Betty goes Classic- Gelleråsen TT

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Classic är precis som vanlig road racing, men lite annorlunda..
Inga juniorer, bara seniorer och det gäller både förare och maskiner (några undantag finns).
Själva representerar vi junior gänget i de här sammanhangen, jag , Jåke och Betty.
Jag och Jåke på grund av vår ringa ålder och barnsliga uppsyn och Betty för att hon just börjat i första klass!
Trevligt bemötande när jag anländer till banan i spöregn på torsdags eftermiddagen.
Alla försöker få allt att funka så fort det bara går men en liten del milt kaos präglar det hela.
Lite charmigt faktisk, för alla vill göra allt jättebra och försäkrar att allt kommer att ordna sig.
Som till exempel på kansliet var det lite förvirring när vi skulle skriva in oss, men som tjejerna sa:
-Vi öppnar ju faktiskt inte för om en och en halv timma! Och ändå skrev man in folk.
Det hade inte hänt på en SM tävling vågar jag påstå.
Och i besiktningen besiktigade man hojar åt folk som inte var inskrivna för inskrivningen inte var öppen osv… Vi lägger en liten lapp här… Allt med gott humör och stor hjälpsamhet!
Här besiktigar man innan träning, kanske något att tänka på även för de nya hojarna??
Det var skrivet någonstans och någon sa att utrustningen skulle vara på, något nytt sas det.
Så jag byltade plikttroget på mig allt och rullade ner med Betty till besiktningshallen..
Blev väl lite uttittad som Neil Armstrong på månen (kände mig lite som han med) och var nog den ende som knogade med en rätt trögrullad hoj i full mundering.
Betty har som sagt börjat i den nya klassen 13 Classic Superbike (88-98 2cyl 1000cc, 3cyl 900cc och 4cyl 750cc) som körs på prov för första gången i Sverige här på Gelleråsen TT. Klass 13 körs med F1 som är ganska mycket liberalare men innehåller äldre hojar 80-87 upp till 1100cc typ GSXR 1100R mfl.
En del förare känner jag igen från tidigare år när jag suttit på läktarplats andra inte och framför allt har jag ingen pejl på norrmännen.
Planen och målsättningen är hur som helst att köra ifrån alla eller näst intill!
Jag får snart anledning att tänka om för mittemot oss slår Danske Kim-Raes Hansen upp sitt tält.
Han är något av en Dansk Peter Lindén, men som aldrig slutat. Om jag inte misstar mig var han på pallen i Svenska SBK 2014. Så planen är nu köra skjortan av alla utom en!
Det visar sig att han kör i F1 så vi kommer inte att tävla emot varandra men köra i samma Race.
Han är hur trevlig som helst och visar sina otroligt välpreparerade Suzuki hojar.
Kval 1 Fredag em
Kval 1 som är på fredag eftermiddag går sisådär, körningen känns bra men jag får inte till några tider.
Det är MÅNGA hojar därute och det blir ideliga omkörningar. Så jag hamnar på 6:e tid med 1.14.14.
Tycker jag borde kunna köra iaf 1-1,5s snabbare. Men faktum är att ingen har speciellt bra tider.
I top är Kim-Raes tätt följd av Johnny lite i en klass för sig faktiskt.
På kvällen är det förarmöte och låååångsmt börjar jag förstå att racen startas med flaggstart…
Inte warm-up varvet utan den riktiga tävlingen. Ojojojojoj, hur skadeeegå…
Senare på kvällen dyker Jåke som lovat hjälpa till upp med sin skåpbil och vi bygger om depån lite för att få lite bättre vindskydd. Det blåser kallt!!
Vi diskuterar också däckvärmare som inte värmer så bra och hur vi ska kompensera trycket för det.
Kval 2 Lördag fm
I Classic kör man två kval som sedan läggs ihop och gäller för båda racen, som på Norska mästerskapen. Den här gången lyckas jag hänga på när Kim-Raes kör om mig och hålla kontakt i några fria varv. Efter det kommer vi in i trafik och jag avbryter kvalet.
Tro det eller ej men jag har 3:e tid 1.12.73 efter Kim-Raes och Johnny!!! Bara 0,2s efter Kval ettan!! Otroligt!!!
Men jag är tätt följd av en norrman på 1.12.79, så det är tätt, riktigt tätt de två första startleden inom 0,5s!!!! Inget vanligt veteran-rally det här…

Race 1 Lördag em.
Vi studerar några flaggstarter och jag blir bara med nervös. Flaggstart och massor med namnkunnigt folk bakom mig på griden. Har inte stått i första led sedan 2014 och då var fältet bakom betydligt svagare. Allt utom en kanonstart vore inte godkänt i det här sällskapet!
In på banan ställ upp, warm –up lap. Det är bara vi och ett par klasser till som kör warm-up lap.
Vi står på griden och min flaggstarts-oskuld ska snart tas..
DÄÄRR, går starten! Kommer iväg sist i första led, en Ducati och en blå hoj bakifrån smiter även före, kör lite över innerkurbsen i trösen accar över kortrakan och går förbi den blå på innern in i Esset.
Kim-Raes och Johnny drar som väntat och Duccen strax efter. Hänger inte riktigt med den så den segar iväg. Men ingen hotar mig heller bakifrån för än på de sista varven då en annan Norsk Ducati närmar sig snabbt bakifrån.
Men som tur är hinner han inte i kapp innan målgång. Det visar sig också att Johnny har brutit och jag alltså gått in på en total 3:e plats och 2:a i klassen. Tjohoo 3:a av 28 startande!!
Kan knappt tro att det är sant! Helt osannolikt med tanka på vilka snabba killar som faktiskt var med i loppet!!
Senare på kvällen är det prisutdelning och bredvid mig står de två norska Ducati piloterna på 1:a och 3:e plats som ska visa sig få betydelse även för morgondagen.
Senare på kvällen avnjuts middag ifrån det asiatiska köket och vi knallar runt lite i depån.
Till sist hamnar vi hos sidvagns-Peter som är desperat över mystiska bromsar på sitt mystiska fordon.
Bromsbalans på ett helt asymmetriskt fordon verkar inte vara lätt att åstadkomma.
Sedan blir det bedtime och vi går till kojs.

Söndagen bjuder på warm-up och race. Vi har gott om tid och pratar med en norsk Aprilia kille som jag träffat tidigare visar det sig. Han är även den som kört den brunna Laverda SF 750:n (som kort och gott är skitful, men går kanonfint) vi sett på några race som åskådare.
Han har kört heltokiga lufttryck så vi tipsar om rätt tryck tar tempen på hans värmare som är riktigt bra i temp.
Kollar våra egna och nu är våra lånade dyr-värmare även de bra i temp och vi förstår att den i det närmaste vindstilla dagen gör att temperaturerna blir helt andra och vi behöver inte kompensera trycket något alls.
Precis innan vi ska ut på warm-up så kommer en regnskur. Och många inklusive vi struntar i att gå ut och köra. Vi går till läktaren och tittar istället. Se lite halt och vingligt ut därute!
Dagen sniglar på och min nervositet stiger… Hur ska det gå. Flaggstart igen och ett hyde blixtsnabba förare runt mig.
Till slut är det dags. Johnny har tyvärr slagit sig i samband med super mono loppet dagen innan och kommer inte till start. Så vi är alltså bara två på första startled.
Vi rullar ut, gör vår provstart och ställer upp för start.
Flaggan faller, Oscar kommer som skjuten till höger , så snabb att han tar starten före Kim-Raes, de två röda Duccarna slinker också förbi.
Jag hänger på och kommer upp i det närmaste jämsides med den sista Duccen, när han ”slams the door” som dom säger och jag får gå in på de inre curbsen i Essets kurva 1 för att inte haka i och gå omkull. Ok, kanske bäst att avvakta och se vad som händer. Ducce nr2 är hetare än en nykokt Rookie, men riktigt ser hur han tar i.
Ligger bakom, nära runt hela varvet, har lite mer klipp på rakan och får läge att bromsa om in i Trösen, men Ducce nr 2 väljer ett innerspå och det blir trångt så jag avvaktar, men ligger nära.
Framför ligger Oscar (som blivit omkörda av Kim-Raes) tätt följd av Ducce nr1 i båda i ytterspår och Ducce nr 2 i innerspår med mig bakom.
Ducce nr 2 verkar bromsa extremt sent, något händer, kanske ett släpp, han viker mot ytterspår och hinner inte bromsa mer utan klipper sin landsman Ducce nr1 med rejäl kraft så de kraschar rakt ut på escapen. Som tur är har Oscar hunnit svänga undan in i Trösen och är utom fara.
Vi kommer cirka ½ varv sedan blir loppet rödflaggat.
Vi rullar alla ut i depån, vissa stressar med värmare andra inte. Vi väljer att vänta, det är en riktigt varm dag och förhoppningsvis tar bärgning och ambulansinsats inte så lång tid.
Vi får reda på att det blir omstart om 3 minuter och att distansen är reducerad till 8 varv.
Här blir det sprintrace!!!!
Hela start proceduren görs om och flaggan faller (jag är för seg!) Oscar kommer på nytt som en raket och efter honom en blå hoj. Så jag är alltså 4:a efter starten. Har bra kontakt och efter några varv kan jag bromsa om den blå in i Trösen och får nu in Oscar i siktet.
Det märks väl att jag är snabbare i kurvorna med press på chassiet men lite långsammare på rakorna.
Oscars hoj går fint!. Efter ngt varv kan jag bromsa förbi honom in i hårnålen och jag försöker nu köra ifrån för att skapa en lucka till Oscar och den blå.
Efter några varv verkar inte bromsarna ta som de ska in i Ejes och jag kommer lite djupt in i kurvan. När jag släpper bromsen sticker hojen och jag kommer än djupare in i kurvan. Gasen har fastnat i ”greppskinnet” på mina lite väl begagnade handskar så jag har haft gas på hela tiden! Naturligtvis slinker den blå förbi på innern . SÅ nu blir det att jaga!
Lyckas ta mig förbi igen och ligger före flera varv, men börjar bli lite trött i armarna och känner osäkerhet om gasen skulle fastna igen.
Ett par varv ifrån slutet sticker den blå in nosen på innern i Essets kurva 1, jag ser honom och lämnar plats och han passerar. Jag är nu ganska så slut i armarna, depå tavlan säger ca 4s till bakomvarande hoj. Så jag väljer att tryggt ta mig i mål. Inga fler Norska manövrer idag tack!!
Tar alltså flaggan som 3:a totalt och 2:a i klassen!! Kan inte annat än vara riktigt nöjd även fast en 1:a plats naturligtvis hade varit riktigt sweet!
Ser fram emot att träffa den blå hojens förare senare på prisutdelningen, men det visar sig att han redan åkt.
På tredje plats står däremot en glädjestrålande Oscar! Rolig!
Målet var ju att köra skjortan av alla, så blev det ju inte, men ganska många i alla fall
Klart tighta och roliga race, två startled inom 0,5s, kan det bli jämnare??
Classic i CSBK gav definitivt mersmak!! Och vi vet bara en sak, det kommer att bli än jämnare och snabbare!
Ha det gott!
//A

DSC_0048.jpgRSV CSBK 003.jpg
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Glömde några saker

En fördom:
-Var det fullt med olja på banan?
-Jo vars det fanns en hel del olja på sina ställen, men banan kollades mellan varje heat och funktionärerna sanerade väl.
Köra samma bana i regna hade kanske varit lite mer riskabelt dock.

-Var det några anda bra race??
Han inte se så mycket av de snabba klasserna som jag gillar mest, men ett race som sticker ut är Supermono racet på Söndagen där BG på en i sammanhanget helt antik Matchless /Seeley hade en fight loppet igenom med en av dr nya hojarna. Tror de körde om varandra minst en gång per varv!!

-Gick det någe fort då??
I mitt heat på söndagen körde Kim.Raes (F1) ca 1.10.3 med sin Suka 750 och jag själv på Millen ca 1.11.8 vilket också blev nytt pb på den hojen!! Mer finns dock att ta, det gäller bara att nyttja väghållningen mer!

Ciao
//A
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Jo det är sant, fast han har återupptagit tävlandet efter att ha "slutat". Rätta mig om jag har fel:))
Nu kör han ju i första hand Classic Endurance för Phase one teamet.

Tack & Tack:)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top