Lasta sporthoj på pickup

Stein

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2015
Ort
Sthlm
Hoj
Aprilia, Husqvarna
Jag har en vanlig L200 som jag funderar på att använda när jag transporterar hojen till bandagar. Min vanliga lastramp som jag brukar använda till släp/skåpbil är för kort för att hojen inte ska fastna, flaket är även så högt att det blir svårt att gå bredvid hojen upp på ett säkert sätt.

Är det någon som kör sin sporthoj på en japspickis och som har några tips?

Jag gissar att två långa breda ramper kan fungera om man kör hojen på den ena och går bredvid på den andra?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag har lastat på 4wd folkapickis ett antal gånger (T3, svansmotormodellen) och högre än så blir det knappast.
En lång planka att köra upp hojen (för motor) på medan man gick bredvid funkade om man var en på marken och en på flaket som tog över när hojen kom upp. Att själv klättra upp medan man håller hojen på bromsen funkar med lite träning men rekommenderas inte för den säkerhetsmedvetne.

Två ramper funkar säkert men tänk på att den du står på lätt kan börja välta eller glida när du ska balansera hojen.

Det bästa är helt klart att ha en ramp som är bred nog för att kunna köra upp hojen sittandes på. Vi skruvade ihop två bilramper i bredd när vi tröttnat på att balansera hojarna på plankor som blev hala när det regnade. Då blev den en barnlek att lasta själv.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top