Utrustning för supermotard på gata

IggaN

Medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Malmö
Hoj
KTM 640 LC4 -06
Tjena,

Jag är på väg att köpa min första motorcykel som kommer att vara en supermotard, KTM 640 LC4.

Jag undrar vad för utrustning tycker ni att man ska för gatukörning med supermotard om ekonomin är ganska liten så att man vill komma undan så billigt som möjligt utan att säkerheten tar för mycket stryk?

Det första jag kan komma på är skinnställ för allt annat skyddar väl inte bra bra på asfalt? Vilket skinnställ är billigt och bra?

Sedan undrar jag också om storlekarna då jag aldrig testat ha på mig ett skinnställ innan. Om jag testar låt oss säga en storlek 52 av någon av Alpinestars skinnställ, kommer då nästan alla skinnställ 52 ha samma passform eller skiljer det sig mycket från tillverkare/modell?

Sedan är väl ryggskena också oerhört viktigt antar jag. Kan ni rekommendera någon billig och bra ryggskena?

Handskar behöver jag också behöva köpa och vad jag har läst innan, ska man inte ha några crosshandskar då de inte skyddar bra på asfalt. Några rekommendationer?

Stövlar som är billiga och bra?

Crosshjälm som oxå är billig och bra?

Har jag missat något som behövs köpas tycker ni?

Vad tror ni jag kan ha för storlek på skinnstället, är 184cm och väger 76kg?

Tack på förhand!!!
 
Last edited:

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
vettefan vilka som passar för offroadish/supermotardish utrustning. Men kan rekommendera ryggskydd i form av Dainese Wave Air. Finns säkert nyare versioner av de.

Har testat ryggskyddet i 2 olika sorts vurpor och kan säga att de funkar kanon! Värt pengarna helt klart, sitter och skyddar hela ryggen istället för vissa som skyddar en del bara. Sen på mig iaf så sitter den jävligt bra och har inga problem med skinnställ + allväderställ. Känns inte ens som om jag har den på mig.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Jag kör mestadels i mitt Dainese racestäl+lindstrands ryggplatta. Men är det snuskigt varmt så blir det Alpinestars safetyjacket+benskydd och ett par gamla lindstrans brallor. Det är nog hejdlöst dåligt o krascha i dock :)

Har testat en lowsider i 80km/h med skinnställ och det gick bra bortsett från att stället o hjälmen blev skrot :)

Skinnställ är olika i storlekar mellan tillverkare. Man får helt enkelt prova eller så köper man ett sånt formsytt :)

Hjälmar köper man så dyra/bra man har råd med, jag har både budget HJC kolfiberkruka,crosshjälm och en gammal Arai RX-7a men numer åker jag mest med crosshjälmen eftersom den väger minst. Den ska sitta bra och ha vettiga SNELL/CE eller liknande märkningar :) Dom flesta kroppsdelar läker klart bättre än hjärnan...

Tänk så här: ta på dig det du tänker åka hoj i, spring så fort du kan på en asfaltsplätt och kasta dig till marken. Det motsvarar typ en krasch i 15-20km/h :)
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Ingen aning hur AGVs hjälmar är, antagligen jätte bra. Men för dom pengarna vill jag rekommendera Airoh Terminator. Tycker personligen Airoh har jäkligt bra finish på sina saker och att dom är bekväma. Lätta är dom också (1000gr för Terminator). Sen ska den ju passa ditt huvud också, och det är en helt annan femma.

T.ex. http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...bProducts/Airoh-Terminator-21-Com-Helmet-0007

Ang. Storlek så är jag 179-180 och vågen påstår att jag är uppe i hela 80kg nu (Så kortare och tjockare helt enkelt) och jag kör Lindstrands grejer, där har jag 52 på jackan och 50 på skinnbyxorna. Jackan sitter bra, gör inget om man är lite längre heller kan jag säga. Byxorna är tight som satan, men det är väl lite så det ska vara. Dom verkar mystiskt krympt till i år lite också....

Testade Dainese jacka och där var 52 liten som tusan (Små italienare du vet) så det går absolut inte att säga att du ska ha en speciell storlek som passar från alla tillverkare. Men i regel är väl italienska sakerna mindre i storleken. Och köper du från japan får du väl köpa XXL... :p
 
Last edited:

IggaN

Medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Malmö
Hoj
KTM 640 LC4 -06
Då kanske jag har bestämt mig vilken hjälm och ryggskena jag ska ta efter era råd.

Hjälm: http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...oducts/Airoh-Terminator-21-Splash-Helmet-0017

Ryggskena: http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...Products/Dainese-Wave-Air-Back-Protector-0002

Vad tror ni jag behöver för storlek på ryggskenan, M eller L då jag väger 76kg på 184cm?

Några tips på stövlar? Är det helt idiotisk att köpa "street" stövlar? Några tips på prisvärda modeller?

Vad tycker ni om mina val hittils?
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Åk o prova hjälm först bara. Brukar finnas måttangivelser på tillverkarens webb, men L tror jag alla gånger blir lagom.

Lindstrands mjuka brukar väl vinna alla ryggplattetester.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Ryggskena: http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...Products/Dainese-Wave-Air-Back-Protector-0002

Vad tror ni jag behöver för storlek på ryggskenan, M eller L då jag väger 76kg på 184cm?

Några tips på stövlar? Är det helt idiotisk att köpa "street" stövlar? Några tips på prisvärda modeller?

Vad tycker ni om mina val hittils?

Jag kör med storlek L för 175cm-185cm. Är själv 178 och L passar perfekt, när jag lånat ut den till lite längre och kortare personer så sitter den bra på de också!
Tjockleken på än själv spelar ingen roll med ryggskydd eftersom du har spännen som du justerar efter ölmagen :tungan

Jag köpte nyligen de här streetskorna: http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=934_263_1292&products_id=17972

Billiga och känns bra, perfekt för pendla och sånt.
 

IggaN

Medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Malmö
Hoj
KTM 640 LC4 -06
Åk o prova hjälm först bara. Brukar finnas måttangivelser på tillverkarens webb, men L tror jag alla gånger blir lagom.

Lindstrands mjuka brukar väl vinna alla ryggplattetester.

Jag kan inte hitta Lindstrands ryggskenor. Menar du kanske Halvarssons?

Jag kör med storlek L för 175cm-185cm. Är själv 178 och L passar perfekt, när jag lånat ut den till lite längre och kortare personer så sitter den bra på de också!
Tjockleken på än själv spelar ingen roll med ryggskydd eftersom du har spännen som du justerar efter ölmagen :tungan

Jag köpte nyligen de här streetskorna: http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=934_263_1292&products_id=17972

Billiga och känns bra, perfekt för pendla och sånt.

Tror du de skorna håller sig bra om man vurpar? För jag har sett några äckliga videos där folk utan mc stövlar har skadat fötterna rejält och det är något jag vill undvika.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
De skorna har lagom med skydd på utsatta partier. De känns säkra för det milda vardagliga körningen man gör. Men ska jag ut på längre resor och lite vroom vroom körning så tar jag ju på mig sportstövlar.

Själv har man vurpat i stövlar som har haft liknande mängd skydd som den där skon. Man har klarat sig bra!
Men som sagt de är ju streetskor för det vardagliga körningen. Lägg till några hundra till så kan du ju köpa lite längre stövlar men i samma kategori som känns mer allsidiga.
 

IggaN

Medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Malmö
Hoj
KTM 640 LC4 -06
De skorna har lagom med skydd på utsatta partier. De känns säkra för det milda vardagliga körningen man gör. Men ska jag ut på längre resor och lite vroom vroom körning så tar jag ju på mig sportstövlar.

Själv har man vurpat i stövlar som har haft liknande mängd skydd som den där skon. Man har klarat sig bra!
Men som sagt de är ju streetskor för det vardagliga körningen. Lägg till några hundra till så kan du ju köpa lite längre stövlar men i samma kategori som känns mer allsidiga.

Skulle du kunna länka på ngåra bra sportstövlar som man kan ha vid lite "vroom vroom" körning? :)

Hjälmen är bara säker om den har rätt storlek och rätt form, som passar ditt huvud :fakta

Ja, jag ska försöka hitta någon affär som man kan testa hjälmen och se om den passar mig. Finns det någon affär i skåne som kan tänkas sälja dem?
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Man kan oftast hitta billiga stövlar på fyndvaror osv. http://www.lellesmcklader.se/index.php?cPath=934_374_381

där har du några bra stövlar till bra priser. Själv köpte jag TCX S-R1 Goretex Black, bra med skydd, samt jävligt sköna att ha på sig de! Rekommenderas. TCX göra pra stövlar till pra priser tycker jag! Plus de passar oss med breda missbildade fötter. Gentemot sidi stövlar som passar bara spinkiga fanskaper
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Ang. Hjälm så här i norr är Airoh omåttligt populär hos iaf skoteråkare. Så den finns nästan alltid hemma hos nån försäljare av dylika produkter. (Svindyra dock)
Vet inte hur poppis dom är söderöver, men jag tror duells ÅF säljer dom. Så chansa på att dom har hemma. :)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Jag kör a-stars supertech nånting och a-stars Tech 7 om jag ska ut och leka mera..
 

IggaN

Medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Malmö
Hoj
KTM 640 LC4 -06

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Nog inte så billigt, men jag kör handskar i känguru skinn, helt klart värt en extra slant för smidigheten :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top