Jag orsakade en vurpa?

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Gick långpromenad med tjejen. Såg/hörde en "sportig glidare" 3 ggr. Under promenaden varva motorn upprepade gånger med koppling indragen, onormalt mkt lixom. Sedan körde han konstigt fort på olämpliga vägar. Han körde säkert 80-100 förbi ängby badet, är 30 väg.

Ser honom igen med skjuts utanför södra ängby skola, var iof kväll men 30 sträcka. Han matar på fullt så jag gick ont i magen för det låg dold korsning direkt efter. Han höll lätt över 120. Sa rakt ut flera gånger "jävla idiot". Kände bara att han kommer köra ihjäl nån annan.

Påväg in i mitt bostadsområde hör jag den igen varvandes typ klockan 22. Ser han svänga ut på 30 vägen jag går på nu utan hjälm. Han drar iväg uppåt 80-90. Nu kommer han tillbaka o jag vinkar med armen, "sänk farten" varpå han bromsar låser upp bakhjulet och vurpar.

Hjälper han upp med hojen o kollar så han klarade sig. Som tur var slog han inte i huvet.

Jag sa bara "Kör själv hoj, du kan inte köra sådär fort här, är 30 o 50 vägar, ta det lugnt"

Han mumlar nåt om att hojen hade gått dåligt som nån slags ursäkt.

Lite halvchockad själv glömmer jag kolla regnummer o fråga om han ens hade körkort.

Var även rädd att han skulle vara nån ostabil individ som skulle lacka ur på mig men som tur var höll han sig lugn. Han hade inte kontroll syntes upprepade ggr.

Gjorde jag fel? Har jag moralpanik? Börjar jag bli gammal?
 

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Du gjorde inget fel. Visst var det skönt att han inte slog i skallen och kanske dött.. Men vad sjutton man är ju ansvarig för sina handlingar! Jag är mest glad att han inte hann med att skada någon annan!
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Har inget med ålder att göra utan snarare perspektiv. Jag är bara 21 men tycker du gjorde rätt som reagerade. Andra i min ålder kanske skulle tycka att du har moralpanik men killen i detta fallet fick ju på en halv sekund inse hur fort det kan gå fel :) Tur att det gick bra.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Om du viftade med armen så han körde in i den och flög av hojen så kanske. Men näe..
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skulle väl säga att det har lite med avståndet till varandra att göra.
Viftar du på sidan av vägen med gott avstånd till han så har du inget i sammanhanget att göra.
Viftar du ståendes mitt i vägen framför honom så skulle jag väl säga att du hade med olyckan att göra.

Sen rent lagligt så är det upp till föraren att anpassa hastigheten till rådande förhållanden. Det gjorde han ju uppenbarligen inte då han körde för fort på en 30-väg och inte hade tillräckligt låg hastighet att kunna stanna eller manövrera med gående vid vägen.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Indirekt ditt fel kanske, men om man skulle utvärdera detta så är det enbart killens orsak och verkan så att säga. Han ska väl ha tur troligen att du inte ringde polisen... då skulle han väl försökt smita och kört ihjäl sig istället.

Din uppläxning var lagom oxå anser jag. Han lär ju fundera en gång extra iaf nästa gång han "bara" ska provköra.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag gick på trottoaren i med bilar mellan mig och där han körde och skrämde honom inte med flit iaf. utan vinkade när han var en bit framför. Men han körde ju klart över sin förmåga eftersom han måste blivit stressad/rädd ändå. Jag hoppade verkligen inte ut i vägen. Tror jag hann tänka att jag inte ville att han skulle köra på mig o tjejen.
 
Last edited:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Det här ska du inte ha ångest för det ligger helt på honnom.
Undrar bara en sak vad är en "Sportig glidare"????
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det var hans eget fel och han ska vara jävligt glad att han klarade sig, efter sånt där beteende bör karma-burken vara tom.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
30 och 50 väg, du gjorde inte fel. Om inte du stoppat honom hade han kanske kört på någon (tex ett utspringande barn)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Helt rätt gjort. Förstår inte varför man ska hålla på att bränna på inne i stan på 30-vägar bland folk. Vill man dra på, ut ur stan och hitta någon skön trafiktom landsväg.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Spontant: Beteendet tyder på
1) Saknade körkort
2) Hojen han körde var inte hans hoj.
Punkt
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Det är kört för dig. Lika bra att du köper en kratta och flyttar till ett hus längs slingerbulten så kan du jaga hojar på heltid.

Om du hoppat ut i gatan eller huggit av din arm och kastat på honom hade jag förstått om han hade klotat.
Hoppas att han lärde sig nåt iaf
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Du orsakade ingen vurpa det, gjorde han själv.
Klart att du måste hjälpa/kolla killen efter vurpan, så att han inte var skadad.

Problemet var nog att han var körkortslös med liten kuk
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag hade ringt polisen, jag hade vifftat.

Fick han ont? Jag hoppas de iaf
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
"Sportig glidare". Uppåt hundratjugo på trettioväg i ett bostadsområde. Utan hjälm. Och vurpar för att han låser bakhjulet då någon vinkar från trottoaren...???

Du gjorde inget fel. Jag skulle påstå att du gjorde samhället en tjänst. Synd att han inte slog sig ordentligt. Även om det kan skapa negativa rubriker i media så är självsanering av hjorden bara nyttigt.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
80-90-120 på 30-väg? Utan hjälm? Som bromsar omkull med låst bakhjul när du viftar?

Det låter inte som en hojbroder i vanlig bemärkelse. Låter mer som en outbildad körkortslös gangsta/idiot/tjockskalle (välj själv) som förr eller senare hamnar i kvällstidningarna ("MC-döden: Körtkortslös man körde av vägen efter polisjakt!") Verkade han nykter? Påverkad av annat?

EDIT: Och nä, det var inte ditt fel. Man måste kunna behärska hojen tillräckligt bra för att inte köra omkull p g a någon viftar. Inte ditt fel att han är klantig. Tvärtom gjorde du rätt som försökte få honom att besinna sig och inte köra som en idiot på smågator.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top