Varför inget registreringsnummer vid försäljning

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Denna fråga har möjligen ställts förut, men jag hittar inte det när jag söker på forumet så jag ställer den själv. Varför visar inte vissa människor registreringsnumret vid försäljning av mc (och bil). Jag kan bara komma på en enda anledning, om någon säljer en båge/bil för en miljon och de är rädda att någon ska komma och sno den utifall den står på gatan utanför huset. Men annars.

Jag kan se att folk som säljer mc för 20 papp maskar numret och det kan väl inte vara så att någon är rädd att tjuvar ska strömma till och stjäla dyrgripen, eller?

Jag är med andra ord lite förbluffad, för numret hjälper ju köparen att kolla försäkringspris, när den besktigats och annat, och torde ju spara försäljaren en mängd frågor. Typ, varav en av de första lär vara, vad har du för regnummer?

Har jag missat något?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag resonerar likadant numera.
Vill någon bära sig illa åt är det ända bara att antingen kolla upp annonsören eller bestämma träff och slå denne med en skruvmejsel tills man fått nycklarna?
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Jag tror att det går trender i sånt där. Man gör/skriver som alla andra utan att riktigt veta varför.
Såg en annons på en hjälm där säljaren stolt deklarerade att den aldrig blivit tappad eller varit körd på bana!

Gissar att människan ifråga har läst en massa hojannonser och kommit fram till an bankörd = dåligt och beslutat att det även borde gälla hjälmar.
Det stod inget om att den alltid varit förvarad i varmgarage osv dock...
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
varför skulle jag ge ut mitt reg nr? visst hojen i fråga kanske inte är värd en större summa. men vissa personer skiter ju i vad den är värd eller vad det är för hoj, dom vill ut o åka helt enkelt. och varför ödsla tid på att leta lättsnodda hojjar när dom kan slå på reg nr och enkelt få fram en adress, där hojen med stor sannolikhet står. hur man lättast snor den finns ju även på internet...

visst risken är väldigt liten att det inträffar, men varför ta risken. stå där utan hoj och bli tvungen att betala en självrisk för att få en ny/pengarna den är värd, samt den tid det tar att laga hojen om den hittas och inte är hel.

reg nr ger jag ut via telefon om jag tycker att ev köpare låter seriös.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Är ju inget större problem att hitta regnummer på likadan hoj, så att kolla försäkringspremie blir mest intressant om säljaren hävdar att den är billigare pga XXXX. När man väl vet vad det kostar är det ju en smal sak att ta regnummer på intressanta objekt och se att allt stämmer.

Däremot var det någon i en annan tråd som inte ens fick ut reg nummer när han ringde och frågade på en hoj och då lär ju den hojen förbli osåld.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
reg nr ger jag ut via telefon om jag tycker att ev köpare låter seriös.
Så då ringer jag med skyddat nummer och spelar seriös så får jag regnumret och kan åka och hämta den mitt i natten?
Noja, säger jag, ingen vet ju om objektet står på adressen den är registrerad på.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
varför skulle jag ge ut mitt reg nr? när dom kan slå på reg nr och enkelt få fram en adress, där hojen med stor sannolikhet står. hur man lättast snor den finns ju även på internet...

Har du regskylten monterad när du är ute och kör?
Isf tänk om nån ser den :gråta
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Har du regskylten monterad när du är ute och kör?
Isf tänk om nån ser den :gråta


haha :D klart. vill någon ta hojen så gör dom ju det. men varför ge dom reg nr utan att dom ska behöva anstränga sig det minsta.
 

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
Jag håller med OP. Klart man vill kolla försäkringpris osv innan man eventuellt åker o köper en hoj.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag har fått en sådär 4-5 hojar stulna, alla runt 20-30 kkr, så en billigare hoj är inte uppenbart mindre stöldbegärlig, kanske tvärt om då de saknar chip och andra säkerhetsystem.

Då hojarna blivit stulna har försäkringsbolaget alltid frågat om hojen legat ute på annons senaste tiden, varför vet jag inte men det känns ju dumt att lägga ut sitt namn, tel.nr och adress tillsammans med bild och regn nr på sin hoj på en offentlig sajt på internet.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Är ju inget större problem att hitta regnummer på likadan hoj, så att kolla försäkringspremie blir mest intressant om säljaren hävdar att den är billigare pga XXXX.

Svensksåld/import, strypt/ursprungseffekt.
Nä, utan regnr kommer man inte långt anser jag.

Dessutom är enda chansen att klara sig undan påhäslning att förvara objektet på annan ort och då spelar det ändå ingen roll ifall numret finns i annonsen eller inte.

Jag kör numera öppet iaf.
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Polaren la ut sin hoj på blocket. En KTM 525 motard, värd typ 25. Inget regnummer synligt däremot fanns hans telefonnr i annonsen. Någon kollade då upp vem som hade numret, då var det enkelt att se vart han bor. Tre dagar senare så var garaget rensat. Ingen hade ens ringt på hojen. Hans hoj har varit stående i två-tre år så det är långsökt att någon hade antecknat hans regnummer för flera år sedan och nu kommer för att sno den. Detta hände för en månad sedan ungefär så jag förstår att folk inte lägger ut sin hoj med regnummer.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Polaren la ut sin hoj på blocket. En KTM 525 motard, värd typ 25. Inget regnummer synligt däremot fanns hans telefonnr i annonsen. Någon kollade då upp vem som hade numret, då var det enkelt att se vart han bor. Tre dagar senare så var garaget rensat. Ingen hade ens ringt på hojen. Hans hoj har varit stående i två-tre år så det är långsökt att någon hade antecknat hans regnummer för flera år sedan och nu kommer för att sno den. Detta hände för en månad sedan ungefär så jag förstår att folk inte lägger ut sin hoj med regnummer.

Jo men vad hade det spelat för roll för honom? Att skaffa en oreggat kontantkort och opersonlig mail är väl det enda som hjälpt honom?
Stående på annat än egen adress är väl enda som hjälper isf om man inte vill krångla till det. Att bara lägga ut sin mail om man vill sälja något brukar ju innebära betydligt färre potentiella köpare.
Och i dagens facebook värld kan nog folk leta reda på en bara med hjälp av mailen också. Än om det blir krångligare.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top