Tankar om Suzuki GSX-S1000 ? (och några konkurrenter)

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Japp...då litar jag på dig ;) Finns många som säger som du skrev o sedan när man frågar dem så har de endast ägt o kört en suzuki intruder 800 :glömdet

Yamaha r1 2000
Yamaha r1 2007
Suzuki gsxr 2010
Suzuki hayabusa 2008
Ktm sd 990 2008
Ktm smcr 2012
Plus några till...
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
kommer ihåg när det pratades om detta innan, de som tyckte att den då inte släppta sukkan skulle bli en riktigt bra hoj blev typ kallade idioter då det fanns hojar som tuonon v4 å bmw s1000s.. :p

sukkan ser riktigt nice å lättsvängd ut men när jag provsatt den så va den större än vad jag hoppades på. men ska fan testas på allvar sen. Säger än en gång, hojar som e designade till att vara äkta street-hojar e fan så mycket bättre för gatåkning/statskörning än streetfighters som tuono v4 å bmwn. bökiga å tunga åbäken i låg hastighet.. :p

goooo gsx 1000s, mt09, superduke, dvs äkta streethojar :p
 
Last edited:

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Var på Bike i GBG i fredags och fönstershoppade lite. Suzukin är riktigt snygg ,så bankar hjärtat för den köp den. Själv så blir det nog köp av en 821 inom en snar framtid (är väldigt svag för Ducati och V-twins) men ska upp till Biscaya o provköra i veckan som kommer om vädret är tillåtande.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Nu har ja kört den, den naken hoj som ja gillar mest! Dock vill ja köra en Tuono igen. Gärna en 1100. Men jag körde till bike med min GSX-R, provade en BMW R90T först och kanske därför kände ja att mellanregistret vart riktigt tamt på GSX-S, upplevde dock en jävla effekt runt 9000rpm. Personalen på bike höll inte med om detta, någon som kände samma? Körde med tc off och med skjuts! Upplevde inte alls fjädringen som ett problem, speciellt inte på gata.. Och då körde ja vägen som jag brukar åka riktigt fort med min på. Så en helt fantastiskt hoj enligt mig, rensa upp röven, på med en riktig pipa.

Fördelar att skjutsa på den jämfört med min 1000k6, sittställningen du åker inte alls fram och tillbaka som på en sporthoj även om du har bra bett i tanken. Mycket snällare knävinkel. Sambo 168 eller va hon är lång tyckte att den var bra mot knäna även om sittdynan är bättre på k5/k6. Sköna bromsar, upplevde dem mer lätt doserade än gixxern, som är rätt tung bromsad. Inte den snyggaste av de nakna men långt ifrån fulast. Känns som ett väldigt vettigt kompliment till en banhoj. Men min sambo tyckte ändå att gixxern vart bäst att åka på. Den är lättkörd, lättstyrd, bra feedback och inger förtroende. Går att åka riktigt fort på, även om de inte är lika fort med en gsxr (med mindre medel krävda), går som ett troll speciellt när man varvar, upplever dock att det behövs växla massa likt en 600, besviken på mellan registret. Men långt ifrån slö..

4 däck av 5 :)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Nu har ja kört den, den naken hoj som ja gillar mest! Dock vill ja köra en Tuono igen. Gärna en 1100. Men jag körde till bike med min GSX-R, provade en BMW R90T först och kanske därför kände ja att mellanregistret vart riktigt tamt på GSX-S, upplevde dock en jävla effekt runt 9000rpm. Personalen på bike höll inte med om detta, någon som kände samma? Körde med tc off och med skjuts! Upplevde inte alls fjädringen som ett problem, speciellt inte på gata.. Och då körde ja vägen som jag brukar åka riktigt fort med min på. Så en helt fantastiskt hoj enligt mig, rensa upp röven, på med en riktig pipa.

Fördelar att skjutsa på den jämfört med min 1000k6, sittställningen du åker inte alls fram och tillbaka som på en sporthoj även om du har bra bett i tanken. Mycket snällare knävinkel. Sambo 168 eller va hon är lång tyckte att den var bra mot knäna även om sittdynan är bättre på k5/k6. Sköna bromsar, upplevde dem mer lätt doserade än gixxern, som är rätt tung bromsad. Inte den snyggaste av de nakna men långt ifrån fulast. Känns som ett väldigt vettigt kompliment till en banhoj. Men min sambo tyckte ändå att gixxern vart bäst att åka på. Den är lättkörd, lättstyrd, bra feedback och inger förtroende. Går att åka riktigt fort på, även om de inte är lika fort med en gsxr (med mindre medel krävda), går som ett troll speciellt när man varvar, upplever dock att det behövs växla massa likt en 600, besviken på mellan registret. Men långt ifrån slö..

4 däck av 5 :)
Nu körde jag ingen jätterunda då jag inte ville komma vilse i Köpenhamn, men upplevde inte alls någon speciell effektknöl på gsxs:en vid 9000 varv som du kände. Tyckte kraften kändes väldigt linjär och jämn. Och då jag har en 600 själv så upplevde jag inte heller detta växlingshysteri. Rejält med vrid och kraft långt ner.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Jaha, då har man provkört Ducati 821 och BMW S1000R.

Min första körning av en Ducati. Som vanligt är ljudet det första man lägger märke till. Låter gött men tyckte ljudet försvann och tystades ner när man håller jämn fart eller om det blåser. Måste liksom torrgasa så man vet motorn är igång :) Påminde lite om Z1000 i karaktär, lite vild och inte lika jämn gång eller lika smidig växellåda som övriga hojar jag kört. Antar att det är tjusningen med en ducati att den är lite vild, abrubt och låter gött.

Sen var det dags för S1000R. Med sina 160 hk var den betydligt rappare än Ducati. Men ändå lättkörd, kontrollerad och bekväm. Testade både soft/hard på fjädringen och ändrade till dynamic pro läge. Tyckte den var lättkörd trots det. Kände inte heller att framdäcket lyfte vid acceleration, tror man får provocera lite extra för att få upp den (hojen alltså ;)) Men för mig som föredrar båda hjulen på marken så gör det mig inget.
Ljudet, ja inte som en ducati , lät mer som en symaskin ;)

Nåväl, BMW och Suzukin är mina två favoriter. Vet dock inte om jag tycker BMW är värt 35.000 kr extra om man vill ha tilläggs paketen.

Var kan man provköra Tripple R och Aprilia Tuono i Skåne nånstans. Nån som har koll? Är typ de naken hojarna jag har kvar att testa.
 
Last edited:

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Kan tipsa om senaste numret av tidningen motorrad. Där har dom ett rätt stort test av nakna hojar. Inte så oväntat "vann" s1000r, med superduke 1290 tvåa och suzukin trea. Intressant är att både s1000r och suzukin ger mer krut än dom uppger, 168 och 157 hk respektive.

En liten oroande sak jag noterat när jag Youtubeknarkat motorcykelklipp är att s1000r ofta verkar ha en tendens att vobbla rätt frisk runt 200km/h. Någon med den som vet varför?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan tipsa om senaste numret av tidningen motorrad. Där har dom ett rätt stort test av nakna hojar. Inte så oväntat "vann" s1000r, med superduke 1290 tvåa och suzukin trea. Intressant är att både s1000r och suzukin ger mer krut än dom uppger, 168 och 157 hk respektive.

En liten oroande sak jag noterat när jag Youtubeknarkat motorcykelklipp är att s1000r ofta verkar ha en tendens att vobbla rätt frisk runt 200km/h. Någon med den som vet varför?

När den var ny var det ju flera stycken som hade problem med att den inte spårade, det lär väl kunna ge lite spännande beteende i hög fart.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
När den var ny var det ju flera stycken som hade problem med att den inte spårade, det lär väl kunna ge lite spännande beteende i hög fart.
Då får man hoppas dom löst det nu då. Ser ju verkligen inte särskilt trevligt ut. Men å andra sidan så får man ju ändå inte köra så fort i Sverige..... ??
 

sanna_h

Medlem
Gick med
7 Jan 2009
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-S1000F
Jag hämtade min demokörda GSX-S1000 i fredags, de nya blåa var slut hos importören både i Sverige och Europa enligt säljaren. Jag köpte den utan att ens ha provkört S1000R - vilket kanske var dumt - men allting stämde för mig redan vid första provturen. Sittställning, reglage, det underbara avgasljudet, lagom mycket elektroniska grejer men ändå rätt okomplicerad hoj. Och efter första körningen på gocartbana (Gröndal) i söndags är jag stormförtjust i den! Betalar 4429,- hel/hel hos Svedea (SMC-rabattt + bor "på landet").
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Jag hämtade min demokörda GSX-S1000 i fredags, de nya blåa var slut hos importören både i Sverige och Europa enligt säljaren. Jag köpte den utan att ens ha provkört S1000R - vilket kanske var dumt - men allting stämde för mig redan vid första provturen. Sittställning, reglage, det underbara avgasljudet, lagom mycket elektroniska grejer men ändå rätt okomplicerad hoj. Och efter första körningen på gocartbana (Gröndal) i söndags är jag stormförtjust i den! Betalar 4429,- hel/hel hos Svedea (SMC-rabattt + bor "på landet").
Kul. Grattis till en fantastisk hoj. Tyckte inte den blå gjorde sig så väl. Hade tveklöst kört på röda. Den du tog, eller grå kanske?
Håll oss uppdaterade hur den är :)
Jag gillar också att den på ett sätt känns rätt" basic". Har det som "behövs" utan massa elektroniska saker som är i vägen
 
Last edited:
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Lång i strumplästen som jag är så upplevde jag den tyvärr som något för kort på längden. Sånt är ganska omöjligt att fixa till i efterhand va? Annars gillar jag den! Bra pris också!
 

sanna_h

Medlem
Gick med
7 Jan 2009
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-S1000F
Jag är också rätt lång och fick välja bort Monster 821 på grund av den skarpa knävinkeln, GSX-S1000 är klart snällare mot knäna.

I flera tester nämns gasresponsen som ett problem, att den tenderar att rycka då man drar på gas från avslag. Första gången jag provkörde hade jag inte läst detta och reagerade heller inte alls på det. Vid andra provkörningen var jag uppmärksam på det och visst är gasen lite känslig kring dragläget. Men jag tror det till väldigt stor del är en vanesak och har svårt att se det som ett problem. Jag får återkomma om någon månad och berätta om jag fortfarande tycker likadant. :)

Den blå metallicfärgen är jätteläcker i solsken, men i skugga eller inomhus ser den mest, ja, blå ut bara. Den syns i varje fall rätt bra i trafiken!

(Bilden från knixkursen är tagen av Jimmy Gärling)
 

Bifogat

  • Solsken.jpg
    Solsken.jpg
    642.4 KB · Visningar: 238
  • Knixkurs.jpg
    Knixkurs.jpg
    137.1 KB · Visningar: 261
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top