Helt och hållet ny här!

Piroz

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2015
Ort
borås
Hoj
-
Tjenare! så en liten snabb presentation om mig själv först.
Mitt namn är Piroz, är 20 bast snart och arbetar som nattklubbs bartender på Kings Hill samt First grand hotell i Borås. Har haft bil o körkort i snart två år och är sugen på att pröva på det här med MC. Är dock hel grön och då menar jag verkligen grönare än gräset på sommaren vi aldrig fick. Har bara test kört någon EU moped förut med en topphastighet på typ 30? Men men det ser jävligt häftigt ut så jag vill vara med! Dock så har jag rätt tajt budget på pinsamma 15 lax +- några kronor. + MC kläder. Dessutom så har jag en hel jävla massa frågor som jag hoppas någon tar sig tid till att svara på!

*Vad räknas som höga mil för en MC? Min audi bil har rullat 11k mil och det anser jag vara lite.

*hur mycket dricker MCs? Hur ofta ska man serva dem och vad byter man vid service? är det lika dyrt som att serva bilar eller är det billigare?

*Vad tycker ni om Honda CBR 125R? dem låg på bra pris på blocket!

*Vart kan jag hitta MC kläder? hehe.

*Övrig info ni vill ge till en nybörjares nybörjare?

All hjälp uppskattas mycket! Mvh.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Har du räknat med kostnad för körkort i dom 15k?
För är du helt grön så kan du nog lätt räkna med 10k+ för kortet.
Vad som är höga mil varierar, vissa tror att en hoj är slut efter 2k mil och sen finns det hojar som går en bra bit över 20k mil förutsatt att de sköts och inte körs av ett moppefucko.
Kort sagt, sköter man grejerna så som man bör så kommer hojen att rulla långt.
Hur mycket en hoj dricker beror på hur man kör den, men det är jäkligt lätt att komma över en liter milen vid inspirerad körning.
Pendlar man bara så allt mellan 0.2-0.6L/mil beroende på hojtyp och storlek på motorn.
Hur ofta man ska serva står i manualen.
CBR125 har pratats en del om i en annan tråd här i 125-delen, checka den.
Kläder åker du med fördel till en handlare och provar, viktigt med passform.
Då du har tight budget så är begagnat ett bra alternativ, kolla så det inte är trasigt efter vurpor eller liknande.
Hjälm köper man dock inte begagnad.
Mitt tips är att börja spara pengar på hög, det är alltid något man vill ha eller något som går sönder haha.

Antar att du ska ta A2 kortet, du har inte kollat på hojar med lite mer kubik?
En lite äldre 4-500cc hoj kan man få billigt och dom kostar typ nada att försäkra och går lite bättre än en CBR125 som mest påminner om en trimmad moped.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Du har helt rätt! Det är skithäftigt och som innehavare av A-kort (Ok, A2 i ditt fall då) tillhör man en elit som helt enkelt är lite bättre än alla andra :fakta

Dessutom lär man sig hur bortkastade pengar det är att slänga hundratusentals kronor på "häftiga" bilar som ändå är skitlusiga jämfört med i stort sett vad som helst på 2 hjul över 125 cc. Alltså inte alls helt onödigt och farligt utan tvärtom mycket prisvärt och ansvarsfullt :D

Genomsnittshojen rullar ett par hundra mil per år varför milen inte nödvändigtvis säger nåt om hojens hälsa. Min förra hoj hade gått 2200 mil på 13 år när jag köpte den och haft 10 ägare innan mig. Den var mer sliten än hojen före det som hade gått 8000 mil på dubbelt så många år.

Instämmer i övrigt med föregående talare.

www.korkortsportalen.se står ALLT du behöver veta om körkort. Absolut minsta kostnad för MC-kort ligger på ca 7000 kr helt utan körlektioner så fortsätt hälla upp starköl ett tag till för budgeten lär nog behöva stretchas lite om allt ska få plats där.
 

Piroz

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2015
Ort
borås
Hoj
-
Budgeten var exkl. körkort ^^

Hur ofta ska man serva dem och vad byter man vid service? är det lika dyrt som att serva bilar eller är det billigare?

EDIT:

Hur vet man vilken hoj som man får köra med A2?
125 klassen är ju högst på A1 men A2 fattade jag inte...
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det står på körkortsportalen, och finns massor av trådar om det här på forumet om det.
Service är någonstans mellan 600 och 1200 mil på vanliga gathojar, och kostar väldigt olika beroende på hoj och typ av service
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Budgeten var exkl. körkort ^^

Hur ofta ska man serva dem och vad byter man vid service? är det lika dyrt som att serva bilar eller är det billigare?

EDIT:

Hur vet man vilken hoj som man får köra med A2?
125 klassen är ju högst på A1 men A2 fattade jag inte...

Lite förenklat en motorcykel på max 35 kW eller 48 HK. Dom övriga reglerna gäller bara vid lätta eller strypta motorcyklar.

Med din budget är det Honda cb500 strypta exemplar, Kawasaki Er5 strypta exemplar eller åttiotals 400 cc som gäller.

När det gäller service på sådana gamla mc måste man princip kunna göra det mesta själv . Det blir ointressant att lämna bort service till en stor mc verkstad som tar 1000 kr / tim. Eftersom det ej finns några garantier och det begänsade värdet på hojen gör att stämplarna i i boken blir värdelösa.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top