Mikuni RS och touring ?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
På tomg är det lågfartsmunstycken och luftbränsleblandskruven man justerar på. Lägg den hellre lite fett på tomg för då blir motorn inte så het vid rödljus och krypfart i stan. Den svarar bättre lite fett också.

Ang vilket arf du ska sikta på beror på motorns trimgrad hur vassa kammar den har påverkar mest. I mitt fall på en ktm 990sm så går det inte understiga 13,5 för då rycker/hugger motorn. Jag har mappat 13.5 från tomg tiöll 4300v och från 4300v-7000v 13,1 och från 7000-9500v 12,8. Påsåvis går den på gränsen till ryck på låga varv = hyfsad bränsesnål och på de högre varven ger den hyfsad effekt. De skulle gå lite bättre om jag fetade på hela reg 5-7% men då blir det för stor virvel i tanken.

Jag "tror" du kan köra liknade arf på din motor men om den rycker för mycket feta på lite extra.

En vanlig svensson bil kan man köra på 14,7 utan ryck pga lägre trimgrad.
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Hej, i o med att huvudmunstycke , nålhöjd, pilot, luftmunstycken och skruven för blandning på lågvarv hänger i hop måste du följa Mikunis manual för att få till det. http://www.mikunipower.com/Manuals/HS40_Manual.pdf- börja med fullgas, etc
Vad som gäller för grundinställningar, flottörhöjd mm hittar du i RS manualen.
Flottörhöjden och hur slitna dina nålmunstycken är påverkar låg och mellan gas... men det har väl Christer berättat
 

mabu

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2015
Ort
Tumba
Hoj
Suzuki GSX-R 1216 -91
Nej J.Bone har ingen svacka alls där.
Jag är långt ifrån expert men baserat på det jag läst hittills så kanske du har för stora förgasare i förhållande till din motorn. Man det är en ren spekulation baserat på lagom kunskaper.
 

mabu

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2015
Ort
Tumba
Hoj
Suzuki GSX-R 1216 -91
Liten update igen.
Har nu insett att bränsleblandningskruven jobbar/fungerar över ett stort område.
Om jag ökar på den och har den öppen 1/2 så går hojen bra men det finns en liten antydan till bludder i omådet 3-4k rpm. Jag skall nu prova att gå upp från 17,5 till 20 på lågfartsmunstycket för att få fetare tomgång. Jag återkommer och berättar hur det har gått.
Är fortfarande väldigt lycklig att jag fått till bestyckningen så jag besvarat min egen tråd.
Touring med Mikuni RS är fullt möjligt i allra högsta grad.
Men dom måste vara rätt bestyckade. :hej
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Nej J.Bone har ingen svacka alls där.
Jag är långt ifrån expert men baserat på det jag läst hittills så kanske du har för stora förgasare i förhållande till din motorn. Man det är en ren spekulation baserat på lagom kunskaper.

Jo jag har mina aningar om att det kan vara så också, RS40 är nog mer lämpade för 1370 och liknande.
Den går trots det grymt fint i vardagstrafiken, björnstark i botten man behöver aldrig växla ner i princip och går som ett skållat troll efter 7k, men i mitten finns lite att önska.
Jag har nu hittat en RS36 brygga som jag ska prova vad det lider få se om teorin stämmer. =)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag känner en kille som körde med RS38 på sin gamla GSX750R när det begav sig. Det gick alldeles utmärkt även om han tappade lite i gasrespons på låg/mellanvarv. Med denna setup körde han roadracing om jag inte minns fel.
Han byggde senare en 1200-motor och kunde då fortfarande köra med samma förgasare.
Det handlar till 90% om att få till en bra bestyckning.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Lyfter den här tråden lite :)

mabu: vad slutade det med för bestyckning för dig?
Jag har nu en RS36 brygga hemma som jag ska prova och se om de passar bättre än RS40.
Vi har ju i princip likadana motorer, så dina inställningar borde vara en bra baslinje för mig.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
J-Bone, grundbestyckingen är din startpunkt, ingen annans bestyckning. Från fabrik är flottörhöjden för Mikuni RS helt galet snålt inställd. Det skall vara 17 mm men är allt från 20 - 22 mm. #130 huvud, 17.5 lågfart och mittenläge på nålen, nålventilen för tomgång, 1-1/2 varv ut, det är grundbestyckningen. Upp i bänk så vet du och slipper tro att någon annans bestyckning är den mer korrekta. Det är STOR skillnad med nyoljade pod-filter och "inkörda" pod-filter. Kör hojen med pod'arna i minst en timme inspirerad körning innan du tar den till bänken.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
J-Bone, grundbestyckingen är din startpunkt, ingen annans bestyckning. Från fabrik är flottörhöjden för Mikuni RS helt galet snålt inställd. Det skall vara 17 mm men är allt från 20 - 22 mm. #130 huvud, 17.5 lågfart och mittenläge på nålen, nålventilen för tomgång, 1-1/2 varv ut, det är grundbestyckningen. Upp i bänk så vet du och slipper tro att någon annans bestyckning är den mer korrekta. Det är STOR skillnad med nyoljade pod-filter och "inkörda" pod-filter. Kör hojen med pod'arna i minst en timme inspirerad körning innan du tar den till bänken.

Okej Anders, tackar. Jag har trattar och sockor på mina. =)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Tänkte bara kolla med er...

Min motorspec är: Bandit 1157 borrad till 1216 med Wisecokolvar, 1127 R-kammar, 30mm insugsventiler, original avgasventiler, Bohlin-portad och lite skimmad topp, något större headers än original och 50mm slipon.

Lämnade 156 häst på hjulet i Mattes bänk med 91'ans CV40 fuggar bestyckade med FactoryPro nålar, fjädrar och KN pods. Dock blev den svår att få att gå jämnt och fint på lågvarv (vardagstrafik) då jag pendlar genom stan med den.

Har nu kört med RS40, trattar och sockor ett tag som går väldigt jämnt och fint men då saknas lite respons i mellanregistret istället och ska därför nu prova RS36 istället.

Tänkte vara lite förberedd på att få pilla med bestyckning och ska utgå från standardbestyckningen i Mikuniguiden http://www.mikuni.com/pdf/rs_app_parts_lists.pdf

Enligt guiden så borde jag ha minst RS38'or till min motor men jag har en kompis som har en nästan likadan 1216 som mig (dock har han ännu vassare kammar och maffigare avgassystem) och hans går hur bra som helst i hela registret och lämnar 167 häst i samma bänk med RS36 och funkar hur fint som helst i gattrafik.

Men då standard i dokumentet för 36'orna endast avser en steg 1 motor (slipon och öppnare filter) med original kubik och min är både borrad och portad och komphöjd så lär jag förmodligen få bestycka med lite större mains eller? Ska jag införskaffa en uppsättning 132.5 munstycken också eller måste jag kanske gå ännu större?

Vad tror ni? Anders? :)

Tack på förhand.

/J
 

mabu

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2015
Ort
Tumba
Hoj
Suzuki GSX-R 1216 -91
Min motor går bra på den bestyckning som Mikuni rekomenderar.
Jag köpte en bredbandslambda och la pengarna där i stället för att behöva besöka bänk titt som tätt.
Det var väldigt skönt att kunna verifiera sin bestyckning själv och väldigt lärorikt.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Liten uppdatering på vad som är på gång.

Efter god respons och hjälp av Christer på Bra i Gasen så har jag provat lite olika PAJ-munstycken (pilot air jet) Standard sitter 0,8mm. Jag provade 1,4mm på uppmaning av Christer.
Det var intressant då hojen gick på tomgång. Stendöd över tomgång och upp till 4000RPM.
Då insåg jag vikten och arbetsområdet på detta munstycke.
Provade sen 0,9mm Vilket ger lite tunnare blandning.
Hojen gick ok men mina problem kvarstod.
Christer skickade fler munstycken.
Jag provade 0,6mm.
Det blev för fett och mina bekymmer förvärrades.
Då drog jag förstås växeln att min orolighet mellan 3000-4000Rpm beror på att den går för fett.

Nu var jag så sugen på att förstå detta bättre så jag har köpt och monterat en bredbandslambda (Innovate MTX-L).

Kan nämna att jag väntar på ett par nya "Needle jets, storlek P-4" från USA.
Dessa "Needle jet" kan man byta i en himla massa olika storlekar.
Har konstaterat att jag har dom nålar i som skall ge tunnast blandning enligt Mikuni.
Finns bara 3st olika nålar vad jag förstått till mina RS-36.

Provkörde mycket i går men min lambda monterad.
Allt ser hyffsat ut förutom att den går lite fett 0-1/4 gas och lite mer fett precis när man går igen 3000-4000Rpm.

Sista jag gjorde i går var att skruva ut "Screw, pilot feul" till 1 varv ut.
Kan vara fel men vill se vad som händer på lambdan.

Att en motor går lite snålt på tomgång. Är det något att bry sig om ?
Lambdan säger att den går lite tunt där.
Vet inte riktigt vad jag skall göra för att lösa den frågan.
Därav min utskruvning av "Screw, pilot jet".

Det nämns om "Throttle valve" i texter om bestyckning av Mikuni förgasare.
Någon som vet vad det är ?
Jag har tolkat det som den där fasningen som kan finnas på vissa trottlar.
Mina Mikuni RS har inget sådant vad jag sett.

Återkommer om och när jag lärt mig något nytt.:huvet

Det här hänger jag inte med på:
"Provade sen 0,9mm Vilket ger lite tunnare blandning.
Hojen gick ok men mina problem kvarstod.
Christer skickade fler munstycken.
Jag provade 0,6mm.
Det blev för fett och mina bekymmer förvärrades."

Hur kan det ha blivit fetare med ett mindre munstycke? :va

Har du monterat lambdan permanent eller hur gjorde du? testkört med lambdan i ljuddämparn? Kan man göra så med? :)

som jag förstår det menar man själva trotteln/sliden när man säger "trottle valve".
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
testkört med lambdan i ljuddämparn? Kan man göra så med? :)

Är sugen på en sån Bredbandslambda (Innovate MTX-L).
Då jag inte har någon anslutning i mina grenrör, Går det bra att testköra med sonden nerpulad i ljuddämparen? Även i lite högre farter (när man provar 1/4 och uppåt)?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top