Flashad, nu paranoid

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det verkar i alla fall inte någon som har bättre insyn i fartkameran och varför de ibland blixtrar ändå mot MC?. Är det någon fel i kamerans mjukvara eller medvetet?

Jodå, det är inga hemligheter:

Kamerans radar - som detekterar hastighet är alltid aktiv och samlar statistik kring vilken hastighet fordonen i kamerans mätområde passerar.

Men, själva kameran är bara aktiv några timmar per vecka - eller månad.
Detta styrs centralt. Somliga påstår att den "passiva" datainsamlingen när kameran är inaktiv tjänar som (del)underlag till när kameran skall dras igång; stiger snitthastigheten på sträckan så får operatörerna besked om detta och kan aktivera kameran.

Andra faktorer för när kameran aktiveras kan vara trafikintensitet (sportlov, alla skall dra till fjällen), vägarbete (man vill sätta lite skräck i bilisterna och dra ner farten genom att flera kameror blixtrar några mil innan det aktuella vägarbetet), tidigare olyckor längs sträckan (som givetviis måste bero på hhaassttiigghheett...)

Man, radarn hugger på det mesta - även MC. ...och även trampcyklar:

http://www.barometern.se/nyheter/17-aring-fastnade-i-fartkamera-nar-han-cyklade/

Kör man för fort förbi ett kameraskåp där kameran är inaktiv så registreras hastighetsöverträdelsen som underlag och statistik. Kör man för fort förbi ett kameraskåp där kameran är aktiv så blir det en bild - oavsett om man kör buss, bil eller MC.

Även om den enskilde motorcykelföraren inte kan lagföras så bokförs ändå fartöverträdelsen på vårt gemensamma konto, och på sikt måste vi alla genom skärpt lagstiftning eller elektronisk övervakning betala för vad några få roar sig med.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Vad händer om man med bil kör om en annan bil precis vid kameran och fastnar på bild? Det kan ju inte bevisas vilken av bilarna som kört för fort? Det finns ju folk som kör om på insidan, eller ökar farten vid omkörning.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Även om den enskilde motorcykelföraren inte kan lagföras så bokförs ändå fartöverträdelsen på vårt gemensamma konto, och på sikt måste vi alla genom skärpt lagstiftning eller elektronisk övervakning betala för vad några få roar sig med.
WORD!!

Vi är en del som med viss spänning avvaktar resultat och slutsatser i den rapport som Tragikverket beställt från den konsult som utvecklat hastighetskameran i Svedala - Anders Wiman. Förstår jag det rätt kommer den att presenteras i samband med årets konferens i Tylösand - se programmet Onsdag 13 sept block 6 pkt 2 - "MC och Hastighet" sista raden (raden efter MC och vägräcken av "vår vän" Hr Jörgen Persson)... :3freak

http://www.mhf.se/sv-SE/sakrare-i-trafiken/tylosandsseminariet/program-2017/
 
Last edited:

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
@nonightrider.

- Jag har förstått sedan tidigare att "lagföringsmodulen" i en ATK inte alltid är aktiva, dock att hastighetsövervakningen (för statistikens skull) kan vara aktiv.
- Jag vet att radarteknik kan registrera hastighet på många objekt. Små och stor. Det är ingen hemlighet. Även olika objekt. Jag jobbar faktiskt med denna teknik (dock inte med syfte som trafikövervakning). Tekniskt är det trivialt att se olika objekt och deras position och beräkna hastigheten på dem. Hur avancerat detta i ATK har jag ingen aning om.

Jag har aldrig blivit fotot förut, tills jag flyttade till en annan ort där man också nyligen satt upp kameror. På denna sträckan finns det 3 st fördelat över båda sidor. Och det är de nya där jag funderar över. Nu kör jag där dagligen. Men innan dess körde jag också dagligen på andra sträckor med ATK. Inte alltid i laglig hastighet. :rodnar


Det finns flera möjligheter.

- jag har innan dess aldrig råkat köra förbi en kamera som var aktiverat. Inte omöjligt men väldigt osannolik. Man vet ju aldrig.
- kanske ha olika modeller ATK olika interna system. Kan vara att det finns skilnnad i kalibrering av radarns kännslighet i olika modeller?
- man har uppdaterat interna mjukvaran så alla AKT har ändrat sitt beteende.

Vill man använda statistik från ATK (då dem inte ta bilder, men ändå övervaka) på rätt sätt, då ska deras insamlade statisk gå att lita på. Så ska även data som är insamlad när kamera funktionen är avstängt.

Visst är omkörningar luriga. Det måste vara glasklart vilket objekt exact gick för fort. Så att domaren skulle gå på beviset även om hen kallar in två olika experter inom radarteknik som har haft tid på sig att granska radarsystemet.
På de flesta ställe det det står ATK, är det inte olagligt att köra om. Så vett jag vett går det då inte tekniskt att bevisa, så lagför man inte.

I tidigare åren då radarteknik inte var så avancerat och fotofilmen dyr (men tänk ocjkså på kostnader för att fylla ATK med nya filmrullar och ploga genom alla bilder) så försöker man minimera spill. Nu med digitale kameror blir det lite enklare att slössa med bilder. Systemmjukvara i en ATK kan ju strunta i att ta bilder där det ändå inte går att lagföra.

Sedan kan ATK bara blixtra bara just på MC för att skrämma upp dem lite. (It's not a bug, it's a feature)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vi är en del som med viss spänning avvaktar resultat och slutsatser i den rapport som Tragikverket beställt från den konsult som utvecklat hastighetskameran i Svedala - Anders Wiman. Förstår jag det rätt kommer den att presenteras i samband med årets konferens i Tylösand - se programmet Onsdag 13 sept block 6 pkt 2 - "MC och Hastighet" sista raden (raden efter MC och vägräcken av "vår vän" Hr Jörgen Persson)... :3freak

http://www.mhf.se/sv-SE/sakrare-i-trafiken/tylosandsseminariet/program-2017/

Intressant. Där finns nog anledning att bita sig i kinden som åhörare...

Direkt efter kommer under punkt 3:

Vägräcken och tung trafik – Johan Granlund, vägexpert/seniorkonsult WSP

För den som är där kan det vara idé att sitta kvar: den tunga trafiken är märkligt tyst om alla de olyckor som förvärras eller rent av eskaleras till att bli dödliga just tack vare räckena.
Vill minnas att Johan Granlund har varit något på spåren tidigare, och han brukar vara tydlig och orädd.

Den dagen det blir allmänt känt att dagens räcken endast skapar säkerhet åt bilister lär det hända saker. Bara vi oskyddade trafikanter räcker inte för att välta lasset.
Hur kan fackföreningar och arbetsgivarorganisationer acceptera ett system för personbilssäkerhet som helt och hållet lämnar yrkestrafiken utanför?


Edit:

Ah! "Parallella block"
Där försvann den chansen.
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vad händer om man med bil kör om en annan bil precis vid kameran och fastnar på bild? Det kan ju inte bevisas vilken av bilarna som kört för fort? Det finns ju folk som kör om på insidan, eller ökar farten vid omkörning.

Kameran har koll på flera mål samtidigt och vet vilken som kört för fort men i dagsläget så används inte detta utan mätningen slängs bort.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Jag har tidigare bott vid en av Sveriges mest "ökända" vägar vad det gäller fortkörare där det finns 10 kameror, har åkt förbi dem ruggigt många gånger med motorcykel, alltsom oftast på tok för snabbt, hände en enda gång att en kamera blixtrade (klockan 10 på kvällen), så om kamerorna hela tiden samlar in hastighetsöverträdelser för att sedan ligga till grund för när och hur ofta kameror på vissa sträckor är aktiva så är det klart konstigt att de inte var aktivare oftare.

Jag säger som så: Nej jag tror inte att fartkamerorna jämt och ständigt skulle vara aktiva i något slags passivaktivt läge, fanns denna möjlighet skulle då alla kameror dessutom vara aktiva jämt och ständigt och ta kort på många fler platser runt omkring. Att man däremot skulle kunna ha vissa sträckor passivt aktiverade och samla in data kan jag förstå, men knappast att alla skulle göra det jämt och ständigt.

Testa spreja färg över radarfönstret eller sätt en sopsäck över en kamera och den kommer sitta där ett tag, varför? jo för att den inte är i något passivaktivt läge :tungan
 

Raderad medlem 51742

Guest
Polisen har inte tillräckligt med utredningsresurser för att kunna ha kamerorna igång för ofta. Att de är igång för jämnan för att samla statistik behöver ju inte innebära att enstaka, några eller till och med många som kör för fort förbi en viss kamera skulle få den aktiverad - det blir inte fler utredningsresurser för det. Samma utredare skall fortfarande räcka till hela landets fartkameror och det kan ju köras fort även på andra sträckor. Däremot kan ju kamerorna fortfarande samla statistik. Statistiken används, likt de där gummislangarna som ligger över vägen ibland, som beslutsunderlag för åtgärder som bl.a. har med trafiksäkerhet att göra.
 
Last edited by a moderator:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har tidigare bott vid en av Sveriges mest "ökända" vägar vad det gäller fortkörare där det finns 10 kameror, har åkt förbi dem ruggigt många gånger med motorcykel, alltsom oftast på tok för snabbt, hände en enda gång att en kamera blixtrade (klockan 10 på kvällen), så om kamerorna hela tiden samlar in hastighetsöverträdelser för att sedan ligga till grund för när och hur ofta kameror på vissa sträckor är aktiva så är det klart konstigt att de inte var aktivare oftare.

Jag säger som så: Nej jag tror inte att fartkamerorna jämt och ständigt skulle vara aktiva i något slags passivaktivt läge, fanns denna möjlighet skulle då alla kameror dessutom vara aktiva jämt och ständigt och ta kort på många fler platser runt omkring. Att man däremot skulle kunna ha vissa sträckor passivt aktiverade och samla in data kan jag förstå, men knappast att alla skulle göra det jämt och ständigt.

Testa spreja färg över radarfönstret eller sätt en sopsäck över en kamera och den kommer sitta där ett tag, varför? jo för att den inte är i något passivaktivt läge :tungan

Tro på du.
Verkligheten är den som flera, inklusive CFr beskriver.
Finns ingen chans att bearbeta allt som skulle välla in om kamerorna stod på 24/7.

Vill du ha belägg för den kontinuerliga datainsamlingen så finns det massor att goggla fram:

Radarn i kamerahuset mäter dygnet runt, 365 dagar om året, hastigheten på berörda vägsträckor. Där det registreras generella höga hastigheter aktiveras kamerafunktionen.
Det är alltså slumpmässigt var fortkörare registreras.

Systemet är dimensionerat för att bötfälla 260 000 fortkörare årligen, en av anledningarna till att kamerorna inte fotograferar alla fortkörningar

http://teknikensvarld.se/600-nya-fartkameror-i-ar-och-nasta-ar-185020/


Att uppmana till sabotage av fartkameror är ingen bra grej. Dom som gjort det och har blivit påkomna har åkt dit på grymma böter + skadestånd.

Och, ja - dom är larmade.

På fartkamerorna finns ett vibrations- och lutningslarm, men det är bara kopplat till Vägverkets trafikinformationscentraler.
– Men vi för diskussioner med polisen om att koppla larmen till dem i framtiden,

https://www.sydsvenskan.se/2007-02-23/hoga-boter-for-sabotage-av-fartkameror



Bättre att veta.
 

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
Hur menar ni att kameran ska ta reda på att det är en MC utan att ta en bild? Det är ju en enkel radar som ser att ett föremål rör sig med en hastighet. Radarn kan inte identifiera antal hjul på fordonet eller om det finns en regplåt monterad eller ej :)

Nej, så detaljerat ser inte en radar. Ihopp med kameran skulle den kunna det (det görs i bilar med aktiv säkerhetssystem). Vem säger egentligen att kameror inte används? Att inte blixten är på (för att lagföra) betyder inte att kameran inte kan hjälpa till för att identifera object. OM man ser hur fort utvecklingen af sensor fusion teknik går i bilar, då är det bara att vänta på att de används i ATK.

Då finns det 2 mojligheter.

- Det finns ingen skilnad i detektionsförmåga i Aktiv eller Passiv läge. Allt som gär för fort dekekteras och bli fotat i aktiv mod. Sedan avfärder tjänstemän många av alla oanvändbara bilder.

- Det finns någon intelligens som beslutar att inte ta bild om det är redan tydlig att den bilden ändå inte går att använda (onkörningar, MC, cykel, fåglar, osv).

Om det nu är så att en kamera i aktiv mod inte flashar på MC och det finns ingen intelligens i den, så kan den väl inte heller detektera MC i passiv mod. Men om radarns HW är mer eller mindre kännsligt i olika generationer av ATK, då kan det hända att modell 1 ATK detekterar en MC och en annan ser inte en MC.

Jag vill tillägga att jag har tidigare då jag pendlade på en annan sträcka (där jag aldrig blev fotad med MC) upmärkte att under flera tillfälle ATK blev saboterad med färg. Det togs bort omdelbart (inom en dag).
Det blir väl tydlig för övervakaren att antingen så regiterar inte radar någon data eller så kommer det bara massor med oanvändbara bilder. I princip är ene plastpåse genomskinnlig för en radar, fast den kan störa. Alufolie är mer effektiv som hinder.

Jag gissar nog att inte alla ATK är samma och faktiskt har skillnad i detekteringsförmåga.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag vill tillägga att jag har tidigare då jag pendlade på en annan sträcka (där jag aldrig blev fotad med MC) upmärkte att under flera tillfälle ATK blev saboterad med färg. Det togs bort omdelbart (inom en dag).
Det blir väl tydlig för övervakaren att antingen så regiterar inte radar någon data eller så kommer det bara massor med oanvändbara bilder. I princip är ene plastpåse genomskinnlig för en radar, fast den kan störa. Alufolie är mer effektiv som hinder.

Jag gissar nog att inte alla ATK är samma och faktiskt har skillnad i detekteringsförmåga.

Att färgen togs bort så fort tyder på att ATK-systemet om inte fotograferar så i alla fall gör ngn sorts automatiserad verklighetskontroll t.ex att vid förväntat dagsljus kollar/mäter att det verkligen är ljust. Ska man sabotera så ska man alltså inte använda färg, det upptäcks för fort.:hej
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Att färg och påsar tas bort beror nog mer på att skötseln och kontroll är utlagd på entrepenad på samma sätt som tex vägunderhåll är, m.a.o kollas de regelbundet.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Att färg och påsar tas bort beror nog mer på att skötseln och kontroll är utlagd på entrepenad på samma sätt som tex vägunderhåll är, m.a.o kollas de regelbundet.

Ha! Dream on!

När gummirester från däcksexplosioner, tappat stämplingsvirke, spännband och spännare, hela jävla lastpallar och all tänkbar skit ligger kvar ute på det stora Ten T-vägnätet i dagar och ibland veckor: tills trafiken kört mos av det, så kan du fetglömma att det är vardagskontroller som upptäcker sabotage mot fartkameror.

Kamerorna hålls efter som små skötebarn, men om någon av oss får en 2x4 i fejan som virvlar upp efter att en lastbil kört över den - igen, så får vi skylla oss själva.
Vi har säkerligen kört för fort ändå...
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Att färg och påsar tas bort beror nog mer på att skötseln och kontroll är utlagd på entrepenad på samma sätt som tex vägunderhåll är, m.a.o kollas de regelbundet.
Tillåt mig att tvivla. Med tanke på hur resten sköts så att det skulle vara 24h service på AIK som standard tror jag inte på. Men det är iofs lätt att ta reda på. Givet att de tydligen innehåller diverse sensorer för att detektera yttre mekanisk åverkan så tror jag nog mer på min teori om behovsstyrt underhåll.

Sent from my SM-T320 using Tapatalk
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Ha! Dream on!

När gummirester från däcksexplosioner, tappat stämplingsvirke, spännband och spännare, hela jävla lastpallar och all tänkbar skit ligger kvar ute på det stora Ten T-vägnätet i dagar och ibland veckor: tills trafiken kört mos av det, så kan du fetglömma att det är vardagskontroller som upptäcker sabotage mot fartkameror.

Kamerorna hålls efter som små skötebarn, men om någon av oss får en 2x4 i fejan som virvlar upp efter att en lastbil kört över den - igen, så får vi skylla oss själva.
Vi har säkerligen kört för fort ändå...

Påstod inte att det skedde dagligen bara regelbundet...
Regelbundet innebär inte att det sker dagligen. Det är din tolkning och inget jag skrev.

Att entrepenörer skiter i att sköta sina åtagande att kontrollera vägsträckor som de ska regelbundet (observera att jag inte heller nu påstår att det ska ske dagligen) är varken mitt eller ditt fel utan bara att beklaga.
Som exempel så har jag kopierat från Trafikverkets sida om underhåll. "Entreprenören sköter vägarna
Entreprenörerna sköter om vägar, sidoområden och rastplatser. I sommarskötseln ingår bland annat att laga sprickor och hål i vägbanan och att göra akuta insatser vid översvämningar, ras eller stormfällen. Diken och trummor ska också underhållas så att vatten kan rinna undan. De ser till att all vägutrustning fungerar, till exempel vägmärken, vägräcken, kantstolpar och viltstängsel. I underhållet ingår också klottersanering och slåtter. Entreprenören inspekterar vägnätet minst var fjortonde dag. "
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Påstod inte att det skedde dagligen bara regelbundet...
Regelbundet innebär inte att det sker dagligen. Det är din tolkning och inget jag skrev.


F'låt - inte meningen att kriga med dig eller någon. Jag tog fasta på mpostma;s

upmärkte att under flera tillfälle ATK blev saboterad med färg. Det togs bort omdelbart (inom en dag)

och spann vidare på det temat.

Peace out.
 

GUE

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2016
Ort
Huddinge
Hoj
Ducati Multistrada 1260
Att färgen togs bort så fort tyder på att ATK-systemet om inte fotograferar så i alla fall gör ngn sorts automatiserad verklighetskontroll t.ex att vid förväntat dagsljus kollar/mäter att det verkligen är ljust. Ska man sabotera så ska man alltså inte använda färg, det upptäcks för fort.:hej

Ngt liknande finns till rörelsedetektorer till inbrottslarm. Tejpar man över detektorn får man ett larm. Det borde inte vara svårt att bygga in ngt liknande i fartkameror.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Jag har tidigare bott vid en av Sveriges mest "ökända" vägar vad det gäller fortkörare där det finns 10 kameror, har åkt förbi dem ruggigt många gånger med motorcykel, alltsom oftast på tok för snabbt, hände en enda gång att en kamera blixtrade (klockan 10 på kvällen), så om kamerorna hela tiden samlar in hastighetsöverträdelser för att sedan ligga till grund för när och hur ofta kameror på vissa sträckor är aktiva så är det klart konstigt att de inte var aktivare oftare.
Min erfarenhet:
Under semestern verkar nästan alla kameror vara avstängda.
Även om du passerar med synlig regskylt och blir fotad flera gånger på samma sträcka hörs inte ett knyst från Kiruna. Ej heller verkar polisen så pigga på att ställa ut en bil. Kanske så krävs det +20 foton innan man får någon reaktion?
Antar att jag drar mitt strå till stacken för att avleda uppmärksamheten från MC-kollektivet :)
Omyndigförklarad av staten m.h.a. fartkameror, nej tack :finger

 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top