Flashad, nu paranoid

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur är det med fokusområdet? Vilket område plåtar kamerorna på vägen. Täcker dom bägge körfälten eller kan man gå ut i mötande körfält (om det nu är fritt) och på så vis ligga utanför karmans upptagningsområde?

Vd jag har fått förklarat för mig så spelar det ingen roll vilken sida du kör på, vid omkörning är det att det är två bilar och man inte med säkerhet kan säga vilken som kör för fort, men är du ensam på fel sida vägen är det inget problem att avgöra vilken bil det är av den enda på bilden.

- - - Updated - - -

Har fått för mig att det inte är en vanlig kamera som tar bilder. Utan en ir-kamera. Och blixt till ir-kamera lär ju inte synas ens när det är mörkt och hur tas bilderna på natten om det inte är ir-kamera?

Vad jag egentligen försöker säga är, vad är det för kameror i stolparna egentligen?

Det hade ju varit praktiskt, men det blixtrar som fan i det synliga spektrumet. Är det mörkt ute ser man inte skitmycket efter att ha blivit blinkad på.
 

Tommi

Medlem
Gick med
11 Apr 2015
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda vfr 2015
Hade du bara varit tyst här på nätet hade du klarat dig nu är det kört eftersom vi alla är övervakade...:fakta :Foliehatt på
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
paranojan sätter in!!! jag såg en POLISBIL idag, så nog fan håller dom koll på mej- bara väntar på ett litet litet felsteg från mej, har sett omärkta bilar oxo.....faaaen. snart får jag nog göra som twostrokeman sa, anmäla mej självmant och erkänna alla mina brott och några till.....

//jj
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
paranojan sätter in!!! jag såg en POLISBIL idag, så nog fan håller dom koll på mej- bara väntar på ett litet litet felsteg från mej, har sett omärkta bilar oxo.....faaaen. snart får jag nog göra som twostrokeman sa, anmäla mej självmant och erkänna alla mina brott och några till.....

//jj
Jag har mailat den här trådlänken till polisen.se nu, hoppas du torskar.

Haha, för det finns ingen ogilla-knapp :tungan
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Jag ser så dåligt, kör för fort och reagerar jävligt långsamt så därför går det alltid för fort förbi kamerorna. Jag kan inte rå för det (åldern tar ut sin rätt) inte mitt fel:3freak.Jag har bara blivit flashad 2ggr och på samma ställe. Kameran sitter på vägen ut från Vallentuna mot U-väsby vid flygfältet. Finns det kameror som plåtar utan blixt?
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Du är rökt! De kommer se reflektionen av din nummerplåt i bakomvarande bils motorhuv och alla kameror är utrustade med doppler radar som går igenom visiret på hjälmen och skapar en 3d bild av ditt ansikte som de sen samkör mot körkortsregistret.

2078832_700b.jpg
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Det värsta med att ha blivit flashad av en sådan "buse" ute på vägarna är att det skapar en obehaglig minnesbild som kommer sitta kvar lång tid framöver :gnissla
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Har fått för mig att det inte är en vanlig kamera som tar bilder. Utan en ir-kamera. Och blixt till ir-kamera lär ju inte synas ens när det är mörkt och hur tas bilderna på natten om det inte är ir-kamera?

Vad jag egentligen försöker säga är, vad är det för kameror i stolparna egentligen?

Det är "vanliga" systemkameror som sitter i skåpen, men om de har monterat av IR-block-filtret eller ej för ökat ljuskänslighet kan jag inte svara på.

En blixt är en blixt (urladdningsrör), de är inte annorlunda för att man vill fota i IR området för de ger allt från IR till UV (vilket man ofta filtrerar bort då det kan vara skadligt), dessutom är ju en kamerasensor känslig för det synliga ljuset utöver IR så det vill man ju gärna ha kvar för att få in så mycket ljus som möjligt till kameran.
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Åtminstone så var det vanliga Nikon-systemkameror tidigare. Har inte fått det bekräftat, men har läst nånstans att de är utbytta till en slags webcam numera. Dels för att kameran ska komplettera stillbilden med en videosnutt och bildkvaliteten behövde förbättras. En annan aspekt var såklart att systemkameran var dyr och stöldbegärlig.

Har spontant svårt att se anledningen till att använda IR-ljus. Borde bara öka risken för att få ströljus och får dessutom folk att se ut som zombies. Blixen ser ut att ha ett slags gulfilter, vilket borde sortera bort blåare ljus.
http://www.sensys.se/se/produkter/hastighetssystem

(Jag hade en skvätt aktier i fartkameratillverkarens företag den dag de vann senaste upphandlingen. Det var trevligt och har åtminstone betalat en fartbot. Så jag har en tillgodo. :hihi )
 
Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Jag ser så dåligt, kör för fort och reagerar jävligt långsamt så därför går det alltid för fort förbi kamerorna.

Känns tryggt! :D:fyllisar

Har bara varit med om en utlöst kamera, och det var på en bil som låg framför mig. Det märks när dom flashar kan jag säga.
Trots att det var mitt på dagen i juli så gick det inte att missa ens som bakomvarande bil.
 

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
Sa jag damma av en gammal tråd här?

Jag har nu åkt i 6 år (i Sverige). Senaste månaden på samma sträcka 2 gånger fotat av olika kamerar.
Ingen fara, framifrån så det går inte att identifera skylten. Jag blev bara förvånad.

Kan det vara att man har ändrat något i mjukvaran? En hastighetskamara har ju framförallt en radar som mätar hastighet, men som också kan mäta storlek på objektet som närmar sig. Jag hade för mig att detta var trimmad så kameran ej tar sig besvär att ta bilder på en MC.

Ändå talar tidigare rapporteringar om att det finns MC åkare som blev fotade också. Så visserligen ingen stor grej, bara en undran.

Hastigheten var väl +30 på en 70 väg.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Kameran och radarn har inga problem med att fånga mc, men som torde vara allmänt känt är kamerona bara på en bråkdel av tiden. Radarn mäter dock jämt.

Min egna anekdotiska undersökning pekar på att kamerorna är på mindre än 1% av tiden. Men det varierar säkert från plats till plats.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Radarn är igång jämt och Trafikverket samlar statistik från dessa mätningar som de och politikerna sen använder för att hitta på nya dumheter för att få ner hastigheterna ytterligare. Vill man helst inte att det skall bli tal om regskylt fram och liknande förslag kan det därför vara klokt att "flyga under radarn", trots att de inte kan bötfälla motorcyklister.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Så jävla jobbigt är det inte att släppa gasen en stund, låt puckona som kör för fort förbi med bil stå för bilderna.
Det är bara bra för oss mc-åkare.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har nu åkt i 6 år (i Sverige). Senaste månaden på samma sträcka 2 gånger fotat av olika kamerar.
Kan det vara att man har ändrat något i mjukvaran?

Gissar man har statistik
1) över sträckor med många olyckor (logiskt)
eller
2) över sträckor med många fartöverträdelser (politik, dra pengar till statskassan)
eller
3) ??????

och när "Fartövervakarna" känner för det ökar man aktiviteten på den sträckan.

Jag har aldrig (vad jag vet blivit flashad) trots att jag satt med Fartkontrolllen i en bil ställd på 80km/h, missar 1a 60-skylten och sedan när jag ser nästa 60-skylt efter ett backkrön där väg just anslutit från höger, trycker på gasen istället för bromsen !
Efter detta har jag blivit mycket mer försiktig med att använda Fartkontroll i bil.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Du ska vara klart orolig i att köra för fort förbi ett kameraskåp.Numera sänds all information om detta direkt till Nasa som fångar ditt regnummer där denna tjänst i sin tur hyrs av CIA.Dessa lägger ut ärendet på entrepenad och en hitman kommer att leta upp dig och försänka din tillvaro i evig sömn så fort du är i tur på listan.Har hört att någon vände upp och ner på plåten men då sköt man dennes granne istället.Grymt sa grisen. :crash
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Själv har jag blivit fotad på olika vägsträckor säkerligen 5 gånger genom åren. Det blixtrar till av bara satan. Direkt trafikfarligt skulle många säga.

Jag vet att det inte är någon ursäkt, men som oskyddad MC-förare försöker jag att ha koll på "allt och alla" runt omkring mig, vilket vid flertalet av de 5 tillfällena har resulterat i att jag missat vägmärket som anger sänkt hastighetsgräns... Jag gissar att det är ganska vanligt att det är på det här sättet bland MC-förare.

/H
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top