Black Betty bekänner färg!!!!

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Black Betty bekänner färg
Då var det dags! Premiär på konceptet dela hoj.
Som ni kanske sett i tidigare rapport så härjar min reservhoj på banorna i händerna på Jåke.
Han har kört både Speedster och BOTT.
Vi skulle båda köra fredagsträningen och hade stämt möte i depån under torsdagen.
Efter som jag hört att depån är riktigt full stressar iväg så fort det bara går och anländer strax efter lunch till banan. Vi hamnar inte riktigt där det var tänkt, men är ändå ok och plats finns för Jåke som skulle komma lite senare.
Känner en lite spänd förväntan för att få köra gamla Bettan igen:).
Fjädringen skulle ju vara fixad och allt!
Efter en del funderande och studerande av tidsschemat, kollande med tävlingsledning och besiktningen, beslutar jag att köra BOTT istället för R1000 då R1000 är direkt före Speedster och det skulle helt bli för tight för att ge Jåke en fair chans att göra ett bra lopp. Och kanske skulle det krashas mer i R1000 trodde vi efter som prognosen förutspådde regn till helgen.

Fredag, vackert väder och ut på första träningspasset!!
Vilken rysare, hojen är över hela banan, in direkt för justering av bakdämparen som inte verkar dämpa just något..
Ett varv till och in i depå ännu en gång för att tighta upp dämpningen fram denna gång. Cykeln blev bättre under passet, men inte bra.
Vi funderade varför och det visade sig att ride height hade justerats upp tidigare, så vi beslöt att ta ner den igen och att montera andra däck (dock en blandning av slicks & mönstrat) .
Nu börjar hojen gå som den ska men ror en del i depåkurvans utgång och kunde ha lite mer markfrigång (det var därför den höjts i ett tidigare läge) vi ökade förspänningen ett varv för att se vad det kunde ge.
Nu funkade den plötsligt riktigt, riktigt bra. Kanske inte perfekt, men bra nog för dom som skulle köra den iaf :).
Inför kvalet på lördagen då det förutspåtts torrt väder lade vi på nya däck och se där!
Jag lyckades sänka ifrån 1.14.5 till 1.12.7 vilket räckte till en 14:e tid i BOTT.
Vilket var väl ok med tanke på motståndet. De främsta i klassen är blixtsnabba, på riktigt :tummenupp:tummenupp

Racedags i regn, men lite upptorkande.
Går ut på de två sighting laps:en och testar fäste vid acceleration och inbromsning.
Jag tror jag överdrev lite för i ingången till Ejes låser jag upp framhjulet helt!!! Jaghör hur gummit i däcket tjuter mot den våta asfalten, just det ljud som hörs precis innan en krasch….
Jäääävlar!!! Jag kraschar juuuu !!!! På sighting lap:et dessutom… nu viker sig cykeln…Nu var goda råd dyra.
Måste ju rädda det här nuu!!. Jag tänkte som en fjunig 15-åring med vita trä-pjuk på en Creschent Compakt på glid på rullgruset bakom korvkiosken 1978. Satte ner båda dojorna och lyfte upp hojen i farten och kunde med bultande bröst rulla ut på escapen.
En liten förtroende kris uppstod.. Om nu mina däck hade varit en regering , skulle omedelbar misstroende förklaring ha inlämnats och en ny regering skulle redan vara på väg att bildas, men ……. Nu är det ju inte så utan det var ju bara och rulla in på startplattan och gilla läget.
Snart släcks de röda ljusen och alla drar iväg och jag vinglar efter som Bambi på hal is (undrar förresten om Bambi inte hade mer grepp??).
Jag är helt enkelt sist:gråta:gråta
Men jag kan ju inte ha sämre grepp än hojen framför resonerar jag och hänger på den.
I själva verket har jag ju bättre grepp och även fart, så när tillfälle ges kör jag om och plötsligt är tillvaron lite ljusare!!! :)
Med sämsta vikt/effektförhållandet av alla hojar på banan kunde jag glömma att köra om på rakorna då återstod bromsningar och kurvor. I kurvorna verkade lite riscy på det hala underlaget så då återstod inbromsningar. Trösen, inte nära nog . Ejes, ja där fungerar det!! Hårnålen nej inte utan risk att fälla någon. De andra kurvorna är bara att glömma. Så jag kör så fort jag kan och tar hoj, efter hoj i Ejes och slutar på en 7:e plats. Om jag bara hade börjat så! Bästa tid under racet 1.19.08 visar vilken kompetent hoj RSV Mille:n Black Betty är i regn. Känner mig trots allt riktigt nöjd med racet.
Jåke lyckas ganska bra i sitt Speedster race (även om han själv tycker at han borde gasat mer) tyvärr har brorsan lagt sig i samma race, men som tur är utan större skador på hojen och inga alls på honom själv.
Efteravslutade race och en dusch drar vi in till Karlskoga city och avnjuter en god Pizza utom räckhåll för regn och rusk. Deeet var både skönt och gott!

Söndag förmiddag bjuder på både uppehåll och regn om vart annat och hjul byts runt om i depån i samma takt.
Under kvalet i BOTT är det fler förare so kör av och fältet blir allt mindre. Själv får jag i en falsk neutral i inbromsningen i Trösen , låser upp framhjulet som inte förmår bromsa hojen utan motorbromsen till hjälp och jag seglar förbi en något förvånad J-O med en ursäktande vink ut på escapen .
Det regnar en hel del och jag har svårt att få harmoni i körningen. Sedan börjar glajorna imma igen och blir tvungen att gå in i depå. Inget att göra åt den något mediokra tiden: 1.21.7 Blä! Hade velat göra så mycket bättre!
På grund av manfallet ger det ändå 10:e tid.
Nåväl, vis av skadan (kanske var hjälmen fuktig sedan i dagen innan) brorsan lånar ut sin skotork för att torka hjälmen och jag imm-säkrar brillorna med lite diskmedel.

Race dags i regn igen (vad annars).
Står och väntar på ett vi ska bli utropade, men det verkar som om prisutdelningen har överröstat Mike’s call om insläpp. Jag ser hojar ute på Sightinglap och trycker ner krukan över öronen och ger mig iväg mot utfarten där en ensam röööd lampa lyser och en funktionär stegar fram för att vänligt se till att jag verkligen stannar.
När de andra dragit iväg skickar han ut mig med en klapp på axeln.
Ok, jag får köra warm-up lap med start ifrån depån. Ingen stor nackdel i regn då däcken iaf är kalla .
Ingen big deal.
Denna gång är även Hr Klotgren med och har gjort ett utmärkt kval med en 1.19.7 tid. Hatten av!
Några andra kommer inte till start, så det ser lite glest ut i leden.
Starten går och jag hamnar bakom Klotis som ligger sist i ett koppel Duccar. Min hoj är lite snabbare i slutet på rakan och jag kan bromsa mig förbi in i Trösen, Klotis kommer dock tillbaks i Ejes och jag tänker att ok, vi tar oss förbi de här Duccarna så kan vi rejsa sedan (bäst inte bröta runt och råka peta omkull ngn eller själv stå på öronen. Gentlemans racing, remember!), vilket visar sig vara ett lite felaktigt beslut, för jag blir uppehållen av Duccarna och när jag kommer fri är Klotis långt före.
Får lite imma igen men lyckas peta upp visiret lite och får fri sikt. Mot slutet tar jag inga risker Klotis är ändå för långt bort. Vi kör in 3:a och 4:a Klotis först och jag sedan. Min bästa varvtid 1.20.052 och Klotis ca 0,15s snabbare. Han får runt den där Österrikiska bergsgeten fint i kurvorna den där Klotis:tummenupp:tummenupp.
Jag är riktigt nöjd med 4:e platsen, trots att det hade varit än mer sweet att stå på pallen!
Jåke kör in på en fin 6:e plats i sitt Speedster race, så nog har Black Betty visat sin rätta färg den här helgen!

Vi ses i Falkenberg!
//A
 

Bifogat

  • 11702705_973569545998056_4632651460997692108_n.jpg
    11702705_973569545998056_4632651460997692108_n.jpg
    52.5 KB · Visningar: 128

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Den här rapporten hade jag ju missat - va glad jag blir när jag nu sitter och har allmän racekoma på jobbet.

Koman består av både PRS = Post Race Syndrom efter Gelleråsen och BRS = Before Race Syndrom innan Falkenberg - en bana jag aldrig kört på (hur mycket tid får man lägga på jobbet genom att titta på youtube för att kolla spårval på Falken:va).

Ja fi-faan för att citera en annan enligt i alla fall födelseattesten något äldre person - vilket kul och konstigt race det var. Jag hade ju aldrig kört på regndäck innan kvalet den morgonen, men upptäckte sen att Bambi nog i alla fall hade lite dubbar under hovarna.

Tack för de fina orden om mig om min förvuxna skogsmoppe, även kallad "hackspetten":)

Här är bilden på bromsduellen in i Eje's och en bild alldeles efter:

11792052_1117436398271001_6516682060612353920_o.jpg

11794081_1117436538270987_7687041946557510130_o.jpg

Lyckades f.ö. persa på Gåsen i lördags på KM:et med SMC sport, 1.10,742 - Väääldigt nöjd med tiden och segern:banana

Egentligen gillar ju inte jag att tävla och vinna....

Förresten, har du kollat vad våra tider skulle ha renderat för positioner i högre klasser? Det var inte precis kattskit vi presterade i regnet, och ändå tyckte jag att jag hade goda marginaler eftersom jag hade bra koll på din position varenda gång ut ur Eje´s.

Äsch, kidnappar tråden med en bild till på mig, bara för att jag tycker att den är frääään:)

11802614_1117436868270954_6116079317831428093_o.jpg
 
Last edited:

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Tjena!
Undrade just om du hade hamnat i coma... :D:D
Själv har jag drabbats PCGD sedan min marksyning på Norska.
Post crash garage disorder Yamaha delar överallt.
Och när kommer mina gaffelben från England???

Himla coola bilder, kul att någon fångat just bromsningen, man ser att båda hojarna verkligen niger ner:rock.

Fräna bilder även i de engelska albumen. Har skickat länken vidare till mina hojers.

Ang Falken så tror jag du kommer att gilla den och den kommer att passa din hoj bättre än du tror.
Körde förra året första gången och var lite försiktig men fick en guidad promenad runt utav en av de lokala entusiasterna med MYCKET erfarenhet av den banan. I praktiken blev det sedan lite annorlunda, lärorikast var när jag hade Hubbe inom synhåll. Mina snabbaste var var alltid när han körde om. Rätt placering inför de blinda krönen är avgörande... Men det är väl bara och hitta så många filmer som möjligt:tummenupp:tummenupp.
Killen med personnumret lär väl hitta ganska bra :tummenupp:tummenupp:).

Grattis till pb:t, du får snart köra SBK med hackspetten:tummenupp:tummenupp. Det är det jag säger du är grym på hackspetten!

Jo ja har jämfört lite, men samtidigt är det lite vanskligt att jämföra just tider i regn eftersom förhållandena skiftar snabbt. Men visst kan man väl gotta sig lite :tungan.
Goda marginaler.... Väääääntaaa baaaraaaa till nästa gång:):).
Planen är annars att köra R1000 på Falken om jag nu får gaffelbenen dvs.

Och by the way, kapa på bara det är bara kul!!:tummenupp

Vi ses!
//A
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Grattis till pb:t, du får snart köra SBK med hackspetten:tummenupp:tummenupp. Det är det jag säger du är grym på hackspetten!

//A

Visst vore det fräckt om det skulle bli så? Måste på ett ärligt sett lyckas lura ur lite mer körbara hästar ur hojen bara, 118hk fördelat på 190kg (+förare) är lite klent när man kommer över 200km/h.

Syns på Falken! :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top