Billigare och enkelt regnställ?

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Är de någon som kan tipsa om nåt billigare och enkelt regnställ som man kan dra på sig över andra kläder om de börjar regna när man är ute och kör?
Gärna nåt som inte är i självlysande reflex :)
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har provköpt ett "oljeställ" på Jula för under 300:-, utgående modell.
Det nya går på runt 500:-

Jag tror på dem, möjligen med lite silvertejp mellan handske och ärm.
 

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Jag har provköpt ett "oljeställ" på Jula för under 300:-, utgående modell.
Det nya går på runt 500:-

Jag tror på dem, möjligen med lite silvertejp mellan handske och ärm.
Nja... såg att Biltema hade nåt för 500kr också, frågan är hur bra dom är.
Behövs det den här sommaren? :rofl
Måste planera för nästa sommar också... kan ju ev komma en skur då och då. Resten av den här sommaren lär de väl bara bli sol, eller? :)
Regn = sämre sikt (oftast). Reflex material = syns mer = säkrare. Satsa på det ändå, det är coolt med färger ^^
Färg är ju lite sådär... om man inte ska på Pride :) (och de ska inte jag) men visst syns man bättre om man är självlysande med massa reflex... med saftblandare syns man ännu bättre men nej tack :)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Färg är ju lite sådär... om man inte ska på Pride :) (och de ska inte jag) men visst syns man bättre om man är självlysande med massa reflex... med saftblandare syns man ännu bättre men nej tack :)

Köper inte det resonemanget. Jag vill inte krocka med din trehjuling bara för att du inte ska på Pride. :gnissla
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Själv drar jag på mig en skaljacka i goretex utanpå stället, som byxor har jag ett par militära regnbyxor från överskottsbolaget. Jackan hade jag sedan tidigare och byxorna var väldigt billiga, enklare än så blir det nog inte.

Har du täta handskar och skor? Annars vill du nog hitta en lösning för det också, det är inte kul att köra runt med blöta fötter och händer en kall dag.
 

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Biltemas ställ http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/82804 fungerar alldeles ypperligt, tänk bara på att ta till storleken ordentligt så att du får på det utanpå ditt vanliga ställ.
Såg att Biltema hade ett par man kanske ska åka och titta på.
Köper inte det resonemanget. Jag vill inte krocka med din trehjuling bara för att du inte ska på Pride. :gnissla
De va ett skämt. Men kan ja välja så väljer jag nåt som inte skriker i färg, men jag överlever även om det inte är helt svart ;) Förstår att sikten är sämre när det regnar osv, har haft körkort i 20 år och kört i alla väder ;)
Själv drar jag på mig en skaljacka i goretex utanpå stället, som byxor har jag ett par militära regnbyxor från överskottsbolaget. Jackan hade jag sedan tidigare och byxorna var väldigt billiga, enklare än så blir det nog inte.

Har du täta handskar och skor? Annars vill du nog hitta en lösning för det också, det är inte kul att köra runt med blöta fötter och händer en kall dag.
Kör inte så ofta längre sträckor utan mest när de är bra väder, men vill ha nåt man kan ha med att dra på om regnet kommer. Skor och handskar tänkte ja vänta lite med men framöver lär ja även ta en titt för de.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag skulle rekommendera en Overall istället för delat ställ, har mycket dålig erfarenhet av delat ställ med långturer, det är alltid blött… med overall kör jag 50mil snustorr! än sålänge
 

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Jag skulle rekommendera en Overall istället för delat ställ, har mycket dålig erfarenhet av delat ställ med långturer, det är alltid blött… med overall kör jag 50mil snustorr! än sålänge
Mindre antal öppningar lär ju minska risk för vatten att ta sig in, men ja ska nog ändå börja med att testa ett delat ställ. Min jacka klarar lättare regn och då kan de va smidigt att bara dra på sig ett par extra brallor när det inte öser ner.
Det finns "regnställ" man kan köpa till skorna, så regnar det inte igenom.
Jo jag har sett att de finns, men tar en sak i taget. Ska inte köra så långa sträckor mer i år.
Har kört med detta när det regnat hela dagar och det har hållit mig torr. Jag var dessutom torrare än andra som hade Biltemas overall. Förstår inte riktigt varför ett delat ställ skulle funka sämre än ett helställ.
Den såg ok ut. Tråkigt bara att den verkar va slut nästan överallt.
Konstigt att den skulle va torrare än Biltemas men de beror kanske på sömmar eller nåt.
http://www.jula.se/catalog/klader-o...er/regnstall-och-regnklader/regnstall-902808/
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Har kört med detta när det regnat hela dagar och det har hållit mig torr. Jag var dessutom torrare än andra som hade Biltemas overall. Förstår inte riktigt varför ett delat ställ skulle funka sämre än ett helställ.

http://www.jula.se/catalog/klader-o...er/regnstall-och-regnklader/regnstall-902808/

Har kört med det stället ända sedan förra hösten. Helnöjd. Gick omkull på depårakan på Gelleråsen i regn i säkert 150+ med det stället på, kanade LÄNGE, och kan fortfarande använda stället (även om det är väldigt slitet på ryggen nu, ser rakt igenom på sina ställen om man håller det mot ljuset)

Tänker köpa ett till imorgon för helgens regnåka på gelleråsen.
 

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Har kört med detta när det regnat hela dagar och det har hållit mig torr. Jag var dessutom torrare än andra som hade Biltemas overall. Förstår inte riktigt varför ett delat ställ skulle funka sämre än ett helställ.

http://www.jula.se/catalog/klader-o...er/regnstall-och-regnklader/regnstall-902808/

Har kört med det stället ända sedan förra hösten. Helnöjd. Gick omkull på depårakan på Gelleråsen i regn i säkert 150+ med det stället på, kanade LÄNGE, och kan fortfarande använda stället (även om det är väldigt slitet på ryggen nu, ser rakt igenom på sina ställen om man håller det mot ljuset)

Tänker köpa ett till imorgon för helgens regnåka på gelleråsen.

Går luvan att ta bort?
Va är de för färg på den?
Såg att Biltema hade nåt liknande också... fast Blåkläder är nog ett bättre märke.

Edit: va kanske inte helt lika ändå :) Grön dessutom :)
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Klader-och-skydd/Regnstall-2000036336/
 

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
Det bästa är att ta plastfolie och linda direkt på skinnstället. Då slipper man bylsiga regnställ som drar ner toppfarten. Kan vara lite bökigt om du behöver göra nr2 så gå på muggen innan du åker ut.
 

Dragkedjan

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Floda
Hoj
Street triple R -14
Kör med Julas. Fungerar kanon. Välj en stor storlek bara så är det bara att dra på över stövlar å allt:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top