19 mm bromspump.

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Hallå!

Tänkte höra om någon hade svaret på rak arm, har googlat runt men utan något riktigt svar.

Finns det någon hoj som kommer med en 19 mm (kolvdia) från fabrik?

Finns det olika dimensioner på diametern clip_onet eller är det one size fits all?

Vill byta min bromspump mot något lite bättre!

Tack på förhand
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Byter du pump gör du bäst i att ha ok som är rätt växlade för det. Annars blir det jävligt intressant att bromsa....
Större pump utan att byta ok= flyga över styret
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Byter du pump gör du bäst i att ha ok som är rätt växlade för det. Annars blir det jävligt intressant att bromsa....
Större pump utan att byta ok= flyga över styret
Skulle man flyga över styret när bromsen blir mer hårdtryckt?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Nej så blir det inte. Bromsen kan bli mer effektiv men det blir ingen superchock bara för att man byter till större kolvdiameter. Jag har tyvärr inget svar på TS fråga men har inte sett nån 19 mm huvudcylinder på nån originalhoj. Jag har dock inte mekat med nåt nyare än 2006.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Clipondiametern är identisk på alla cyklar. Bromspumpar brukar benämnas efter kolvdiameter x slaglängd. 19mm kolvdiameter finns bla Brembo RCS. Vad skall det sitta I för bromssystem och vad vill du uppnå?
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Clipondiametern är identisk på alla cyklar. Bromspumpar brukar benämnas efter kolvdiameter x slaglängd. 19mm kolvdiameter finns bla Brembo RCS. Vad skall det sitta I för bromssystem och vad vill du uppnå?

Jag har tittat på just RCS 19x20. Tänkt om det fanns någon hoj som hade en awesome pump från fabrik så att kunna hitta nåt beggat.

Det ska sättas på min R1 från -98. Det jag vill uppnå är att bromsen tar tidigare, vilket BÖR hända om jag langa på en pump med större kolvdiameter (14mm idag), Mer vätska i rörelse. Rätta mig gärna om jag har tokfel. Mitt nuvarande system är nyluftat med nya sås i men får ändå inte riktigt det resultatet jag söker efter :(

Jag har ställbara handtag som står på max. Känns som ny pump är nästa steg för att komma närmare mitt "bromsmål".
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Tänk på att bromskraften är beroende av kvadraten på kolvdiametern.
Om du byter en 14 mot en "19"; 'kommer du att få ta i nästan dubbelt så mycket (+85%).
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Tänk på att bromskraften är beroende av kvadraten på kolvdiametern.
Om du byter en 14 mot en "19"; 'kommer du att få ta i nästan dubbelt så mycket (+85%).

Fast det där gäller ju bara om det är samma hävarmslängd. Vilket det inte är på en standard r1 pump från 98 vs en brembo RCS
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har tittat på just RCS 19x20. Tänkt om det fanns någon hoj som hade en awesome pump från fabrik så att kunna hitta nåt beggat.

Det ska sättas på min R1 från -98. Det jag vill uppnå är att bromsen tar tidigare, vilket BÖR hända om jag langa på en pump med större kolvdiameter (14mm idag), Mer vätska i rörelse. Rätta mig gärna om jag har tokfel. Mitt nuvarande system är nyluftat med nya sås i men får ändå inte riktigt det resultatet jag söker efter :(

Jag har ställbara handtag som står på max. Känns som ny pump är nästa steg för att komma närmare mitt "bromsmål".

Jag tycker att du skall börja med fräscha stålspunna slangar och renovera befintlig bromspump. Samt dessutom rengöra bromsskivorna ordentligt och montera ett par fräscha pads med lite bättre friktionsvärde.

Är du fortfarande missnöjd så hade jag stoppat dit en modernare radialpump från Yamaha r1/r6.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Jag har tittat på just RCS 19x20. Tänkt om det fanns någon hoj som hade en awesome pump från fabrik så att kunna hitta nåt beggat.

Det ska sättas på min R1 från -98. Det jag vill uppnå är att bromsen tar tidigare, vilket BÖR hända om jag langa på en pump med större kolvdiameter (14mm idag), Mer vätska i rörelse. Rätta mig gärna om jag har tokfel. Mitt nuvarande system är nyluftat med nya sås i men får ändå inte riktigt det resultatet jag söker efter :(

Jag har ställbara handtag som står på max. Känns som ny pump är nästa steg för att komma närmare mitt "bromsmål".

"ta tidigare" hur menar du då?
Börjar inte bromsen ta direkt du trycker på handtaget har du antagligen ett handtag som inte påverkar pumpen direkt eller också ligger klossarna/kolvarna i oken för långt från bromsskivan.
Lite vinda skivor får den effekten kanske också felaktiga tätningar i oken som då drar tillbaka kolvarna för mycket.
MEN har du satt dit nåt handtag från Kina så skulle jag misstänka att felet är där.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Förstår inte riktigt resonemanget..
Uppenbarligen har bromsen en gång i tiden fungerat väl?
Och nu vill öka huvudkolvens diam från 14mm till 19mm?
Det är nästan en fördubbling av kolvarean 1.53 resp 2.83cm2 vilket betyder att du tvingas klämma på handtaget dubbelt så hårt för att få samma bromsverkan som tidigare?

Varför inte följa råden du fått och renovera upp bromssystemet till nyskick, (gärna med "lite moms" typ teflonslang, först, sen kanske börja fibbla med kolvarean??
När du vet systemets prestanda?
 
Last edited:

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Jag tycker att du skall börja med fräscha stålspunna slangar och renovera befintlig bromspump. Samt dessutom rengöra bromsskivorna ordentligt och montera ett par fräscha pads med lite bättre friktionsvärde.

Är du fortfarande missnöjd så hade jag stoppat dit en modernare radialpump från Yamaha r1/r6.

Jag bytte till stålspunna slangar till denna säsong utan någon större skillnad. Jag får ta å börja med att renovera pump, ok och byta till fräscha pads istället om du tror att det löser problemet. Radialpumparna på r1/r6 är 16mm, får testa en sån sen om jag inte är nöjd som sagt.

"ta tidigare" hur menar du då?
Börjar inte bromsen ta direkt du trycker på handtaget har du antagligen ett handtag som inte påverkar pumpen direkt eller också ligger klossarna/kolvarna i oken för långt från bromsskivan.
Lite vinda skivor får den effekten kanske också felaktiga tätningar i oken som då drar tillbaka kolvarna för mycket.
MEN har du satt dit nåt handtag från Kina så skulle jag misstänka att felet är där.

Jag får titta på oken, skruva isär och köpa nya tätningar och testa. Vågar man köpa tätningar på Ebay eller ska man satsa på original?

Jag satte dit kinahandtaget enbart för att kunna ställa ut det längre ut från styret.

Förstår inte riktigt resonemanget..
Uppenbarligen har bromsen en gång i tiden fungerat väl?
Och nu vill öka huvudkolvens diam från 14mm till 19mm?
Det är nästan en fördubbling av kolvarean 1.53 resp 2.83cm2 vilket betyder att du tvingas klämma på handtaget dubbelt så hårt för att få samma bromsverkan som tidigare?

Varför inte följa råden du fått och renovera upp bromssystemet till nyskick, (gärna med "lite moms" typ teflonslang, först, sen kanske börja fibbla med kolvarean??
När du vet systemets prestanda?

Bromsen fungerar nu också! Men jag vill att den ska fungera bättre. Jag undrade då vilka hojar som hade 19 mm som standard då jag trodde det var bästa lösningen på mitt problem, skrev tråden för att jag inte är ett proffs :). Jag måste klämma dubbelt så hårt, men hälften så långt.

Jag ska renovera upp både ok, pump och även kasta på nya pads och hoppas på det bästa :yoparty
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har en radial brembo som sitter original på r1 2005 på min r1 -00 med 2003:ans frambromsar. Detta fungerar superbra. Det är en billig pump som fungerar utmärkt. Du behöver slangar för radial pump för att de ska routa bra. Du kan även behöva byta ut pinnen som trycker på kolven mot en som är några mm längre. Jag kör med ett pz2 bit, funkar klockrent.
Jag har även testat en radial bromspump från en CBR1000RR, den fungerade lika bra.
Tidiga R1 har fått kritik i så gott som samtliga tester för att just bromsarna fram varit ineffektiva och okänsliga. Det beror främst på den underdimensionerade originalpumpen. Så du är inte fel ute i ditt resonemang.
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Jag har en radial brembo som sitter original på r1 2005 på min r1 -00 med 2003:ans frambromsar. Detta fungerar superbra. Det är en billig pump som fungerar utmärkt. Du behöver slangar för radial pump för att de ska routa bra. Du kan även behöva byta ut pinnen som trycker på kolven mot en som är några mm längre. Jag kör med ett pz2 bit, funkar klockrent.
Jag har även testat en radial bromspump från en CBR1000RR, den fungerade lika bra.
Tidiga R1 har fått kritik i så gott som samtliga tester för att just bromsarna fram varit ineffektiva och okänsliga. Det beror främst på den underdimensionerade originalpumpen. Så du är inte fel ute i ditt resonemang.

Så med detta sagt kanske jag ska skita i att renovera min gamla pump och leta efter beggad radial pump från en r1/r6 senare än 04 antar jag. Slangarna är festa på undersidan på radialpumpar va? Om jag tar mina slangar jag har och går till hydroscan typ, kan de då byta infästningen till böjdan banjos eller måste jag köpa helt nya slangar? Jag vänder mig till dig där ang pz2 bitten om det skulle behövas, för det förstod jag inte riktigt!
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Om du vill testa hur original funkar så har jag en extra bromspump liggande, du kan även få testa ett kinahandtag jag använder som är från the2wheels och som fungerar bra, har alltid ett extra i reservdelslådan.

Med CL Braking C59 eller liknande belägg, stålomspunnet och ordentligt luftat blir originalgrejorna riktigt trevliga på bana.
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Om du vill testa hur original funkar så har jag en extra bromspump liggande, du kan även få testa ett kinahandtag jag använder som är från the2wheels och som fungerar bra, har alltid ett extra i reservdelslådan.

Med CL Braking C59 eller liknande belägg, stålomspunnet och ordentligt luftat blir originalgrejorna riktigt trevliga på bana.

Tror inte det är något "fel" på mitt bromssystem faktiskt, tror bara att just pumpen är för liten. Det är ju en liten övning att byta pump, ut med vätskan och så. OM din pump skulle vara helt F*cking awesome, vad säljer du den för då, om den nu är till salu? :)
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Så med detta sagt kanske jag ska skita i att renovera min gamla pump och leta efter beggad radial pump från en r1/r6 senare än 04 antar jag. Slangarna är festa på undersidan på radialpumpar va? Om jag tar mina slangar jag har och går till hydroscan typ, kan de då byta infästningen till böjdan banjos eller måste jag köpa helt nya slangar? Jag vänder mig till dig där ang pz2 bitten om det skulle behövas, för det förstod jag inte riktigt!

Jag har en R1 -07 radialpump monterad på min R1 -98, bra bett och fin känsla MEN det krävdes en del modifiering av pumpen för att den ska passa. Slangarna och banjobulten kommer ta i gaffelbenet med resultat att du inte kan vrida ner handtaget till önskat läge. Det resulterade i en del fräsarbete. När det är klart kommer det bli problem med bromsljuskontaktens stift som också tar i gaffebenet...
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Jag har en R1 -07 radialpump monterad på min R1 -98, bra bett och fin känsla MEN det krävdes en del modifiering av pumpen för att den ska passa. Slangarna och banjobulten kommer ta i gaffelbenet med resultat att du inte kan vrida ner handtaget till önskat läge. Det resulterade i en del fräsarbete. När det är klart kommer det bli problem med bromsljuskontaktens stift som också tar i gaffebenet...

Oj, spännande! låter som det inte är något man kan göra med en hammare och en spärrnyckelsats, som är ungefär det jag har tillhanda! Kommer de ta i även om jag byter till böjda banjos? Hur sitter bromsljuskontakten? Har du möjligtvis ingen fin bild på detta och hur du har löst det?
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Oj, spännande! låter som det inte är något man kan göra med en hammare och en spärrnyckelsats, som är ungefär det jag har tillhanda! Kommer de ta i även om jag byter till böjda banjos? Hur sitter bromsljuskontakten? Har du möjligtvis ingen fin bild på detta och hur du har löst det?

Det är primärt banjbultens huvud som tar i, jag köpte en slimmad från venhill.co.uk. Sen frästes pumpen på två ställen. Dels på den sida som är mot ljusomkopplaren etc för att kunna få ut bromspumpen bort från gaffelbenet. Sen frästes den yta av som tätar mot bromsslangarnas banjokopplingar. Som du hör är det en del pyssel. Det finns säkert andra pumpar som passar bättre, det är nog mitt råd men jag kan försöka fixa en bild imorgon.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag råkade faktiskt ut för samma problem som kamoer beskriver men jag löste det på ett annat sätt, jag bytte clip-on styrena till justerbara med något längre styrpinnar.Man får även fila bort styrpiggen på eldosan som sitter på styret för att kunna sätta denna och huvudbromscylindern på rätt plats. Första gången jag monterade denna pumpen på en hoj så var det på min YZF 750 som jag hade innan. På den hade jag inte ens bromsslangar för radial pump och det gick att få till det ändå men jag skulle inte rekommendera det. Det går nog få en hydraulfirma att montera nya kopplingar på gamla slangar men det är rätt menlöst då en ny uppsättning bara kostar 5-600:-.

Ang, pZ biten så sitter det på pumpen en liten pinne som är rund i bägge ändar. Denna brukar gå in i bromshandtaget en bit. När man bromsar så trycker denna pinnen på pumpen. När jag bytte pump så tog handtaget väldigt långt in och jag löste det då genom att sätta dit en längre sån pinne från en annan bromspump. Den slarvade jag sen bort och fick tillverka en egen, det var väldigt svårt att få det bra då bromsvätskan sväller när bromsarna blir varma och har man då en för lång pinne så bromsar hojen av sig själv, inte så bra. Jag upptäckte då att en vanlig bit, som man använder till att skruva i trallskruv hade precis perfekt längd. Jag använder en bit som heter PZ2 men det går med andra då de brukar vara lika långa. Vill man inte detta så går det att köpa riktiga pinnar för bromspumpar men det är klurigt att hitta rätt( jag har provat två).

Med Pumpen från CBR1000RR så hade jag faktiskt inte problemet med att slangarna tog i gaffeln då den har en lite annorlunda form. Problemet med pinnen var dock identisk men löstes på samma sätt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top