Hjälp med bra däck?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Hej SH..

Försökte hitta lämplig tråd där man kan fråga om råd/länkar till bra däck.

Skulle behöva ett par nya till min Suzuki GSF650A 2009 men jag är inte speciellt haj på vad som skulle fungera på den modellen. Vet dock att man sparar stora pengar på att inte bara köra in på första bästa verkstad utan att beställa hem grejer från tyskland.

Har ni tips/råd/rekommendationer? :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Första motfrågan som alltid kommer är: Hur ska du köra på däcken?
Långturer ner i Europa ger andra svar än nöta bana.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...som vanligt är väl svaret, skall du åka på hörntänderna, långtoura i europa, köra i driv-is - eller älskar du ösregn? :tummenupp
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Michelin Pilot Road av valfri modell. Bra landsvägsdäck om du bara ska fisa runt, åka på långresa eller vill ha ett däck som fungerar till allt under längre tid. Bra våtgrepp är ett plus, så man slipper bromsspår i kallingarna.

Dunlop Sportmax Sportsmart 2. Om du vill brassa mer.

Klistriga gummin för bana är kanske inte ditt primära mål med en Bandit, antar jag. För mig har aldrig däcken varit en begränsande faktor, snarare handen på gasrullen. Sporttouring-däcken duger för de flesta och för det mesta.

Valfri online-butik har dem. http://hojdack.se/ handlar jag oftast via. Snabb leverans, inga hyllvärmare med gammalt datum, samt att Tom har koll på sina prylar och ger bra service. Tom hjälper dig även med just denna fråga :)
 
Last edited:

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Söker däck mer av Sport/Touring karaktär. Är väl aktiv landsvägskörning som sker oftast, har faktiskt inte kört på bana alls detta år.. Långdistans kanske är aktuellt, men det är en ganska dryg hoj att köra med alltför långt heh. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då skulle jag nog säga Michelin Pilot Road 4, bra sporttouringdäck med bra våtfäste och allmänt oöverraskande.
Jag kör själv på RoadSmart 2, men tänkt byta till AngelGT istället för Pilot Road för att AngelGT ska vara sportigare. Hur det är med den saken vet jag inte däremot eftersom att jag aldrig kört på AngelGT. :hihi

Metzler har väl billigare och dugliga däck med, men PR4 vinner alla tester jag sett i år.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Söker däck mer av Sport/Touring karaktär. Är väl aktiv landsvägskörning som sker oftast, har faktiskt inte kört på bana alls detta år.. Långdistans kanske är aktuellt, men det är en ganska dryg hoj att köra med alltför långt heh. :)

GSF650 - dryg hoj att köra? Hur tänkte du nu? :hihi
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
GSF650 - dryg hoj att köra? Hur tänkte du nu? :hihi

"alltför långt".. Den har ingen vindruta, vilket kör det hela ganska blåsigt, sen så måste man ligga på relativt höga varv om den ska orka pumpa motorväg i 140-150 knyck. Men visst, har kört 60-70 mil i ett svep med den några gånger. Inget nöje dock ;)

Brukar beskriva hojen som motorcykelns Volvo V70. Ganska bra på det bästa, från att köra runt i stan till att köra långt, men inte riktigt bra på något. Håller ni med?

- - - Updated - - -

Ska försöka hitta Michelin Pilot Road däck :) tack för svar
 
Last edited:

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Michelin Pilot Road 4
eller Michelin Pilot Road 3 vilket är föregångaren till 4an.

Mycket fina egenskaper i regn och håller hyfsat bra beroende hur du kör.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Första motfrågan som alltid kommer är: Hur ska du köra på däcken?
Långturer ner i Europa ger andra svar än nöta bana.

Det beror på hur man ser det.
Jag körde precis 600mil under 2v körning med nya Metz. m7rr. Jag fick visserligen byta efter ca 500mil för jag var på slitagevarningen och inte ville riskera att bli stående på en alptopp med corden synlig men då var det ordentligt kört för att vara på väg. Däcket var jämnslut :)

Bytet blev i italien och kostade 180€ och tog 30min efter det att jag anlände oanmäld på gummiverkstaden.

Hade inte velat köra på något annat däck, man ska ju ha kul när det blir kurvigt!
Däcket fungerar bra för amatörer på bana med.
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
E.Bulén> Haha! Verkar ha varit i liknande situation som dig. 410 mil på 9(8) dagar. Mitt bakre däck, Pilot Road 3, var för tok för slitet när vi var i nordvästra Italien nära gränsen till Frankrike. Blev byta på lokal verkstad i närmsta byn. Fanns inte mycket att välja på så blev ett Dunlop Sportsmart 2 för 170 euro. Fungerade kanon när vi körde vidare över Col de l'iseran.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Det beror på hur man ser det.
Jag körde precis 600mil under 2v körning med nya Metz. m7rr. Jag fick visserligen byta efter ca 500mil för jag var på slitagevarningen och inte ville riskera att bli stående på en alptopp med corden synlig men då var det ordentligt kört för att vara på väg. Däcket var jämnslut :)

Bytet blev i italien och kostade 180€ och tog 30min efter det att jag anlände oanmäld på gummiverkstaden.

Hade inte velat köra på något annat däck, man ska ju ha kul när det blir kurvigt!
Däcket fungerar bra för amatörer på bana med.
På gata kommer aldrig pilot road 4 vara den begränsade faktorn.
Att det ser för jävligt ut är en annan femma.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
På gata kommer aldrig pilot road 4 vara den begränsade faktorn.
Att det ser för jävligt ut är en annan femma.

Begränsande? Jag vill ha maximalt grepp OM jag skulle behöva det och jag höll dem varma. Ska se om jag har några bilder i kameran senare, såg ut som efter några pass på en bandag :)

Jag bara måste rekommendera Route des grandes alpes. Vilken fantastisk körning det var! Jag körde v25, väldigt lite trafik och kanonväder :)

Edit: För mig var de det optimala valet
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top