Hur varmt innan du skippar att åka?

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Det kröp nyss upp över 19 i skuggan och det är strålande sol. Jag köpte ny hoj (yay!) i onsdags så naturligtvis är jag rätt sugen på att köra men när jag kom hem från turen igår kväll svettades jag som en hora i kyrkan och det är ju inte så skönt att köra när man håller på att få värmeslag.
Hur gör du, när skippar du att köra pga värmen? Eller har du svalare ställ, kevlarjeans eller nått sånt istället? Kör tidigt på morgonen eller sent på kvällen istället?
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Med ny hoj så kör jag i sahara värme men annars tar jag numera ett bad om det är mitt på dagen och sol. Gasa på kvällar pch riktidgt tidig mornar är bäst, speciellt på morgonen.
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Även i 30-gradigt är det fullt helställ som gäller. Så jääävla skönt. Kör fortare. :yoparty
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Säger samma sak. Är det 30 grader ute drar jag gladeligen på mig allväderstället! :tummenupp
i
Gammal och trött som man numera är så kör jag i Goretex..
Är det varmt tar jag bara ut innerklädseln.
Sen inga probs..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är lite jobbigt när det kommer upp över 30 nånting, så fartvinden inte kyler längre, men sluta köra? Inte! Jag har alltid varit jävligt känslig för värme, så jag har fått lära mig att tåla den.
Var till exempel nere och körde Nürburgring när det var 30-35 grader varmt på nätterna. :näsblod Skinnställ om det går fort, en skyddsnätjacka med kevlarjeans och en kevlarhoodie vid jobbpendling och annan fiskörning.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
skippa att köra på grund av värme. är rädd att jag ej förstår frågan.....
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
GoldWing med AC ,kanske lämplig hoj?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Är detta på riktigt? Åk bil med ac.
:dummer

I Sverige blir det sällan för varmt. Kommer ihåg två jobbiga tillfällen. Lite norr om Venedig. Kommer ner kritvit och ligger på stranden en hel dag. Som en nykokt kräfta. Jobbigt att sova. Dagen efter skulle vi åka vidare. Skinnställ på. Sved rätt bra. Särskilt i de svettiga knävecken.
Några år senare. Bilköerna inne i Palma på Mallorca. I skinnställ och strålade sol, asvarmt. Och den lyftkylda Kawan så bidrog med lite extra strålningsvärme. Kan ha varit lite över 30 grader i skuggan.
Annars när man kan hålla lite fart så är det ok.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Höst vår, "hur kallt innan ni ställer hojen?"
Sommar, "hur varm innan ni ställer hojen?"
Året runt, "hur blött innan ni ställer hojen?"

.......och sen finns det de som ifrågasätter få mil på hojar.....:va
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Men för att vara lite allvarlig, våren/sommaren 2008 var det så varmt i mina regioner att de fick grusa asfalten för den svettades bindmedel, då funderade jag allvarligt att hålla upp tills dom sopat bort gruset igen.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Mitt temperaturspann ligger från 19.3 till 21.6 grader, absolut vindstilla och det får inte finnas ett enda moln på himlen, allt annat så vägrar jag hojkörning! :mad:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men för att vara lite allvarlig, våren/sommaren 2008 var det så varmt i mina regioner att de fick grusa asfalten för den svettades bindmedel, då funderade jag allvarligt att hålla upp tills dom sopat bort gruset igen.

Ja, det är väl en rätt bra tumregel, när väglaget är halt och jävligt kör man inte. Oavsett väder/temperatur.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top