MotoGP, Brno (Tjeckien)

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Är det möjligen någon racingintresserad som har planerat att dra till Brno i Tjeckien den 14-16 augusti för att titta på Rossi och de andra storfräsarna gasa runt med bakhjulssladd?!
Hur tänker ni kring resa (färja, vägval i utlandet etc.), boende (hotell, tält annat?), föda (Trangiakök, hotell, annat?) och biljett till GP´t ???
/H
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Biljetter till banan kom häromdagen... boende bokat fredag/lördag på Hotel.
Resa ner.... funderar på en racebuss eller släp & ta med hojarna, så man kommer till & från banan i skaplig tid.

Vägval: Vi kör genom Tyskland, tog färjan till Gdansk & körde genom Polen en gång.. ALDRIG mer.
(14m buss genom bergen i polen var lite fööör spännande, vägar som var 1dm bredare än bussen, gropar i vägen som sväljer en v70, svängar en mini knappt kom igenom hua)
 

Raderad medlem 61114

Guest
Smidigaste vägen är färjan Trelleborg-Sassnitz. Sen är det en kort bit innan motorvägen som fortsätter genom hela tyskland! Skitsmidigt!

Vill man spara tid kan man köra över Danmark. Men det blir många mil extra i resbudgeten plus att det är tråkigt som fan att köra.

Färjekostnaderna blir densamma vilken väg du än väljer (med bil iaf).

Jag brukar besöka Prag så cirkusen har jag ingen koll på.
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Jag och tjejen kommer köra bil ner. Bokat hotel där nere också. Blir första gång för oss.
Någon som har tips på hur man tar sig dit och eventuellt hem? Kommer nog inte köra bil in till banan då det antagligen är kaos där.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Började kolla hotel väldigt tidigt i år då tanken var att ta med grabben ner men snabbt förstod jag att brno måste vara populärt då varenda hotel inom 1.5 mils radie var helt uppbokade, vill helst bo hyfsat nära banan när jag reser med en sjuåring men fick fimpa planerna på ett besök i brno ganska kvickt! Vet inte hur dom har det med bussförbindelser från centrum till banan då jag hittade några enstaka hotel till hyfsat bra pris men hittade ingen info om det så det fick som sagt kvitta. Om brno nu mot all förmodan inte försvinner ur gp-kalendern till nästa år kommer jag att boka så snart dom släpper biljetterna för 2016! Finns en del hotel i byarna runt banan med gångavstånd till banan:tummenupp
 

Smagatusk

Guest
Började kolla hotel väldigt tidigt i år då tanken var att ta med grabben ner men snabbt förstod jag att brno måste vara populärt då varenda hotel inom 1.5 mils radie var helt uppbokade, vill helst bo hyfsat nära banan när jag reser med en sjuåring men fick fimpa planerna på ett besök i brno ganska kvickt! Vet inte hur dom har det med bussförbindelser från centrum till banan då jag hittade några enstaka hotel till hyfsat bra pris men hittade ingen info om det så det fick som sagt kvitta. Om brno nu mot all förmodan inte försvinner ur gp-kalendern till nästa år kommer jag att boka så snart dom släpper biljetterna för 2016! Finns en del hotel i byarna runt banan med gångavstånd till banan:tummenupp

Jag tycker knappt det är gångavstånd från parkeringen till banan.

Flög förra gången. Tog hyrbil från flygplatsen. Smidigt och billigt.
 

krilleyzf

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Yamaha R1 12
Jag var där 07 08 då gick det gratis bussar från nån station i centrum ToR. Vi bodde nära så vi gick till banan.
 

ajje46

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Ort
Kronobergs län
Hoj
monster sr4
Vi kommer att köra buss ner , tre dagar i Tjeckien, o tror att de finns platser kvar inklusive hotell . Kan kolla pris per person imorgon. Bussen går från Malmö . E nån intresserad så ring mig på 0700224444
 

krilleyzf

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Yamaha R1 12
Började kolla hotel väldigt tidigt i år då tanken var att ta med grabben ner men snabbt förstod jag att brno måste vara populärt då varenda hotel inom 1.5 mils radie var helt uppbokade, vill helst bo hyfsat nära banan när jag reser med en sjuåring men fick fimpa planerna på ett besök i brno ganska kvickt! Vet inte hur dom har det med bussförbindelser från centrum till banan då jag hittade några enstaka hotel till hyfsat bra pris men hittade ingen info om det så det fick som sagt kvitta. Om brno nu mot all förmodan inte försvinner ur gp-kalendern till nästa år kommer jag att boka så snart dom släpper biljetterna för 2016! Finns en del hotel i byarna runt banan med gångavstånd till banan:tummenupp

Kan rekommendera detta hotellet som ligger nära banan. Vi bokade i början på Januari 07 08. Gick bussar här upp till två utav ingångarna bla vid stadium omr.
http://www.zebetinsky-dvur.cz/en/
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Kan rekommendera detta hotellet som ligger nära banan. Vi bokade i början på Januari 07 08. Gick bussar här upp till två utav ingångarna bla vid stadium omr.
http://www.zebetinsky-dvur.cz/en/

Vete fan om inte detta hotel flög förbi när jag letade men det var lika uppbokat då, får boka tidigt nästa år OM nu cirkusen blir kvar i brno!
 

krilleyzf

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Yamaha R1 12
Vete fan om inte detta hotel flög förbi när jag letade men det var lika uppbokat då, får boka tidigt nästa år OM nu cirkusen blir kvar i brno!

Maila dom o fråga när det går att boka. Dom hade nån typ av MotoGp paket då, så vi kunde boka utan att ev datum var klara. Dom har även bevakad parkering o låst parkering, fast få platser. Som vanligt så höjer dom priserna under denna helg över hela Brno.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Maila dom o fråga när det går att boka. Dom hade nån typ av MotoGp paket då, så vi kunde boka utan att ev datum var klara. Dom har även bevakad parkering o låst parkering, fast få platser. Som vanligt så höjer dom priserna under denna helg över hela Brno.

:tummenupp men som sagt, det verkar tyvärr som att brno kommer att strykas fr o m nästa år, pappa abraham verkar har fått lite likviditetsproblem eller nått, sen är det nog inte billigt att anställa mekaniker till sonen heller är jag rädd däremot lär "abris" mekaniker vara det mest kunniga honda/ducatimekarna i branschen:hihi

http://m.crash.net/motogp/news/220434/1/czech-motogp-safe-for-2015-uncertain-for-2016.html
 
Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Tack för all info. ni delat med er av!
Tyvärr måste jag arbeta kommande vecka, vilket gör att jag inte kommer kunna ta mig till Brno i tid... :(
Typiskt att det troligen inte blir något GP i Brno nästa år! Det har alltid varit en dröm att få se ett MotoGp live...
 

krilleyzf

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Yamaha R1 12
:tummenupp men som sagt, det verkar tyvärr som att brno kommer att strykas fr o m nästa år, pappa abraham verkar har fått lite likviditetsproblem eller nått, sen är det nog inte billigt att anställa mekaniker till sonen heller är jag rädd däremot lär "abris" mekaniker vara det mest kunniga honda/ducatimekarna i branschen:hihi

http://m.crash.net/motogp/news/220434/1/czech-motogp-safe-for-2015-uncertain-for-2016.html
:tummenupp http://www.motogp.com/en/news/2015/08/16/motogp-to-return-to-brno-in-2016-and-beyond/182049
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tack för all info. ni delat med er av!
Tyvärr måste jag arbeta kommande vecka, vilket gör att jag inte kommer kunna ta mig till Brno i tid... :(
Typiskt att det troligen inte blir något GP i Brno nästa år! Det har alltid varit en dröm att få se ett MotoGp live...

Assen är ganska lätt att nå, Sachsenring verkar inte ligga speciellt långt ifrån Brno så du har nog alla möjligheter även om det nu ser ut att bli Brno även 2016
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98

Fan va nice:) abraham bad om att få stryka årets tävling pga av dålig ekonomi men dorna gick väl in med medel vad jag förstått så att årets race skulle bli av men fr o m nästa år skulle brno strykas så detta var verkligen positivt, då är det dags att börja planera för ett besök nästa år:banana

http://m.crash.net/motogp/news/220434/1/czech-motogp-safe-for-2015-uncertain-for-2016.html
 
Last edited:

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Vi lämnade Stockholm ca Torsdag middag.... 2st i personbil.
Körde bron över till Danmark & färja mellan Rödby/Putgarden... En liten miss i planeringen var att Boardershoppen stängde 20:00 & vi kom i land 20:05 :huvet
Sen körde vi raka spåret ner till banan... Tog totalt dörr till dörr ca 17t, men då stannade vi & tankade & åt några ggr. Gick i snitt 140-160 på autobahn, så milen tuggades igenom fort.

Vi parkerade bredvid stora ingången för 5eu/dag, men hade då 5min gångväg till stora entren, och 3min gångväg till våra platser. Vi satt på T5 = mitt framför startlinjen :yoparty Sjukt bra platser

Fredag & Lördag gick vi runt banan, som sväljer MASSOR av publik.. Tjeckerna är skitduktiga på att skapa feststämning :kär:kär:krama:D & grässlänterna runt om ger extremt bra översikt för långa sträckor av banan.
Man kommer riktigt nära.. (Tog en bild på VR ca 4m från bankanten :3freak Härlig känsla att se dem swisha förbi så nära..)

Vi bodde i Tisnov, en by som enl hotels.com låg 12km från banan, men som i själva verket låg 26km.... å tog 30min då det var snäppet över grusväg..:brinnerup Nästa gång bokar vi hotel i centrala Brno... då man ändå måste köra bil till banan.. (Tar nog ungefär lika lång tid, alltså ca 30min)

Givetvis var vi in till Brno & fick ta del av deras sagoliga öl & matkultur.... men det blev tyvärr en tidig kväll, så nattlivet får vi ta nästa sväng..

Lite förvånad hur smidigt det var att komma till & från parkeringen.... Efter racet på Söndag tog det ca 15-20min innan vi lämnade kön bakom oss. Enormt många poliser som hjälpte till & styrde alla besökare :yoparty

Vi drog hemåt direkt efter racet, och trots massiva köer förbi Prag så var vi hemma runt 9 i morse.
Visst känns det att man kört långt... blev 365 mil tot, med alla "lokala" körningar, men satan så kul vi haft.

Resa t&r med soppa 2750:- Broavgift & färja 1900:- +inträde + hotel + mat.... ca 8500:- för 2st.
Så det är ganska prisvärt.... speciellt om man kan trycka in 1 eller 2st till i bilen.

Det här är 6:e bana jag ser MotoGP på.... & förmodligen den bästa, sett ur logistik & upplevelse... OM man inte räknar med att se Eddie Lawson, Randy Mamola, Kevin Swantz osv :yoparty:yoparty )
(Anderstorp x2 på 80talet, Laguna Seca x3 på 90talet, Mugello -92 Sepang -13 & Le Mans -15)

Liiiite skillnad nu, mot då hihi
https://www.youtube.com/watch?v=gUxMnHhwJ30
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top