Kommunism-vänster, fascismen-höger?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Varför sätter man fachismen åt höger när ytterst lite skiljer den mot kommunism?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jadu, varför kallas SD höger? :hihi
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tycker inte den här tråden är så bra.

Vidare tycker jag fascism är svårdefinierat. De regimer som brännmärks som fascistiska brukar i och för sig i sitt sammanhang vara någorlunda tilltalande. Vad hade Chile varit utan Pinochet t.ex.?

Motsatsen gäller för kommunistiska länder, de har alltid i sitt sammanhang stått ut som totalt värdelösa. Exemplen är lika många som det finns eller funnits kommunistiska stater, Kina undantaget för det är varken kommunistiskt eller jämförbart med något annat.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tycker inte den här tråden är så bra.

Vidare tycker jag fascism är svårdefinierat. De regimer som brännmärks som fascistiska brukar i och för sig i sitt sammanhang vara någorlunda tilltalande. Vad hade Chile varit utan Pinochet t.ex.?

Motsatsen gäller för kommunistiska länder, de har alltid i sitt sammanhang stått ut som totalt värdelösa. Exemplen är lika många som det finns eller funnits kommunistiska stater, Kina undantaget för det är varken kommunistiskt eller jämförbart med något annat.
Kina är en kommunistdiktatur med kapitalism som religion.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Har det nånsin funnits nåt kommunistiskt land som fungerat som det är tänkt ?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag tycker inte den här tråden är så bra.

Vidare tycker jag fascism är svårdefinierat. De regimer som brännmärks som fascistiska brukar i och för sig i sitt sammanhang vara någorlunda tilltalande. Vad hade Chile varit utan Pinochet t.ex.?

Motsatsen gäller för kommunistiska länder, de har alltid i sitt sammanhang stått ut som totalt värdelösa. Exemplen är lika många som det finns eller funnits kommunistiska stater, Kina undantaget för det är varken kommunistiskt eller jämförbart med något annat.

Visst är fascism svårdefinierat, lite därav tråden.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vet inte ens om det ens funnits som ideologi, känns mest som ett skällsord från vänstern (på allt de inte gillar)
Jodå.
Mussolinis parti hette nationella fascisterna och grundade fascismen.
Men vänstertomtarna använder det mycket riktigt om allt som inte stödjer deras fantasifoster.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vet inte ens om det ens funnits som ideologi, känns mest som ett skällsord från vänstern (på allt de inte gillar)

Ja, skällsord är de bra på, men fortfarande försöker de desperat definiera fascismen åt höger.

Borde inte kommunism hamna till vänster och kapitalism åt höger.:va
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jodå.
Mussolinis parti hette nationella fascisterna och grundade fascismen.
Men vänstertomtarna använder det mycket riktigt om allt som inte stödjer deras fantasifoster.
Visst, och Franco kanske, men beskriv ideologin kortfattat och begripligt, jag tror det blir knivigt.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Någon som vet var alla vänstermänniskor tog vägen i Tyskland efter att deras partier upplöstes 1933, de var ju några stycken?

Lustigt att en femtedel av befolkningen inte gjorde större motstånd till vad som kom att ske.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Någon som vet var alla vänstermänniskor tog vägen i Tyskland efter att deras partier upplöstes 1933, de var ju några stycken?

Lustigt att en femtedel av befolkningen inte gjorde större motstånd till vad som kom att ske.
Koncentrationsläger.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top