Bästa ruttplanläggare där man kan ladda ner andras rutter?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Vilken är den mest populära/största ruttplaneraren med möjlighet att dela rutter med andra? Tänker då främst inom Norden/Europa.

Har sökt lite men mest hittat sidor som är populära i andra länder, typ www.motogoloco.com, här verkar det inte vara användare från Norden. http://tourstart.org verkar ok, men kanske det finns bättre sidor med ännu fler rutter och användare? :va
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har inte hittat någon helt klockren, men jag använder mig själv en del av http://www.bestbikingroads.com
Har ca 150 rutter i Sverige och har även använt den med framgång när jag var i Spanien (drygt 300 rutter).

Finns även som app. Nackdelen med Best Biking Roads är att exportmöjligheterna inte är så speciellt bra. I appen (IOS) finns det en enkel integration med inbyggda kartappen så att man kan få vägbeskrivning till startpunkten för rutten, men inte guidning längs den tänkta rutten. Från hemsidan går det att exportera rutterna som GPX, vilket är mer användbart, om än inte optimalt.

Sedan finns förstås SMC-appen som har en hel del rutter, även om det känns som att det är få som använder den och fyller på med rutter, kommentarer och betyg numera.

För ruttplanering har jag mer och mer börjat använda mig av en app som heter InRoute som jag gillar skarpt. Det är enkelt att lägga upp och spara waypoints och rutter, man kan ange starttid, stopp längs vägen osv och sen se grafer över vägens kurvighet, temperatur, nederbörd m.m. längs vägen. Har integration med de flesta navigeringsappar i iOS. Själv brukar jag skapa rutten i InRoute och sedan navigera med Waze eller TomTom (när jag är utomlands för att undvika datanedladdning). För att komma runt problemet med att de flesta navigationsappar inte klarar import av rutter med waypoints utan väljer närmaste (och oftast tråkigaste) vägen mellan start och målpunkt har InRoute valt en lösning som använder mobilens inbyggda funktion för att navigera till en kalenderhändelse (agenda navigation). Det innebär att man kör igång navigeringen från InRoute som då kommer skicka iväg rutten till ens första waypoint till navigeringsappen. När man börjar närma sig waypointen kommer det upp en notifiering från InRoute som man klickar på, varpå den skickar nästa delsträcka till navigeringsappen osv. Nackdelen med detta är att man måste trycka på notifieringen på mobilen med jämna mellanrum. Använder man Navigon klarar InRoute att skicka hela rutten med waypoints. Går förstås även att navigera direkt inifrån InRoute, men då får man inga svänginstruktioner osv. utan ser bara var man befinner sig relativt rutten. Inroute har även stöd för export av rutten som GPX.

I den bästa av världar hade inroute (eller liknande app med samma funktionalitet) varit helt integrerad med en webbtjänst där det fanns en massa rutter och där man enkelt kunde dela sina egna rutter med andra och där sedan navigeringsapparna klarade importera hela rutten med waypoints och allt, utan begränsningar.

Än så länge har jag inte hittat någon lösning som klarar hela scenariet fullt ut. Det största problemet är att vi som kör hoj inte väljer den närmaste vägen, utan måste ha stöd för att välja vilka specifika delsträckor mot målet. Helst skulle jag vilja ha en enda app där alla sköna och kurviga vägpartier fanns med, utan att man måste välja en hel rutt som kanske tar flera timmar och som utgår från fel start/mål. Sedan skulle appen hjälpa mig att skapa en rutt från start till mål där jag prickar in så många sköna delsträckor som möjligt och har koll på hur vädret blir längs vägen beroende på när jag startar. Optimalt vore att man för varje sådan delsträcka skulle kunna ange även vägens skick osv och sedan få en graf som hjälpte en att undvika dåliga vägpartier längs rutten.

Oftast sitter jag idag med Best Biking Roads och SMC-appen för att hitta bra delsträckor i omgivningen. Dessa delsträckor lägger jag in som waypoints (inte rutter) i InRoute. Det här behöver jag bara göra en gång per geografiskt område. När jag sedan skall skapa en rutt är det bara att välja ut start/mål och vilka waypoints jag vill passera, så optimerar InRoute en rutt åt mig (eller så sorterar jag själv ordningen på delsträckorna).
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Tack för tipsen! Väldigt bra inlägg CRF :) Har laddat ner Best Biking Roads appen och sett lite på sidorna ni tipsade om, verkar vara bra utbud av vägtips :tummenupp Så snart jag har tid ska jag försöka finna ut om nån av sidorna kan föra över kartor till Garmin Zumo 350.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Så snart jag har tid ska jag försöka finna ut om nån av sidorna kan föra över kartor till Garmin Zumo 350.

BestBikingRoads har alla rutterna upplagda i GPX-format (om man går in via hemsidan) och även InRoute klarar exportera till GPX.

För att få in GPX-filen som en rutt i Zumon borde du kunna få lite ledning via följande sidor:
http://www.bestbikingroads.com/how_to_use_gpx_files_with_mapsource.php
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=915291
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Tack :) Ska se närmare på GPX överföring så snart jag får tid.

Motomap finns än så länge bara till Iphone, tyvärr. Men om tillräckligt många Apple-användare köper så kanske den kommer till Android.
"Will there be an Android version?
I hope so! That depends on how successful the new app is going to be. For now, no concrete plans to start on an Android version!"
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Hallå där i navigerings-app-träsket!
Vilka appar använder ni där man enkelt kan DRA/GÖRA PUNKTER och göra egna rutter utan att sätta ut ortsnamn?
Till Android.

Så hellre en användarvänlig app för det ändamålet än att den är 100% i övrigt.

Testade Calimoto. Där leder den in en på grusvägar och man ser knappt några ortsnamn eller vart man är.
Lyckades dra i google maps men den rutten man gör sparas inte när man skickar den i telefonen, man får bara den snabbaste liksom.

Jag är inte mycket för appar men vill köra med hörlurar och få vägbeskrivningar till vägar som jag tror är bra eller kunna peka ut den vägen som min farsa beskriver "sväng höger vid det röda huset efter macken, efter 4 träd kommer en vänstersväng, där är det 8km riktigt bra väg."

Vill inte ha telefonen på styret.

Tack på förhand :hej
 

Raderad medlem 51742

Guest
För Android och att kunna ruttplanera flexibelt skulle jag testa Kurviger. Finns en webbtjänst på kurviger.de där du kan lägga upp rutten och sen synkar det till appen. Inte kört med den själv då jag har iPhone, men kompisen jag kör med använder den och är nöjd. Själv har jag fysisk navigator och brukar använda Garmins Basecamp för ruttplanering, men det är då hyfsat smidigt att ladda upp ruttfilen till kurviger.de så får även kompisen in rutten i sin app.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
TopoGPS app för mobil. En enkel att använda ruttplanerare där du ruttar på ”Gröna kartan” . Du trycker på de platser du vill åka emellan. Enkelt att dela och ladda andras rutter i gpx format.Skaffa en billig mobil och sätt på styret. Hur hade du tänkt få informationen om du inte ser apparaten?
Kjell.e
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
TopoGPS app för mobil. En enkel att använda ruttplanerare där du ruttar på ”Gröna kartan” . Du trycker på de platser du vill åka emellan. Enkelt att dela och ladda andras rutter i gpx format.Skaffa en billig mobil och sätt på styret. Hur hade du tänkt få informationen om du inte ser apparaten?
Kjell.e

Hörlurar med vägbeskrivning :tummenupp
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Kurviger skall tydligen ha stöd för detta om man betalar någon hundring för pro-versionen.

Tack för svar! Jag köpte faktiskt appen för en hunka, kunde sätta ut punkter och leda mig igenom de vägar jag önskade.
Den hade även ljudnavigering ja, perfekt.

Ska testas! Tack för tips :yoparty
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tack för svar! Jag köpte faktiskt appen för en hunka, kunde sätta ut punkter och leda mig igenom de vägar jag önskade.
Den hade även ljudnavigering ja, perfekt.

Ska testas! Tack för tips :yoparty

Testa även att ruttplanera via webbtjänsten. Betydligt enklare när man gör mer avancerade rutter. Gå in på kurviger.com istället för kurviger.de så får du det på engelska från början.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Testa även att ruttplanera via webbtjänsten. Betydligt enklare när man gör mer avancerade rutter. Gå in på kurviger.com istället för kurviger.de så får du det på engelska från början.
Toppen, sommaren är räddad! :banana
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top