Flashad, nu paranoid

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
Vilken diskussion det har blivit. Jag kan väl ge lite åsikter.

Jag är själv van vid Holländs lagstiftning (där jag komme ifrån) och där hanteras hastighetsöverträdelser som parkeringsböter. Visserligen kan man framifrån inte ta vettiga bilder på en MC, men de flesta kameror i Holland fotar bakifrån. Och polisen gör det till en konst att gömma kamerorna. Det blir lite ironiskt att man först anser hastighetskörning som väldigt allvarligt, och sedan lägger ribban på bevisbördan så hög att det är rätt svart att sätta ditt fprtkörare. Resultatet är att i praktiken att chansen att åka ditt i Sverige är nästan obefintlig. Men om man blir tagen på plats, då smäller det.
I Sverige tar jag det lite lugnare ,men det är mer ett resultat av den lugnande och avslappande trafiken här. Jag försöka undvika gå över körtkortgränsen, men lycaks särskilt po MC inte alltid bra med det. Särskilt om man har hastighetslimit på 80 på motorväg. Det är ju inte klok. OM det nu hade varit dynamiskt att det blir lägre hastighet under rusningstrafik. Man kör man hem en lugn kväll från Göteborg med typ 120, då kan man faktiskt redan går miste om körkortet. i Holland blevt det ändå typ 1-2 per år. Hastighetsskatt som man kan kalla det för. Ena gången +6, en annan gång +8 km/t. Men i Sverige har jag endast fått någon parkeringsböt. (om man tar friheten att parkera MC:en som gör i Holland i Gbg).


Jag tycker hetsjakten på hastighet kan väl nuanceras lite. Man vet alla att fortkörning är en riskfaktor. Så försöker man ta ner hastighet överallt. Det vore mer effektivt att ta ner hastighet på farliga plaster och inte snitthastigheten. På min dagliga körsträcka har man sätt kameror väldigt strategiskt. Precis på de platser där det finns chans att köra om. För bilisterna innebär kameror en ganska stor begränsning. På det sättet är placering väldigt effektiv i förebyggande syfte.

På MC har man ju ett annat instrumnet som är ganska bra förebyggande mot olycksfall. Det är ju ganska avskräckande att ha båda aktiva och passiva säkerhetsmdel på MC är nästan obefintlig jämfört met dagens bilar.

Nu har jag inte direkt tanken att reta poliser och folk som analyserar bilder. Det var mer att jag blev nyfiken att det hände plötsligen 2x i kort tid och aldrig förut. Svaret är helt enkelt det finns ingen direkt förklaring annars an slumpen. Jag tycker beteendet att av osäkerssjkull bromsa in vid varenda kamera är ganska irriterande. Så jag känner inte för att bromsa in vid varenda kamera. Blir det skylt där fram någong gång OCH böter för ägaren istället av böter för förare då blir det visserligen en skärpning. Annars får farbror blå ta fram laserpistolen lite oftare.
 

BlueSoul

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Uptown
Hoj
Triumph Tiger 800 -12
Det är absolut så att det har funderats i dom banorna om ägaransvar, tom så att det funderats
på ägaransvar endast för mc så varför inte bete sig vettigt och se till att vi inte hamnar på en massa bilder?

Ny marknad för målvakter? Den industrin behöver lite stimulans efter den (extremt klena iofs) ändringen vad gäller parkering och fordonsskatt...
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Jag har då fått en bländande blixt i nyllet. Både i Sverige och Tyskland.

Jag brukar köra om bilar vid stolparna, i hopp om att den ska fota bilen men registrera min hastighet utan att jag syns, bara för att vara taskig.

Rätt tänkt...
Saken är väl den om jag är rätt informerad att alla fordon som passerar får hastigheten uppmätt och även lagrad för statistik (och framtida lagstiftning kan man tänka)... men bara när det blixtrar aktiveras även kameran och farbror blå får börja sitt idoga arbete med att lista ut vem som körde fordonet:fyllisar
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rätt tänkt...
Saken är väl den om jag är rätt informerad att alla fordon som passerar får hastigheten uppmätt och även lagrad för statistik (och framtida lagstiftning kan man tänka)... men bara när det blixtrar aktiveras även kameran och farbror blå får börja sitt idoga arbete med att lista ut vem som körde fordonet:fyllisar

Precis så är det. Radarn är alltid aktiv och registrerar hur många fordon av olika typer som passerar samt hur fort dessa kör vid olika tider på dygnet.
Den statistiken används sedan som underlag dels för att avgöra hur mycket och när kameran skall vara aktiv och förmodligen används det också som underlag för om man behöver vidta andra åtgärder på vägsträckan eller generellt. Till exempel om man ser att det är ett problem med fortkörning på en sträcka så kan man placera ut en bemannad kontroll där eller om man ser att det generellt är ett problem att en viss fordonsgrupp kör fort så kan man titta på dumma förslag till lagstiftning och regler som försöker sätta stopp för det.

Jag gissar att det också kan användas som statistik för att planera underhåll av vägen eftersom det innehåller information om hur mycket trafik som går efter sträckan. då slipper dom ju placera ut dom där slangarna kopplade till räkneverk för att mäta trafikintensiteten.
 

BlueSoul

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Uptown
Hoj
Triumph Tiger 800 -12
Precis så är det. Radarn är alltid aktiv

Jag gissar att det också kan användas som statistik för att planera underhåll av vägen eftersom det innehåller information om hur mycket trafik som går efter sträckan. då slipper dom ju placera ut dom där slangarna kopplade till räkneverk för att mäta trafikintensiteten.

You wish...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Så jag känner inte för att bromsa in vid varenda kamera. Blir det skylt där fram någong gång OCH böter för ägaren istället av böter för förare då blir det visserligen en skärpning. Annars får farbror blå ta fram laserpistolen lite oftare.


Hoi Kaaskop! :D

Om vi ber snällt då? Motorcyklar som passerar kameraskåp - aktiverade eller ej, får konsekvenser för oss alla motorcyklister. Även om diskussionen med nummerskylt fram och ägaransvar inte hörs utåt just nu, så pågår den ändå i det fördolda.

Dessutom stör våra hastighetsöverträdelser det mycket viktigare trafiksäkerhetsarbetet som måste föras. Vår ovilja att passera kameraskåp i rimlig fart tar bort fokus från det verkligt viktiga.
 

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
Jag som inte ens gillar ost... :)

Man kan se:

- statistik över aktuella snitthastigheter (mätat via kameror).
- statistik över olycksfall på vissa sträckor.

Mag misstänker att det finns en vist korrelation, men den måste inte alls vara kausal. Jag tror att de fattar det också på Trafikverket, men ibland behöver man ta ganska grova enkla åtgärder för de har egentligen inte så mycket att jobba med.

Plåtpoliser är ju billiga och kunna hantera saker administrativt är ju också billigare jämförd med att övervaka med riktiga poliser.

Du har en poäng om du hävdar att det är bra att inte synas för mycket i "dålig" statistik. Inte väcka sovande björn osv. Känns att jag retar upp några om jag bara säger som jag tycker.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Välkommen till Sverige.

Svenskt trafiksäkerhetsarbete utgår sedan 20 år från tre saker:

Hastighet
Hastighet
Räcken - räddande för bilister, men dödsfällor för motorcyklister.


Man lägger precis samma matris över oskyddade trafikanter typ motorcyklister som caged drivers.
Samma medicin till oss båda, trots att vi är totalt väsensskilda.

Du anar inte inkompetensen och illviljan - ibland ett uttalat hat mot oss motorcyklister som huserar hos ett litet antal trafik"experter" med alldeles för stort inflytande.

Las och begrunda:

hNSqzym.jpg


Här har du Trafikverkets "åtgärdsplan" som man under typ 5 år gång på gång kastade upp på bordet vid arbetet med det som skulle handa om trafiksäkerhet.

Som du säkert förstår så kom man ingen vart med en part som helt enkelt inte vill åstadkomma någon reell förbättring i säkerhet för oss motorcyklister, och som inte anser att körkortsinnehav har någon bäring mot trafiksäkerhet!

Listan blev till sist offentlig, och kanske kan man börja arbeta framåt igen. Undrar hur många som hann dö mot Trafikverkets dödsräcken under dessa år? 30 personer?

Trafikverket har än idag inte förstått skillnaden mellan aktiv och passiv säkerhet, och lägger fortfarande mer arbete och pengar på att försöka skapa en smalspårig bil av motorcykeln, än att försöka åstadkomma en fungerande trafikmiljö för olika trafikslag, och ett samarbete mellan dem.

Återigen - varenda sketen överträdelse mot kamera, oavsett om den "blixtrar" eller ej sätter oss motorcyklister i en sämre position gentemot myndigheter, och skapar fler döda motorcyklister - helt enkelt för att det ger ett enkelspårigt tragikverk alibi att fortsätta tröska hastighet.


Edit: gjorde en snabbanalys av listans innehåll när det var aktuellt.
Den håller ännu:

Hampe skrev:
Skall vi snabbanalysera punkterna?

1. Hastighet. Särbehandling av MC. Går emot svensk rättstradition och -uppfattning. Utrett och avvisat.

2. Snömos. Visst kan man länka till Trafikjuristen, men vill man verkligen det...? *sardoniskt leende*

3. Hastighet. ...och"fortbildning"? Sådant är ju hur som helst negativt för trafiksäkerheten, eller hur var det?

4. Hastighet. Ah! Vissa fortbildningar är tydligen bra...

5. Hastighet. Särbehandling av MC. Annan bedömning av MC kontra övriga trafikantgrupper?

6. Hastighet. Redan gjort - SMC levererar sin del.

7. Snömos. Media trycker det som säljer. Vill man ha det annorlunda får man se till att återinföra DDR-Sverige.

8. Snömos. "Bu-hu, branschen använder bilder på motorcyklar som lutar i sin marknadsföring. Det måste vara fusk."


9. Hastighet och snömos! Lämnar den utan kommentar, faktiskt...

10. Hastighet, antar jag. Ändå - viktigt och vettigt förslag!

11. Hastighet, antar jag. Bara för MC? Isf särbehandling av MC, och ytterligare ett incitament att inte stanna för polis.

12. Hastighet. Motorcyklar går alltså inte att övervaka och rapportera under den "vanliga" hastighetsveckan?

13. Hastighet. Kanske saknas det proportionerlig påföljd för bilister som kör jätte-jättefort. ...och motorcyklister också.

14. Hastighet. Bort med sunt förnuft och erfarenhetsgrundade överväganden. Fram med pärmen och skapa stämning.

15. Hastighet. Särbehandling av MC. Brott mot EU-konformiteten. Trafikfara vid färd utomlands.

16. Hastighet. Särbehandling av MC. Fördyrande av inköps- och underhållskostnader. Trafikfara.

17. Hastighet. Särbehandling av MC. "Lägre försäkringspremie" Vem bestämmer det? Om det inte blir färre olyckor, vem skall då betala?

18. Stölder. Ingen dum idé i sig, men immobilizer finns redan på nya hojar, men kan hackas. Vill man se fler MC-rån istället?

19. Alkohol. Särbehandling av MC. Ingen dum idé. Men varför bara på MC? Fulla bilister dödar och skadar fler än fulla motorcyklister

20. Behörighet. Snömos. Särbehandling av MC. Kräver kontroversiell teknologi, oprövad i sammanhanget.

21. Hastighet. Beslagta - egentligen ingen dum väg att inskärpa vikten av hastighetsefterlevnad. Generellt förverkande? NEJ!

22. Hastighet. Fodrar ett totalt lappkast av rättsystemet och är bara en variant av punkt 1

23. Hastighet. Används redan. Antar att dom fungerar. Är det kostnadseffektivt så kör på. Varför blanda in oss...?

24. Hoppsan! Lite Stasistuk där...

25. Hoppsan hoppsan..? Cirkelresonomang med punkt 24. Magic Mushrooms much...?

26. Hastighet och snömos. "Starkare hojar går snabbare...?" Är det detta temat man vill trafikinformera om...?
(känns som det börjat gå tungt vid brainstormingen här någonstans...)

27. Hastighet. Och snömos. Herreguud så far fetched.

28. Utbildning. Vassegod och forska på. De antagande vi sett hittills verkar vara hämtade helt ur luften...

29. Snömos. Punktutfyllnad. Ord utan mening.

30. Hastighet. Punktutfyllnad. Finns med all säkerhet forskning utomlands att titta på.



En mycket snabb och schematisk summering säger att:
Ungefär 20 punkter involverar "hastighet"
11 punkter är rent snömos, orealistiskt svammel
10 punkter (snällt räknat) avser särbehandling av MC
7 punkter rör rent utopiska antaganden som kräver stora förändringar av lagstiftning eller annat.
Ungefär 6 punkter kräver ett återinförande av det gamla DDR-Sverige
3 punkter omfattar utbildning/fortbildning - men inte på något speciellt positivt sätt...
1 punkt vardera omfattar alkohol, körkortsbehörighet och stölder...
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Nej. vissa saker som axeltryck eller fordonsvikt får dom ju inte fram från radarn. För det måste man ha mätstationerna med slangar och grejor. Men det borde kunna ge en fingervisning om hur hårt belastad vägen är.

sen är det ju en annan fråga om man lämnar ut statistiken för det syftet också. Det vågar jag inte uttala mig om.
Men att det borde kunna användas som ett underlag för behov av underhåll på vägsträckan är jag övertygad om.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Återigen - varenda sketen överträdelse mot kamera, oavsett om den "blixtrar" eller ej sätter oss motorcyklister i en sämre position gentemot myndigheter, och skapar fler döda motorcyklister - helt enkelt för att det ger ett enkelspårigt tragikverk alibi att fortsätta tröska hastighet.

Är det verkligen så?
Jag har varit inne på det tidigare i trådar likt denna och jag tycker att det jävligt märkligt att vi ska böja oss framåt hela tiden som livegna fattighjon. Som du är inne på så är hastighet boven i dramat i praktiken hela tiden för trafikverket & politiker.

Men hur länge ska vi visa att vi sköter oss? Lek med tanken att en väg som idag är skyltad med 90 ändras till 80 och sedan 70 med ATK, tjänar vi fortfarande något på att hålla "rätt" hastighet?

Poängen jag egentligen vill göra att det pratas för lite om förhållandet mellan hastighet och antalet olyckor, dvs hur stor blir minskningen i antalet olyckor om trafiken håller skyltat hastighet förbi kameran mot om den kör för fort.

Om vi svischar förbi kamerorna alldeles för fort men orsakar lika många olyckor som om vi skulle köra i tex 20 km/h lägre hastighet så säger det kanske något om huruvida aktuell skyltad hastighet är rimlig eller ej, eller?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Är det verkligen så?
Jag har varit inne på det tidigare i trådar likt denna och jag tycker att det jävligt märkligt att vi ska böja oss framåt hela tiden som livegna fattighjon. Som du är inne på så är hastighet boven i dramat i praktiken hela tiden för trafikverket & politiker.

Men hur länge ska vi visa att vi sköter oss? Lek med tanken att en väg som idag är skyltad med 90 ändras till 80 och sedan 70 med ATK, tjänar vi fortfarande något på att hålla "rätt" hastighet?

Poängen jag egentligen vill göra att det pratas för lite om förhållandet mellan hastighet och antalet olyckor, dvs hur stor blir minskningen i antalet olyckor om trafiken håller skyltat hastighet förbi kameran mot om den kör för fort.

Om vi svischar förbi kamerorna alldeles för fort men orsakar lika många olyckor som om vi skulle köra i tex 20 km/h lägre hastighet så säger det kanske något om huruvida aktuell skyltad hastighet är rimlig eller ej, eller?

App app app! :ajjabajja
Nu tar du till ett jäkligt fult knep i en debatt: du försöker föra in verklighet och kritiskt tänkande i samma stycke som "Trafikverket".
Not cool bro.

Tänk så här: diskutera religion med en taliban, det går sådär, eller hur?
Att diskutera hastighet med någon som får sitt levebröd från Trafikverket är precis lika meningslöst.
Du har rätt både i antaganden och farhågor, men SMC har diskuterat frågan i decennier med Trafikverket utan att komma någonstans.

Problemet är att dagens trafiksäkerhetsarbete ligger strikt kopplat till att hålla bilister borta från att ha ihjäl andra bilister. Allt annat får stå tillbaka.

Det är inte bara vi motorcyklister som drabbas av enkelspårigheten.
Även den tunga trafiken, lastbilar och bussar drabbas av de negativa effekterna från en räckesstandard som uteslutande intresserar sig för personbilar.
Jag kan rada upp massor av olyckor från den tunga trafiken som förvärrats eller rent av blivit dödliga av felaktigt utformade räcken. Men det är inte det vi diskuterar här.


Det stora problemet sedan några år tillbaka är tjänstemännens fastlåsning vid begreppet "säker hastighet".
Man har lyckats hitta denna Heliga Graal och har slagit fast att "säker hastighet" är 80 km/h. ...för personbil.

Alltså - hyfsat ny bil, med en frisk förare som håller stol och bälte korrekt inställda har goda chanser att överleva en frontalkrock med en motsvarande bil.
Därav "säker hastighet".

Man är så förblindad av denna "säkra hastighet" att den skall klistras på allt och alla.
Om bara vi motorcyklar tvingas ner i "säker hastighet" så är allt frid och fröjd.
I en trafikforskares värld.

Man kavlar ut motorcykeldegen på köksbordet och börjar stansa ut små pepparkaksbilar - för det är det enda man förstår sig på.
...och man förstår absolut inte varför vi bråkar, larmar och står i.
Det finns ju en säker hastighet...?


Någon här som känner sig säker i 80 knyck?
Sanningen är den att kidsen på EU-moppar dör i 45, och det kan vi också göra - skyddskläder eller ej.

Våra krav på "säker framfart" är så totalt annorlunda gentemot "säker hastighet" och så länge enögdheten tillåts härska inom trafikarbetet så kommer vi fortsätta dö helt i onödan.

Om någon känner att dom har en ny angreppsvinkel på hur man kan komma till fruktsamma diskussioner med Trafikverket så fram med det bara.
Jag vet att SMC jobbat i 20 år med det - och mest bara fått skit nedkört i halsen i form av hastighetsstatistik, gång efter gång efter gång.

Kunde vi peka på att vi sjunker i överträdelsestatistiken, att vi närmar oss bilisternas siffror - men ändå fortsätter döihjäl oss i ungefär samma takt så finns det kanske chans att börja diskutera de verkligt viktiga frågorna.

Innan dess så lyckas tragikverket bara gömma sig i det dammoln som vi själva drar upp.

10 slaktade mot dödsräcke bara i fjol.
Fler än 30 % saknar behörighet för sitt fordon, uppemot hälften av de omkomna är höga som hus eller packade.
...men det är hastighet som trafikverket fortsätter fokusera på. Tvi vale! :zpy


N.B!
Sifforna för 2016 är inte ute ännu, men följer man med i olycksrapporteringen så ser man varthän det lutar. Vi har ännu ett rekordår på gång i döda och svårt skadade - som aldrig skulle tillåtits att ens grensla en motorcykel.

Tur att Trafikverket har så många nya, friska idéer kring hur man skall få ner hastigheten till en säker nivå.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
App app app! :ajjabajja
Nu tar du till ett jäkligt fult knep i en debatt: du försöker föra in verklighet och kritiskt tänkande i samma stycke som "Trafikverket".
Not cool bro.

Tänk så här: diskutera religion med en taliban, det går sådär, eller hur?
Att diskutera hastighet med någon som får sitt levebröd från Trafikverket är precis lika meningslöst.
Du har rätt både i antaganden och farhågor, men SMC har diskuterat frågan i decennier med Trafikverket utan att komma någonstans.

Problemet är att dagens trafiksäkerhetsarbete ligger strikt kopplat till att hålla bilister borta från att ha ihjäl andra bilister. Allt annat får stå tillbaka.

Det är inte bara vi motorcyklister som drabbas av enkelspårigheten.
Även den tunga trafiken, lastbilar och bussar drabbas av de negativa effekterna från en räckesstandard som uteslutande intresserar sig för personbilar.
Jag kan rada upp massor av olyckor från den tunga trafiken som förvärrats eller rent av blivit dödliga av felaktigt utformade räcken. Men det är inte det vi diskuterar här.


Det stora problemet sedan några år tillbaka är tjänstemännens fastlåsning vid begreppet "säker hastighet".
Man har lyckats hitta denna Heliga Graal och har slagit fast att "säker hastighet" är 80 km/h. ...för personbil.

Alltså - hyfsat ny bil, med en frisk förare som håller stol och bälte korrekt inställda har goda chanser att överleva en frontalkrock med en motsvarande bil.
Därav "säker hastighet".

Man är så förblindad av denna "säkra hastighet" att den skall klistras på allt och alla.
Om bara vi motorcyklar tvingas ner i "säker hastighet" så är allt frid och fröjd.
I en trafikforskares värld.

Man kavlar ut motorcykeldegen på köksbordet och börjar stansa ut små pepparkaksbilar - för det är det enda man förstår sig på.
...och man förstår absolut inte varför vi bråkar, larmar och står i.
Det finns ju en säker hastighet...?


Någon här som känner sig säker i 80 knyck?
Sanningen är den att kidsen på EU-moppar dör i 45, och det kan vi också göra - skyddskläder eller ej.

Våra krav på "säker framfart" är så totalt annorlunda gentemot "säker hastighet" och så länge enögdheten tillåts härska inom trafikarbetet så kommer vi fortsätta dö helt i onödan.

Om någon känner att dom har en ny angreppsvinkel på hur man kan komma till fruktsamma diskussioner med Trafikverket så fram med det bara.
Jag vet att SMC jobbat i 20 år med det - och mest bara fått skit nedkört i halsen i form av hastighetsstatistik, gång efter gång efter gång.

Kunde vi peka på att vi sjunker i överträdelsestatistiken, att vi närmar oss bilisternas siffror - men ändå fortsätter döihjäl oss i ungefär samma takt så finns det kanske chans att börja diskutera de verkligt viktiga frågorna.

Innan dess så lyckas tragikverket bara gömma sig i det dammoln som vi själva drar upp.

10 slaktade mot dödsräcke bara i fjol.
Fler än 30 % saknar behörighet för sitt fordon, uppemot hälften av de omkomna är höga som hus eller packade.
...men det är hastighet som trafikverket fortsätter fokusera på. Tvi vale! :zpy


N.B!
Sifforna för 2016 är inte ute ännu, men följer man med i olycksrapporteringen så ser man varthän det lutar. Vi har ännu ett rekordår på gång i döda och svårt skadade - som aldrig skulle tillåtits att ens grensla en motorcykel.

Tur att Trafikverket har så många nya, friska idéer kring hur man skall få ner hastigheten till en säker nivå.

Jag håller med dig i mycket. En sak jag reserverar mig för är dock den dagen trafikverkets arbete blir en sanning, dvs den dagen då vi sköter oss exemplariskt framför kamerorna och samtidigt minskar i olycksstatistiken.

Vad kommer hastighetstalibanerna i trafikverket då dra för slutsatser? Att deras arbete funkar och ger resultat? 30-punktslistan kanske inte var så tokig ändå?

Kan man istället visa på att vi minskar i olycksstatistiken men samtidigt inte sköter oss framför kamerorna så blir slutsatsen att trafikverkets arbete...?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag håller med dig i mycket. En sak jag reserverar mig för är dock den dagen trafikverkets arbete blir en sanning, dvs den dagen då vi sköter oss exemplariskt framför kamerorna och samtidigt minskar i olycksstatistiken.

Vad kommer hastighetstalibanerna i trafikverket då dra för slutsatser? Att deras arbete funkar och ger resultat? 30-punktslistan kanske inte var så tokig ändå?

Kan man istället visa på att vi minskar i olycksstatistiken men samtidigt inte sköter oss framför kamerorna så blir slutsatsen att trafikverkets arbete...?

Man kan ju önska att det blev så, men mer realistiskt är att olyckorna inte kommer att minska så dramatiskt...
Tills dess är det en ganska liten uppoffring att påverka kamerastatistiken i positiv riktning de sekunder av ens liv man passerar en fartkamera, samtidigt som man kör på ett sätt som minskar olycksrisken på riktigt (vilket inte har lika mycket med hastigheten att göra som Trafikverket inbillar sig) resterande 99,999 procent av tiden.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Man kan ju önska att det blev så, men mer realistiskt är att olyckorna inte kommer att minska så dramatiskt...
Tills dess är det en ganska liten uppoffring att påverka kamerastatistiken i positiv riktning de sekunder av ens liv man passerar en fartkamera, samtidigt som man kör på ett sätt som minskar olycksrisken på riktigt (vilket inte har lika mycket med hastigheten att göra som Trafikverket inbillar sig) resterande 99,999 procent av tiden.

Absolut är det en liten uppoffring.
Det jag försöker diskutera är ju konsekvenserna av olika scenarion och att fokus kanske ligger lite för mycket på HASTIGHET HASTIGHET HASTIGHET!

Så vad händer om alla mc-åkare gör som du säger? Vi slutar fastna i fartkamerorna men på olycksstatistiken syns ingen direkt minskning.

I scenario A så resonerar farttalibanerna som så att det de har fokuserat på(lägre hastigheter, mer ATK och mindre antal trafikpoliser) har varit fel väg att gå.

I scenario B så resonerar farttalibanerna som så att hastigheten måste minskas ännu mer. Kanske dyker korkade idéer från 30-punktslistan upp igen.Vi hamnar då där vi är nu med röster som säger att vi ska köra lagligt framför kamerorna, och minskar inte olyckorna nu heller så ska hastigheterna återigen minskas. Rena ekorrhjulet.

Hur kan vi göra för att fokus ska ligga på de saker som i praktiken kommer göra trafikmiljön säkrare för alla, där var och en "måste" ta ansvar och vara uppmärksam på vad de gör när de sätter sig och brakar iväg i sitt fordon?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
I SVerige får IS-krigare förtur i bostadskö och AMS-kurser. Våldtäktsmän får en klapp på axeln och rehab, offret får skylla sig själv. Torghandlare slipper kassaregister eftersom "det är svårt för dem".

Frågan blir då om vi får fler banor och bättre vägar om vi sköter oss eller är helt hopplösa?

Eftersom detta är sporthoj 2017 får jag vara tydlig med att jag är ironisk men det finns ändå en liten sanning. Precis som flera skriver ovan så "vinner" vi inte denna debatt på något sätt. Kör vi för fort skall det åtgärdas och kör vi lagligt så funkar åtgärderna och då borde vi ta fram ännu fler åtgärder. En parallell är NHTSA i USA där man konstaterat att 98% av dödsolyckorna i trafiken beror på mänskig faktor och 2% kan härledas till funktionen i aktiva säkerhetssystem i bilarna. Gissa vad NHTSA vill forska och lägga pengar på...

Politiker förstår inte fakta och sporthoj på landsväg kommer alltid vara att utmana systemet. Det kanske är dags att gå hem och titta på The Warriors och tänka om. Can you dig it?

 

Raderad medlem 51742

Guest
Så vad händer om alla mc-åkare gör som du säger? Vi slutar fastna i fartkamerorna men på olycksstatistiken syns ingen direkt minskning.

I scenario A så resonerar farttalibanerna som så att det de har fokuserat på(lägre hastigheter, mer ATK och mindre antal trafikpoliser) har varit fel väg att gå.

I scenario B så resonerar farttalibanerna som så att hastigheten måste minskas ännu mer. Kanske dyker korkade idéer från 30-punktslistan upp igen.Vi hamnar då där vi är nu med röster som säger att vi ska köra lagligt framför kamerorna, och minskar inte olyckorna nu heller så ska hastigheterna återigen minskas. Rena ekorrhjulet.

Hur kan vi göra för att fokus ska ligga på de saker som i praktiken kommer göra trafikmiljön säkrare för alla, där var och en "måste" ta ansvar och vara uppmärksam på vad de gör när de sätter sig och brakar iväg i sitt fordon?

Frågan blir då om vi får fler banor och bättre vägar om vi sköter oss eller är helt hopplösa?

Eftersom detta är sporthoj 2017 får jag vara tydlig med att jag är ironisk men det finns ändå en liten sanning. Precis som flera skriver ovan så "vinner" vi inte denna debatt på något sätt. Kör vi för fort skall det åtgärdas och kör vi lagligt så funkar åtgärderna och då borde vi ta fram ännu fler åtgärder. En parallell är NHTSA i USA där man konstaterat att 98% av dödsolyckorna i trafiken beror på mänskig faktor och 2% kan härledas till funktionen i aktiva säkerhetssystem i bilarna. Gissa vad NHTSA vill forska och lägga pengar på...

Jag vet inte, men tänker bara på den mänskliga psykologin i det hela. Hur bakvänt vi än tycker Trafikverket tänker gissar jag att vi inte vinner några debatter och får dem med oss i de verkligt viktiga frågorna om vi börjar argumentationen genom att göra självmål i deras ögon och ger dem vatten på sin kvarn.

Visst, mycket kan vi göra själva, men det kommer inte snabbt få några jättestora effekter, särskilt då vi inte har Trafikverket med oss för att skapa rätt förutsättningar. Vad som däremot kommer att ske snabbare är de fortsatta åtgärder för att ytterligare försvåra för oss som Trafikverket och politiker kan sätta in. Dessa kommer inte att fördröjas genom att vi bidrar till statistik som används emot oss.

Vi lever på lånad tid och jag tror rent krasst det handlar om att försöka fördröja processen och få ut några sista njutbara år av motorcykeln som vi känner den.
 

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
Vi lever på lånad tid och jag tror rent krasst det handlar om att försöka fördröja processen och få ut några sista njutbara år av motorcykeln som vi känner den.

Det kan vara så. Hastighetshetsen verkar slå genom mer och mer. Jag brydde mig faktiskt inte ett dugg om att köra (alldeles för fort) förbi fartkameror.

Det finns saker jag har respekt för men skyltade hastigheter är inte en av dem.

Men att plötsligen verkar finnas modeller som fotar ändå känns obehagligt på något sätt. Fast det inte finns möjlighet att lagföra utan skylt.

Sedan tror jag man kan försöka uppföra sig på finare sätt, men om jag tolkar diskussionen så är det inte så mycket att göra emot Trafikverkets hastighetsfokusserade mål.

Jag har tydligen annan upfatning (och flera med mig) och sedan kan man tycka hur man ska "lura" trafikverket i statistiken, genom att köra i korrekt hastighet förbi fartkameror. Jag tror att de är väl medvetna om att såväl MC som andra förare har det beteende.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det kan vara så. Hastighetshetsen verkar slå genom mer och mer. Jag brydde mig faktiskt inte ett dugg om att köra (alldeles för fort) förbi fartkameror.

Det finns saker jag har respekt för men skyltade hastigheter är inte en av dem.

Men att plötsligen verkar finnas modeller som fotar ändå känns obehagligt på något sätt. Fast det inte finns möjlighet att lagföra utan skylt.

Sedan tror jag man kan försöka uppföra sig på finare sätt, men om jag tolkar diskussionen så är det inte så mycket att göra emot Trafikverkets hastighetsfokusserade mål.

Jag har tydligen annan upfatning (och flera med mig) och sedan kan man tycka hur man ska "lura" trafikverket i statistiken, genom att köra i korrekt hastighet förbi fartkameror. Jag tror att de är väl medvetna om att såväl MC som andra förare har det beteende.

Handlar väl inte om att lura någon eller att försöka ge sken av att motorcyklister alltid håller hastighetsgränser. Det handlar bara om att ta sig en funderare på det kontraproduktiva i att ge folk anledningar att störa sig på oss mer än nödvändigt. Wheelar man mitt framför en dagisklass, lyckas få en häst med ryttare på ryggen att ofrivilligt också wheela eller varvar ur motorn när man passerar folks stillsamma fikastund i bersån så de sätter hallongrottan i vrångstrupen kan man kanske föreställa sig att folk blir förbannade och till slut gråter ut hos politiker, myndigheter och media för att kräva åtgärder. Detta undviks lätt genom att helt enkelt välja att wheela på andra ställen än framför hallongrottsätande dagisbarn på hästar.

På liknande sätt funkar myndigheter, men till skillnad från folk tittar de inte på vad som händer i verkligheten framför deras ögon utan på det de väljer att mäta med sin statistik. Fartkamerorna är utplacerade på ställen där myndigheterna anser det extra viktigt att hastighetsgränsen hålls och det sitter människor som detaljstuderar denna statistik och fattar beslut utifrån den. Det som avviker negativt från statistiken blir deras hallongrottor i vrångstrupen. Kan man undvika att krascha också så blir det ännu bättre i statistiken.

Var och en fattar ju förstås själv beslut om hur man vill köra utifrån sitt eget omdöme, men själv försöker jag iaf undvika att göra sådant som uppenbart retar upp folk och i förlängningen förstör för alla hojåkare.
 

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
Oförklarbara avvikelser i statistik visar faktiskt också på systemfel. Om många kör för fort på ett särskilt ställe kan man även dra slutsatsen att den skyltade hastigheter är felaktiga. Det händer faktiskt även att hastigheter höjs. Men visst känns det lurigt med statistiksburåkrater och deras påverkan. Verkar som inte alla förstår den grundläggande skilnader mellan korrelation och kausalitet.

Håller med dig att det är vettig att inte reta upp folk i nödan. Men jag vill och kan inte nöja alla lättretade. Om jag behöver aktivt bromsa in vid en fartkamera på en öde länsväg. där jag kanske körde 95 i stället av 70 då skiter jag faktiskt i det. Av bekvämet eller till och med miljöskäll (att bromsa kostar också bränsle) Helt ärlig. Där läggar jag ribban. Om andra personer tycker om det eller inte. Jag ska inte lipa över konsekvenserna (kanske står det en laserpolis bakom buskarna). Och vi verkar inte komma överens, skitsamma. Förhoppningsviss kan vi lämna denna diskussionen och fundera på den mer tekniska orsaken till vad jag funderade över från början.

Det verkar i alla fall inte någon som har bättre insyn i fartkameran och varför de ibland blixtrar ändå mot MC?. Är det någon fel i kamerans mjukvara eller medvetet?
 

:Jonas

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Solna
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
Hur menar ni att kameran ska ta reda på att det är en MC utan att ta en bild? Det är ju en enkel radar som ser att ett föremål rör sig med en hastighet. Radarn kan inte identifiera antal hjul på fordonet eller om det finns en regplåt monterad eller ej :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top