Yamaha TR1 -81 cafe street fighter racer whatever a.k.a. Jätteproblemet

dnlnrdn

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2015
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha TR1 -81
Tack hörni! Jag bestämde mig för en 17/42-utväxling, får väl se om det funkar, annars får jag väl bara köpa nytt. :tummenupp Har gått ner en tum på bakhjulet, ner 2 kugg fram och upp 7 kugg bak så kommer nog bli rätt...vilt.

Harding, för att svara på din fråga: min nya stam är i rostfritt stål, snäppet tyngre än originalstammen som är i alu (?) men kommer kännas lite säkrare eftersom man pulat ihop det själv. :) PM:a mig bara om du undrar något mer om gaffelbytet, känns som att man har hyfsad koll nu på vad som funkar.
 
Last edited:

dnlnrdn

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2015
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha TR1 -81
Inne på att bygga ett eget avgassystem, göra pie cuts och peta ihop. Någon som kan rekommendera diameter, materialval etc? Är helt lost själv så alla tips är välkomna! Haha..
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Inne på att bygga ett eget avgassystem, göra pie cuts och peta ihop. Någon som kan rekommendera diameter, materialval etc? Är helt lost själv så alla tips är välkomna! Haha..

Snyggast är ju rostfritt, men även dyrare och svårare att jobba med.

Börja med att bygga i vanligt stål, typ biltema avgasrör, då det brukar ta ett några försök att få till det som man vill ha det.
Vill man se bygga i rostfritt så har man en mall att bygga efter.
40 mm är en rätt lagom diameter till en twin.
 

dnlnrdn

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2015
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha TR1 -81
Stort tack Psychobiker! Tar väl tag i det någon gång efter hjulpassningen, offset-drevet, tanksvetsningen och eldragningen. :näsblod
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Härligt o se hemmabyggen. Ser bra ut. Jag gjorde tabben att posta mitt gs1000g bygge på en gs fantast sida. Folk grät o skällde på mig för vad jag gjort med den. Fick försäkra flera om att delarna gått till nya ägare åtminstone. Nog om det.
Ska bli skitkul o se din färdiga produkt. Fortsätt posta.
 

dnlnrdn

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2015
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha TR1 -81
Haha! Förstår precis vad du råkat ut för. Skulle aldrig våga mig på att posta detta på ett virago-forum där folk blir griniga så fort man bytt fotpinnar. Glad ni gillar det, blir en bra uppmuntran när allt ser som mörkast ut. :tummenupp

Ledsen att det inte blir så många uppdateringar, anledningen är att jag inte har hojen i samma stad som jag studerar i. Pluggar i Göteborg och skruvar i Örnsköldsvik under sommaren, vintern och när jag "svänger förbi" hemma (100mil). Just nu planerar jag bygge av ett offset-drev eftersom det inte finns något att köpa, min plan är att svarva bort kuggen på originaldrevet och använda det som fästanordning medan jag svetsar på ett passade drev på det. Tror detta illustrerar tillräckligt, tar gärna emot feedback på detta, kanske nån som gjort något liknande?

Screen Shot 2016-02-09 at 22.41.14.jpgScreen Shot 2016-02-09 at 22.36.49.jpg

Andra punkten på agendan är att hitta någon som kan svarva distanser till bakaxeln.

IMG_20160103_201514.jpg
 
Last edited:

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Haha! Förstår precis vad du råkat ut för. Skulle aldrig våga mig på att posta detta på ett virago-forum där folk blir griniga så fort man bytt fotpinnar. Glad ni gillar det, blir en bra uppmuntran när allt ser som mörkast ut. :tummenupp

Ledsen att det inte blir så många uppdateringar, anledningen är att jag inte har hojen i samma stad som jag studerar i. Pluggar i Göteborg och skruvar i Örnsköldsvik under sommaren, vintern och när jag "svänger förbi" hemma (100mil). Just nu planerar jag bygge av ett offset-drev eftersom det inte finns något att köpa, min plan är att svarva bort kuggen på originaldrevet och använda det som fästanordning medan jag svetsar på ett passade drev på det. Tror detta illustrerar tillräckligt, tar gärna emot feedback på detta, kanske nån som gjort något liknande?

View attachment 427239View attachment 427240

Andra punkten på agendan är att hitta någon som kan svarva spacers till bakaxeln.

View attachment 427242

Trevligt bygge!

Drevet blir nog bra, bara det blir rakt!
Jag har ett liknande till min honda, fast jag köpte ett special från tyskland.
http://www.krueger-junginger.de/html/versatzritzel.html
http://www.krueger-junginger.de/Ritzel11.pdf

Här syns mitt offset drev.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...Caf%E9-racer&p=6042684&viewfull=1#post6042684
 

dnlnrdn

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2015
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha TR1 -81
Trevligt bygge!

Drevet blir nog bra, bara det blir rakt!
Jag har ett liknande till min honda, fast jag köpte ett special från tyskland.
http://www.krueger-junginger.de/html/versatzritzel.html
http://www.krueger-junginger.de/Ritzel11.pdf

Här syns mitt offset drev.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...Caf%E9-racer&p=6042684&viewfull=1#post6042684

Hoppla! Var i kontakt med dom och dom kan fixa ett offsetdrev för runt 100€. Mitt "vanliga" drev kom med posten idag så ska undersöka först om det funkar att bygga ett eget (ur säkerhetssynpunkt). Stort tack för tipset!
 

dnlnrdn

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2015
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha TR1 -81
Inte hänt sketamycket här på senaste men nu kommer iallafall en liten uppdatering:

Bakhjulet sitter nu på sin rätta plats tack vare Fogell Customs som så vänligt fixade kortning av bakaxel, nya distanser och sleeves för rätt diameter. En FedEx-kille kom även förbi med en M-unit och ett batteri, så nu har den tuffat igång (på första försöket efter sju år vill jag tillägga). Har också lyckats peta dit en framlykta samt påbörjat konstruktion av bakramen, linjerna är inte helt hundra än men vi närmar oss!

lGNeL5a.jpg

GLiZHZ6.jpg

8NVGhye.jpg

gWMpGXH.jpg

R8F8vQG.jpg
 
Last edited:

dnlnrdn

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2015
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha TR1 -81
Gjorde ett tafatt försök att suga information ur Dotheton på strategi för avgassystem och förgasare, såg en karl som lyfte den här stålpållen från 53hk stock till 67 med hjälp av förgasarbyte och ett uttänkt avgassystem. Eftersom jag i vilket fall som helst måste trolla fram ett nytt system kanske man borde peta dit nya förgasare när man ändå är i farten?

45mm grenrör i lämplig längd till ett 55mm med ett par dellorto phm 40?

ee57bcdfa4b8eedc4f83813a244c54a6.jpg

Gissar att det gömmer sig något geni på detta forum som kan tala om för mig att detta aldrig kommer fungera pga värme, slitage eller naiv optimism baserad på noll kunskap om teorin bakom en förbränningsmotor, i vilket fall som helst får man skjuta fritt på mina planer fram tills jag börjar bygga. :lol
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top