Är sporthojs server på väg att dö eller vad är det för fel?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
En omstart av servern hjälpte så här på morgonen. Får se om det håller i sig!

Nu sitter även en extern exportsupporthjälp för Egmont och går igenom loggarna för att se exakt varför DB-servern går i taket och därefter krackelerar som den gjorde! Det syns väldigt tydligt att "något hände" den 24:e och sen gick det bara långsammare och långsammare...

Tack Anders. Jag vet hur det här. Skit ska skit ha, men ingen på Egmont vill att det ska vara så här. Det är tyvärr helt enkelt tekniska bekymmer. Och japp, hela tekniska driften är faktiskt rätt dyr ska ni veta.

Men det bör kunna lösas nu när serverfolk är inne och rotar! Är förhoppningsfull! :)
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Och japp, hela tekniska driften är faktiskt rätt dyr ska ni veta.

Jo, brukar bli det med clowncomputing när man vill ha prestanda. Och blir det bättre än att drifta själv? Tveksam.

Vi håller på med liknande skit här på jobbet, jag jobbar med serverdrift. Mycket Azure börjar det bli som är dyr och pissig prestanda.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jo, brukar bli det med clowncomputing när man vill ha prestanda. Och blir det bättre än att drifta själv? Tveksam.

Vi håller på med liknande skit här på jobbet, jag jobbar med serverdrift. Mycket Azure börjar det bli som är dyr och pissig prestanda.

Fördelen är ju en totalöverblick av alla servrar, reduncany, backuper etc. Allt lirar rätt väl. Utöver att man just ibland går i "taket" vad gäller satt önskad prestanda. Mjukvarubegränsningar blir rätt hårda när väl felen börjar uppstå...

Tyvärr kan vi inte separera ut SH och lägga på en egen extern VPS låt säga hos GleSYS. Det kommer skapa merkostnader, nya supportkanaler etc.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Är det bara jag som har en felfri/snabb upplevelse av sporthoj.com samt inte stör mig på MC-reklam på ett MC-forum?

Pup-up:sen stör mig (det gör det överallt), men resten gör väl inget?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
vill förtydliga............ skäller ej alls på dig swedie. allt var bättre när du ensam styrde skutan

Tack nädå. Kan filtrera vad som är riktat på mig och generell irritation över upplevelsen på sajten. :)

Kanske ska köpa tillbaka sajten, haha. jk. Har inte råd :D crowdfunda detta? lol...

Men hur som! Nu så rullar det igen. Har inte fått någon respons än på vad exakt som gick fel. Börjar det gå långsamt igen är det det väl bara att starta om igen, men det är ingen direkt bra tillsvidarelösning.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nu vet jag inte var Sporthojs servrar finns... Men företaget jag arbetar för har använda Amazon (på Irland) i över ett år. Stabilt, mycket hög kapacitet, inte ett enda serverrelaterat driftstopp på mer än ett år. *Peppar, peppar, ta i trä*
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Nu vet jag inte var Sporthojs servrar finns... Men företaget jag arbetar för har använda Amazon (på Irland) i över ett år. Stabilt, mycket hög kapacitet, inte ett enda serverrelaterat driftstopp på mer än ett år. *Peppar, peppar, ta i trä*

Vi har inga driftstopp, men man når tyvärr ibland resursbegränsningar inom AWS, speciellt inom RDS:arna som är lite väl dyra att bara fläska på kraft på... :)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Märkligt nog har jag upplevt sidan som segast sent på kvällen, typ vid 2-3 tiden och ca 100 pers online så tar det minuter att ladda en tråd. På dagarna brukar det funka bättre trots fler användare.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Märkligt nog har jag upplevt sidan som segast sent på kvällen, typ vid 2-3 tiden och ca 100 pers online så tar det minuter att ladda en tråd. På dagarna brukar det funka bättre trots fler användare.

Tror backuper etc körs runt den tiden. fast kan tycka att det inte bör påverka. Men troligen gör det det.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top