Någon mer som upplever svensk mc-tillbehörshandel som väldigt omständig och svår?

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
På sista tiden har jag försökt handla skyddskläder,bromsskivor,kopplingsdetaljer,kåpor o.s.v från 3-4 olika svenska handlare och det har varit en konstant besvikelse.

Antingen fel varor, Ingen levplan trots att man förskottsbetalt varorna 3 veckor tidigare, Orkar inte svara på mail alt pm och när man träffar på dom på banan och man tror dom packat med så får man ett nonchalant svar att jag tar ej beställningar på PM trots att man innan gjort beställningar på 30-40 k just över pm eller så är det Restat på obestämd tid trots förskottsbetalning

Det är ju självaste fan att man kan ta hem varorna från andra sidan Atlanten och på Ebay betydligt snabbare och billigare än att försöka köpa något i Svedala.

Är det bara jag eller upplever fler samma sak?
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Jag köpte nyligen en massa nya kläder, gick fort som fan! Några grejer köpte jag rakt i butiken.

Men jag upplevde samma problem som dig tidigare i år med tillbehör/reservdelar. Beställde en massa artiklar, får inte någon information på länge. Mejlar, ingen respons. Ringer då är tydligen samtliga varor på mars eller jupiter. Ringer igen efter en lång tids uppehåll, samma problem "jawoejeu det verkar så att leverantörer här och där inte skickat och skit"

Gillar oftast att se till att mc-butiker i Sverige håller igång. Köper oftast härifrån även om det ibland är en liten bit dyrare.

Men ibland så blir man verkligen besviken på hur saker och ting hanteras. :gnissla
 

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Ort
Mörbylånga
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Håller inte med. Har handlat av ett flertal olika, typ: Beviks Linköping, åsså dom i Mjölby, som jag inte kommer på namnet just nu. Mascot motor likaså. Nu senast så kom en bygel till handbromshandtaget på ungefär 4 dagar. Helt ok. Andra prylar, lite specialskruvar, har kommit inom en vecka. Helt ok från min synvinkel. Har även testat begagnat via Mönsterås. Helt ok, vad gäller leverans samt pris! Har importerat, drivpaket, bromsskivor. Den leveransen tog längre tid.... Så från min synvinkel, kan jag inte klaga på svensk tillbehörs-handel!
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Köper i princip ingenting från butiker i Sverige, Mycket dyrare och sämre sortiment än butiker utomlands.
Handlar man på internet så är det lätt att jämföra priser och fraktkostnader direkt.

Jag har många fordon och då vill man ju inte slänga bort pengar på Svenska handlare och giriga generalagenter.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Där finns gott om stolpskott i branschen som lägger mer energi på att klaga på ojuste konkurrens och att det är dåliga marginaler än vad de lägger på att hålla kunderna nöjda. Tyvärr ligger bollen minst lika mycket hos kunderna. En svensk handlare kan aldrig konkurrera om pris till sista kronan utan man betalar lite extra för service och kunnande. Då är det trist i de fall man varken får service eller kunnande men kunderna måste också vara beredda att betala för ovannämnda.

Ett exempel är Dexon och hojdäck.se. Två företag som har givit sig in i den stentuffa däcksbranchen. De erbjuder båda goda råd om rätt däck och inte bara det däcket som råkar ge bäst avans. Snabba svar på frågor och så snabb leverans som stolpskotten på PostNord jobbar.
Ändå envisas folk med att handla av mcdackonline.com som är tyskt och har noll kundservice men är några tior billigare. Att personerna som säljer och packar däcken inte vet fram och bak på en motorcykel och det därmed blir fel väl ofta tycks man acceptera för absolut lägst pris...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Lelles har under många år med rätta fått mycket spott och spe för sin reservdelshantering. Sedan de lanserade www.ktmshop.se och www.husabergshop.se är de helt plötsligt med på banan igen. De har det absolut bästa systemet för reservdelsbeställning men en bit kvar tills de har lika mycket i lager som http://www.karlstrommotor.se/ som är de jag föredrar i normalfallet. (När jag stod för någon vecka sedan och skulle ha ihop en KTM 525 motor visade det sig att ramlagret var trasigt från förpackningen, ringer Karlströms och ett nytt är postat 45min senare)
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Beställde nyligen en hel uppsättning bromsbelägg från Storbritannien för ca. halva priset mot Sverige, tog endast några dagar så var de här.

Enda gången jag köper saker i Sverige i butik är om jag behöver det omgående och det finns på lager, eller om jag behöver assistans för att välja ut rätt detalj eller vill ha bytesrätt om det skulle bli fel.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Var inne på en märkeshandlare i närheten o skulle ha delar. Skrämmande dålig service, och blev i stort sett idiotförklarad då jag ville ha hjälp med något som inte var 100% standardlösning. De kan glömma att de får sälja hoj till mig.

Finnes vissa som är bra, och som jag gärna fortsätter att handla av, men nu sist så blev det biltema i stället då de hade delar hemma och inte hade några problem att hjälpa mig lösa vad jag ville få gjort.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Ville ha ett par justerbara koppling/bromsgrepp till min cykel, inte en ända jävla handlare i sthlm hade det hemma, va beställningsvara sa dom. Vi pratar 2015....Pinsamt, Tackar fan för att man tjackar allt via EBay istl
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Köper i princip ingenting från butiker i Sverige, Mycket dyrare och sämre sortiment än butiker utomlands.
Handlar man på internet så är det lätt att jämföra priser och fraktkostnader direkt.

Jag har många fordon och då vill man ju inte slänga bort pengar på Svenska handlare och giriga generalagenter.
Nästan inget från Sverige..
Mc-prylar, vanligen från UK. Beställ på måndag, ha grejerna på onsd, ev torsdag..
Har laddat upp sen nyår inför vinterns mekande. Med så många objekt jag har finns ingen råd till "solidaritetsköp"..
Bästa köpet hittills? En OBD2-läsare för en krona. Frakt tillkommer..Kinapryl iofs, om den nu fungerar förstås.....
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag hoppas att någon vill starta www.bytbatteri.com en webshop för mcbatterier i Sverige.

Sälja Yuasa kvalitetsbatterier till priser som är något högre än min favoritbutik www.mdsbattery.co.uk med god service och kunnande. Toppa sedan med att även sälja något rimligt märke av Lithiumbatterier för viktoptimerare.

Dagens batterimarknad är gravt dysfunktionell. Biltema säljer billiga batterier som duger för många. Säljare av Varta/Euroglobe/noname finns det flera men det är Biltemakvalisort till högre pris.Original Suzuki/Yamaha/Honda/KTM/BMW/osv är Yuasa men till 4ggr pengarna så till sin mchandlare kan man inte gå...

Seså någon som har tid över se till att starta denna butik nu på direkten så får ni mig som kund :tummenupp
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Visst är det alltid lika tråkigt med firmor som har noll känsla för kundservice. Kunden är den del i pusslet som är absolut viktigast. Har man ingen känsla för kundrelation har man gett sig ut på djupt vatten som B2C-företagare.

Handlar man över Ebay utan att ge de företag som faktiskt både vågar och vill satsa en chans innan så är man ju med att sakta men säkert döda de få svenska företag som etablerat på marknaden.
Ingen accepterar ocker, men det är det extremt få i branschen som pysslar med det.

Jag brukar säga till de människor som opponerar sig över priser etc. att det är servicen du betalar för. Så snabba leveranser som möjligt, snabb återkoppling, tips och råd, ev. reklamationer och återköp.

Håller med Boris Jr här. Även fast jag gillar Ebay och dess utbud.
Istället för att gapa över för höga priser och handla från Ebay direkt, räkna bort momsen och betala en hundring extra så är det förhoppningsvis värt det i slutändan.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Visst är det alltid lika tråkigt med firmor som har noll känsla för kundservice. Kunden är den del i pusslet som är absolut viktigast. Har man ingen känsla för kundrelation har man gett sig ut på djupt vatten som B2C-företagare.

Handlar man över Ebay utan att ge de företag som faktiskt både vågar och vill satsa en chans innan så är man ju med att sakta men säkert döda de få svenska företag som etablerat på marknaden.
Ingen accepterar ocker, men det är det extremt få i branschen som pysslar med det.

Jag brukar säga till de människor som opponerar sig över priser etc. att det är servicen du betalar för. Så snabba leveranser som möjligt, snabb återkoppling, tips och råd, ev. reklamationer och återköp.

Håller med Boris Jr här. Även fast jag gillar Ebay och dess utbud.
Istället för att gapa över för höga priser och handla från Ebay direkt, räkna bort momsen och betala en hundring extra så är det förhoppningsvis värt det i slutändan.
Om du kan knata omkring i en mc-butik här i sthlm i 20 min innan nån frågar om du vill ha hjälp, så kallar åtminstone inte jag det för service.
Sen så undrar jag hur fan dom tänker när dom ställer en skitig beggad hoj i hallen till för försäljning. Menar har man någonsin klivit in hos en bilhandlare där man inte har rekondat bilen innan? Nää mc-handlare här i Sverige jag lite att jobba på.
 

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Nä, det är skrämmande oseriöst i sverige. Skulle det vara på likadant i vilken annan bransch som helst skulle dom få klappa igen. Fattar inte, hur svårt kan det vara? Skulle bara ett ställa ha bra utbud och snabb service skulle dom slå ut alla andra direkt, för helvete.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Upplever inte den sortens bekymmer, alls. Kanske bara haft tur? Oavsett om det gäller standarddelar eller special.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag upplever bättre service om jag handlar på Ebay eller större postorderföretag i England/Tyskland jämfört med Svenska webbshoppar. Undantagen är väl de svenska webshoppar som är en front för större internationella företag.
Jag upplever det som att dessa företag lägger allt krut på bra logistik med bra avtal med transportföretagen samt god kundservice.
Det är troligen dessa företag som kommer överleva på lång sikt
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
De gånger jag handlar har de skött sig kanon.
Däremot kan jag tycka att fraktbolagen har en del att jobba på för att optimera slutleveransen.

Jag har fortfarande inte knäckt koden för när ett paket anses som skrymmande och därmed skeppas till Företagsutlämningen med adressen Åt Hlevete För Långt Från Centrum och med tidigare stängningsdags.
Som lök på laxen ligger ett (i ett fall garanterat falskt) meddelande i brevlådan att de sökt mig utan framgång och lämnat paketet till mitt utlämningsställe, vilka inte hittar paketet hos sig men också kan se att de borde ha det.
Någon dag senare kommer ett SMS att det går att hämta hos nämnda Företagsutlämning som ligger i ett industriområde och stänger ganska tidigt.

Jag pendlar och har ruskigt svårt att vara hemma före 17:30 hur jag än bär mig åt.

Känns som att man lätt kunde ha grejorna hemma minst ett dygn tidigare ifall meddelandeflödena kunde optimeras.
Helst skulle jag vilja göra en deal med PostNord om hur paket ska hanteras beroende på parametrar som leveranstid, storlek och vikt men det kommer väl i nästa version.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag hoppas att någon vill starta www.bytbatteri.com en webshop för mcbatterier i Sverige.

Sälja Yuasa kvalitetsbatterier till priser som är något högre än min favoritbutik www.mdsbattery.co.uk med god service och kunnande. Toppa sedan med att även sälja något rimligt märke av Lithiumbatterier för viktoptimerare.

Dagens batterimarknad är gravt dysfunktionell. Biltema säljer billiga batterier som duger för många. Säljare av Varta/Euroglobe/noname finns det flera men det är Biltemakvalisort till högre pris.Original Suzuki/Yamaha/Honda/KTM/BMW/osv är Yuasa men till 4ggr pengarna så till sin mchandlare kan man inte gå...

Seså någon som har tid över se till att starta denna butik nu på direkten så får ni mig som kund :tummenupp

Att baka in Euroglobe i högen och kalla det Kina är att raljera utan kunskap. Det är ett batteri bättre än Biltema någonsin haft att erbjuda.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ville ha ett par justerbara koppling/bromsgrepp till min cykel, inte en ända jävla handlare i sthlm hade det hemma, va beställningsvara sa dom. Vi pratar 2015....Pinsamt, Tackar fan för att man tjackar allt via EBay istl
Jag klev in på MC-Varuhuset och skulle köpa en (1) kåpskruv till min FJR (samma skruv åtminstone i 14 år), det var beställningsvara, och jag var tvungen att betala i förskott. För några år sen behövde jag en slangstump mellan bromsvätskebehållaren och bromspumpen, AvaMC hade inte ens löpmeter hemma, det var beställningsvara. En gång åkte jag in på DinMC och plockade på mig en hel del prylar och la på disken, han som satt och surfade vid kassan tittade upp lite, men sjönk ner i sitt igen, efter en stund gick någon annan i personalen förbi utan att ens se mig, då lämnade jag prylarna på disken och gick. Och det är bara några exempel på snudd på förakt för oss som kunder, vi som faktiskt betalar deras löner!

MC-Hörnan i Södertälje och MC-Proffsen är dock två som jag tycker är väldigt service minded och tar hand om sina kunder :tummenupp
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
han som satt och surfade vid kassan tittade upp lite, men sjönk ner i sitt igen, efter en stund gick någon annan i personalen förbi utan att ens se mig, då lämnade jag prylarna på disken och gick. Och det är bara några exempel på snudd på förakt för oss som kunder, vi som faktiskt betalar deras löner!

Tänk om det är som i Breaking Bad, att det kokas knarch ute på verkstan och man bara har kassaapparaten för att kunna stämpla in pengarna?

Som WW:s biltvätt alltså.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top