Inkoppling enfasmotor?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Takfläkten har pajat och har fått tag på en reserdel som snart anländer. Har bara en fråga ang inkopplingen.

Fläkten är idag kopplad med stickpropp och jag vill helst ha det så i fortsättningen också. Hur blir det då med fas och nolla vid inkopplingen med kondensatorn? Kommer den bara att backa om man sätter stickproppen åt ena hållet, eller finns det risk för att bränna elektronik med denna form av inkoppling?

Bifogar bild på kopplingsschemat och länk till produkten.

Givetvis ska en elektriker koppla in den. uploadfromtaptalk1434543346578.jpg

http://www.ebmpapst.se/sv/produkter...ialfläktar-utan-kåpa/R4E250-AB01-11-Reservdel
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Fläkten går väl på växelström? :va Hade det varit likström hade du behövt fundera men nu blir det ingen skillnad.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Jag har ju fan ingen aning... Jag vet (faktiskt) att dammsugaren funkar hur man än vänder på det, men denna inkoppling blev jag osäker på.

Det är ju en konding med i spelet. Den har alltså heller ingen betydelse om du sätter den på fas eller nolla?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag har ju fan ingen aning... Jag vet (faktiskt) att dammsugaren funkar hur man än vänder på det, men denna inkoppling blev jag osäker på.

Det är ju en konding med i spelet. Den har alltså heller ingen betydelse om du sätter den på fas eller nolla?

Fundera inte så mycket, friskt kopplat hälften brunnet.:tummenupp

Bara följ färgerna så ordnar det sig.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Inte så mycket att följa med andra ord ang matningen. Skyddsjord på plats och så oledoledoffa fas och nolla mao.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Förstår att dina tankar snabbt seglar iväg till nåt svettigt pizzahak i grekland med en servitör som har en hajtand i halsbandet uploadfromtaptalk1434548166032.jpgnär sommarsverige bjuder på tio grader och pissregn. Tyvärr är det tråkigare än så.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Om man skulle vilja vända håll på en sådan fläkt. Flyttar man kondingen till en annan plats då? Har för mig att kondensatorn ger fläkten hjälp att börja snurra åt rätt håll i startögonblicket. Det kanske bara gäller trefasmotorer som ska köras på enfas?
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Om man skulle vilja vända håll på en sådan fläkt. Flyttar man kondingen till en annan plats då? Har för mig att kondensatorn ger fläkten hjälp att börja snurra åt rätt håll i startögonblicket. Det kanske bara gäller trefasmotorer som ska köras på enfas?

Nu är inte jag elektriker, men jag får byta en och annan fläkt i mitt yrke. En enfas fläkt kan du inte i min värld lyckas på att snurra åt fel håll. Endast 3-fas motorer om man har faserna i fel ordning.

Kondensatorn används för att dra igång motorn. Beroende på typ av motor så fungerar vissa kondensatorer att den endast är igång under starten för att få snurr på motorn. Andra kondensatorer behövs även under själva driften för att fungera.

Rätta mig gärna om jag har fel. :)

Här finns några klipp hur elektriska motorer fungerar:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLuUdFsbOK_8qVROrfl2M2WSV2xAz-ABVU

Övrig notis. Den dagen jag skaffar villa ska jag slänga ut den vanliga spisfläkten. Då ska jag ha en takmonterad fläkt så att man slipper massa oväsen när man ska laga mat. :fakta
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Nu är inte jag elektriker, men jag får byta en och annan fläkt i mitt yrke. En enfas fläkt kan du inte i min värld lyckas på att snurra åt fel håll. Endast 3-fas motorer om man har faserna i fel ordning.

Kondensatorn används för att dra igång motorn. Beroende på typ av motor så fungerar vissa kondensatorer att den endast är igång under starten för att få snurr på motorn. Andra kondensatorer behövs även under själva driften för att fungera.

Rätta mig gärna om jag har fel. :)

Här finns några klipp hur elektriska motorer fungerar:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLuUdFsbOK_8qVROrfl2M2WSV2xAz-ABVU

Övrig notis. Den dagen jag skaffar villa ska jag slänga ut den vanliga spisfläkten. Då ska jag ha en takmonterad fläkt så att man slipper massa oväsen när man ska laga mat. :fakta
Tack för svaret!

Jag har både och. Ett jävla drag när man ska steka bacon!

Ang elektriker. Prova skriv en tråd på byggahus.se om att du ska byta typ stickpropp på din skarvsladd innan alla förståsigpåare förklarat för dig hur dum i huvudet du är. Kanske samma här numera.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Tack för svaret!

Jag har både och. Ett jävla drag när man ska steka bacon!

Ang elektriker. Prova skriv en tråd på byggahus.se om att du ska byta typ stickpropp på din skarvsladd innan alla förståsigpåare förklarat för dig hur dum i huvudet du är. Kanske samma här numera.

Många vill ha monopol på sin verksamhet mer eller mindre. Det gäller många branscher. Jag kompletterade och bytte ut uttag hemma i min lägenhet när jag renoverade. Jag har mer än tillräcklig kunskap för detta. Dock anlitade jag en elektriker när jag ville få min elcentral med porslinssäkringar utbytt till automatsäkringar samt jordfelsbrytare. Jag får dock leva med att jag numera klassas som bandit efter detta? :hihi

Men visst, innan man ger sig på att byta stickpropp eller uttag ska man ha nödvändig kunskap. Saknar man det får man försöka skaffa sig det eller anlita någon. Svårare än så bör det inte vara.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Det går att få en enfasmotor att snurra åt andra hållet än vad som var tänkt.:fyllisar
Ang bilden, var den gamla kopplad så eller är det så du planerar att koppla in den nya?
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ang elektriker. Prova skriv en tråd på byggahus.se om att du ska byta typ stickpropp på din skarvsladd innan alla förståsigpåare förklarat för dig hur dum i huvudet du är..
Känt problem. Dessutom kommer alla elektrikare med kommentaren att det är förbjudet, huset kommer att brinna ner och att DU få betala till försäkringsbolaget..
Jag gör "en del jobb" också och är tyvärr inte impad av hur dagens elektriker sköter kvalitetsjobbet. I en lgh (90-tal) var över hälften av alla jordskruvar lösa i centralen, kylskåp och spis felinkopplat. I första huset (70-tal) hade nån använt gulgrön tråd till fas! (Ont om kabel?)
Jag har ingen behörighet, men jag har undervisat elektriker på yrkeskola i yrkesämnen.....
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Med hjälp av kondningen så tillverkar du ju en extra sinuskurva. Så du får magnetfälten i statorn positiv vid olika tillfällen så att säga. Om lindningar har samma sinuskurva blir det ju aldrig någonting som kan rotera motorn. Typ nå sånt funkar det. Om jag minns rätt från skolan. :p

Och är det en 3fas du kopplar 1fas borde den gå åt fel håll om du vänder kontakten tror jag? Blir väl som att skifta fas? Kommer fasiken Inte ihåg. Men är väl bara att testa. Kommer ju inte sprängas. :)

Ang. leka lilla elektikern hemma, så länge man har koll på att gröngul är jord och fattar att den inte ska ihop med nån annan färg så kan man inte ställa till det allt för jävligt. :)
Tyvärr finns det ju folk som inte duger ens till det som ändå fixar själv hemma.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Lite logik:
va händer om du vänder på stickkontakten nu?
Så om du byter motor och sätter tillbaka allt som de va vad tror du händer då? ;)

Sen får du faktiskt göra vad du vill så länge de är anslutet med stickkontakt då de räknas som tillfällig instalation :)

Och för behörighets diskutionen så anser jag att de vore en bra ide om "polska""elektriker" fick avlägga prov innan de godkänns att jobba i sverige då jag lovar att en normalhändig tänkande person utan elkunskap kan göra bättre jobb än visa certifierade österländska firmor
Antingen det eller så är jag jävligt mycket unikare och duktigare än jag trodde :D
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Det går att få en enfasmotor att snurra åt andra hållet än vad som var tänkt.:fyllisar
Ang bilden, var den gamla kopplad så eller är det så du planerar att koppla in den nya?
Det är så den nya ska kopplas. Bilden har jag fått från tillverkaren. Problemet är att jag vill ha en stickpropp i ändan och då stämmer ju fas och nolla bara om stickproppen är vänd åt rätt håll. Kondingen ska ju enl schemat anslutas till nollan, men i mitt fall kan den även hamna på fasen.

Det är min enda undran. Vill inte elda upp sakerna det första jag gör och heller inte bygga om huven och ta bort "uttaget".
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Lite logik:
va händer om du vänder på stickkontakten nu?
Så om du byter motor och sätter tillbaka allt som de va vad tror du händer då? ;)

Sen får du faktiskt göra vad du vill så länge de är anslutet med stickkontakt då de räknas som tillfällig instalation :)

Och för behörighets diskutionen så anser jag att de vore en bra ide om "polska""elektriker" fick avlägga prov innan de godkänns att jobba i sverige då jag lovar att en normalhändig tänkande person utan elkunskap kan göra bättre jobb än visa certifierade österländska firmor
Antingen det eller så är jag jävligt mycket unikare och duktigare än jag trodde :D
Idag händer ingenting för den är död. Eftersom jag aldrig pillat med den när den fungerade så vet jag inte vad som hände om man vände på kontakten då den fortfarande fungerade.

Dessutom är detta inte helt exakt samma motor som tidigare, men denna är den reservdel som erbjuds. De som en gång tillverkade fläkten -77 finns inte längre... Därför vågar jag inte lita blint på den gamla inkopplingen heller.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top