Uppdatera till Windows 10 eller inte?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjena!

Jag sitter på två burkar, en med windows 7 och en med windows 8.1.
Funderar på om man ska uppdatera nu under gratisåret eller inte?

Vad säger ni? Snälla inget tugg om andra operativ system, jag orkar inte ta ett så stort steg! :gråta

/KaliZ
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag kommer absolut att göra det senare i höst. Väntar en månad eller så tills eventuella problem fått redas ut bara. Trivs med 8.1 i stort men saknar en del saker som fixats i 10'an.
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Har uppgraderat min bärbara 8.1 ==> 10 verkar trevligt men har bara testkört i en timme.
Vid första anblicken så ser det bättre ut än Windows 8.
Jag kommer uppgradera min stationär inom snar framtid.
Läser på forum att vissa har fått problem med några spel.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Vet ni hur mycket installerade program påverkas vid bytet.
Jag sitter på en icke äkta version av Nikon DX (bildredigeringsprog)... sannolikt att det kommer sluta fungera?
Kollas ALLA licensnycklar upp tror ni?
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Oavsett operativsystem så hade jag väntat ett litet tag så att de får bena ut alla buggar som definitivt finns.

Har läst om folk som haft stora problem med programvaror som inte funkat efteråt, drivrutiner som krånglar m.m.

Tycker du att dina nuvarande maskiner funkar bra? Troligen kommer de vara supportade och få uppdateringar hela sin livslängd.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Den ena burken är knappt använd och går som tåget, så jag ska nog vänta då.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Något att fundera på, är den försämring av personlig integritet som Win10 innebär. Från och med 1:a augusti gäller nytt avtal och Win10 har en del funktioner för insamling av "telemetri-data" varav vissa inte ens går att stänga av eller blockera.

https://edri.org/microsofts-new-small-print-how-your-personal-data-abused/

http://prntscr.com/7ykzbh

Möjligen går en del av den datainsamlingen att blockera med brandvägg el.dyl., men ligger den över samma kanaler som Windows Update m.m., så blir det svårt.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har läst om folk som haft stora problem med programvaror som inte funkat efteråt, drivrutiner som krånglar m.m.
Om man ens lyckas installera det. På min ena dator gick det helt smärtfritt. Bara att köra igång och låta den tugga sig igenom installationen och allt har fungerat bra efteråt (bärbar dator med det mesta helt original).

Den andra är dock en annan historia... (stationär bygd av ihopplockade delar och uppgraderad i omgångar)
Första problemet var att jag fick meddelandet "det gick inte att uppdatera partitionen som är reserverad av systemet". Alltså den lilla på ca 100mb som skapas automatiskt var knökfull. Och den var inte så lätt att gå in och ändra i heller, på grund av att mitt administratörskonto blivit korrumperat eller något. Vilket slutade med att jag bootade från en usb-sticka med linux och kunde röja lite mer obehindrat. Så nu har jag istället stött på nya spännande problem med installationen som jag försöker lösa.

Mitt i allt så har jag även bytt nätverkskort för att det gamla var både instabilt och långsamt. Och i det bytet upptäcker jag en liten knapp på moderkortet. Som visar sig vara anledningen till att jag haft problem med att min nya SSD-disk har varit ungefär lika långsam som den gamla mekaniska. För moderkortet vill tydligen inte köra både USB3 och SATA 6Gb/s samtidigt. Utan med den knappen får man välja antingen det ena eller det andra :mad::huvet:4skrika:brinnerup

Och det upptäckte jag efter att jag köpt en USB3-sticka att installera ifrån istället för att sitta och ladda ner vid varje försök... :glömdet
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Installerade 10:an automatiskt - funkade perfekt men fan vad det är vitt...
Vitt överallt och tillslut tröttnade jag och återgick till windows 7 - gick perfekt det med...
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Installerade 10:an automatiskt - funkade perfekt men fan vad det är vitt...
Vitt överallt och tillslut tröttnade jag och återgick till windows 7 - gick perfekt det med...

lucky you, jag har en laptop med 8 som jag vid upprepade tillfällen och med hjälp av rätt kunnigt folk försökt byta till 7 på, boom stop omöjligt..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Microsoft är ju helt hysteriska nu att pracka på en Windows 10, vore jag inte redan paranoid så skulle jag bli det.

Dom har rent av ändrat så när man klickar det röda krysset uppe i hörnet så stänger man inte av utan istället accepterar man att få spionprogrammet windows 10 installerat på sin dator. Och helt plötsligt får folk windows 10 installerat på sina datorer under natten när de sover.

Jag överväger allt mer att övergå till Linux på alla mina datorer.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Tycker tvärtom, från att förr fått massor av tjat om att uppgradera till win10 så har jag inte hört ett pip på ett halvår.

Känner mig bortglömd... :gnissla

En dator med win8.1 och en med win7, ingen av dom verkar längre vilja bli uppgraderade till 10. Kan det vara för att jag markerat nätverket som ett som kostar pengar per datamängd och win10 kräver ganska många gigabyte?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Kört med Windows 10 i några månader, funkar bra, är smidigt, förstår inte bakåtsträvarnas fientlighet mot nya och uppgraderade/uppdaterade saker...
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Kört med Windows 10 i några månader, funkar bra, är smidigt, förstår inte bakåtsträvarnas fientlighet mot nya och uppgraderade/uppdaterade saker...
Funkar fint gör det, men vad jag tror att användarna har emot är att det är relativt svårt att göra datorn "anonym" för Microsoft. Jag uppdaterade själv min dator för en tid sedan och det tog nästan 3h att stänga av all informationsinsamling på burken. :mad:
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag har faktiskt slängt i 10:an sedan ett tag sen. Första uppstarterna var rätt sega, men nu går datorerna bättre än någonsin. Jag är helt enkelt nöjd denna gången! :)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Windows update börjar fucka upp för mig på äldsta laptopen med Win 7 så en uppgradering är kanske ända sättet att få den att lyckas hålla sig uppdaterad med buggfixar. :va

Har en laptop med win 7, en med 8 och en med 10, kan inte riktigt bestämma mig för vilken jag tycker värst om.
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Har uppgraderat min bärbara 8.1 ==> 10 verkar trevligt men har bara testkört i en timme.
Vid första anblicken så ser det bättre ut än Windows 8.
Jag kommer uppgradera min stationär inom snar framtid.
Läser på forum att vissa har fått problem med några spel.

Har nu kört W10 i nästan 1 år, kommer inte gå tillbaks till W7/W8, fungerar mycket bra på
min stationära och bärbar dator.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Hade aldrig några större problem med Windows 98, Windows XP, Windows Vista eller Windows 8 - 8.1 och detsamma verkar gälla för Windows 10 som var förinstallerat på den sista bärbar datorn och fungerar bra.Problemet många gånger är väl de som handhar dessa operativsystem och ställer till det ordentligt där man sedan inte kan få rättsida på det hela igen och direkt så är det Windows som det är fel på. :crash

Folk tar ju ofta inte ens en riktig backup på sitt system om det skulle generalkrångla som man då kan använda i värsta fall om man inte istället väljer att ominstallera ett havererat mjukvarusystem där man då naturligtvis också raderar allt man samlat på sig på denna dator.
 
Last edited:

record collector

shaken, not stirred
Gick med
26 Jan 2017
Ort
Lönneberga
Hoj
Yamaha Virago
Jag har valt att inte uppdatera till Win 10 utan jag kör fortfarande med mitt gamla Win 7 Ultimate. Uppdateringarna lär med stor sannolikhet rulla på långt efter den här datorn har hamnat på tippen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top