Ducati Monster 821 / 1200-tråden

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Hittade ingen tråd om denna hoj så jag tänkte att jag startar en.

Kastar iväg två frågor då jag ändå är på G.

Är intresserad av att inköpa en top-box för att slippa ha med mig rygga då jag tex åker o handlar/åker till jobbet osv och ska ha med småprylar. Har letat lite på E-Bay men inte hittat några bra bilder. (inte kollat med Biscaya ännu om det finns originaltillbehör.) Nån som har nåt bra tips på gärna svenska återförsäljare? Vill gärna klämma och känna lite innan man köper nåt.

Moddade ljuddämpare med ännu goare ljud, har det börjat dyka upp ännu? Det är en årsmodell 2015 jag har så den är ju relativt ny, vet inte hur mycket grejer som kommit ännu till denna cykel. Nån som har tips på en bra site där man kan kolla eller nån återförsäljare här i Sverige?
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Det går inte att göra en kombinerad 821/ 1200 tråd?
Blir ialla fall 1 till som skriver då samt att cyklarna har en del gemensamt, röda och så.....
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Det går inte att göra en kombinerad 821/ 1200 tråd?
Blir ialla fall 1 till som skriver då samt att cyklarna har en del gemensamt, röda och så.....

Då får nog en moderator fixa det. Jag hittar inget sätt att döpa om trådämnet. Men det var en bra idé.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jo, de har jag hittat. Frågan är om man vill lägga 15k bara, är det värt det?

Jag kör nog original ett tag (hyffsat bra ljud faktiskt) och letar packväskor först och främst då det är det jag kommer ha nytta av mest just nu.

Packväskor på Monster.. Semester ok men för dagligt bruk är jag skeptisk. Tar nackdelarna med en rygga varje dag faktiskt. En Bobblebee funkar fint.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Jo, de har jag hittat. Frågan är om man vill lägga 15k bara, är det värt det?

Jag kör nog original ett tag (hyffsat bra ljud faktiskt) och letar packväskor först och främst då det är det jag kommer ha nytta av mest just nu.

Köpte till termipipor till min och är väldigt nöjd men har o andra sidan inget att jämföra med.
När jag köpte min hoj så var det en rabatt på 10000 kr ifrån ducati så termi var inget svårt val:D

Angående väskor så finns ialla fall dessa till 1200:an
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    145.4 KB · Visningar: 239
  • image.jpg
    image.jpg
    180.5 KB · Visningar: 157

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Packväskor på Monster.. Semester ok men för dagligt bruk är jag skeptisk. Tar nackdelarna med en rygga varje dag faktiskt. En Bobblebee funkar fint.

Ok, jag letar efter nåt enkelt som bara är att snäppa av o ta med upp på kontoret typ.

Men ska kolla på en sån rygga oxo, tack för tipset.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Puffar upp denna tråd lite då.
Var och testade en 821:å idag.
Det blev ett inbyte, så imorgon eller på onsdag så ska den hämtas. Sen håller jag tummarna för några fler fina höstdagar.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Puffar upp denna tråd lite då.
Var och testade en 821:å idag.
Det blev ett inbyte, så imorgon eller på onsdag så ska den hämtas. Sen håller jag tummarna för några fler fina höstdagar.

Då har du klivit upp ett steg upp på stegen.
Ducce= Brewdar
Röd Ducce= Ligga
Röd Ducce + literklubba= asmycket ligga:banana:banana
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag har bara hunnit med cirka 25 mil, men hoppas på minst 50 till innan halkan slår till.

Första intrycken är iaf jämfört med scramblern då.

Körmässigt:

Otroligt mycket snällare i sin karaktär än scramblern i låga farter, ingen on-off känsla alls faktiskt.
Accelerationen är ju mycket mycket kraftigare än på scramblern utan att kännas för kraftig.

Hojen är ju grymt välbalanserad och är lätt att komma överens med på kurviga vägar.
Sittställningen är ju i jämförelse aggressivare utan att kännas jobbig (inte på dessa korta sträckor iaf)

Sjukt störande är att inte hälarna får plats om man sätter tårna på fotpinnarna, man fastnar då i bakre pinnarna, men detta visste jag redan om.

Grymma lättdoserade bromsar.

Estetiskt:

Jag älskar ju scramblerns busmoppestuk och den enkelhet den förmedlar.
Men monster är ju en riktig jävla läckerbit på ett helt annat plan, jag ler lite varje morgon när jagf går ut i garaget.
Jag ser sjukt mycket fram mot sommaren 2017 då hon ska testas ordentligt både på fikaresor och en tripp till Norge.

Egentligen så hade jag tänkt mig en hyperstrada eftersom att jag gärna vill ha packmöjligheter, men så dök denna godisbit upp på desmocenter som i sin tur betalade mig väldigt bra för scramblern i inbyte.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Jag har bara hunnit med cirka 25 mil, men hoppas på minst 50 till innan halkan slår till.

Första intrycken är iaf jämfört med scramblern då.

Körmässigt:

Otroligt mycket snällare i sin karaktär än scramblern i låga farter, ingen on-off känsla alls faktiskt.
Accelerationen är ju mycket mycket kraftigare än på scramblern utan att kännas för kraftig.

Hojen är ju grymt välbalanserad och är lätt att komma överens med på kurviga vägar.
Sittställningen är ju i jämförelse aggressivare utan att kännas jobbig (inte på dessa korta sträckor iaf)

Sjukt störande är att inte hälarna får plats om man sätter tårna på fotpinnarna, man fastnar då i bakre pinnarna, men detta visste jag redan om.

Grymma lättdoserade bromsar.

Estetiskt:

Jag älskar ju scramblerns busmoppestuk och den enkelhet den förmedlar.
Men monster är ju en riktig jävla läckerbit på ett helt annat plan, jag ler lite varje morgon när jagf går ut i garaget.
Jag ser sjukt mycket fram mot sommaren 2017 då hon ska testas ordentligt både på fikaresor och en tripp till Norge.

Egentligen så hade jag tänkt mig en hyperstrada eftersom att jag gärna vill ha packmöjligheter, men så dök denna godisbit upp på desmocenter som i sin tur betalade mig väldigt bra för scramblern i inbyte.

Har du termisar eller originalsystemet?
Jag får bättre plats med fötterna efter bytet men det är ju klart att visst slår man i passagerar fästerna emellanåt.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Originalsystemet. Det är ju inget jätteproblem, undrar mest över hur dom kan släppa igenom ett sånt "skitfel"
Men över lag är det en gryyyymt hoj.
Ska köra lite till innan jag bestämmer mig för vad jag vill modda.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Originalsystemet. Det är ju inget jätteproblem, undrar mest över hur dom kan släppa igenom ett sånt "skitfel"
Men över lag är det en gryyyymt hoj.
Ska köra lite till innan jag bestämmer mig för vad jag vill modda.

Italiensk ingenjörskonst:tummenupp

På min Hyperstrada sitter det en dekal med italienska flaggan precis bredvid tankhålet, vid första tankningen spillde jag lite och torkade snabbt bort det - med resultatet av att flaggan försvann... Italienskt:D
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Originalsystemet. Det är ju inget jätteproblem, undrar mest över hur dom kan släppa igenom ett sånt "skitfel"
Men över lag är det en gryyyymt hoj.
Ska köra lite till innan jag bestämmer mig för vad jag vill modda.

Ja, märkligt hur det passerade testavdelningen.
Säkert en liten italienare i speedos, flipflop size 36 samt 60 kg som testkört :brinnerup
Nu ut o köra in dom nya däcken, tror på uppehåll idag.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ha ha ha så är det säkerligen :tungan

Klart det blir uppehåll.. blev det samma däck som satt på original?
Och hur långt gick originaldäcken?

Själv ska jag testa att sänka sadeln för att se hur det känns.

- - - Updated - - -

Italiensk ingenjörskonst:tummenupp

På min Hyperstrada sitter det en dekal med italienska flaggan precis bredvid tankhålet, vid första tankningen spillde jag lite och torkade snabbt bort det - med resultatet av att flaggan försvann... Italienskt:D

Ha ha ha ja kan man annat än ÄLSKA sånt :banana
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Hel.... Vad kallt om händerna. In på mcboden o kolla efter nya

Skickat från min D5503 via Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top