Trånga stövlar

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Är på jakt efter nya stövlar och provade ut några idag.

Hittade ett par TCX stövlar i bra prisklass och fina i utseendet. Grejen var att de satt ganska tight, inte så breda. Tryckte på från sidorna ganska bra, men tårna va raka. Gick jag upp en storlek så var de för stora såklart och böjdes lite för mycket vid tårna(eller snarare där tårna egentligen ska vara).

Nu så har jag glömt bort hur de andra stövlarna som jag haft var från början.:död Brukar skorna öppna upp sig tillräckligt och forma efter den missfoster av en fot jag har? :va

Apropå breda fötter...Sidi stövlar, vem fan har så smala fötter!?!? Jag fick ju inte ens fanskapet i stövlarna. Trodde jag kanske provade på dam skor, men nej. Synd, för de är snygga som fan:hihi
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Stöveln brukar inte "öppna" sig. Den ska sitta bra från början, absolut inte göra ont. Det ska kännas bra.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Självklart töjer sig en skinnstövel, hur kan man ens säga något annat? Jag har breda fötter och töjt varenda doja jag ägt inkl ett par rejsiga TCX som jag bara kört i kanske max 4-6 h
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Köpte nyss TCX, trånga. men jag är av insikten att jag kommer töja dom, så gjorde jag med mina gamla "första" stövlar, så varför skulle inte dessa oxå göra så? Gör ont ibland (när jag får veck på skinstället vid byxkanten eller strumpan innanför korvar sig, men så länge jag håller allt slätt o fint innan jag drar upp dragkedjan på stöveln så är dom bra och mycket stabila (svåra o böja mer än det som skall vara meningen o böjas). om några timmar kanske dom sitter perfekt på mig :) bara kört 2 timmar totalt med dom
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Åk med stövlarna i regn så töjer dom sig. Eller sitt med dom i badkaret ett tag.

Mitt skinnställ är storlek 54. Sitter bra överallt. Skulle jag köpa ett nytt är det 56-58. Jag har åkt en del regn i mitt gamla ställ. Skinn töjer sig.

Jag köpte ett par stövlar, kommer inte ihåg vilka det var. Provgick lite i affären. Hade bilen med då. Dagen efter körde jag hoj till jobbet. Märkte att jag inte kunde växla normalt. Fotleden var helt låst. Fick lyfta hela foten. Värdelöst. Så dom lämnade jag tillbaka. Crosstövlarna kändes asköna igen efter det. :tummenupp
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Jag köpte ett par stövlar, kommer inte ihåg vilka det var. Provgick lite i affären. Hade bilen med då. Dagen efter körde jag hoj till jobbet. Märkte att jag inte kunde växla normalt. Fotleden var helt låst. Fick lyfta hela foten. Värdelöst. Så dom lämnade jag tillbaka. Crosstövlarna kändes asköna igen efter det. :tummenupp

Så illa var det inte för mig, det tryckte från sidan på mellanfotsbenen(vid tårna som sticker ut).

Då är det bara gå och köpa dessa stövlar och töja ut de lite grann! Det är säkert det jag gjorde med mina gamla, men sånt minns man inte:tungan
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Lyfter denna tråd då jag undrar om ngn har en bra "huskur" för hur man ska töja ut mc-stövlar?
Har läst om trix med fryspåsar fulla med vatten i en frys under ett dygn eller två, köra med blöta skor, använda en hårtork samtidigt som du har skon på dig etc
Min fråga är om detta går applicera på en mc-stövel som är fan så mkt hårdare än en vanlig läderskor?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lyfter denna tråd då jag undrar om ngn har en bra "huskur" för hur man ska töja ut mc-stövlar?
Har läst om trix med fryspåsar fulla med vatten i en frys under ett dygn eller två, köra med blöta skor, använda en hårtork samtidigt som du har skon på dig etc
Min fråga är om detta går applicera på en mc-stövel som är fan så mkt hårdare än en vanlig läderskor?

Det enklaste är nog att sälja dom och köpa ett par Alpine Star.
Det jag fått höra att är att Alpine Star är de enda som passar mina Breda fötter.

Men vill du riskera förstöra dom
så har jag sett tipset arbeta in vaselin från båda sidorna i lädret.
Lädret blir smidigare då.

Vad det gäller att bredda skor tror jag skomakare som gör skor har sådana verktyg.
Annars kan man kanske hitta ett litet bromsok som går att dela i två delar
(några hål måste väl pluggas) sedan så långa metallrör # som möjligt mellan kolvarna (så man fortfarande kan få ner oket i stöveln)
# eller avsågade kvastskaft
Och så börja pumpa upp trycket.
Jag har använt en fettspruta för få upp trycket. Fått upp det till 200bar.
Och med ett 4 kolvsok med 32mm bromskolvar vid 200bar blir det ca 30000N
som försöker skjuta bromsoksdelarna åt sidan.
Kan kanske sträcka läder lite om lädret först är ordentligt invaselinat.

Värme tror jag inte på numera.
Hade ett par fina läderhandskar som blivit skitiga för många år sedan och fick för mig att kokande vatten skulle vara modellen.
Så jag la dom i en gryta och satte på plattan.
När jag kollade nästa gång hade dom krymt.
Passade kanske 1-åring.
Det är väl inte illa 20 års föryngring i storlek på 20 minuter ?
 
Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Dränk stövlarna i ljummet vatten, in och utvändigt. Smörj in dem rikligt i Ekol-olja (utvändigt) och låt dem torka en helg. Detta lärde mig löjtnanten på F13 när mina oerhört styva marschkängor skulle trampas in. Sedan formade de sig fint efter mina breda fötter!
 

kinotho

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2018
Ort
Stockholm
Hoj
CB750
Är de tillverkade i syntetmaterial hjälper tyvärr inte det med att smörja in stövlarna. Då får du hoppas på att töjs vid användning. I värsta fall kan du riva ur fordret och tejpa insidan med vävtejp och lite lim.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Men vill du riskera förstöra dom
så har jag sett tipset arbeta in vaselin från båda sidorna i lädret.
Lädret blir smidigare då.

Vaselin är en petroleumprodukt så jag hade undvikit det och kört på något anpassat för läder.
Sen ska man vara försiktig med stövlar nuförtiden. Många är gjorda i konstläder som kanske inte alls mår bra av fett. Jag har råkat fetta in konstläder som reagerade med fettet och bildade en kladdig hinna som aldrig gick att bli av med.

Jag anser att alla läderprodukter som är så utsatta som MC-utrustning ska fettas in ordentligt från alla håll man kommer åt. Töjer dom sig inte nog av det+användning blir det rotblöta och ut och köra. Räcker inte heller det kan man töja genom att töja mekaniskt på andra sätt. Jag hade undvikit frysen eftersom skinn blir hårt och sprött i kyla och man får dålig kontroll på hur mycket vattnet expanderar.
Skomakare har skoblock som går att spänna ut men det går oftast att improvisera ihop något.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag tejpade på neoprene på fötterna där jag ville töja och värmde med en hårtork, funkade skapligt men behöver nog göra det igen. Detta är för syntetstövlar.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Tänker vara lite tråkig och påstå att Daytona gör bäst stövlar av alla och dessutom har ett grymt brett sortiment för alla typer av fötter.

Lite trånga stövlar kan man annars såklart som en mängd föregående talare påpekat lätt töja med lite vatten och användande åtminstone en halv storlek.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dränk stövlarna i ljummet vatten, in och utvändigt. Smörj in dem rikligt i Ekol-olja (utvändigt) och låt dem torka en helg. Detta lärde mig löjtnanten på F13 när mina oerhört styva marschkängor skulle trampas in. Sedan formade de sig fint efter mina breda fötter!

Ekol-olja var ju överkomligt pris på :)
https://www.granngarden.se/laderolja-ekol-ofargad-500-ml/p/1197572

Sedan för att vidga stövlarna, lite enklare än delat bromsok, stoppa in en ihopknycklad trampcykelinnerslang i stöveln och pumpa upp slangen, 2 bar kanske slangen klarar och det borde ju tänja lite på lädret.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Köp andra.
Alla "trix" kommer ändå inte få dom att sitta bra.
Dainese / TCX / Spidi har alltid varit "små" i storlekar. Har man "breda" fötter är det som redan nämndes tidigare Alpinestars som är att bra val,annars får man ta en storlek större. :tummenupp
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Har också något breda fötter men tycker att både mc-stövlar och skor alltid har mjuknat till lite efter användning. Detta inkluderar även Sidi-stövlar, som inte är av riktigt skinn.
Jag klättrar en del och där har jag ibland fått klättra hyfsat intensivt i 2-3 månader i en förjevvla trång sko, tills den äntligen mjuknat till och format sig.
Så använd grejerna är mitt starka tips.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Köp saker som passar,- det blir bäst och billigast !
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top