Var kan man hitta JIS-spec skruvmejslar/bits?

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Gammalt inlägg, men...


Är de här tre gånger bättre än...
https://www.ebay.com/itm/Vessel-Meg...751148?hash=item263ef1302c:g:QGgAAOSw~OxfKlS9

...de här, mtp att de ovan är tre gånger dyrare:
https://www.ebay.com/itm/New-Releas...883063?hash=item2a987be5f7:g:2M8AAOSwWOFeYO96


Försöker hitta argument nog att köpa de dyrare. Svårt, när jag klarat ett halvt hojliv utan att veta om JIS-myten... :)

Bara frågan gör ju att du ska köpa dom dyrare för att få lugn i själen :) Jag drog själv sönder lite skruvar speciellt till förgasarna genom att inte köra JIS på det glada 70/80 -talet. Finns JIS-bits att köpa i Sverige om du letar lite :)
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Jag har Motion ProT handtag med Jis Bits.
Fungerar bra, Motion Pro har även lösa Bits
Kan köpas /beställas från flera mc handlare i Sverige.
Fråga din närmsta handlare.
Man kan handla i Sverige, det är oftast enklare och i bland billigare än Ebay.
Thomas på Spinnin Wheel säljer Wessel mejslar.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Bara frågan gör ju att du ska köpa dom dyrare för att få lugn i själen :) Jag drog själv sönder lite skruvar speciellt till förgasarna genom att inte köra JIS på det glada 70/80 -talet. Finns JIS-bits att köpa i Sverige om du letar lite :)

Hm jo, det lutar nog åt dyr-mejslarna - även om det svider!



Men iallafall, pajar JIS-mejslar om man kör ned dem i en Philips-skruv? Får man bara ha dem till hoj-mejslar? :va
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Gammalt inlägg, men...


Är de här tre gånger bättre än...
https://www.ebay.com/itm/Vessel-Meg...751148?hash=item263ef1302c:g:QGgAAOSw~OxfKlS9

...de här, mtp att de ovan är tre gånger dyrare:
https://www.ebay.com/itm/New-Releas...883063?hash=item2a987be5f7:g:2M8AAOSwWOFeYO96

Försöker hitta argument nog att köpa de dyrare. Svårt, när jag klarat ett halvt hojliv utan att veta om JIS-myten... :)



Varför går du över ån efter vatten ? Kollar du t.ex spinnin wheel så köper du vesselkit med fyra mejslar för strax över 400 med frakt ,eBay är inte alltid billigare :fakta
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Varför går du över ån efter vatten ? Kollar du t.ex spinnin wheel så köper du vesselkit med fyra mejslar för strax över 400 med frakt ,eBay är inte alltid billigare :fakta

Aha, ska undersökas, tackar! Jag köper ju många gånger hellre "närodlat." :tummenupp
Tja, varför Ebay? Antar för att det är enkelt, bara några klick bort liksom...
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Visste inte heller att de existerade förens till ett halvår sedan. Är 42 år och gick bet med stjärna på en 70-tals Honda när man var 16. Nu vet man varför man alltid misslyckades:hihi
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Men har ni haft en äldre japan så låg det en JIS-mejsel i verktygspåsen. Jag har ett par sådana sparade.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kolla vad som ingår i satserna innan ni beställer bara och vad ni kan tänkas behöva. Jag behövde en SVINLÅNG mejsel för att komma åt insugsdamaskerna på viffern. (Som någon jänkare uttryckte det "one couple of feet long JIS driver to get to the hood clamps")
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Gammalt inlägg, men...


Är de här tre gånger bättre än...
https://www.ebay.com/itm/Vessel-Meg...751148?hash=item263ef1302c:g:QGgAAOSw~OxfKlS9

...de här, mtp att de ovan är tre gånger dyrare:
https://www.ebay.com/itm/New-Releas...883063?hash=item2a987be5f7:g:2M8AAOSwWOFeYO96


Försöker hitta argument nog att köpa de dyrare. Svårt, när jag klarat ett halvt hojliv utan att veta om JIS-myten... :)

JISses! :jisses

Det är ju nästan lika illa som att jag åkt runt på KTM-hojar i flera år utan att veta att de rasar så snart de startas.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hm jo, det lutar nog åt dyr-mejslarna - även om det svider!



Men iallafall, pajar JIS-mejslar om man kör ned dem i en Philips-skruv? Får man bara ha dem till hoj-mejslar? :va

Nej då, JIS-mejslarna passar i philips-skruvar och ingen av dem går sönder
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Varför går du över ån efter vatten ? Kollar du t.ex spinnin wheel så köper du vesselkit med fyra mejslar för strax över 400 med frakt ,eBay är inte alltid billigare :fakta

Tyvärr så var den lilla P0:an grön istället för röd som de tre större, man vill ju ha det enhetligt... Aja, de skickas på måndag, bra tips! :tummenupp

IMG_6572.JPG

Två fördelar till med att beställa hos Spinni´n Wheel (jmf med de i länken högre upp) är också att man faktiskt får fyra storlekar. Plus muttertag under handtaget.
 

Bifogat

  • IMG_6572.JPG
    IMG_6572.JPG
    957.2 KB · Visningar: 32
Last edited:

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Jag har haft mycket nytta av tips o trick här på sporthoj genom åren, men frågan är om inte den här tråden tar priset.
När jag läste denna tråd i höstas hade jag ingen aning om att denna standard ens existerade men fick mig en riktig aha-upplevelse. Köpte mig genast ett set och herregud, att jag inte fattat detta förut, och det förklarar dessutom mängden av runddragna sruvar man ser när man köper begagna mc. Nu har jag använt dessa frekvent sen dess på mina hojar, vilken skillnad, ibland ser man inte skogen för träd.
Tack för tipset?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag fick en mild uppsträckning i ett annat forum då jag stavade Phillips med endast 1 "l" då det förväxlas med radiotillverkaren Philips.
I efterhand kom jag på att jag skulle givetvis ha skyllt på autocorrect i mobilen men jag hade redan pudlat:arsele

Så för att ni ska slippa den nesan så följer här en liten historielektion på wikipedia
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kör japanerna fortf med JIS ? Eller när slutade de om så är fallet?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top