Waiting zone på Sviesta

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Det var problem på banan och det är inte mycket att göra åt, sånt kommer alltid att hända...
Jo, det vet jag och inget konstigt alls. Men det gick inte riktigt fram i WZ förrän det vart försent för flera tyvärr. Kanske pga personalbrist, ovana vid upplägget eller bara för hög förväntan och iver hos oss som stod där. Vad vet jag.
 
Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Drömmen vore ju att Svemo fick tillstånd från Post- och Telestyrelsen att öppna en egen radiokanal vid tävlingar. Som på Isle of Man. Nu argumenterar vän av ordning att på IoM ser man bara en del av banan och som publik är det värdefullt att hänga med i tävlingen. Men...detsamma gäller väl en vanlig SM-helg?

Tänk att som tävlande kunna sitta i depån i lugn och ro med en radio på, du hör direktreferat från träning/kval/race och tävlingsledningen kan enkelt signalera tid till öppnande/stängning av depån.

Tänk att som publik kunna sitta med en radio (med eller utan örsnäcka) och kunna höra vad som händer under träning/kval/race och inte störas av att ljudet ur den spruckna PA-anläggningen förs bort av vinden.

Tänk att som tävlingsledning ha ett enkelt sätt att nå ut med information till tävlande och publik.

Så kan man varva referat med musik och intervjuer med vinnare, förlorare och allmänt intressanta personer.

Att strömma det över internet borde väl funka och det kräver (så vitt jag vet) inget tillstånd heller.
Sen kan man lyssna på sin smartphone, kanske kopplat till något ljudsystem.

Borde väl inte vara en jättegrej att få att funka?

Mvh,
Ingvar
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Att strömma det över internet borde väl funka och det kräver (så vitt jag vet) inget tillstånd heller.
Sen kan man lyssna på sin smartphone, kanske kopplat till något ljudsystem.

Borde väl inte vara en jättegrej att få att funka?

Mvh,
Ingvar

Jag citerar mig själv:

Alla har inte mobiler/utrustning med sig med tillgång till internet, men jag vågar säga att alla har endera en bilstereo eller råd att köpa en liten reseradio för en hundring.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jag hade inget problem med själva konceptet Waiting Zone, men signaleringen fungerade inte alls! För oss som stod längst upp på go-kartbanan så hörde man inte ett skit av tutan och fick chansa på när vi skulle åka. Att släpa grejer dit och tillbaka varje gång var inte ett alternativ för oss. Så man blev flera gånger ståendes och vänta på att det skulle öppna då man trodde att det va någon minut kvar till utsläpp.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Drömmen vore ju att Svemo fick tillstånd från Post- och Telestyrelsen att öppna en egen radiokanal vid tävlingar. Som på Isle of Man. Nu argumenterar vän av ordning att på IoM ser man bara en del av banan och som publik är det värdefullt att hänga med i tävlingen. Men...detsamma gäller väl en vanlig SM-helg?

Tänk att som tävlande kunna sitta i depån i lugn och ro med en radio på, du hör direktreferat från träning/kval/race och tävlingsledningen kan enkelt signalera tid till öppnande/stängning av depån.

Tänk att som publik kunna sitta med en radio (med eller utan örsnäcka) och kunna höra vad som händer under träning/kval/race och inte störas av att ljudet ur den spruckna PA-anläggningen förs bort av vinden.

Tänk att som tävlingsledning ha ett enkelt sätt att nå ut med information till tävlande och publik.

Så kan man varva referat med musik och intervjuer med vinnare, förlorare och allmänt intressanta personer.



Med erfarenhet från massa Dragracingbanor i landet och utanför, så är det mera vanligt att man har, än inte har FM sändningar i depån. Mer eller mindre alla har en gammal hederlig radio som man lyssnar på.
Det går ut speakerljudet i vanliga fall och där blir det ju alla info mm.

TROR, det är allt som oftast närradioföreningar lokalt som står får frekvensen, och idag skickar man ju ljude ganska simpelt via www.

Finns ju även små enklare FM sändare med låg effekt som man kan få tillstånd att ha på olika event.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Snabbt kollat så har Värnamo (Torpet), Falkenberg, Linköping och Karlstad närradioföreningar som säkert vill göra ett samarbete då dom oftast vill få mera exponering.

Som arrangör skulle jag ta kontakt med min lokala förening och kolla läget.
Detta gör ju att eventet kanske kan marknadsföras väldigt lokalt i flera veckor innan vilke ju även det är ett stort plus.
Och man då även på ett jäkligt enkelt sätt ger utövarna mera service samt info live på banan.


(been there , done that)
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Vad jag kan se så har vi att vänta oss waiting zone igen...
Något att ta upp på förarmötet kanske?

//A
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Vad jag kan se så har vi att vänta oss waiting zone igen...
Något att ta upp på förarmötet kanske?

//A

Hörde att ni inte fick korsa depålinjen under pågående race senast också:D
Den gäller ju för de som ansluter från depån och inte de som redan är på banan.. Mycket märkligt:hihi

- - - Updated - - -

Vad jag kan se så har vi att vänta oss waiting zone igen...
Något att ta upp på förarmötet kanske?

//A

Hörde att ni inte fick korsa depålinjen under pågående race senast också:D
Den gäller ju för de som ansluter från depån och inte de som redan är på banan.. Mycket märkligt:hihi
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
På Gelleråsen var det likadant som du beskriver.
Linjens funktion blir ju lite halv och jag misstänker att det är du tänker på :D
Förra året Sviesta var det väl den yttre "bil-linjen" som gällde och som jag fattade det ifrån båda håll...

Ok, vi får se vad som sägs denna gång, helt klart är att linjen är e het potatis:)
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
hur många lyssnade på webradion från finalen i sina tält då? :)

på assen hade några 1+km till depåutsläppet som var öppet 60 sek, WZ blev liksom nåt som var tvunget att användas för att hålla minutschemat .)

Undra om WZ behövs på söndag med 21 deltagare!?! :3freak
 

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Ort
Åtvidaberg
Hoj
-
Tror vi klara av att hålla koll på alla VM-piloter utan WZ.

Vem blir Världsmästare i KM i år, den som lever får se :yoparty:crash
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top