Vapenmotståndare - unite

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Trots att det i västvärlden verkar råda konsensus om att restriktiva vapenlagar är bra så har jag aldrig förstått fullt ut. Kanske beror det på att i de flesta västländer så ses lag och ordning som något centralt, medan det i Sverige är kutym att tycka lag och ordning är kränkande, så till den grad att kriminella med lätthet skaffar vapen riskfritt - och laglydiga inte har en chans på jorden (nästan).

IKEA-caset, oavsett vad som hänt tidigare idag, så skulle jag runt en triljon ggr hellre vilja att en sådan grej händer mig när jag handlar på IKEA i Houston än i Västerås.

Jag förstår till fullo idén att polisen skall ha våldsmonopol och att vapen bör vara väldigt få till antalet, men när vi nu har ett samhälle där polisen är nedmonterad och beväpnade kriminella tar över hela stadsdelar, är det då verkligen "fair" mot resten av befolkningen att även förneka oss rätten till effektivt självförsvar?

/En kille som undrar
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Hur många lyckas en genomsnittlig massskjutare/knivare döda i USA kontra Sverige?

Då även mördarna har bra tillgång till skjutvapen torde det ännu så länge tippa över till Västerås fördel kontra Houston. Men jag instämmer i att polisen är ett skämt i detta landet och det verkar inte direkt bli bättre.

OT: Tror inte man får bära vapen fritt i Ryssland så Putin kan tyvärr inte rädda dig i den här frågan.:tungan
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hur många lyckas en genomsnittlig massskjutare/knivare döda i USA kontra Sverige?

Bra poäng, men en mass-skjutare i USA är ju kriminell. Jag menar att laglydiga medborgare antingen skall ha ett mycket gott försvar eller åtminstone rätten att försvara sig. I Sverige har man ingetdera.

För övrigt, angående din poäng, som jag förvisso förstår oich i viss mån delar - hur "bra" tror du Anders Behring Breivik skulle lyckats på ett NRA-konvent jämfört med ett SSU-läger i Sverige eller Norge?
 

Smagatusk

Guest
Nu vet jag inte hur lagen här är utformad och huruvida man får freda sig med exempelvis en pistol vid inbrott. Men visst är det så att i stort sett vem som helst får ha vapen hemma? Det är bara lite krångligare att få tillstånd i Sverige kontra USA.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nu vet jag inte hur lagen här är utformad och huruvida man får freda sig med exempelvis en pistol vid inbrott. Men visst är det så att i stort sett vem som helst får ha vapen hemma? Det är bara lite krångligare att få tillstånd i Sverige kontra USA.

Men om man inte bor på ikea hjälper det föga....

Att ha ett påskyndande förfall av skyddet för civila utan att de har en möjlighet att värja sig är horribelt. Minns hur man satt och tittade på rapport som liten och förfärades över attentat och skjutningar i USA, kapitalismen var ansvarig fick vi höra.

Nu har vi fått samma situation, antar att det är moderaternas fel om man skall följa tankegången...
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Frågan är hur många andra som skadas om man börjar försvara sig med skjutvapen inne i ett varuhus? Det är trots allt ganska så svårt att under pågående knivattack se till att enbart träffa förövaren där kulan inte fortsätter igenom och träffar andra människor.

Om det är knivattacker du är ute efter att försvara dig mot så föreslår jag att du propagerar för att tillåta någon av alla de icke-dödliga försvarsvapen som finns, exempelvis elpistol.

Men det är klart, eftersom det är Sverige vi pratar om som skulle regeringen förmodligen sätta en rejäl skatt på försvarsvapen och en 4 månaders kurs för att få äran att köpa ett. För att inte tala om att man måste bli huggen minst 2 gånger först innan man har rätt att använda det.


En bättre lösning hade kanske varit mer pengar till psyk/kriminalvård och fler poliser som faktiskt tillåts lösa brott?

http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.4204160-allt-fler-vill-sluta-som-polis
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Frågan är hur många andra som skadas om man börjar försvara sig med skjutvapen inne i ett varuhus? Det är trots allt ganska så svårt att under pågående knivattack se till att enbart träffa förövaren där kulan inte fortsätter igenom och träffar andra människor.

Om det är knivattacker du är ute efter att försvara dig mot så föreslår jag att du propagerar för att tillåta någon av alla de icke-dödliga försvarsvapen som finns, exempelvis elpistol.

Välj rätt kulor så stannar de oftast kvar i förövaren, och nej det är inte synd om den för att man väljer expanderande kulor. :arsele

Varför blockflöjta med saker som har osäker verkan när bättre alternativ finns och de ofta har en permanent effekt på förövaren om skytten är utbildad :)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Bra poäng, men en mass-skjutare i USA är ju kriminell. Jag menar att laglydiga medborgare antingen skall ha ett mycket gott försvar eller åtminstone rätten att försvara sig. I Sverige har man ingetdera.

För övrigt, angående din poäng, som jag förvisso förstår oich i viss mån delar - hur "bra" tror du Anders Behring Breivik skulle lyckats på ett NRA-konvent jämfört med ett SSU-läger i Sverige eller Norge?

Gillar grundtanken att alla kan försvara sig men är lite skeptisk till praktiken om man ser hur det blir i USA, kan ju inte vara en slump att det sker så många massskjutningar just där. Även om endast alla icke-dömda går beväpnade verkar tyvärr tillräckligt stor andel av en given befolkning kunna hamna i psykoser eller av andra skäl tycka att det kan vara en god idé att knäppa så många som möjligt innan man själv stryker med. Eller när man blir tillräckligt svartsjuk, dumpad, övergiven, krEngt.

Och när det gäller vapen hemma för att försvara sig mot inkräktare så finns ju statistik på att det är ganska många gånger större risk att en familjemedlem skjuts än en verklig inkräktare.

Visst kanske vissa hade sorterats bort med utökade psykologtester men det görs inte i USA, NRA skriker redan om att bakgrundstesterna tar för lång tid och då kan man i dom flesta delstater ändå komma runt genom att köpa vapen på events etc. Men visst, här kan man invända att man inte måste kopiera USA rakt av, men då får du ju inte som det är i Texas...

Angående Breivik så hade nån beväpnad vakt på lägret KANSKE kunnat avvärja situationen, men han knäppte ju å andra sidan ledarna först och resterande var mest barn som nog inte hade fått vara beväpnade ens i USA.

Men visst, nån vuxen ledare överlevde ju och räddade sig till båten och hade han och/eller båtförare varit beväpnade hade dom kanske kunnat göra skillnad så där får jag ge dig rätt till viss del, var ju även någon halv-vuxen svensk VPKare som sprang omkring på ön och som kunde haft vapenlicens med amerikanska regler (om inte medlemskap i kommunistparti sätter stopp, har inte koll). Hade demokraternas ungdomsfalang haft motsvarande konvent på ö i USA hade dom säkert haft fler beväpnade vakter men där har dom å andra sidan lite större beredskap för sånt här. Och sen ska man inte missa den extremt klantiga norska polisinsatsen som t.o.m. får svenska polisen att framstå som kompetent i jämförelse. Hur många timmar tog det dom egentligen att ta sig dom sista få hundra metrarna över vattnet samtidigt som mördandet fortsatte?

Vid skjutningarna nyligen i USA i bio och kyrka var det väl ingen som (med skjutvapen) satte sig till motvärn mot skyttarna så frågan är hur mycket beväpnad allmänhet verkligen hjälper. Vakten + kpistbeväpnade poliser utanför Köpenhamns synagoga blev ju exempelvis bortskjutna snabbt trots att dom hade förvarning och beväpning och vid ett plötsligt vansinnesdåd utan förvarning som det på IKEA i dag lär mördaren nog hinna skjuta/kniva en hel del innan någon tänker på att dra vapen. Vid just knivdåd är det vanligt att folk inte ens uppfattar vad som sker, när Anna Lindh blev angripen så trodde dom först bara att hon blivit slagen i magen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tror inte mängden vapenbrott hänger ihop med tillgänglighet, jag skulle rent av våga påstå/gissa att det är 100 ggr fler mord med skjutvapen i USA där det är som mest restriktivt. I NY eller LA får man minsann inte skaffa vapen hur som helst, det får man å andra sidan i Florida, vilket egentligen tyder på att vapenlagar har ingen eller ytterst liten påverkan på dödligt våld.

Vansinnesdåd kan alltid inträffa, med eller utan vapen. Ingen vill väl förbjuda konstgödsel, trots Utøya?

Hur som helst, i Sverige är det lättare att få tag på och inneha illegala vapen än lagliga, och de som inte tycker det är bakvänt har ett allvarligt problem, nämligen hjärntvätt.



uploadfromtaptalk1439241757456.png
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Frågan är hur många andra som skadas om man börjar försvara sig med skjutvapen inne i ett varuhus? Det är trots allt ganska så svårt att under pågående knivattack se till att enbart träffa förövaren där kulan inte fortsätter igenom och träffar andra människor.

Om det är knivattacker du är ute efter att försvara dig mot så föreslår jag att du propagerar för att tillåta någon av alla de icke-dödliga försvarsvapen som finns, exempelvis elpistol.

Men det är klart, eftersom det är Sverige vi pratar om som skulle regeringen förmodligen sätta en rejäl skatt på försvarsvapen och en 4 månaders kurs för att få äran att köpa ett. För att inte tala om att man måste bli huggen minst 2 gånger först innan man har rätt att använda det.


En bättre lösning hade kanske varit mer pengar till psyk/kriminalvård och fler poliser som faktiskt tillåts lösa brott?

http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.4204160-allt-fler-vill-sluta-som-polis
Men det är ju inget politiskt läger som tänker sig att man bör stärka upp vare sig polis eller psykvården, så det scenariot känns ungefär som att säga att "hoppas Gud skyddar mig ".

Visst en pistol skyddar så klart inte alltid, och det är jobbigt när det går åt skogen, men som vi har det nu kan vi inte ha det heller - dvs blocköverskridande överenskommelse om att dalta med brottslingar och inte låta ärligt folk få försvara sig.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Men det är ju inget politiskt läger som tänker sig att man bör stärka upp vare sig polis eller psykvården, så det scenariot känns ungefär som att säga att "hoppas Gud skyddar mig ".

Visst en pistol skyddar så klart inte alltid, och det är jobbigt när det går åt skogen, men som vi har det nu kan vi inte ha det heller - dvs blocköverskridande överenskommelse om att dalta med brottslingar och inte låta ärligt folk få försvara sig.

Mig veterligen är det inget politiskt läger som tänker släppa skjutvapen fria heller så fortsätt be du. Däremot är det nog ganska många av medborgarna i Sverige som kan tänka sig lägga mer pengar på rättsväsendet och det nog den enklaste vägen till förändring.

Och visst kanske det initialt skulle bli en förbättring här om vanligt folk fick beväpna sig, men förr eller senare hamnar man där USA är nu att psykiskt sjuka, manodepressiva, sjukligt svartsjuka/arga etc. går lös på befolkningen. Änsålänge i Sverige är det trots allt främst gäng som gör upp med varandra när det gäller de allvarliga skjutningarna. Knivdådet på IKEA hade sett exakt likadant ut möjligtvis med undantaget att gärningsmannen (och/eller andra förbipasserande) blivit skjuten. Han hade förmodligen fortfarande utan problem hunnit hugga innan någon reagerat.

Angående din enastående NRA grafik så är det väl snarare så att vapentokarna vill bekämpa eld med tändvätska.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Problemet är som någon redan varit inne på, att det är inte legala som är för svårt, utan illegala som är för enkelt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har ni sett er omkring?
Tycker ni att de tomtar ni råkar på varje dag skall få bära vapen?
Att jag inte får bära vapen själv är ett lågt pris att betala för att slippa tänka på att varenda klantskalle och psykfall man möter är beväpnad.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är du helt galen Markus? Om hela vår kränkthetsmaffia skulle börja beväpna sig skulle man inte få en lugn stund utan ha fullt upp med att springa mellan kulsvärmarna då de tömmer magasinet när hjärnan slår slint för de har blivit kjänkta.

Fler tvängströjor och färre skjutvapen till svenskarna....
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har ni sett er omkring?
Tycker ni att de tomtar ni råkar på varje dag skall få bära vapen?
Att jag inte får bära vapen själv är ett lågt pris att betala för att slippa tänka på att varenda klantskalle och psykfall man möter är beväpnad.

Haha, bra skrivet! :tummenupp

Tänk om alla klappträn i fyrhjulingar kunde sticka ut en picka och skjuta efter en bara för att man kör förbi? :crash :3freak
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Har ni sett er omkring?
Tycker ni att de tomtar ni råkar på varje dag skall få bära vapen?
Att jag inte får bära vapen själv är ett lågt pris att betala för att slippa tänka på att varenda klantskalle och psykfall man möter är beväpnad.

Jag har sett mig omkring och noterat att de värsta tomtarna, klantskallarna och psykfallen redan har vapen, i bästa fall pistoler, i sämsta fall krigsmateriel från Balkan.

När de 300 IS krigarna börjar halshugga allehanda folk, säg mig - skall vi skicka in dialogpolisen att medla eller Jerzy att släta över, för det är liksom de två kvarvarande vapen detta rike har att erbjuda.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Är du helt galen Markus? Om hela vår kränkthetsmaffia skulle börja beväpna sig skulle man inte få en lugn stund utan ha fullt upp med att springa mellan kulsvärmarna då de tömmer magasinet när hjärnan slår slint för de har blivit kjänkta.

Fler tvängströjor och färre skjutvapen till svenskarna....

Eller tillsätta lämplig psykofarmaka till dricksvattnet?

Jag har sett mig omkring och noterat att de värsta tomtarna, klantskallarna och psykfallen redan har vapen, i bästa fall pistoler, i sämsta fall krigsmateriel från Balkan.

När de 300 IS krigarna börjar halshugga allehanda folk, säg mig - skall vi skicka in dialogpolisen att medla eller Jerzy att släta över, för det är liksom de två kvarvarande vapen detta rike har att erbjuda.

Du verkar helt ha missat att vi numera skyddas av en feministisk utrikespolitik. :tungan
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top