Tankar om Suzuki GSX-S1000 ? (och några konkurrenter)

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Jaha, blev en ny hoj till slut. Blev en Yamaha MT-09, 2016 årsmodell. Förhoppningsvis kan jag hämta hem den redan till helgen som kommer. De fick hem en blå i onsdags så den slog jag till på.

Halva månadskostnaden jämfört med om jag valt GSX-S1000. Dock var inte priset avgörande för MT09. Jag gillade MT09 också, sjukt bra drag i motorn med gott ljud samt bra sittställning. Jag hade inte varit en snabbare förare med S1000, sån begåvad förare är jag inte.
Men är man ute efter en GSX S1000 kan jag rekommendera den. Exempelvis är växellådan är överlägsen Yamahan. Är min andra hoj sen körkortet förra året så det kommer bli fler chanser till en 1000 kubikare i framtiden ;)

Kommer bli en kul sommar. Nu vill jag ha hem min nya hoj. Den ska ju köras in också :)
Ja, det var väl ett klokt val. Mycket hoj för pengarna den. Yamaha är bra skit det ?
Precis som min fz1 så ska ecu-pulande av den göra underverk. Tror tom att yamahacenter gör det med bibehållna garantier och allt
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Har också snurrat in på GSX-S1000. Dock mer på kåpvarianten. Någon som har kört den och har åsikter om den?
Fin hoj, har kört alla literhojsr och Suzzen känns klart modernare än Kawan.
Bäst i klassen är Tuono följt av CB1000R enl min smak.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Jaha, blev en ny hoj till slut. Blev en Yamaha MT-09, 2016 årsmodell. Förhoppningsvis kan jag hämta hem den redan till helgen som kommer. De fick hem en blå i onsdags så den slog jag till på.

Halva månadskostnaden jämfört med om jag valt GSX-S1000. Dock var inte priset avgörande för MT09. Jag gillade MT09 också, sjukt bra drag i motorn med gott ljud samt bra sittställning. Jag hade inte varit en snabbare förare med S1000, sån begåvad förare är jag inte.
Men är man ute efter en GSX S1000 kan jag rekommendera den. Exempelvis är växellådan är överlägsen Yamahan. Är min andra hoj sen körkortet förra året så det kommer bli fler chanser till en 1000 kubikare i framtiden ;)

Kommer bli en kul sommar. Nu vill jag ha hem min nya hoj. Den ska ju köras in också :)

Grattis! Var och tittade på XSR 900 idag, kanske blir en trippel för mig med då jag tyckte den var ruskigt läcker.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Jaha, blev en ny hoj till slut. Blev en Yamaha MT-09, 2016 årsmodell. Förhoppningsvis kan jag hämta hem den redan till helgen som kommer. De fick hem en blå i onsdags så den slog jag till på.

Halva månadskostnaden jämfört med om jag valt GSX-S1000. Dock var inte priset avgörande för MT09. Jag gillade MT09 också, sjukt bra drag i motorn med gott ljud samt bra sittställning. Jag hade inte varit en snabbare förare med S1000, sån begåvad förare är jag inte.
Men är man ute efter en GSX S1000 kan jag rekommendera den. Exempelvis är växellådan är överlägsen Yamahan. Är min andra hoj sen körkortet förra året så det kommer bli fler chanser till en 1000 kubikare i framtiden ;)

Kommer bli en kul sommar. Nu vill jag ha hem min nya hoj. Den ska ju köras in också :)


Gtrattis till skit fin hoj:tungan och blev det den här färgkombinationen:)

yamaha-mt-09-11w.jpg
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Grattis! Var och tittade på XSR 900 idag, kanske blir en trippel för mig med då jag tyckte den var ruskigt läcker.

Retro är inne. Kom många på hojar med retrostuk till Lillemans Mc.

- - - Updated - - -

Gtrattis till skit fin hoj:tungan och blev det den här färgkombinationen:)

View attachment 428980

Denna på bilden är min. :)

lillemans.jpg
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Hur funkar egentligen prissättning av motorcyklar i Sverige?

Man kan ju köpa en flång ny GSX S1000 ABS i UK för under 100papp, med pålagd Svensk moms. Vet någon varför den kostar 129.000 hos Svenska återförsäljare?

För andra motorcyklar, Tuonuounuou till exempel skiljer inte alls så mycket mot pris i andra länder...
 

Pazuzu

Captain Howdy
Gick med
18 Mar 2014
Ort
Örebro
Hoj
KTM
Hur funkar egentligen prissättning av motorcyklar i Sverige?

Man kan ju köpa en flång ny GSX S1000 ABS i UK för under 100papp, med pålagd Svensk moms. Vet någon varför den kostar 129.000 hos Svenska återförsäljare?

För andra motorcyklar, Tuonuounuou till exempel skiljer inte alls så mycket mot pris i andra länder...

*Feltänk deluxe av mig*

Lägg sedan till tullavgift, resan fram och tillbaka, bensin etc.

Sedan är "engelska" hojar anpassade för vänstertrafik, att deras ljusbild från strålkastaren är annorlunda än den här hemma. Hastighetsmätaren visar MPH och tankmätaren visar gallon etc. Sedan tillkommer fler tusen i extrakostnader om du ska fixa detta.

Så ta och köp hojen här hemma istället. Både lättare, billigare och du stödjer den svenska motorcykelmarknaden så handlare kan finnas kvar.
 
Last edited:

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
http://www.ebay.co.uk/itm/2016-SUZU...524908?hash=item23689621ec:g:B90AAOSw~bFWIJtP


Ny hos handlare, £7,599.00 inklusive UK VAT som är 20% och alltid får lyftas vid export av ny mc -> £6,333 efter lyft moms.

På detta tillkommer såklart svensk moms som är 25% -> £7,916

enligt Google motsvarar detta: 95,858 Swedish kronor när skatten är betald

Visst sen tillkommer; resa, frakt (dessa kan vara samma :rolleyes: ), en ny lampinsats (sälj den gamla på ebay...), transport försäkring samt reg avgift. Detta måste vara under 10 papp i alla fall. Så man kanske landar kring 105,000 som privatimportör.

Min tanke var dock inte att hetsa till privatimport. Utan endast en iakttagelse att givet att UK handlaren inte sysslar med välgörenhet så borde svenska handlaren kunna sälja den för ca 100,000 med viss vinst.
 

Pazuzu

Captain Howdy
Gick med
18 Mar 2014
Ort
Örebro
Hoj
KTM
http://www.ebay.co.uk/itm/2016-SUZU...524908?hash=item23689621ec:g:B90AAOSw~bFWIJtP


Ny hos handlare, £7,599.00 inklusive UK VAT som är 20% och alltid får lyftas vid export av ny mc -> £6,333 efter lyft moms.

På detta tillkommer såklart svensk moms som är 25% -> £7,916

enligt Google motsvarar detta: 95,858 Swedish kronor när skatten är betald

Visst sen tillkommer; resa, frakt (dessa kan vara samma :rolleyes: ), en ny lampinsats (sälj den gamla på ebay...), transport försäkring samt reg avgift. Detta måste vara under 10 papp i alla fall. Så man kanske landar kring 105,000 som privatimportör.

Min tanke var dock inte att hetsa till privatimport. Utan endast en iakttagelse att givet att UK handlaren inte sysslar med välgörenhet så borde svenska handlaren kunna sälja den för ca 100,000 med viss vinst.

Kolla inte på Google utan på Riksbanken så ser du att den faktiska valutakursen i dag är 12,1871. Sedan har du helt rätt i det du skriver. Vet inte hur jag tänkte där.

Kom dock ihåg att garantin på den hojen du länkar till redan har börjat gälla (jan 2016) så du har i skrivande stund redan förlorar 6 månaders garanti så du har bara 2.5 år kvar.

I Sverige har du 5 års garanti.

Du kommer också komma längst ner på listan när det gäller garantiärenden för KGK Motor ser att du har importerat den och kommer handlägga dig sist då man prioriterar hojar köpta i Sverige.

122.000 kr är riktpriset här hemma men det är inga problem att få den 5-6000kr billigare vid renköp. Då är skillnaden mellan importhojen och en svensk 11-12000 kr.

Är det värt allt strul för 11-12k.

Fanns en ny 2015 för 114.000 kr på Blocket förra veckan men den gick direkt!

Vi har längre garantier här i Sverige och sådant kostar.
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Jo visst. Att sverige är något dyrare säger jag inget om. Kan vara så att ebay hojjen jag länkade till är ett riktigt fynd, även i UK så att säga. Räknat på ditt riktpris i UK efter om-momsnig i sverige ger det nästan exakt 120.000 då äts eventuell vinst upp ganska direkt av övriga kostnader.

Satt bara på kammaren och räknade på olika hojjar jag gillar och reagerade på att skillnaden mellan UK och Sverige var så stor på just nya såna här... Tror jag ska hålla lite koll på vad dessa kostar 6 månader gamla i UK nästa höst :rolleyes:
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Nu är det min tur att upptäcka gsxs, fick prova den mot z1000 och den är verkligen en fantastisk hoj. Efter att jag sålde min tenere 700 har jag sneglat mot en motard eller MT10/09 men denna var helt otroligt bra. Ni som har en, hur upplever ni den, är den kul i 70-90 eller vill man ligga över 100? Jag fick bara en liten kort tur o den är ju som en 600 i chassit. Men jag kände hur hornen växte direkt, det är ju mera hoj än en 701supermoto men går den att köra förnuftigt?
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Den är kul i all farter utom under 50(Ryckig gång pga avgaskrav). Men det går att fixa antingen med en "booster plug" eller powercommander. 70-90 är inga problem. Ligger där omkring på 70 vägar då jag vill behålla körkortet. 200+ på bana fungerar också i alla fall på F modellen. Ta en längre provtur så vet du
 

Dragkedjan

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Floda
Hoj
Street triple R -14
Jag hade "naken" varianten förra säsongen.
Mycket härlig hoj. Använde den både på bana och som pendelhoj. Den är riktigt trevlig på många sätt!

Den led dock av en del ryckighet när man puttar runt. Men som ovan talar så kan detta åtgärdas. Antingen via booster plug, PC eller en enkel justering av TPS. Jag valde det senare och den blev riktigt trevlig efteråt vid fiskörning.
Helt enkelt, mycket trevlig hoj för pengarna.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Nån som kan säga hur den är jämfört med mt10?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top