Flashad, nu paranoid

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
eftersom merparten av min mc historia ligger före fartkamerornas tid, så undrar jag lite om just dessa- har troligen skänkt en bild till bildarkivet hos fabror blå, så nu är jag lite paranoid- händer nått??
eftersom vi har regplåt bak och kameran tar framifrån så är risken noll och nada och icke existerande- förutom att om det upprepas så kanske dom lägger högre bevakning ett tag på vägsträckan?

jaja, dum fråga överhvudtaget kanske (och jag kör ju så snällt annars:rofl)

//jj
 

Raderad medlem 61114

Guest
Ja det är väl en sak som SMC lyft tidigare att vi skall vara medvetna om att flyger vi förbi fartkameror som blixtrar blir det motvind i arbetet att förhindra reg plåt fram på hojarna i framtiden...

Personligen har jag bara vart med om att en kamera blixtrat en gång när jag passerat med hoj, så verkar ju inte vara ett problem..

Någon som vet varför de så sällan blixtrar? Är det så få kameror i slåpen som är aktiva eller är det helt enkelt en ganska liten chans att de reagerar på mc?
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Känns väldigt onödigt att dra uppmärksamhet mot hojar, därför försöker jag tänka på hastigheten när jag passerar en fartkamera även om dom direkta konsekvenserna är obefintliga.
 

semitard

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Kungälv
Hoj
Kawasaki z800
Ja det är väl en sak som SMC lyft tidigare att vi skall vara medvetna om att flyger vi förbi fartkameror som blixtrar blir det motvind i arbetet att förhindra reg plåt fram på hojarna i framtiden...

Personligen har jag bara vart med om att en kamera blixtrat en gång när jag passerat med hoj, så verkar ju inte vara ett problem..

Någon som vet varför de så sällan blixtrar? Är det så få kameror i slåpen som är aktiva eller är det helt enkelt en ganska liten chans att de reagerar på mc?

Jag sitter med dom som jobbar med fartkameror. Det är väldigt få som faktiskt tar bilder. De flesta är konfigruerade att ta bilder +25-30km/h om dom är "inaktiva".

Det kommer inte hända något alls. Men tänk på att för att slippa regplåt fram så skall vi hålla oss lugna runt kameror.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
jodå, vill ju inte skita ner kollektivet....så farten hålls i 99.9 fall- detta var bara lite dålig tajming dessvärre.

//jj
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag sitter med dom som jobbar med fartkameror. Det är väldigt få som faktiskt tar bilder. De flesta är konfigruerade att ta bilder +25-30km/h om dom är "inaktiva".

Det kommer inte hända något alls. Men tänk på att för att slippa regplåt fram så skall vi hålla oss lugna runt kameror.

Är det inte så att man måste se ansiktet också? Rätt omöjligt med hjälm på. Såvida man inte har en öppen historia då.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det inte så att man måste se ansiktet också? Rätt omöjligt med hjälm på. Såvida man inte har en öppen historia då.

Sålänge som de inte gör det till en avgift istället för en bot, ja. Eller den krångligare vägen och ändrar en grundlag, vilket inte heller är omöjligt.

Så, man är rätt säker från hastighetsbot vid fartkameror, på hoj men varför köra för fort förbi dem? Det tar ett par sekunder att bromsa ner till skyltad hastighet, och ett par sekunder till att komma upp i den hastigheten man höll innan.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Sålänge som de inte gör det till en avgift istället för en bot, ja. Eller den krångligare vägen och ändrar en grundlag, vilket inte heller är omöjligt.

Så, man är rätt säker från hastighetsbot vid fartkameror, på hoj men varför köra för fort förbi dem? Det tar ett par sekunder att bromsa ner till skyltad hastighet, och ett par sekunder till att komma upp i den hastigheten man höll innan.

Det är ju inte alltid man hinner se dem när man åker förbi, dock har jag bara varit med om en som blixtrat under mina 10+ år med hojkort. Men inte är det för att jag kört långsamt, snarare en på 50 som har aktiverad kamera i sig. :näsblod
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Så, man är rätt säker från hastighetsbot vid fartkameror, på hoj men varför köra för fort förbi dem? Det tar ett par sekunder att bromsa ner till skyltad hastighet, och ett par sekunder till att komma upp i den hastigheten man höll innan.
Ett annat alternativ som många kanske inte känner till är att hålla laglig hastighet både innan och efter kameran. I det fallet behöver man inte bromsa ner :D
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har (på hoj) blåst förbi hur många kameror som helst i på tok för hög hastighet utan att någonsin ha blivit plåtad.

Känner mig fan krEngt! :mad:
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ett annat alternativ som många kanske inte känner till är att hålla laglig hastighet både innan och efter kameran. I det fallet behöver man inte bromsa ner :D
Vänta nu... kan du ta det en gång till, lite långsammare. Man skulle alltså köra.... hur då? Nä, jag ger upp. Fattar inte vad du menar! :D:hihi
 

Heale

Guest
Jag råkade också hamna på bild i fredags. Dock var det med vanliga cykeln vid träning inför Vätternrundan.:) Är inte heller så orolig för böter:rofl
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Jag sitter med dom som jobbar med fartkameror.

Hur är det med fokusområdet? Vilket område plåtar kamerorna på vägen. Täcker dom bägge körfälten eller kan man gå ut i mötande körfält (om det nu är fritt) och på så vis ligga utanför karmans upptagningsområde?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
asfaltsvarvare är rökt.
Via din mobiltelefon syns det vilka som varit uppkopplad mot en mast i närheten.
http://www.idg.se/2.1085/1.72511/sa-analyserar-datorn-ditt-oga-och-finger
Bilden samkörs mot pass- och körkorts-foton och via ögonidentifiering hittas du så det är bäst för dig själv att du nu direkt hör av dig till polisens ATK-sektion i Kiruna och erkänner dig skyldig. Har du kört mer än 30 km/h för fort kan du besöka närmaste polisstation och lämna in ditt körkort.
Gör det nu direkt för det blir bara värre sen!









:rolleyes:
 
Last edited:

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
Har fått för mig att det inte är en vanlig kamera som tar bilder. Utan en ir-kamera. Och blixt till ir-kamera lär ju inte synas ens när det är mörkt och hur tas bilderna på natten om det inte är ir-kamera?

Vad jag egentligen försöker säga är, vad är det för kameror i stolparna egentligen?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har fått för mig att det inte är en vanlig kamera som tar bilder. Utan en ir-kamera. Och blixt till ir-kamera lär ju inte synas ens när det är mörkt och hur tas bilderna på natten om det inte är ir-kamera?

Vad jag egentligen försöker säga är, vad är det för kameror i stolparna egentligen?

Jag har då fått en bländande blixt i nyllet. Både i Sverige och Tyskland.

Jag brukar köra om bilar vid stolparna, i hopp om att den ska fota bilen men registrera min hastighet utan att jag syns, bara för att vara taskig.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top