Vapenmotståndare - unite

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är det här för liberalt eller logiskt? Jag kan tycka att eldkastare börjar tendera i överkant av vad medborgerliga rättigheter bör innehålla.

Ett förslag om att förbjuda eldkastare har lett till en het debatt i USA. Kritiker hävdar att det är ett brott mot amerikanernas konstitutionella rätt att bära vapen. ”Det är löjligt”, säger tillverkaren Chris Byars.


http://www.dn.se/nyheter/varlden/het-strid-om-ratten-att-bara-eldkastare-i-usa/
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Är det här för liberalt eller logiskt? Jag kan tycka att eldkastare börjar tendera i överkant av vad medborgerliga rättigheter bör innehålla.

Ett förslag om att förbjuda eldkastare har lett till en het debatt i USA. Kritiker hävdar att det är ett brott mot amerikanernas konstitutionella rätt att bära vapen. ”Det är löjligt”, säger tillverkaren Chris Byars.


http://www.dn.se/nyheter/varlden/het-strid-om-ratten-att-bara-eldkastare-i-usa/

Nu är ju eldkastare inte mycket mer än en plojgrej, makalöst oanvändbar sak.

Men principen gäller fortfarande ä.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ser bara framför mig en muslim som eldar upp en kristen skolklass på fem sekunder.

Ja, vi får det samhälle vi förtjänar...

Men inget hindrar ju en terrorist från att skaffa eller bygga en eldkastare. Ge skolfröknarna utbildning och beväpning, ser de en någon med en massa tankar på ryggen och ett högtrycksmunstycke i händerna är det ju bara att dra sig undan.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja, vi får det samhälle vi förtjänar...

Men inget hindrar ju en terrorist från att skaffa eller bygga en eldkastare. Ge skolfröknarna utbildning och beväpning, ser de en någon med en massa tankar på ryggen och ett högtrycksmunstycke i händerna är det ju bara att dra sig undan.
Har du träffat några skollärare på sistone?
Anser du det vara lämpligt att de bär vapen?
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Är det här för liberalt eller logiskt? Jag kan tycka att eldkastare börjar tendera i överkant av vad medborgerliga rättigheter bör innehålla.

Ett förslag om att förbjuda eldkastare har lett till en het debatt i USA. Kritiker hävdar att det är ett brott mot amerikanernas konstitutionella rätt att bära vapen. ”Det är löjligt”, säger tillverkaren Chris Byars.


http://www.dn.se/nyheter/varlden/het-strid-om-ratten-att-bara-eldkastare-i-usa/

Ger man ett finger tar de hela handen. Lyckas man förbjuda eldkastare så kommer även nästa vapentyp förbjudas. Därav förstår jag kritikerna, för så populär är nog inte eldkastaren...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Har du träffat några skollärare på sistone?
Anser du det vara lämpligt att de bär vapen?

Tja, som jag ser det är det inget som talar för att dom inte gör det. Visst är dom korkade precis som de var när jag var liten, men det är ingen anledning för mig att hindra dom.

Sen anser jag att de gör större skada när de ges timmatal var dag med nästa generation, än de om möjligt kunde åstadkomma med vapen....
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Tja, som jag ser det är det inget som talar för att dom inte gör det. Visst är dom korkade precis som de var när jag var liten, men det är ingen anledning för mig att hindra dom.

Sen anser jag att de gör större skada när de ges timmatal var dag med nästa generation, än de om möjligt kunde åstadkomma med vapen....
:D:D:krama

Bra sagt! :yoparty
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Sedan undrar en del varför skolorna presterar dåligt, utöver det uppenbara kan det ju spela in när en massa folk sitter och spyr på hela lärarkåren.

I normala länder har lärare hög status, bra inkomst och betraktas som viktiga. Hjälp dem att komma dit istället.
 

:Jonas

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Solna
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
Det här känns ivf som ett klockrent exempel på hur bra det kan fungera i ett land där alla får bära vapen i självförsvar. För i detta fall har ju vapnet inte hamnat i orätta händer och när dådet sedan utförs så är det ju väldigt enkelt för alla runtomkring att stoppa det eftersom att dom också bär vapen... eller?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/teveteam-skots-till-dods-i-direktsandning/

Precis såsom vissa använder andra dåd i Sverige för att stödja sina teorier om hur man ska ändra på saker och ting för att allt ska bli bra, så är detta ett för mig ganska bra exempel på varför jag inte vill tillåta vapen till kreti och pleti. Chansen att stoppa ett vansinnesdåd ökar marginellt, risken att någon ska skada extra många i ett vansinnesdåd ökar stort.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det här känns ivf som ett klockrent exempel på hur bra det kan fungera i ett land där alla får bära vapen i självförsvar. För i detta fall har ju vapnet inte hamnat i orätta händer och när dådet sedan utförs så är det ju väldigt enkelt för alla runtomkring att stoppa det eftersom att dom också bär vapen... eller?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/teveteam-skots-till-dods-i-direktsandning/

Precis såsom vissa använder andra dåd i Sverige för att stödja sina teorier om hur man ska ändra på saker och ting för att allt ska bli bra, så är detta ett för mig ganska bra exempel på varför jag inte vill tillåta vapen till kreti och pleti. Chansen att stoppa ett vansinnesdåd ökar marginellt, risken att någon ska skada extra många i ett vansinnesdåd ökar stort.

Allt blir inte automatiskt bra för att folks frihet utökas/återställs, det är en riktig observation du gjort.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Sedan undrar en del varför skolorna presterar dåligt, utöver det uppenbara kan det ju spela in när en massa folk sitter och spyr på hela lärarkåren.

I normala länder har lärare hög status, bra inkomst och betraktas som viktiga. Hjälp dem att komma dit istället.

Hur tänkte du nu, knappast frågan om hönan eller ägget i detta fallet.

Vi hjälper väl redan genom att ha öppnat för möjligheten till privata aktörer? Sen att det inte vänder på några handfull år får vi nog räkna med.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Det här känns ivf som ett klockrent exempel på hur bra det kan fungera i ett land där alla får bära vapen i självförsvar. För i detta fall har ju vapnet inte hamnat i orätta händer och när dådet sedan utförs så är det ju väldigt enkelt för alla runtomkring att stoppa det eftersom att dom också bär vapen... eller?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/teveteam-skots-till-dods-i-direktsandning/

Precis såsom vissa använder andra dåd i Sverige för att stödja sina teorier om hur man ska ändra på saker och ting för att allt ska bli bra, så är detta ett för mig ganska bra exempel på varför jag inte vill tillåta vapen till kreti och pleti. Chansen att stoppa ett vansinnesdåd ökar marginellt, risken att någon ska skada extra många i ett vansinnesdåd ökar stort.

Man kan inte kräva både frihet och trygghet. Frihet, om än den är begränsad, är för mig viktigare än en falsk känsla av trygghet att lagliga människor förbjuds äga vapen.

quote-the-man-who-trades-freedom-for-security-does-not-deserve-nor-will-he-ever-receive-either-b.jpg
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sedan undrar en del varför skolorna presterar dåligt, utöver det uppenbara kan det ju spela in när en massa folk sitter och spyr på hela lärarkåren.

I normala länder har lärare hög status, bra inkomst och betraktas som viktiga. Hjälp dem att komma dit istället.
Träffa några skollärare och prata med dem, så kommer du att förstå varför de har låg status.
I detta fall anser jag det helt OK att generalisera eftersom undantagen är ytterst få.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Sedan undrar en del varför skolorna presterar dåligt, utöver det uppenbara kan det ju spela in när en massa folk sitter och spyr på hela lärarkåren.

I normala länder har lärare hög status, bra inkomst och betraktas som viktiga. Hjälp dem att komma dit istället.

Snälla rara. Eleverna kanske presterar dåligt eftersom lärarna själva var dåliga i skolan. Vem som helst tillåts ju bli lärare. Ska statusen upp får de allt börja höja kraven på lärarutbildningen. Sen kan alla som klarar den få högre lön.

En lärare åk 1-3 i min kommun får över 29000kr i månaden. Jobbar väl några timmar om dagen. Knappast underbetalt.

Edit. Alla lärare som på något sätt tvingar på eleverna sin politiska åskådning eller inte lyckas hålla sig neutral ska självklart avskedas direkt med dåliga vitsord. Och istället för att tvinga på barnen någon påhittad värdegrund så borde man lära dem att tänka själv och att tänka kritiskt. Jävla hjärntvätt de håller på med.
 
Last edited:

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Edit. Alla lärare som på något sätt tvingar på eleverna sin politiska åskådning eller inte lyckas hålla sig neutral ska självklart avskedas direkt med dåliga vitsord. Och istället för att tvinga på barnen någon påhittad värdegrund så borde man lära dem att tänka själv och att tänka kritiskt. Jävla hjärntvätt de håller på med.

Det är ju lite det som är skolans grundläggande problem. Samtliga skolor, kommunala som fristående kommer aldrig kunna hålla en högt klassad utbildning, då bägge skolorna måste följa den nationella läroplan, kursplan osv. Självständigt och kritiskt tänkande är det sista våra skolor tänker lära eleverna.

Det som är ännu mer vidrigt i sovjetstaten Sverige är att hemundervisning är förbjudet...
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Sedan undrar en del varför skolorna presterar dåligt, utöver det uppenbara kan det ju spela in när en massa folk sitter och spyr på hela lärarkåren.

I normala länder har lärare hög status, bra inkomst och betraktas som viktiga. Hjälp dem att komma dit istället.
Skulle inte säga att lärare är underbetalda. Skiljer sej säkert en del mellan kommuner men av 3st närliggande här pendlar lönen mellan 25-31 varav dom lägsta saknar relevant utb eller har 0 erf, eller båda. Lägg till att en normal arbetsdag är 6-8timmar ink lunch + alla lovdagar där man kanske jobbar ett par timmar i genomsnitt.

Edit: detta är för f-skola låg mellan.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Skulle inte säga att lärare är underbetalda. Skiljer sej säkert en del mellan kommuner men av 3st närliggande här pendlar lönen mellan 25-31 varav dom lägsta saknar relevant utb eller har 0 erf, eller båda. Lägg till att en normal arbetsdag är 6-8timmar ink lunch + alla lovdagar där man kanske jobbar ett par timmar i genomsnitt.

Edit: detta är för f-skola låg mellan.

Problemet är inte primärt att de lägst betalda har hög lön, problemet är att de högst betalda har en låg lön.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top