen till Skavsta...

Nåja, kom ner till Knutstorp till slut i mörkret men så kom den första skänken från ovan - jag var ju med BoTT gänget, så den stora längan med långt gemensamt tält var redan uppslaget, TACK SOM FAN för det. Bara lasta in. Den obligatoriska ölen öppnades (ja, såklart hade jag hunnit köpa öl, man måste prioritera) och lite små snack.
Tog sen longboarden runt banan med pannlampa på i beckmörkret. Såg väldigt lite och det gjorde tydligen räven också som sprang 3 meter framför mig... Jag rekommenderar ingen att köra longboard i mörkret runt Knutstorp - för den banan har kurvor och höjdskillnader likt ingen annan bana i Sverige... Nåja, kom tillbaka helskinnad till boxen, utan att egentligen ha lärt mig någonting av banan.

Morgonen efter gick jag ut på min vanliga löptur och sprang runt banan för att kolla, huj vad det svänger blev lärdomen. Vid 8.30 dök Rickard Haggren/Grevens Motorcykeldelar upp och erbjöd sig att gå ett varv med mig runt banan - Tack som f-n för det, saker och ting började med ens klarna.

Dags för träning:
Alla hade pratat om hur viktigt det är att hitta en rytm runt banan. Jag kan både sjunga och dansa så nog har jag rytm alltid - men huvva vad Knutstorp ändrar takt!
Jäääättesvårt, fick aldrig något förtroende. Lyckades sätta 1.06,5 tider vilket enligt andra var bra för att aldrig ha satt min fot där.

Dags för kval:
Gick ut först (tänker inte berätta varför, för det är en hemlis), fick hyfsat flyt ändå. Pangade på så gott det gick och fick 1.05,7 vilket inte är helt dåligt och resulterade i en startplats mitt i fältet.

Dags för race:
Stod längst till höger och starten gick, fick till en helt ok start och tog några placeringar, bromsade, höger med dubbelapex, driv ut, short shifta, smacka på ner igenom vänstersvackan, håll upp tight så att du får en bra ingång i högern uppe på krönet, gå tight som fan för att kunna räta ut vänsterknixen i nästa svacke innan 90 graders böjen innan hoppet. BRA!!! Uppför hoppet (kunde inte banan varit 100 meter längre så man kunde ha fått hoppa på riktigt?:yoparty), men snabbt på broms inför den sjukt tighta hårnålen som svänger åt höger. Här måste man träffa utgången rätt så man kommer långt till höger så att nästa vänster klaffar, för klaffar nästa vänster så klaffar nästa höger i lätt nerförslut också.

Men... Här väljer jag att citera Juha Kankunnen: "The speed was ok but the corner was to tight"... Jag missade utgången ur hårnålen, missade då ingången i vänstern - kände flåset från dem där bakom - och fick CP spår in i högern som leder neråt och är bucklig och har lite feldosering.... = framhjulssläpp och krasch bom krasch ut i leca havet - SATAN I HELVETE! Lyfter upp hojen för där kan jag ju inte liGGA. Startar och försöker ta mig igenom det djupa leca havet.

Jag lyckas få fart på hojen men måste gasa rätt friskt för att ta mig ur alla leca kulor på väg mot där flaggvakterna står på sidan av banan. Ett 15 tal meter innan dem slutar leca havet och övergår till fuktig gräsmatta.... Vad händer en adrenalinpumpad hjärna när man gasat hårt i leca havet och sen kommer ut på gräset? Fräs sa det bara och hojen spann runt mig och vurpa nummer två var inkasserad:rofl:rofl:rofl
Tur som fan att inte roadracing är en tv sänd sport tänkte jag då.

Skadorna på mig och hojen var minimala, behövde bara rensa leca kulor och fixa till fotpinnen något.

Senare på dagen var det faktiskt kval igen inför racet dagen efter (lördag).
Körde inge bra alls, men kvalade inte sist iaf.

Dag två - race två.
Hade sovit dåligt på natten, lite bult i knät från vurpan som störde. Men - gud hör bön - det regnade!!! Bra tänkte jag - jag är ju snabb i regn.
Gick ut och körde morgonens warm up, halkade där in på snabbaste tid:) (dock valde inte alla att köra). Kändes bra, inga konstiga släpp utan bara bra.

Dags för race:
Hade ju dålig startposition så jag måste göra en bra start - vilket jag gjorde! Tror att jag låg 4 in i första böj. Mackan var först tror jag. Mackan tog det grymt lugnt i första högern, Mattias ville om, Nils ville om. Mattias försökte ta Mackan på utsidan och höll på bli avtryckt av en ovetande Mackan. Nils tog sig om, vred rejält på rullen ur högerböjen, så pass att när han kom nere i vänstersvackan på väg upp mot högerkurvan så fick han en rejäl highsider och gled enligt honom själv 100 meter. Jag tog mig om Mackan innan vänster kurvan innan hoppet. Jag kommer inte ihåg men jag tror att jag låg 1:a här.
In hårnålen, fick bra exit - BRA - fick bra ingång i vänstern - BRA - in med rätt linje i höger kurvan med lite nerförslut och bulor - PANG - framhjulssläpp igen!!! Samma jefla kurva, samma jefla vurpa...:4skrika Speed was ok but corner was to tight - mantrat va?:rofl

Löft upp hojen, körde genom leca havet kom till gräsmattan igen, HA! nu vurpade jag inte i alla fall:hihi. Åkte fram till flaggvakten, han frågade: "Kaän deu tjöra" (bred skånska), "ja" sade jag, "tjeur deuå" sade han - och jag körde ut. Ett varv senare blev jag svartflaggad - down is out - (men det är det egentligen bara i officiell SM serie väl?).

Åkte in i depån, ställde ifrån mig hojen och gick till muren. Mattias som fått dispens att åka med sin ER-6 var kung, han ledde ju! Jag visade med fingrarna hur långt bak han hade till bakomvarande. Först var det 4 sek, sen blev det 5sek, å 6, Mattias hann t.o.m. tacka när han körde förbi eftersom han inte har så grymt acc ut på rakan:rofl. Till slut var han ca 10sek framför - KLAR VINST för ungtuppen!

Efter racet var jag förbannad på mitt sätt = enorm pajkastning inne i hjärnan, men utåt sett inte så värst nedslagen. Men när BC, Björn Carlsson, min PT ringde så svarade jag: JAG VILL INTE SNACKA MED DIG! BC avväpnade mig lätt med sitt Balooskratt. Va nöjd med allt som livet ger - blev det nästan.

Nåja - vi spolar ner den här racehelgen i toaletten, loggar misstagen så att vi kan minimera dem nästa gång och blickar fram mot årets mål i SM finalen på Sviestad om två veckor!
Min debut i ROOKIE 1000

TACK till:

Alex Lind, Bott General. Vill ni köra härlig racing med bra sammanhållning och väldigt kul stämning där allt utgår i från att du skall ha det bra - kör BoTT. Du behöver inte vara racingproffs heller, du kommer att få god hjälp av killarna i gänget.

Tack Rickard Haggren för banguidningen

Tack som vanligt till Björn Carlsson, du är guld värd.

Tack Mats Backman på Bactor för supporten

Och förstås tack till BoTT killarna:tummenupp
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Så du har "legat i" i helgen.....
Nåja, du är inte ensam om att ha lagt ned stora investeringar i Lecahavet... men när man går för egen maskin ifrån platsen är allt ändå bra.:)

Om det kan pigga upp i krasch och höstmörkret så funderar jag på att köra gammel Millen i R1000 på Sviesta.
Tänkte det kanske blir lite mer spännande då?
Vikt/effekt på hojarna är väl typ samma förutom att du fuskar lite genom att vara liten, lätt och vältränad förståss....:D:D

Sist över mållinjen bjuder på "avslutnings-pizza" i la stade Stoccolma:D:D

Ciao
//A
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Så du har "legat i" i helgen.....
Nåja, du är inte ensam om att ha lagt ned stora investeringar i Lecahavet... men när man går för egen maskin ifrån platsen är allt ändå bra.:)

Om det kan pigga upp i krasch och höstmörkret så funderar jag på att köra gammel Millen i R1000 på Sviesta.
Tänkte det kanske blir lite mer spännande då?
Vikt/effekt på hojarna är väl typ samma förutom att du fuskar lite genom att vara liten, lätt och vältränad förståss....:D:D

Sist över mållinjen bjuder på "avslutnings-pizza" i la stade Stoccolma:D:D

Ciao
//A

Jag tycker att du skall köra din snabbaste hoj på SM finalen Anders. Mitt mål där håller jag för mig själv:)
Men ja, jag är ruskigt vältränad och lätt nu:) Väss, Väss:crash

Avslutningsmat i Stockholm - javisst! Kanske skall dra ihop en större grej med gocart och käk på t.ex. O'learys eller något?
Du bor åt helskotta på södersidan om stan och din brorsa bor åt helskotta på norrsidan = ni får helt enkelt duna hos mig:).
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Yahaya:an är ute på annons, men om den inte är såld kommer den iaf vara med ner om någon vill kika.
Tänker byta till en mer effektsvag klass (jag är lite farträdd:rodnar), så kör jag Aprilia kan man ju se det som ett pre-season test.:D:D
Har inte kört speciellt fort på den på Sviesta, så jag tänkte prova nu:rofl Nu när Bettan har blivit "Classic superbike" och allt:)

Och förresten, förutom att vara liten, lätt och vältränad så är du ju YNGRE också, och det är ju fusk på riktigt:D:D

Visst vore det cool med ngn slags avslutnings happening:)
Helskotta är liksom brorsan och mitt middle name, you know. Och i båda ändarna finns på tok för många hästar:huvet.
Inga hästar i Chillentuna??:tungan
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Ett ord !

Enfullständigtunderbarracerapport igen !!!

Ähh...det blev två ord
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Så du har "legat i" i helgen.....
Nåja, du är inte ensam om att ha lagt ned stora investeringar i Lecahavet... men när man går för egen maskin ifrån platsen är allt ändå bra.:)

Om det kan pigga upp i krasch och höstmörkret så funderar jag på att köra gammel Millen i R1000 på Sviesta.
Tänkte det kanske blir lite mer spännande då?
Vikt/effekt på hojarna är väl typ samma förutom att du fuskar lite genom att vara liten, lätt och vältränad förståss....:D:D

Sist över mållinjen bjuder på "avslutnings-pizza" i la stade Stoccolma:D:D

Ciao
//A

Hej Anders!

Hoppas du repat dig ordentligt efter kraschen! Vi har ju glömt pizzan!
��
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top